Van BMW RT 1200 naar GOLDWING 1800

Technische vragen, tips, trucs, enz.
peter

Re: Van BMW RT 1200 naar GOLDWING 1800

Bericht door peter » 21 jul 2013, 09:07

Met een goldwing kan toch behoorlijk door de bocht hoor. Van alles kan je over de grond laten slepen. Vooral de 1800 heeft een prima wegligging. De beperking is meestal de grondspeling. Zet je er echter progresieve veren in dan wordt de grondspeling meer en kan je weer wat sneller door de bochten. De combinatie progresieve veren (voor en achter), stabilisator of eventueel monotubes in de voorvork geeft helemaal en perfect bochten gedrag. Natuurlijk valt of staat dat alles met de banden die eronder liggen en de manier waarop je de bochten aansnijdt. De gl1800 krijg je bijvoorbeeld slecht van de gekozen lijn af als je dat vergelijkt met de nieuwe bmw k1600 die stuurt superlicht en kan je zonder moeite corrigeren.
Maar wat is sportief rijden :?: Ik vindt het al leuk wanneer ik me in de eifel netjes aan de snelheid hou en als er een bord 80 staat om dan de bocht ook te nemen met 80km/u. Dit gaat je vaak niet eens lukken en je knijpt vanzelf in de remmen uit levensbehoud :lol: Het tussen liggende rechte stuk de motor naar hoge snelheden brengen is geen kunst, dat is een kwestie van aan het gas draaien. Laat remmen en weer vlot op het gas en een hoge bochten snelheid vindt ik althans veel leuker en het scheelt je ook bekeuringen.

Afbeelding Probeer dit maar eens met 80km/u schadevrij door te komen :lol: :lol:

Gebruikersavatar
highlander
Berichten: 215
Lid geworden op: 07 feb 2010, 11:23

Re: Van BMW RT 1200 naar GOLDWING 1800

Bericht door highlander » 21 jul 2013, 09:15

We zijn aan het afwijken, mijn exuses.

Gebruikersavatar
RonalT
Berichten: 13416
Lid geworden op: 11 okt 2007, 09:45
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Dinteloord

Re: Van BMW RT 1200 naar GOLDWING 1800

Bericht door RonalT » 22 jul 2013, 21:05

highlander schreef:Mij gaat het niet om veel of weinig schakelen, als je met de 1800 in 5 de versnelling rijd is het toerental nog vrij hoog.
Dit zou je kunnen verminderen door een zesbak, en geloof me het verbruik zal mee dalen, en de afstand die je verder kan rijden zou voor mij een pluspunt zijn.

Zoals ik al eerder schreef hoef je daar geen 6-bak voor te gebruiken. Ook met 5 versnellingen en een ander gearing ben je er al. Want de tandwielen aanpassen is goedkoper dan een hele nieuwe 6-bak bouwen.
Ik heb nooit begrepen waarom auto's en motoren met genoeg vermogen/koppel een 6-bak zouden moeten hebben. Is misschien een mode verschijnsel. Ik sla regelmatig een versnelling over tijdens het opschakelen (van 3 naar 5 door twee tikken te geven).
Dat is voor mij ook de reden om te reageren als ik over een 6-bak zie schrijven. Hoe meer versnellingen hoe slechter... bij een Goldwing. Ik ben net als vele anderen schakel-lui. Pas was er iemand die een automaat wilde hebben.

Dus een 5-bak met aangepaste gearing, zodat de motor in zijn 5 langzamer draait zou voor mij een betere optie zijn. Dan bereik je toch ook waar jij naar toe wilde?
Groeten, RonalT


Kijk in de evenementen kalender wat er dan te doen is

And there is no better teacher than experience (Christain Horner)

