Handrem ivm APK


Technische vragen, tips, trucs, enz.

Handrem ivm APK

Berichtdoor Bugje » 17 Jan 2016, 14:36

Handrem, en APK.

Omdat mijn gl 1500 trike APK plichtig is, i.v.m autokenteken en boven de 400 kg.
Moet er voor de APK een handrem opzitten, een simpele oplossing is een handrem klem bv.de Brake-fix van ACEBIKES.
Ik heb de Brake-fix bij GL-parts in Oss gekocht.

Zonder aanpassingen toch een handrem handrem :lol:
Voor de APK was er op mijn trike een drukknop gezet bij de hoofdremcilinder.
Met die knop blokkeerde je de remvloeistof.
Voorrem handel in knijpen dan de knop indrukken, de voorrem blijft dat onder druk staan.
Nadeel hiervan was dat de voorrem hierdoor niet prettig meer aanvoelde, soort van weerstand in de handel.

Ger in Oss had de oplossing de Brake-fix.

Gr Rob.


Afbeelding

Afbeelding
GW 1500 trike :)
Lang geleden als peuter op een driewieler begonnen, bevalt nog steeds..
Gebruikers-avatar
Bugje
 
Berichten: 112
Geregistreerd: 15 Mrt 2015, 14:13
Woonplaats: Heijen
Type Goldwing: GL1500

Re: Handrem ivm APK

Berichtdoor beinhart » 19 Jan 2016, 06:23

is de achteruit versnelling daar niet goed genoeg voor?
prettig gestoord (niet voor iedereen even prettig) rommel? ik prefereer het woord accessoires...
Gebruikers-avatar
beinhart
Winnaar "show your wing" fotowedstrijd
 
Berichten: 530
Geregistreerd: 01 Sep 2010, 13:17
Woonplaats: hoogerheide-city
Type Goldwing: GL1500

Re: Handrem ivm APK

Berichtdoor Bugje » 19 Jan 2016, 10:23

Nee voor de APK is de achteruit niet voldoende.
Dat word dan afkeur.
Vandaar dat ik dit hulpmiddel post, zodat de handrem bij de APK geen probleem is.

Gr Rob.
GW 1500 trike :)
Lang geleden als peuter op een driewieler begonnen, bevalt nog steeds..
Gebruikers-avatar
Bugje
 
Berichten: 112
Geregistreerd: 15 Mrt 2015, 14:13
Woonplaats: Heijen
Type Goldwing: GL1500

Re: Handrem ivm APK

Berichtdoor RonalT » 19 Jan 2016, 18:06

Ik vind het nog steeds verbazend dat hele volksstammen hun Wing in de achteruitversnelling zetten als handrem? Wat is namelijk de meerwaarde van de achteruit t.o.v. de eerste versnelling?

Als ik mijn motor, en de vorige motoren, op de zijstandaard zet staat hij in de eerste versnelling zodat hij bij een flinke duw van achteren af niet van de zijstandaard af rijdt en omvalt. De benzinemotor drijft het achterwiel aan via een stel tandwielen en eventueel kettinkjes aan, dit samenstel verlaagt het wieltoerental 11,6 maal t.o.v. de benzinemotor. Dus je hebt 11 keer meer kracht nodig om de benzinemotor door zijn compressie te duwen.
Volgens mij is de achteruit-versnelling een elektromotor, de startmotor, met een stel tandwielen. Een elektromotor draait vrij gemakkelijk rond. Ik kan nergens de vertraging vinden, maar laat dat ook eens 11 keer zijn. Volgens mij duw je dan de motorfiets gemakkelijker van zijn plaats omdat de elektromotor minder tegenwerkt dan de benzinemotor.

Dus voor mij is het een raadsel!
Groeten, RonalT


Kijk in de evenementen kalender wat er dan te doen is

Op zoek naar een mooie kentekenplaathouder of andere leuke gadgets? Klik hier!

Ondervinding is de optelsom van alles wat je ooit vekeerd hebt gedaan
Gebruikers-avatar
RonalT
 
Berichten: 11482
Geregistreerd: 11 Okt 2007, 09:45
Woonplaats: Dinteloord
Type Goldwing: GL1500

Re: Handrem ivm APK

Berichtdoor cooper » 19 Jan 2016, 21:23

RonalT schreef:Ik vind het nog steeds verbazend dat hele volksstammen hun Wing in de achteruitversnelling zetten als handrem? Wat is namelijk de meerwaarde van de achteruit t.o.v. de eerste versnelling?

