Motor met aanhanger mag de grens niet over!

Technische vragen, tips, trucs, enz.
Gebruikersavatar
director
Berichten: 3906
Lid geworden op: 22 mar 2006, 16:13
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Volkel
Contacteer:

Motor met aanhanger mag de grens niet over!

Bericht door director » 21 okt 2015, 15:13

Volgens de Europese Commissie heeft Nederland de derde rijbewijs richtlijn niet goed geïmplementeerd. Wat is er aan de hand?

Het is maar goed dat de vakantieperiode voorbij is. Want nu blijkt dat motorrijders die met een aanhanger rijden niet de Nederlandse grens mogen passeren. Volgens de Europese Commissie is in Nederland de derde rijbewijs richtlijn niet goed geïmplementeerd waar het gaat om rijden op de motor met aanhangwagen.


bron: ANWB, lees het hele artikel hier
Groeten uit Volkel,
Erik Windmeijer
oprichter van www.goldwingforum.nl

Mijn motorhistorie sinds 1985:
Verkocht: 1985, Honda CX500, (bj 1980); 1990, Honda CM400t; 1998, Yamaha XS 400 SE, (bj 1980); 2000, Honda CX500, (bj 1983); 2004, BMW K75RT, (bj 1990); 2005, Honda Goldwing 1200 Asp, (bj 1985); 2017, Yamaha XV 535, (bj 1987); 2011, Honda Goldwing 1500 Asp, (bj 1989), 2019, Honda Goldwing 1800, (bj 2002)
In bezit:
2017, Oldwing (voor mijn oude dag)
2022, Honda CB350 Four, bj 1975
2018, Honda CB500 Four, bj 1975
2023, Honda Goldwing Tour DCT, bj 2018

Gebruikersavatar
ijsbeer
Winnaar "show your wing" fotowedstrijd
Berichten: 337
Lid geworden op: 07 jun 2014, 02:05
Type Goldwing: GL1500
Locatie: Vidreres Espanja

Re: Motor met aanhanger mag de grens niet over!

Bericht door ijsbeer » 21 okt 2015, 17:36

Nu moet ik echt opmerken: Ik sch**t op dit EU :|
Die zijn toch echt maf en dat allemaal
groet Dirk (IJsbeer)

GL 1500 SE met EML zijspan sinds 2/2018
Honda 500TWIN 1989-1990,
Kawasaki 600 GPX 2003-2005,
BMW K75RT 2005-2010,
BMW R1100RT 2010-2014 en Yamaha FJR 1300 2010-2014,
Goldwing 1500 Aspencade
Goldwing 1500 SE zijspan
sinds 21-06-2021 niks behalve blik

Je heb maar een leven dus maak er iets leuks van!

Gebruikersavatar
De Motormuis
Winnaar "show your wing" fotowedstrijd
Berichten: 6743
Lid geworden op: 02 dec 2011, 00:05
Type Goldwing: GL1500
Locatie: Geldrop. Noord Brabant.

Re: Motor met aanhanger mag de grens niet over!

Bericht door De Motormuis » 21 okt 2015, 17:48

Die zoeken echt spijkers op laag water.
Van allerlei domme dingen aan het verzinnen om
de mensen maar te pesten.
Hadden we nooit aan mee moeten doen.
K*tregeltjes uit Brussel allemaal.
Groeten,
Wil.



Een Goldwing rijder is een blijde rijder.

Wat wordt het toch mooi met al die GOLDWINGS op de weg.

HET IS EEN GROENE MET 6 CYLINDERS EN TWEE ANTENNE'S.

mbogaert
Berichten: 41
Lid geworden op: 19 sep 2006, 11:15
Locatie: Horst

Bericht van het ministerie over motor met aanhanger

Bericht door mbogaert » 21 okt 2015, 18:00

Zelf geen aanhanger (meer) achte rmotor. Ik kwam volgend bericht tegen op het BMW GS Forum, wat mogelijk nogal wat GW rijders zal raken. Zal niet verder op dit bericht reageren, weet niet of het broodje aap is..

