aanhanger

Technische vragen, tips, trucs, enz.
Gebruikersavatar
wingryder
Winnaar "show your wing" fotowedstrijd
Berichten: 1259
Lid geworden op: 30 mar 2007, 23:10
Locatie: Sassenheim

aanhanger

Bericht door wingryder » 31 mei 2007, 23:40

Hoi,

Zojuist, pak em beet een uurtje geleden, heb ik m'n aanhanger opgehaald :o :lol:
Een 2e hands tourmaster 600 met oploop rem. zie foto.
Afbeelding
ik moet zeggen, je merkt amper dat hij er achter hangt, maar nu was hij, op de ook gekochte koelbox na, leeg.
Kan iemand mij vertellen of ik de achtervering zwaarder moet "oppompen" en zo ja hoe veel?
Als ik de aanhanger gebruik dan zullen we met z'n tweeën op de wing zitten( meestal)

ik hoor het graag.

groet

Wingryder
Love to ride a goldwing!!!.
suzuki GT550 '75 tot '77 verkocht
400 cc ? Honda chopper achtig ding tot '83, verkocht
Eerste wing, een 1000, verkocht '84
2006 GL 1500,grijs, ingeruild op een rode
GL1800, deze in 2014 in ijsland aan brokken gereden, nu een zwarte
GL 1800,12-5-2021 verkocht

goldyfan

Bericht door goldyfan » 01 jun 2007, 06:18

Lijkt mij geen probleem voor de vering, het is maar hoe je de aanhanger gaat laden. Als je de boel in evenwicht houd dan zal de vering er weinig last van hebben. Hoe beter de gewichtsverdeling hoe beter voor je fiest en de aanhanger.

Gr Jan.

Eagle

Bericht door Eagle » 01 jun 2007, 08:33

Wat ik zelf gedaan heb met mijn aanhanger, tijdens het beladen, is een weegschaal eronder zetten. Eronder bedoel ik onder het pootje, welke dicht bij je koppeling zit.

Dan kan je, bij benadering, zien hoeveel koppelingsdruk je hebt. Het advies wat ik meekreeg was niet meer dan 25 kilo.

Dus je aanhanger goed beladen en zeker niet te zwaar in totaal gewicht :)

Je moet het ook nog trekken he :D

Groetjes Edi

1500
Berichten: 2410
Lid geworden op: 06 apr 2007, 16:35
Type Goldwing: GL1500
Locatie: Harderwijk

Bericht door 1500 » 01 jun 2007, 16:57

Hoi Wingryder,

Mooi karretje 8)

Zit het hydraulische remsysteem eronder? Ben benieuwd naar de ervaringen daarmee.
Succes met de aanhanger.


Groeten Pierre :wink:
Navigator: Pierre
GL1500A 1989

Gebruikersavatar
wingryder
Winnaar "show your wing" fotowedstrijd
Berichten: 1259
Lid geworden op: 30 mar 2007, 23:10
Locatie: Sassenheim

Bericht door wingryder » 01 jun 2007, 19:21

1500 schreef:Hoi Wingryder,

Mooi karretje 8)

Zit het hydraulische remsysteem eronder? Ben benieuwd naar de ervaringen daarmee.
Succes met de aanhanger.


Groeten Pierre :wink:
Ja er zit een hydraulische oplooprem onder, ik denk dat ik daar pas wat meer van merk als de kar vol zit. Nu was hij nog erg licht. maar ik vind niet dat ik er veel van merk dat hij? :P erg achter hangt.

Ik zal binnenkort eens gaan rijden als de tent en de stoelen er in liggen, hoewel dat ook allemaal niet zoveel gewicht met zich mee brengt. maar ja, alles bijelkaar telt het wel op.