Gebruikersavatar
highlander
Berichten: 215
Lid geworden op: 07 feb 2010, 11:23

Re: Van BMW RT 1200 naar GOLDWING 1800

Bericht door highlander » 23 jul 2013, 20:08

Hangt volgens mij van je rijstijl af.
Als je na 4 e naar een overdrive gaat, heb je inderdaad hetzelfde resultaat , minder verbruik en toeren omlaag.
Maar je vermogen koppel, gaat volgens mij een groot verschil geven, zeg je mij maakt dat niks uit dan heb je gelijk.
Wil je geen vermogensverlies heb ben je volgens mij beter af met een zesbak.
En een automatische versnellingsbak heeft meestal ook meer versnellingen, bvb een porsche ook met een boxer motor heeft er reeds 7.
Misschien zie ik het verkeerd.
Maar misschien beter terug on topic.
de starter hiervan heeft hier niet veel aan denk ik.

wim1961
Berichten: 37
Lid geworden op: 11 jul 2013, 20:40
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Eygelshoven (Zuid-Limburg)

Re: Van BMW RT 1200 naar GOLDWING 1800

Bericht door wim1961 » 24 jul 2013, 19:57

Ik heb gisteren mijn BMW R1200RT ingeruild tegen een Goldwing 1800A van het jaar 2003.
Gisteren was het voor mij te warm om te aan rijden maar vandaag zag het anders uit en vanmorgen vroeg met mijn vrouw door de Eifel naar Cochem gereden. Vervolgens via de Nurburgring (Nord-Schleife bij Adenau) terug naar Kerkrade. In totaal 261,1 miles (ca 417 km) op de teller rijker.
Verschillen die ik persoonlijk merkte tov de BMW R1200RT:
- De Goldwing beschikt over enorme trekkracht hierdoor was het schakellui rijden zoals in deze topic aangegeven voor mij een weldaad. In het begin was ik wel de 6 aan het zoeken (macht der gewoonte) maar hieraan was ik snel gewend geraakt.
- Op de BMW remde ik op de motor af, dit lukt mij niet op deze manier op de Goldwing.
- De remwerking van de BMW was alsof er parachute open ging. Bij de Goldwing is dit anders maar zeker niet slecht.
- De BMW heeft een electrisch verstelbaar scherm wat ik in deze hitte wel een beetje op de Goldwing miste.
- De ergonomie van de Goldwing is goed. Na de eerder genoemde rit zit ik nu behoorlijk fit achter de computer. Ik ben +2 meter lang en zat er goed op. Ook mijn vrouw zat beter terwijl ik de BMW met tal van accesoires betreffende ergonomie had laten aanpassen was hij toch niet van dit niveau.
- Het zicht in de spiegels van de Goldwing met passagier is echt geweldig.
- Beide motoren sturen ieder op zijn manier erg goed.

Voor mijzelf was de keuze voor een Goldwing (na 5 verschillende BMW's te hebben gehad) eentje waar ik wel wakker van heb gelegen. Zeker na deze rit weet ik zeker dat ik er goed aan heb gedaan en ik verwacht nog vele mooie kilometers te kunnen maken. Wel zou ik graag nog wat ergonomische aanpassingen willen maar weet niet echt waar ik terecht kan.

Bovengenoemd hoop ik een bijdrage te hebben geleverd aan het maken van een keuze voor een Goldwing. Het is altijd persoonlijk en zeker na 1 rit nog niet echt objectief maar is wel mijn eerste indruk. Kortweg ik heb absoluut geen spijt.

Gr.
Wim

Gebruikersavatar
marccc
Berichten: 80
Lid geworden op: 02 jul 2010, 18:22
Type Goldwing: GL1800
Locatie: belgie

Re: Van BMW RT 1200 naar GOLDWING 1800

Bericht door marccc » 24 jul 2013, 22:56

zeker eens over denken om hyperpro vering te plaatsen , kost rond de 240 € maar is 2400 € waard :roll: :wink:

Gebruikersavatar
RonalT
Berichten: 13416
Lid geworden op: 11 okt 2007, 09:45
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Dinteloord

Re: Van BMW RT 1200 naar GOLDWING 1800

Bericht door RonalT » 05 aug 2013, 22:06

highlander schreef:Maar je vermogen koppel, gaat volgens mij een groot verschil geven, zeg je mij maakt dat niks uit dan heb je gelijk. Wil je geen vermogensverlies heb ben je volgens mij beter af met een zesbak.
En een automatische versnellingsbak heeft meestal ook meer versnellingen, bvb een porsche ook met een boxer motor heeft er reeds 7.
Misschien zie ik het verkeerd.
Het wordt nu heel ingewikkeld, maar het is zo dat een motorblok bij bepaalde toerentallen zijn beste prestaties levert. En hoe meer vermogen je uit een bepaalde cilinderinhoud wilt halen hoe kleiner het gebied wordt waarin de motor goed presteert.

Omdat onze motoren uit 1,5 of 1,8 liter cilinderinhoud ongeveer 100 - 120 pk halen is dat een bescheiden vermogen. Als we dat vergelijken met de NR500 een 4-takt van Honda waarop Ron Haslam tegen het 2-takt geweld op kon boksen. Deze leverde 115 pk uit 499 cc. Dus hetzelfde vermogen uit 1/3 van de inhoud.

Neem van mij aan dat het werkgebied van de NR500 in een veel kleiner gebied lagen als van onze machines. Die coureurs schakelen zich een versuffing. In de bocht naar zijn 1 en dan weer razend snel naar de 5 of 6-de versnelling. Daarna weer terug naar zijn 2 en dat alles op misschien 400 meter tussen twee bochten.
Als jij dat stuk zou rijden ging je in de bocht naar 3 daarna naar 4 - 5 en in de volgende bocht weer naar 3.....

Kijk omdat het werkgebied van de racer of boxermotor van de Porsche klein is hebben die voertuigen veel versnellingen nodig om toch met de juiste toerentallen te kunnen rijden. Bij ons is dat minder noodzakelijk, hij trekt het meestal toch wel. :D



Als je precies wilt weten hoe het helemaal in elkaar zit kan je hier nog veel meer lezen.
Groeten, RonalT


Kijk in de evenementen kalender wat er dan te doen is

And there is no better teacher than experience (Christain Horner)

RTGeert
Berichten: 2
Lid geworden op: 06 aug 2013, 15:11

Re: Van BMW RT 1200 naar GOLDWING 1800

Bericht door RTGeert » 06 aug 2013, 15:14

Heeft er iemand de GSM nummer van RtBen, ik wil namelijk zijn RT graag overnemen, niet dat ik iets heb tegen Goldwings maar een Goldwing is net iets te groot voor mij. Ik heb hier en daar wat gelezen en ik vind het een zeer interessant forum, doe zo verder.
Mvg.
Geert

Gebruikersavatar
RonalT
Berichten: 13416
Lid geworden op: 11 okt 2007, 09:45
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Dinteloord

Re: Van BMW RT 1200 naar GOLDWING 1800

Bericht door RonalT » 06 aug 2013, 16:01

Ja hoor, RTben.
Maar je kan ook via het knopje PB of E-mail een berichtje naar Ben sturen.
Groeten, RonalT


Kijk in de evenementen kalender wat er dan te doen is

And there is no better teacher than experience (Christain Horner)

RTGeert
Berichten: 2
Lid geworden op: 06 aug 2013, 15:11

Re: Van BMW RT 1200 naar GOLDWING 1800

Bericht door RTGeert » 06 aug 2013, 20:09

RonalT schreef:Ja hoor, RTben.
Maar je kan ook via het knopje PB of E-mail een berichtje naar Ben sturen.
Ik kan geen GSM nummer vinden in het profiel van RtBen, op mails reageert hij ook niet, waarschijnlijk is hij op verlof, ik wacht wel op een reactie. Mvg. Geert

RTben
Berichten: 4
Lid geworden op: 30 jun 2013, 20:13

Re: Van BMW RT 1200 naar GOLDWING 1800

Bericht door RTben » 22 aug 2013, 20:11

Ondertussen gemaild naar Geert

Mvg

Ben

Gebruikersavatar
Cas
Winnaar "show your wing" fotowedstrijd
Berichten: 865
Lid geworden op: 21 okt 2016, 17:47
Type Goldwing: GL1800

