Van BMW RT 1200 naar GOLDWING 1800

Technische vragen, tips, trucs, enz.
RTben
Berichten: 4
Lid geworden op: 30 jun 2013, 20:13

Van BMW RT 1200 naar GOLDWING 1800

Bericht door RTben » 30 jun 2013, 20:17

Hallo

Ik overweeg namelijk de overstap van een BMW RT 1200 naar GOLDWING 1800 ( 2dehands )

Graag had ik geweten in hoeverre er veel verschillen zijn tov bvb een model van 2011 en bvb een model van 2005 ?

Zijn er speciale aandachtspunten bij de GW 1800 die je 2 de hands koopt ?

MVG

Ben

Gebruikersavatar
cooper
Berichten: 2057
Lid geworden op: 10 aug 2010, 12:53
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Stabroek (Belgie)

Re: Van BMW RT 1200 naar GOLDWING 1800

Bericht door cooper » 01 jul 2013, 00:51

Ook hier welkom Ben! :wink:
Once you ride a Wing, you buy a Wing!
Afbeelding

Gebruikersavatar
Devoraz
Berichten: 2524
Lid geworden op: 02 apr 2012, 16:17
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Swifterbant, Flevoland
Contacteer:

Re: Van BMW RT 1200 naar GOLDWING 1800

Bericht door Devoraz » 01 jul 2013, 11:59

RTben schreef:verschillen zijn tov bvb een model van 2011 en bvb een model van 2005 ?
Het verschil is heel groot, want een 2011 model GL1800 bestaat niet. :lol: :lol: :lol: :lol:
In die periode is de Goldwing productie van de Verenigde Staten naar Japan verhuist. :wink:
Maar ik begrijp je vraag....

Op de website http://www.goldwingworld.com" onclick="window.open(this.href);return false; staat een heleboel info over de verschillende modellen van de GL1800, maar ook van alle andere goldwings. Daar vind je vast wel wat de verschillen zijn. Waar je op moet letten bij de aanschaf van een 2de hands, durf ik je niet te zeggen. Technisch ben ik niet zo thuis in het motorgebeuren.
Laatst gewijzigd door Devoraz op 02 jul 2013, 09:24, 1 keer totaal gewijzigd.
Groeten,
Pjotr

Goldwing GL1800 2001 Illusion Red (R259P)
Goldwing GL1500 SE 2000 Two-tone Red (R176C / inset R199C)
http://bikers.nightmarepatrol.net
The world is my menagerie.
"I never get lost because I don't know where I'm going..."
Live for today or fade away

RTben
Berichten: 4
Lid geworden op: 30 jun 2013, 20:13

Re: Van BMW RT 1200 naar GOLDWING 1800

Bericht door RTben » 01 jul 2013, 20:56

Hallo

Alvast bedankt voor de reactie.

Ben

Gebruikersavatar
highlander
Berichten: 215
Lid geworden op: 07 feb 2010, 11:23

Re: Van BMW RT 1200 naar GOLDWING 1800

Bericht door highlander » 03 jul 2013, 18:04

Het grote verschil zit in de cilinders, een RT heeft 2cilinders een gl 1800 6.
Heb reeds met beide gereden.
Een Rt is veel bokkiger, of hoe noem je dat?
Als je gas lost remt deze hard af zonder dat je aan de rem komt.
De goldwing is veel soepeler, in 5 de vertrekt hij nog.
De koffers op de RT zijn groter dan op een 1800.
verbruik RT rond de 5 liter gl 1800 7 liter.
Rij nu met een 1800 en zou zeker niet willen wisselen, maar vind wel dat ze er wat aanpassingen aan mogen doen 6 de versnelling en automatisch scherm, boordcomputer zou er toch wel mogen opstaan.

Gebruikersavatar
RonalT
Berichten: 13406
Lid geworden op: 11 okt 2007, 09:45
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Dinteloord

Re: Van BMW RT 1200 naar GOLDWING 1800

Bericht door RonalT » 03 jul 2013, 19:22

Nog meer versnellingen? Dat is voor motoren met weinig koppel. Een Goldwing heeft niet veel versnellingen nodig.
Maar wat je misschien wilt zeggen is dat de een wat grotere overbrenging had mogen hebben zodat hij minder toeren draait in zijn 5-de versnelling?
Groeten, RonalT


Kijk in de evenementen kalender wat er dan te doen is

And there is no better teacher than experience (Christain Horner)

Gebruikersavatar
highlander
Berichten: 215
Lid geworden op: 07 feb 2010, 11:23

Re: Van BMW RT 1200 naar GOLDWING 1800

Bericht door highlander » 04 jul 2013, 19:00

Met een 6 bak gaan de toeren omlaag en het verbruik eveneens.
Meeste motoren hebben reeds een zesbak, helaas de GW niet.