Als ik mijn motor, en de vorige motoren, op de zijstandaard zet staat hij in de eerste versnelling zodat hij bij een flinke duw van achteren af niet van de zijstandaard af rijdt en omvalt. De benzinemotor drijft het achterwiel aan via een stel tandwielen en eventueel kettinkjes aan, dit samenstel verlaagt het wieltoerental 11,6 maal t.o.v. de benzinemotor. Dus je hebt 11 keer meer kracht nodig om de benzinemotor door zijn compressie te duwen.
Volgens mij is de achteruit-versnelling een elektromotor, de startmotor, met een stel tandwielen. Een elektromotor draait vrij gemakkelijk rond. Ik kan nergens de vertraging vinden, maar laat dat ook eens 11 keer zijn. Volgens mij duw je dan de motorfiets gemakkelijker van zijn plaats omdat de elektromotor minder tegenwerkt dan de benzinemotor.

Dus voor mij is het een raadsel!



Jij maakt alles veel te ingewikkeld RonalT ! :lol:
Once you ride a Wing, you buy a Wing!
Gebruikers-avatar
cooper
 
Berichten: 1433
Geregistreerd: 10 Aug 2010, 12:53
Woonplaats: Nijlen (Belgie)
Type Goldwing: GL1500

Re: Handrem ivm APK

Berichtdoor beinhart » 20 Jan 2016, 20:22

RonalT schreef:Volgens mij is de achteruit-versnelling een elektromotor, de startmotor, met een stel tandwielen. Een elektromotor draait vrij gemakkelijk rond. Ik kan nergens de vertraging vinden,.


Mijn oprit is vrij schuin, hij is nog nooit van zijn zijstandaart gerold in zijn achteruit versnelling. Is dat mogelijk dan?
prettig gestoord (niet voor iedereen even prettig) rommel? ik prefereer het woord accessoires...
Gebruikers-avatar
beinhart
Winnaar "show your wing" fotowedstrijd
 
Berichten: 530
Geregistreerd: 01 Sep 2010, 13:17
Woonplaats: hoogerheide-city
Type Goldwing: GL1500

Re: Handrem ivm APK

Berichtdoor bomihe » 20 Jan 2016, 21:09

Wij hebben een F6B met zijspan en deze wil door zijn compressie heen lopen wanneer deze op een schuine helling staat.
Het lijkt mij een zeer handige accessoire.
Ga eens contact opnemen met Oss.

Groeten Henk.
Member of Goldwing Club Holland 0021
Member of Goldwing Clube Portugal 0202
bomihe
 
Berichten: 107
Geregistreerd: 23 Mrt 2006, 21:37
Woonplaats: Torre de Coelheiros, Portugal.
Type Goldwing: GL1800

Re: Handrem ivm APK

Berichtdoor Bugje » 22 Jan 2016, 14:15

Wat ik gehoord heb is, als de achteruit als handrem gebruikt word.
Dat dit niet goed zou zijn, de kabels van de achteruit blijven dan onder spanning staan.

Of de Brake-fix goed is voor je remsysteem weet ik ook :shock:
Ik weet niet of het goed is voor de remschijf en rem blokken.

Het posten van de "Brake-fix" is bedoeld om de trike of zijspan combi door de APK te krijgen als er geen handrem opzit.
Aangezien alle motorvoertuigen op 3 wielen een autokenteken gaan krijgen, en die boven de 400 Kg uitkomen daardoor APK plichtig worden.
Moet er een handrem opzitten, en daarvoor is de Brake-fix een makkelijke goedkope oplossing.

Of er 3 wielige voertuigen zijn die bij de huidige eigenaar omgezet worden op auto kenteken denk ik niet, maar wel bij overschrijving op nieuwe eigenaar.

Gr Rob.
GW 1500 trike :)
Lang geleden als peuter op een driewieler begonnen, bevalt nog steeds..
Gebruikers-avatar
Bugje
 
Berichten: 112
Geregistreerd: 15 Mrt 2015, 14:13
Woonplaats: Heijen
Type Goldwing: GL1500


Terug naar Trikes, aanhangers en andere specials

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast