Pagina 1 van 1

Handrem ivm APK

Geplaatst: 17 jan 2016, 13:36
door Bugje
Handrem, en APK.

Omdat mijn gl 1500 trike APK plichtig is, i.v.m autokenteken en boven de 400 kg.
Moet er voor de APK een handrem opzitten, een simpele oplossing is een handrem klem bv.de Brake-fix van ACEBIKES.
Ik heb de Brake-fix bij GL-parts in Oss gekocht.

Zonder aanpassingen toch een handrem handrem :lol:
Voor de APK was er op mijn trike een drukknop gezet bij de hoofdremcilinder.
Met die knop blokkeerde je de remvloeistof.
Voorrem handel in knijpen dan de knop indrukken, de voorrem blijft dat onder druk staan.
Nadeel hiervan was dat de voorrem hierdoor niet prettig meer aanvoelde, soort van weerstand in de handel.

Ger in Oss had de oplossing de Brake-fix.

Gr Rob.


Afbeelding

Afbeelding

Re: Handrem ivm APK

Geplaatst: 19 jan 2016, 05:23
door beinhart
is de achteruit versnelling daar niet goed genoeg voor?

Re: Handrem ivm APK

Geplaatst: 19 jan 2016, 09:23
door Bugje
Nee voor de APK is de achteruit niet voldoende.
Dat word dan afkeur.
Vandaar dat ik dit hulpmiddel post, zodat de handrem bij de APK geen probleem is.

Gr Rob.

Re: Handrem ivm APK

Geplaatst: 19 jan 2016, 17:06
door RonalT
Ik vind het nog steeds verbazend dat hele volksstammen hun Wing in de achteruitversnelling zetten als handrem? Wat is namelijk de meerwaarde van de achteruit t.o.v. de eerste versnelling?

Als ik mijn motor, en de vorige motoren, op de zijstandaard zet staat hij in de eerste versnelling zodat hij bij een flinke duw van achteren af niet van de zijstandaard af rijdt en omvalt. De benzinemotor drijft het achterwiel aan via een stel tandwielen en eventueel kettinkjes aan, dit samenstel verlaagt het wieltoerental 11,6 maal t.o.v. de benzinemotor. Dus je hebt 11 keer meer kracht nodig om de benzinemotor door zijn compressie te duwen.
Volgens mij is de achteruit-versnelling een elektromotor, de startmotor, met een stel tandwielen. Een elektromotor draait vrij gemakkelijk rond. Ik kan nergens de vertraging vinden, maar laat dat ook eens 11 keer zijn. Volgens mij duw je dan de motorfiets gemakkelijker van zijn plaats omdat de elektromotor minder tegenwerkt dan de benzinemotor.

Dus voor mij is het een raadsel!

Re: Handrem ivm APK

Geplaatst: 19 jan 2016, 20:23
door cooper
RonalT schreef:Ik vind het nog steeds verbazend dat hele volksstammen hun Wing in de achteruitversnelling zetten als handrem? Wat is namelijk de meerwaarde van de achteruit t.o.v. de eerste versnelling?

Als ik mijn motor, en de vorige motoren, op de zijstandaard zet staat hij in de eerste versnelling zodat hij bij een flinke duw van achteren af niet van de zijstandaard af rijdt en omvalt. De benzinemotor drijft het achterwiel aan via een stel tandwielen en eventueel kettinkjes aan, dit samenstel verlaagt het wieltoerental 11,6 maal t.o.v. de benzinemotor. Dus je hebt 11 keer meer kracht nodig om de benzinemotor door zijn compressie te duwen.
Volgens mij is de achteruit-versnelling een elektromotor, de startmotor, met een stel tandwielen. Een elektromotor draait vrij gemakkelijk rond. Ik kan nergens de vertraging vinden, maar laat dat ook eens 11 keer zijn. Volgens mij duw je dan de motorfiets gemakkelijker van zijn plaats omdat de elektromotor minder tegenwerkt dan de benzinemotor.

Dus voor mij is het een raadsel!

Jij maakt alles veel te ingewikkeld RonalT ! :lol:

Re: Handrem ivm APK

Geplaatst: 20 jan 2016, 19:22
door beinhart
RonalT schreef: Volgens mij is de achteruit-versnelling een elektromotor, de startmotor, met een stel tandwielen. Een elektromotor draait vrij gemakkelijk rond. Ik kan nergens de vertraging vinden,.
Mijn oprit is vrij schuin, hij is nog nooit van zijn zijstandaart gerold in zijn achteruit versnelling. Is dat mogelijk dan?

Re: Handrem ivm APK

Geplaatst: 20 jan 2016, 20:09
door bomihe
Wij hebben een F6B met zijspan en deze wil door zijn compressie heen lopen wanneer deze op een schuine helling staat.
Het lijkt mij een zeer handige accessoire.
Ga eens contact opnemen met Oss.

Groeten Henk.

Re: Handrem ivm APK

Geplaatst: 22 jan 2016, 13:15
door Bugje
Wat ik gehoord heb is, als de achteruit als handrem gebruikt word.
Dat dit niet goed zou zijn, de kabels van de achteruit blijven dan onder spanning staan.

Of de Brake-fix goed is voor je remsysteem weet ik ook :shock:
Ik weet niet of het goed is voor de remschijf en rem blokken.

Het posten van de "Brake-fix" is bedoeld om de trike of zijspan combi door de APK te krijgen als er geen handrem opzit.
Aangezien alle motorvoertuigen op 3 wielen een autokenteken gaan krijgen, en die boven de 400 Kg uitkomen daardoor APK plichtig worden.
Moet er een handrem opzitten, en daarvoor is de Brake-fix een makkelijke goedkope oplossing.

Of er 3 wielige voertuigen zijn die bij de huidige eigenaar omgezet worden op auto kenteken denk ik niet, maar wel bij overschrijving op nieuwe eigenaar.

Gr Rob.