Rob Pt

Re: Van BMW RT 1200 naar GOLDWING 1800

Bericht door Rob Pt » 16 jul 2013, 01:03

highlander schreef:Met een 6 bak gaan de toeren omlaag en het verbruik eveneens. Meeste motoren hebben reeds een zesbak, helaas de GW niet.
Of dat bij de GL1800 ook zo is weet ik niet maar bij de GL1500 gaan de toeren ook omlaag want de 5de versnelling is uitgevoerd als overdrive ! *) In feite zou de correcte aanduiding in de specificaties moeten zijn: 4 versnellingen + overdrive en niet 5 versnellingen zoals nu het geval is ! De '5de versnelling' wordt op het dashboard ook als OD met een lampje aangegeven !
De trekkracht houdt in de overdrive inderdaad niet over maar daar kun je op anticiperen. Overigens bij de auto's met 6 of 7 versnellingen daar is de 6de of 7de 'versnelling' ook uitgevoerd als overdrive en bij de motoren met 6 versnellingen ongetwijfeld ook.
Mijn Land Rover Discovery 3 heeft ook 6 versnellingen volgens de specificaties maar dat blijkt ook een vijfbak + overdrive te zijn. In 6 trekt hij echt voor geen meter !

Zolang hij nog niet verkocht is rijd ik ook nog op mijn Harley. Die heeft echt 5 versnellingen en het was beslist even wennen toen ik de eerste keer, net anderhalve week geleden, voor het eerst op de GL1500 reed. Ik bleef als het ware schakelen om trekkracht te hebben in vergelijking met de Harley. Die kun je ongelooflijk lang in 5 laten staan om vervolgens gas te geven en dan gaat hij zonder te protesteren. De Goldwing heb ik een aantal keren gewoon gewurgd doordat ik vergat terug te schakelen ! Twee motoren met 5 versnellingen maar totaal niet met elkaar te vergelijken qua motorkarakteristiek.

Maar ik ben er al aan gewend en ik mis in ieder geval op de GL 1500 de 5de versnelling echt niet !

*) Ik meen ergens gelezen te hebben dat op het moment van het invoeren van de achteruitversnelling de oorspronkelijk aanwezige 6de versnelling (overdrive ?) is 'ingeleverd'. Of dat juist is weet ik niet.

Rob

wim1961
Berichten: 37
Lid geworden op: 11 jul 2013, 20:40
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Eygelshoven (Zuid-Limburg)

Re: Van BMW RT 1200 naar GOLDWING 1800

Bericht door wim1961 » 16 jul 2013, 06:50

Hallo,

Bestaat toeval? Ook ik ben momenteel bezig om een overstap te maken van een R1200RT naar een GL1800. Morgen (woensdag) wordt de keuring door Erik van Lent verricht, afhankelijk van de uitkomst zal ik eigenaar worden van de GL1800.
Wat mij met name opviel was het geweldige koppel en het heerlijk rustig rijden van GL. Daarnaast iets wat ik totaal niet verwachte de super handelbaarheid en stuurgedrag.
Daarnaast zat ik er met mijn 2 meter ook nog eens goed op.

Ik ga voor een GL 1800 van het bouwjaar 2003. Wat ik wel ergens heb gelezen dat modellen van het bouwjaar 2006 en later grotere radiatoren zouden hebben. Dit zou de koeling ten gunste komen. Ik weet niet of modellen van voor 2006 hier problemen mee hebben.

Groetjes uit het zuiden van Limburg,

Wim

Gebruikersavatar
RonalT
Berichten: 13406
Lid geworden op: 11 okt 2007, 09:45
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Dinteloord

Re: Van BMW RT 1200 naar GOLDWING 1800

Bericht door RonalT » 16 jul 2013, 10:00

RonalT schreef:Maar wat je misschien wilt zeggen is dat de een wat grotere overbrenging had mogen hebben zodat hij minder toeren draait in zijn 5-de versnelling?
highlander schreef:Met een 6 bak gaan de toeren omlaag en het verbruik eveneens.
Meeste motoren hebben reeds een zesbak, helaas de GW niet.
De meeste motoren leveren ook geen 150 Nm aan koppel, toch?

Het aantal versnellingen heeft niets met het benzinegebruik te maken. Meer versnellingen is er voor motoren die hun maximale koppel in een beperkt gebied afgeven. Maar dat geldt voor onze motoren niet.

Maar wat wil jij bereiken met je opmerking "een 6 bak gaan de toeren omlaag". Dus de overbrengingsverhouding aanpassen zou een betere optie zijn. Dat zou niet meer kosten, want tandwielen aanpassen is niet zo ingewikkeld als een nieuwe versnellingsbak maken.