Re: Van BMW RT 1200 naar GOLDWING 1800

Bericht door Cas » 06 nov 2016, 14:36

highlander schreef:Ben het niet ééns.
Heb al met verschillende motoren gereden, zelfs met heel wat meer koppel.
Mij gaat het niet om veel of weinig schakelen, als je met de 1800 in 5 de versnelling rijd is het toerental nog vrij hoog.
Dit zou je kunnen verminderen door een zesbak, en geloof me het verbruik zal mee dalen, en de afstand die je verder kan rijden zou voor mij een pluspunt zijn.
Kostprijs is inderdaad wat anders, maar als je ziet wat een GW kost, blijf ik erbij zesbak en automatische ruit moest op de deluxe versie zeker standaard zijn.
Mee eens, hoe meer versnellingen hoe minder toeren, hoe minder toeren hoe minder arbeidsslagen dus minder brandstofgebruik, niet alleen minder geld kwijt aan benzine maar ook minder luchtvervuiling. Die automatische ruit zou volgens mij op alle modellen moeten zitten evenals een gear indicator die in de Pyreneeën toch wel handig is in de haarspeldbochten, maar die zetten we er zelf wel op.
Iedere ochtend zeg ik tegen mijn Wing: "niemand heeft ooit zoveel van iemand gehouden als ik van jou!"

Gebruikersavatar
RonalT
Berichten: 13416
Lid geworden op: 11 okt 2007, 09:45
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Dinteloord

Re: Van BMW RT 1200 naar GOLDWING 1800

Bericht door RonalT » 06 nov 2016, 19:21

Jullie hebben het nog niet helemaal begrepen. Lees het bericht nog eens waar ik het over de NR500 had.

Een motor zoals een Goldwing kan over een heel breed gebied lekker vermogen leveren. Zeg maar bij 2000 toeren trekt het ding al heel behoorlijk.
Waarin je weer wel gelijk heb is dat hij met minder toeren zuiniger zou kunnen rijden. Maar daarvoor zijn er echt niet meer versnellingen nodig. Gewoon de stapjes iets groter maken, dan draait hij in de 5e versnelling (OD) ook rustiger.

Een 125 cc-er die behoorlijk vermogen moet leveren heeft veel versnellingen nodig, evenals auto's die uitgerust zijn met een turbo.
Groeten, RonalT


Kijk in de evenementen kalender wat er dan te doen is

And there is no better teacher than experience (Christain Horner)

Gebruikersavatar
Cas
Winnaar "show your wing" fotowedstrijd
Berichten: 865
Lid geworden op: 21 okt 2016, 17:47
Type Goldwing: GL1800

Re: Van BMW RT 1200 naar GOLDWING 1800

Bericht door Cas » 06 nov 2016, 21:10

RonalT schreef:Jullie hebben het nog niet helemaal begrepen. Lees het bericht nog eens waar ik het over de NR500 had.

Een motor zoals een Goldwing kan over een heel breed gebied lekker vermogen leveren. Zeg maar bij 2000 toeren trekt het ding al heel behoorlijk.
Waarin je weer wel gelijk heb is dat hij met minder toeren zuiniger zou kunnen rijden. Maar daarvoor zijn er echt niet meer versnellingen nodig. Gewoon de stapjes iets groter maken, dan draait hij in de 5e versnelling (OD) ook rustiger.

Een 125 cc-er die behoorlijk vermogen moet leveren heeft veel versnellingen nodig, evenals auto's die uitgerust zijn met een turbo.

En toch blijf ik bij mijn verhaal, een 6e versnelling erbij = minder toeren = een kleiner draaikolkje in de tank. 1+1=2 en het heeft ook niets te maken met turbo's, da's weer een ander verhaal.
Iedere ochtend zeg ik tegen mijn Wing: "niemand heeft ooit zoveel van iemand gehouden als ik van jou!"

Gebruikersavatar
RonalT
Berichten: 13416
Lid geworden op: 11 okt 2007, 09:45
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Dinteloord

Re: Van BMW RT 1200 naar GOLDWING 1800

Bericht door RonalT » 06 nov 2016, 21:20

:(
Groeten, RonalT


Kijk in de evenementen kalender wat er dan te doen is

And there is no better teacher than experience (Christain Horner)

Plaats reactie