Groet,

wingryder
Love to ride a goldwing!!!.
suzuki GT550 '75 tot '77 verkocht
400 cc ? Honda chopper achtig ding tot '83, verkocht
Eerste wing, een 1000, verkocht '84
2006 GL 1500,grijs, ingeruild op een rode
GL1800, deze in 2014 in ijsland aan brokken gereden, nu een zwarte
GL 1800,12-5-2021 verkocht

Gebruikersavatar
gerbet
Berichten: 1566
Lid geworden op: 25 jul 2006, 15:11
Locatie: Twello

Bericht door gerbet » 01 jun 2007, 20:56

hoy wingryder
ik heb ook een aanhanger achter m'n wing en zit er ook met z'n tweeen op en alle twee goed aanhet gewicht .
ik heb 'n inhoud van 310 liter en mag +/-110kg laden maar heb er meestal 125tot 135kg in geen centje pijn maar ik hou een gewicht van 10 kg aan onder de steun van de koppeling.ga er mee naar denemarken en oostenrijk in de vakantie en merk niet dat hij achter zit.en de druk van de achter vering stel ik gewoon af als we er op zitten als zonder aanhanger.
groeten gerbet en veel mlezier met je combinatie en veen veilige kmeters

1500
Berichten: 2410
Lid geworden op: 06 apr 2007, 16:35
Type Goldwing: GL1500
Locatie: Harderwijk

Bericht door 1500 » 02 jun 2007, 22:11

Ik heb heel even er aan zitten denken om er ook een op te zetten op mijn tourmaster, tot ik de prijs zag :shock:

Laat maaaaar :evil:

Ik heb de tourmaster 350 en moet zeggen dat de onderstellen van Schuuring vlekkeloos achter de motor lopen.
Ik vond de 600 iets te groot voor mij.

Kijk af en toe wel eens om of hij er nog wel achter zit :? Als je niet merkt dat hij er achterzit moet je wel eens kijken :wink:


Groeten Pierre :lol:
Navigator: Pierre
GL1500A 1989

Gouden-Vleugel

Bericht door Gouden-Vleugel » 03 jun 2007, 10:38

Mooie kar. Heb zelf een CM2. Persoonlijk heb ik liever iets "te veel" kogeldruk dan "te weinig". Als je de kar met bijvoorbeeld een koelbox op de dissel aan de voorkant wat zwaarder belaadt, zul je automatisch wat zwaarder spullen achter in de kar leggen. Informeer ff bij Schuring of je de constructie moet verzwaren. Ze hebben er bij Schuring een speciaal frame voor. Ben wel benieuwd naar je ervaring met die oplooprem.

Gebruikersavatar
wingryder
Winnaar "show your wing" fotowedstrijd
Berichten: 1259
Lid geworden op: 30 mar 2007, 23:10
Locatie: Sassenheim

Bericht door wingryder » 03 jun 2007, 20:40

Gouden-Vleugel schreef:Mooie kar. Heb zelf een CM2. Persoonlijk heb ik liever iets "te veel" kogeldruk dan "te weinig". Als je de kar met bijvoorbeeld een koelbox op de dissel aan de voorkant wat zwaarder belaadt, zul je automatisch wat zwaarder spullen achter in de kar leggen. Informeer ff bij Schuring of je de constructie moet verzwaren. Ze hebben er bij Schuring een speciaal frame voor. Ben wel benieuwd naar je ervaring met die oplooprem.
Hoi,
We hebben een weekendje in de planning om de nieuwe spullen, tent, kar etc. uit te proberen dus ik houd jullie op de hoogte.

even afwachten tot er weer een weekend komt met mooi weer, want als je inmiddels verwend bent met een caravan :lol: dan is kamperen met een tentje weer terug naar af. hoewel we altijd erg genoten hebben in onze tent, maar ja toe was mijn baard nog niet grijs.......... :wink: :wink:

Groet,

wingryder
Love to ride a goldwing!!!.
suzuki GT550 '75 tot '77 verkocht
400 cc ? Honda chopper achtig ding tot '83, verkocht
Eerste wing, een 1000, verkocht '84
2006 GL 1500,grijs, ingeruild op een rode
GL1800, deze in 2014 in ijsland aan brokken gereden, nu een zwarte
GL 1800,12-5-2021 verkocht

Gebruikersavatar
wingryder
Winnaar "show your wing" fotowedstrijd
Berichten: 1259
Lid geworden op: 30 mar 2007, 23:10
Locatie: Sassenheim

ervaring met aanhanger

Bericht door wingryder » 19 jul 2007, 14:31

hoi,

zou jullie nog op de hoogte houden over het rijden met de aanhanger.
Afgelopen weekend weggeweest met een volle kar en twee personen.
kogeldruk was een kleine 20 kg, gewicht van de kar totaal weet ik niet, maar het was redelijk.