Deze informatie ontving ik (ander persoon op forum) zojuist van het ministerie; het is goed om er rekening mee te houden:



Volgens de Europese Commissie hebben wij in NL de 3e rijbewijs richtlijn niet goed geïmplementeerd waar het gaat om rijden op de motor met aanhangwagen. De lidstaten, dus ook NL, mogen alleen rijden met aanhangwagen toestaan op het eigen grondgebied, je mag er dus niet de grens mee over. Dat geldt overal in de EU: motorrijders mogen nergens de grens over met aanhangwagen.



IenM is bezig zijn regelgeving hierop aan te passen. Wij hebben daarbij de keuze tussen algeheel verbod op rijden met aanhangwagen of het toestaan op eigen grondgebied. wij zijn van plan voor het laatste te kiezen (iets is beter dan niets) We verwachten dat nieuwe regelgeving in voorjaar 2016 klaar is. Exacte datum van inwerkingtreding wordt t.z.t. nog bekend gemaakt.



IenM heeft overigens bij navraag geen overtuigende verklaring gehoord voor deze interpretatie door de EC. Daarom zal NL voor aanpassing van de 3e rb rl na de evaluatie ( 2e helft 2018) de wens inbrengen om het mogelijk te maken om in heel de EU te rijden met een motor met aanhanger.
GL1500SE / GT2001

Gebruikersavatar
De Motormuis
Winnaar "show your wing" fotowedstrijd
Berichten: 6743
Lid geworden op: 02 dec 2011, 00:05
Type Goldwing: GL1500
Locatie: Geldrop. Noord Brabant.

Re: Bericht van het ministerie over motor met aanhanger

Bericht door De Motormuis » 21 okt 2015, 19:43

Hier is al een bericht over geplaatst.
Zie : viewtopic.php?f=11&t=12559" onclick="window.open(this.href);return false;
Groeten,
Wil.



Een Goldwing rijder is een blijde rijder.

Wat wordt het toch mooi met al die GOLDWINGS op de weg.

HET IS EEN GROENE MET 6 CYLINDERS EN TWEE ANTENNE'S.

Gebruikersavatar
RonalT
Berichten: 13406
Lid geworden op: 11 okt 2007, 09:45
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Dinteloord

Re: Motor met aanhanger mag de grens niet over!

Bericht door RonalT » 21 okt 2015, 23:53

Ik verwacht dat het op 1 april 2016 in gaat......
Groeten, RonalT


Kijk in de evenementen kalender wat er dan te doen is

And there is no better teacher than experience (Christain Horner)

Gebruikersavatar
De Motormuis
Winnaar "show your wing" fotowedstrijd
Berichten: 6743
Lid geworden op: 02 dec 2011, 00:05
Type Goldwing: GL1500
Locatie: Geldrop. Noord Brabant.

Re: Motor met aanhanger mag de grens niet over!

Bericht door De Motormuis » 22 okt 2015, 00:12

Dus jij denkt dat ze dit als 1 april grap nu al neerzetten.
Lijkt me dan al wel heel ver van te voren.
Maar we zullen er nog wel meer over gaan horen.
Groeten,
Wil.



Een Goldwing rijder is een blijde rijder.

Wat wordt het toch mooi met al die GOLDWINGS op de weg.

HET IS EEN GROENE MET 6 CYLINDERS EN TWEE ANTENNE'S.

Gebruikersavatar
beinhart
Winnaar "show your wing" fotowedstrijd
Berichten: 647
Lid geworden op: 01 sep 2010, 13:17
Type Goldwing: overig
Locatie: hoogerheide-city
Contacteer:

Re: Motor met aanhanger mag de grens niet over!

