Mijn ervaring maakt dat ik het eens ben met RonalT.
Neem mijn oude volkswagen golf. 1.4 motor, dsg met 7 versnellingen, 185pk en verbruiksmeter. Reed ik met de aanhanger netjes 90 op de snelweg verbruikte hij 1:10 en reageren op het gas deed hij amper of ik moest het op vloer trappen de bak stond dan in zijn 7e versnelling. Zette ik hem in de sportstand dan ging hij terug naar zijn 5 en hij reageerde beter op het gas en liep dan 1:13. Dus meer toeren en minder verbruik.
Een motor en versnellingsbak worden zo ontwikkeld dat ze samen het beste presteren onder normale omstandigheden. Zou het waar zijn dat minder toeren bij dezelfde snelheid minder verbruik is dan zou elk motorvoertuig met een hele zware overdrive zijn uitgerust zodat je bij 120km/u nog maar 1000 toeren zou maken.
Ook heb je om een bepaalde snelheid te behalen en te behouden nou eenmaal een minimale hoeveelheid brandstof nodig.
Van BMW RT 1200 naar GOLDWING 1800
- Cas
- Winnaar "show your wing" fotowedstrijd
- Berichten: 865
- Lid geworden op: 21 okt 2016, 17:47
- Type Goldwing: GL1800
Re: Van BMW RT 1200 naar GOLDWING 1800
Je zegt het zelf al Peter:"onder normale omstandigheden". Met een aanhanger rijden valt niet onder normale omstandigheden.
Iedere ochtend zeg ik tegen mijn Wing: "niemand heeft ooit zoveel van iemand gehouden als ik van jou!"
Re: Van BMW RT 1200 naar GOLDWING 1800
Het verbuik kon trouwens ook duidelijk beter rijdens normaal gebruik. De automatische bak draaide ooit in de soep en is gerepareerd door de dsg dokter en met nieuwe software schakelde de bak later en maakte de motor iets meer toeren. Het verbruik ging ook drastisch omlaag. In dit geval dus meer toeren en minder verbruik.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 0 gasten