Het rijden was geen enkel probleem, de kar lag als een huis achter de brommer en volgde zonder één probleem moeiteloos in de bochten.
Remmen was, dankzij de oplooprem ook geen punt, hoewel ik het uiteraard niet zonder heb kunnen proberen :lol: .,

Kortom, zonder nu direct reclame te willen maken, en ik heb ook geen aandelen van schuring :wink: een tourmaster met oploop rem is een goede keus voor een aanhanger achter de wing.
Maar er zijn uiteraard meer goede karren te koop.
fijne vakantie allemaal en hou de glimmende kant boven.

ik ben voorlopig weg tot 25-8 en ik neem geen :!: :!: Laptop mee dus voorlopig geen bijdragen of reacties van mij.

groet,

Wingryder
Love to ride a goldwing!!!.
suzuki GT550 '75 tot '77 verkocht
400 cc ? Honda chopper achtig ding tot '83, verkocht
Eerste wing, een 1000, verkocht '84
2006 GL 1500,grijs, ingeruild op een rode
GL1800, deze in 2014 in ijsland aan brokken gereden, nu een zwarte
GL 1800,12-5-2021 verkocht

1500se
Berichten: 297
Lid geworden op: 22 mar 2006, 22:40
Locatie: Roden
Contacteer:

Bericht door 1500se » 20 jul 2007, 12:49

als je in Duitsland met een aanhanger achter je motor rijdt, let een beetje op de snelheid. De max. snelheid voor motor met aanhanger is 60 km/h.
Dit geldt ook op snelwegen!!!
:shock:

Een gewaarschuwd winger telt voor 3 (alleen met aanhanger)

Bovenstaande regel is gewijzigd. Je mag nu in Duistland, op de autobahn, met aanhanger 80 km/h
Laatst gewijzigd door 1500se op 24 jul 2007, 22:42, 2 keer totaal gewijzigd.
Hartelijke groeten van Peter.
1500 SE 6 cylinder power (soms) met zijspan.
nu met een 2720, en dubbel Bi-xenon.

Tijger
Berichten: 216
Lid geworden op: 13 aug 2006, 21:13
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Bericht door Tijger » 20 jul 2007, 19:34

1500se schreef:als je in Duitsland met een aanhanger achter je motor rijdt, let een beetje op de snelheid. De max. snelheid voor motor met aanhanger is 60 km/h.
Dit geldt ook op snelwegen!!! :shock:

Een gewaarschuwd winger telt voor 3 (alleen met aanhanger)
Dat lijkt me levensgevaarlijk!!! Rij jij 60 en vervolgens komt er iemand met 200 voorbij. Dat is 140 km verschil. Maar ja... Ik kende de regel trouwens niet.
Zet je wing op een klok
www.clock4u.eu

wimpie
Berichten: 461
Lid geworden op: 23 mar 2007, 00:33

Bericht door wimpie » 20 jul 2007, 20:35

http://www.tourmaster.nl/regelweetjes.htm
staat veel meer info over "regelweetjes"

Wimpie
groet,n uut Drenthe

Tijger
Berichten: 216
Lid geworden op: 13 aug 2006, 21:13
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Bericht door Tijger » 21 jul 2007, 08:14

wimpie schreef:http://www.tourmaster.nl/regelweetjes.htm
staat veel meer info over "regelweetjes"

Wimpie
Handige site. Alleen staat hierop dat je op de snelweg 80 mag. Alleen normaal buiten de bebouwde kom is 60.

Ben wel benieuwd hoe hard jullie met zo'n aanhangwagen echt gaan.

2e vraag: gebruik je dan ook veel meer brandstof?
Zet je wing op een klok
www.clock4u.eu

Eagle

Bericht door Eagle » 21 jul 2007, 14:21

Ik rij, gemiddeld genomen, tussen de 80 en 100 km/h met de aanhanger. Als ik een vrachtauto inhaal trek ik hem even door en dan laat ik hem terugzakken tot net boven de snelheid van de vrachtwagen. Dan heb ik tenminste niet zo'n zware jongen in mijn spiegels die zit te dringen.

Mijn aanhanger kan dat goed hebben, die snelheid.

Groetjes Edi

Plaats reactie