Bericht door beinhart » 22 okt 2015, 00:33

ik ga me hier niks van aantrekken, ze weten in nederland al amper wat en hoe. laat staan in een ander land over de nederlandse wetgeving...
als een duitse agent op een motortreffen mij verteld dat je 80 mag met motor en aanhanger op de snelweg en ik hem moet vertellen dat het maar 60 is zegt mij al genoeg haha
dus ik ga gewoon op vakantie met mijn rat + aanhangertje, ze durven mij al niet aan te houden zonder aanhangertje (veel te veel schrijfwerk haha) laat staan met aanhanger, waar ondertussen meer landenstickers achterop zitten van waar ik geweest ben;

Afbeelding
PRETTIG GESTOORD (ik ben niet gek, dat is een andere afdeling)

Gebruikersavatar
appieabc
Berichten: 1026
Lid geworden op: 05 mei 2008, 20:08
Type Goldwing: GL1500
Locatie: amsterdam

Re: Motor met aanhanger mag de grens niet over!

Bericht door appieabc » 23 okt 2015, 08:28

begrijp je denkwijze dacht er net zo over. maarrrr hou deze berichtgeving wel scherp in de gaten!!! de plaatselijke agent knijpt misschien nog wel eens een oogje dicht verzekeringsmaatschappijen zijn nog grotere schoften als zij kans zien om niets te hoeven uitbetalen zullen ze dat zeker zoeken en pech en terugreis is nog wel te regelen maar bij aanrijding of ongeval gaan ze of niet betalen of verhalen op degene die de wet overtreedt door met voortuigen te rijden die volgens de wet niet mogen en daar wordt je niet vrolijk van
appie abc

peter

Re: Motor met aanhanger mag de grens niet over!

Bericht door peter » 23 okt 2015, 10:32

Het valt me nog mee dat het altijd was toegestaan. Bij auto's doen ze moeilijk over de construktie van het voertuig en MOET het trekgewicht vermeld worden op het kenteken. Ik heb het geprobeerd met de z4 maar kreeg nul op recest. Zou ik het echt willen dan moet de trekhaak aan allerlei eisen voldoen en het voertuig ook. Ook heb je dan een zeer zware keuring nodig met allerlei sterkte berekeningen.
Bij ons evenwichtsvoertuig kan je zelf wat inelkaar flansen en dan mag je de helft aan het gewicht van het trekkende voertuig achter je motor trekken.

Ik vrees dus dat ze straks kijken naar het aantal ongevallen en dan hun besluit nemen. Iedere dode in het verkeer is er 1 teveel dus zal het wel verboden worden of praktisch onmogelijk worden gemaakt voor je.

Gebruikersavatar
beinhart
Winnaar "show your wing" fotowedstrijd
Berichten: 647
Lid geworden op: 01 sep 2010, 13:17
Type Goldwing: overig
Locatie: hoogerheide-city
Contacteer:

Re: Motor met aanhanger mag de grens niet over!

Bericht door beinhart » 23 okt 2015, 10:37

op de site van de KNMV stond ergens een stukkie over dat je gewoon je E rijbewijs moet hebben,
kan het alleen nergens meer terugvinden? (dat is dan weer het handige van feestboek)
maar mij niet zien, lijkt me met die rat toch wel bijna onmogelijk. maar ik hanteer 3 regels;
1 kijken (voor mezelf)
2 nog een keer kijken (voor de zekerheid)
en 3 als jew denkt dat die ander je gezien heeft, fout; kijk ook maar voor die ander..
met deze 3 regels heb ik tot nu toe alleen nogmaar eenzijdige schuivers gemaakt vroeger (al heel lang geleden)

groetjes werner (volgens jaar naar het zweedse cx-treffen, gewoon met aanhangertje)

ps, ik heb een ANWB europa pasje, maar geen extra aanhanger meeverzekerd. ben elke keer wel gewoon geholpen
door de anwb, ook gewoon de aanhanger mee op de auto...
PRETTIG GESTOORD (ik ben niet gek, dat is een andere afdeling)

Gebruikersavatar
GlimWas
Berichten: 538
Lid geworden op: 19 apr 2013, 09:38
Type Goldwing: overig
Locatie: Op de NT1100DCT

Re: Motor met aanhanger mag de grens niet over!