Maar met het aanpassen van de versnellingsbak, meer versnellingen of andere overbrengingsverhoudingen, ga je wel meer schakelen. En dat vind ik juist het fijne van de Goldwing, niet te veel schakelen.
Groeten, RonalT


Kijk in de evenementen kalender wat er dan te doen is

And there is no better teacher than experience (Christain Horner)

Rob Pt

Re: Van BMW RT 1200 naar GOLDWING 1800

Bericht door Rob Pt » 16 jul 2013, 11:35

RonalT schreef:
RonalT schreef:Maar met het aanpassen van de versnellingsbak, meer versnellingen of andere overbrengingsverhoudingen, ga je wel meer schakelen. En dat vind ik juist het fijne van de Goldwing, niet te veel schakelen.
Juist !
Wat dat betreft zijn motorrijders én automobilisten rare mensen. We kicken op allerlei sensoren die ons allerlei "werk"' uit handen nemen doordat indien nodig alles automatisch wordt in- of uitgeschakeld maar als het op schakelen aankomt moet dat zo nodig nog steeds handmatig gebeuren want dat schijnt "sportief" te zijn ! Geen idee wat dat inhoudt maar in de motoGP en de F1, en dat mag je toch sportieve bezigheden noemen, is het schakelen al sterk vereenvoudigd door o.a. het schakelen zonder de koppeling te gebruiken resp. met drukknopjes op het stuur.

Zodra ze een Goldwing uitbrengen met automaat ben ik de eerste die hem koopt. Heerlijk lijkt me dat om zonder al dat geroer in de olie met volle teugen te genieten van een rit. Dan maar niet "sportief" ! Trouwens tot op heden heb ik nog nooit een Goldwingrijder gezien die op "sportieve" wijze met de oortjes door het gras ging ......... Ja, valpartijen uitgezonderd natuurlijk.

Sportief ? Motor- en autojournalisten/-testers jargon. Als je iemand vraagt: "Wat is nu "sportief" rijden ?" dan krijg je als antwoord: "Uhhhhh..........."

Rob

Gebruikersavatar
RonalT
Berichten: 13406
Lid geworden op: 11 okt 2007, 09:45
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Dinteloord

Re: Van BMW RT 1200 naar GOLDWING 1800

Bericht door RonalT » 16 jul 2013, 17:36

Volgens mij heb je mijn bericht verkeerd begrepen. Het fijne van de zware motor van de Goldwing is dat er niet al te veel geschakeld hoeft te worden.
In het verleden reed ik een VT750C en mijn vrouw een VT500C. Die 750 had genoeg koppel/vermogen om hem redelijk schakel-lui te rijden. Die 500 gaf je veel meer beweging.... :lol:

Ah, kijk en dat is dus dat sportieve.... je voet en hand beweeg je meer. :lol: :lol:
Groeten, RonalT


Kijk in de evenementen kalender wat er dan te doen is

And there is no better teacher than experience (Christain Horner)

Gebruikersavatar
highlander
Berichten: 215
Lid geworden op: 07 feb 2010, 11:23

Re: Van BMW RT 1200 naar GOLDWING 1800

Bericht door highlander » 20 jul 2013, 12:38

Ben het niet ééns.
Heb al met verschillende motoren gereden, zelfs met heel wat meer koppel.
Mij gaat het niet om veel of weinig schakelen, als je met de 1800 in 5 de versnelling rijd is het toerental nog vrij hoog.
Dit zou je kunnen verminderen door een zesbak, en geloof me het verbruik zal mee dalen, en de afstand die je verder kan rijden zou voor mij een pluspunt zijn.
Kostprijs is inderdaad wat anders, maar als je ziet wat een GW kost, blijf ik erbij zesbak en automatische ruit moest op de deluxe versie zeker standaard zijn.

peter

Re: Van BMW RT 1200 naar GOLDWING 1800

Bericht door peter » 20 jul 2013, 15:38

De nieuwe Goldwing moet hebben: 6cil. diesel (met turbo), dynaflow automaat, elektrische ruit, in hoogte en naar voor en achter verstelbaar zadel, EN VAN HUIS UIT EEN SETJE FASOENLIJKE VEREN :!: :!: :lol:

Cor
Berichten: 503
Lid geworden op: 22 mei 2011, 09:26

Re: Van BMW RT 1200 naar GOLDWING 1800

Bericht door Cor » 20 jul 2013, 17:04

door Rob Pt » 16 Jul 2013, 11:35
Trouwens tot op heden heb ik nog nooit een Goldwingrijder gezien die op "sportieve" wijze met de oortjes door het gras ging

http://youtu.be/0nrMQ3QwyPo

Hoi Rob ;
nog niet dit zeer bekend filmpje gezien ?? Op jij buis staat ook een langere versie.
heb niet het idee dat je hier rustig achter op zit :lol: :lol: :lol: :lol:
groeten Cor

Plaats reactie