Bericht door GlimWas » 23 okt 2015, 16:06

Als ik het stuk lees, krijg ik de indruk dat dit vooral opgaat voor mensen die ná 19 januari 2013 hun rijbewijs gehaald hebben.
Diegenen die het al voor die tijd hadden blijven onder de oude regels vallen. Sterker nog, voor mij, als iemand zonder E-rijbewijs zijn de regels
versoepeld, iig voor het rijden met een aanhanger of caravan.
Mocht je vroeger een aanhanger trekken met je auto die niet zwaarder was (inclusief laadvermogen) dan het ledig gewicht van je auto, sinds 2013
mag je een aanhanger trekken zo zwaar als het trekkend voertuig mag trekken (staat in de papieren van je auto)

Dus mocht ik ineens die caravan van 1200 kilo inclusief laadvermogen wél trekken, ipv 1195 kg :mrgreen:
Ik weet het; in mijn geval niks wereldschokkends, maar je zult maar een landcruiser of iets dergelijks hebben........ Moet je nog steeds onder de 3500 kg blijven, maar toch.

Zal ongetwijfeld vervolgd worden............ Regelgeving tov motoren is sowieso wat minder duidelijk. Voorlopig doe ik het net als Beinhart en ga ik gewoon op stap met het bakkie....
Afbeelding
Most motorcycle problems are caused by the nut that connects the handlebar with the seat

Gebruikersavatar
Honda GL Castlebiker
Berichten: 1462
Lid geworden op: 26 jun 2012, 11:47
Type Goldwing: GL1200

Re: Motor met aanhanger mag de grens niet over!

Bericht door Honda GL Castlebiker » 25 okt 2015, 08:04

Zoals ik het begrijp is het ook niet spannend. Beetje van een mug een olifant maken. Tenzij ik het dus niet goed begrijp. Het gaat er op dat je een soort E achter A zou moeten hebben, en dat bestaat in Nederland niet. En hoeft ook niet, omdat het gewicht van de aanhanger achter de motor zo laag is, dat je net zoiets als bij de auto hebt. Tot 750 kilo aanhanger (inclusief wat er op ligt) mag je zonder rijbewijs E trekken. En zo zal het met de motor ook een beetje zijn. Heb je rijbewijs E, zoals Glimwas al schrijft, dan is het allemaal niet van toepassing. Alleen zou er dan op het rijbewijs achter A ook een E moeten staan. Ik heb nooit E achter B gehaald, maar wel E achter C, daarom heb ik automatisch E achter B gekregen, en E achter A zou dan ook automatisch worden. Dat met rijbewijs halen na 2013 weet ik niet. Moet zeggen dat ik me niet met die regels bezig heb gehouden.

In het buitenland mag je dus wel gewoon met motor met aanhanger rijden (in ieder geval als je E rijbewijs hebt), in Nederland wordt het getolereerd. Enige punt waar ze je kunnen pakken, is als de Nederlandse politie op de grens gaat staan en constateert dat je de grens over gaat. De politie in het buitenland zal je daarentegen weer niks doen, alleen zeggen dat je misschien een E achter A moet hebben (lijkt me spijkers op laag water zoeken), maar dan kom jij aan met dat in Nederland dat niet hoeft als de aanhanger niet zwaarder dan het trekkend voertuig EN niet zwaarder dan 750 kilo is. Goede agent die er dan nog een bekeuring voor gaat geven.

Toen ik de titel las van dit topic dacht ik: oei. Denk ik even verder na, denk ik: het zal wel.

Gebruikersavatar
RonalT
Berichten: 13406
Lid geworden op: 11 okt 2007, 09:45
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Dinteloord

Re: Motor met aanhanger mag de grens niet over!

Bericht door RonalT » 25 okt 2015, 09:38

Inderdaad Johan, dat is ongeveer het verhaal. Omdat ik gisteren een uurtje extra had om te zoeken ben ik eens gaan kijken en vond een stuk over de Europese rijbewijsregels uit 2006.....
Daarin wordt van alles over rijbewijzen geschreven. Zo vind je daar dat een 16 jarige met een A1 rijbewijs en dito motorfiets de weg op mag. Maar in Nederland hanteren we die leeftijdsgrens niet, daar is het 18 jaar.
Er worden allerlei categorieen genoemd: (ik heb een paar delen die belangrijk lijken te zijn vertaald)

  1. mopeds: (brommers)
    1. Category AM
  2. motorcycles with or without a sidecar and motor tricycles (motorfietsen met of zonder zijspan of 3-wielers)
    1. Category A1
    2. Category A2
    3. Category A
      • motorcycles (motorfietsen categorie A)
        — The minimum age for category A is fixed at 20 years. (de minimumleeftijd voor categorie A is vastgesteld op 20 jaar)
        However, access to the driving of motorcycles of this (Ook toegestaan voor motorrijders)
        category shall be subject to a minimum of two years' (die minimaal 2 jaar ervaring hebben)
        experience on motorcycles under an A2 licence. This (op een motorfiets onder een A2 rijbewijs)
        requirement as to previous experience may be waived if (van deze leeftijdseis mag worden afgeweken)
        the candidate is at least 24 years old. (als de candidaat ten minste 24 jaar oud is)
      • motor tricycles with a power exceeding 15 kW
        — The minimum age for motor tricycles exceeding 15 kW is
        fixed at 21 years
  3. motor vehicles (motor voertuigen)
    1. Category B1
    2. Category B
      • motor vehicles with a maximum authorised mass not exceeding (motor voertuigen met een maximum massa minder dan)
        3 500 kg and designed and constructed for the carriage of no (3500 kg en ontworpen en geconstrueerd om niet)
        more than eight passengers in addition to the driver; motor (meer dan acht passagiers te vervoeren)
        vehicles in this category may be combined with a trailer having a (MOTOR VOERTUIGEN IN DEZE CATEGORIE MOGEN WORDEN GECOMBINEERD)
        maximum authorised mass which does not exceed 750 kg (MET EEN AANHANGER WAARVAN DE MASSA DE 750 KG NIET OVERSCHRIJDT)
    3. (c) Category BE
    4. (d) Category C1
    5. (e) Category C1E
    6. (f) Category C
    7. (g) Category CE
    8. (h) Category D1
    9. (i) Category D1E
    10. (j) Category D
    11. (k) Category DE

En waar het om lijkt te gaan is dus de hoofdletter vertaling. Omdat bij categorie B vermeld wordt dat men met een lichte aanhangwagen mag rijden. Deze zelfde zin vind je niet bij de categorieen A1 A2 of A
Zoals bekend is E bedoeld voor aanhangwagens zwaarder dan 750 kg.
Hieruit komt het idee naar voren dat je niet met een lichte aanhangwagen mag rijden. M.i. een foute intepretatie
Groeten, RonalT


Kijk in de evenementen kalender wat er dan te doen is

And there is no better teacher than experience (Christain Horner)

Gebruikersavatar
GlimWas
Berichten: 538
Lid geworden op: 19 apr 2013, 09:38
Type Goldwing: overig
Locatie: Op de NT1100DCT

Re: Motor met aanhanger mag de grens niet over!

Bericht door GlimWas » 25 okt 2015, 10:14

Zojuist gelezen dat het weer een storm in een glas water blijkt te zijn. Beinhart, die blijkbaar een vraag gesteld heeft hierover aan de ANWB, heeft dit antwoord terug gekregen;

Het blijkt een storm in een glas water. Het ministerie heeft met een ambtelijk opgeteld persbericht onnodige verwarring gesticht.
Het volgende is aan de hand: er rijden nogal wat aanhangers rond die geen EU-typegoedkeuring hebben. Daar mag je mee de grens over, mits je je in het betreffende land geldende regels respecteert. Kortom: alle blijft zoals het was en je kunt gewoon grenzen passeren met je aanhanger.
Excuses voor de verwarring die wij hebben gesticht op basis van een persbericht dat in feite helemaal geen nieuws bevat. Het ministerie heeft iedereen op het verkeerde been gezet.
Most motorcycle problems are caused by the nut that connects the handlebar with the seat

Plaats reactie