Vervangen koelvloeistof

Technische vragen, tips, trucs, enz.
Plaats reactie
Jofie23

Vervangen koelvloeistof

Bericht door Jofie23 » 01 feb 2007, 14:04

Hey all,

Graag een eerste vraagje. Ik heb een goldwing 1800 en had hier graag de koelstof van vervangen, weet iemand hoe ik dit precies moet doen?

Alvast bedankt voor jullie hulp

greetz

goldwingboy
Berichten: 836
Lid geworden op: 23 mar 2006, 10:05
Locatie: Linter (B) ex-goldwing 1800

Bericht door goldwingboy » 01 feb 2007, 16:09

Is er een reden waarom je die wil vervangen?

Jofie23

Bericht door Jofie23 » 01 feb 2007, 17:57

Omdat ik geen koelvloeistof in het reservebakje zie. De motor is 2ehands en had nu tijdens de eerste smering dat allemaal eens goed in orde gebracht.

goldwingboy
Berichten: 836
Lid geworden op: 23 mar 2006, 10:05
Locatie: Linter (B) ex-goldwing 1800

Bericht door goldwingboy » 01 feb 2007, 20:57

ik heb de uitleg in het werkplaatshandboek staan, maar het is een franstalige editie, weet niet of dit je kan helpen. Indien ja stuur me even een PB met je e-mailadres en ik stuur je de bewuste blz's door.

Als je nieuwe koelvloeistof gebruikt zie dan dat deze zeker op basis van Glycol-Ethyleen is, zoniet ga je bepaalde dichtingen (oa van waterpomp) om zeep helpen. Velen zien het ook als een fabeltje dat je gedemineralseerd water moet gebruiken, dit wordt echter voorgeschreven door Honda (niet alleen Honda hoor).

japie de cipier
Berichten: 1840
Lid geworden op: 27 apr 2006, 22:03
Type Goldwing: GL1200
Locatie: Den Hoorn [Z/H]
Contacteer:

koelvloeistof

Bericht door japie de cipier » 02 feb 2007, 18:02

hebben wij het over koelvloeistof of over antivries, want als je er koelvloeistof in zwiept hoef je er geen water bij te doen, en als je antievries neemt doe je dat om je water niet te laten te bevriezen, en moet je meten tot hoeveel graden hij is beveiligt.

dus, waar hebben wij het over????????????

vr gr japie
Japie de Cipier.

als je denkt alles te weten, zal je wel dom willen blijven.
en als je niet luistert, zal je ook niets horen.
schuik@hotmail.com

sandor
Berichten: 252
Lid geworden op: 16 okt 2006, 19:23
Locatie: Kortrijk (B)

Bericht door sandor » 02 feb 2007, 18:28

koelvloeistof en antivries zijn hetzelfde , het dient om je motor te koelen en te verhinderen dat de boel bevriest bij vorst .
Andere functies van de koelvloeistof zijn ,de waterpomp smeren de, motordelen beshermen tegen corrosie
Best is de VOORGESCHREVEN vloestof te gebruiken in een verhouding bepaald op de verpakking(gedeminiraliseerd water+koelmiddel).
Het vullen van het systeem gebeurt volgens de voorsschriften van de fabrikant van de moto( waar vullen ,radiator of vulbakje : dit kan verschillend zijn bij een volledige vulling of bijvullen.
Daarn wordt het systeem ontlucht en gecontroleerd op lekken.

Gebruikersavatar
taxiad
Berichten: 250
Lid geworden op: 25 mar 2006, 11:48
Type Goldwing: GL1800
Locatie: tilburg

Bericht door taxiad » 02 feb 2007, 22:15

koelvloeistof en antivries hetzelfde ???
dat hoor ik voor het eerst,ben helemaal niet technisch maar daar heb ik toch mijn twijvels over.

Goldwingpoes
Winnaar "show your wing" fotowedstrijd
Berichten: 247
Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:56
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Bilzen

Bericht door Goldwingpoes » 02 feb 2007, 23:57

Hier is ergens een misverstand , ge hebt gewone antievries zoals Dominique aangeeft , en ge hebt permanente koevloeistof(longlife) waar men dan ook altijd moet bijvullen met dezelfde vloeistof .

Permanente koelvloeistof is ook een antie vries die levenslang in de wagen blijft :idea:

Groetjes G.W.P.
Don't dream your life ....Live your dreams !

japie de cipier
Berichten: 1840
Lid geworden op: 27 apr 2006, 22:03
Type Goldwing: GL1200
Locatie: Den Hoorn [Z/H]
Contacteer:

koelvloeistof/antievries

Bericht door japie de cipier » 03 feb 2007, 16:06

met die uitdrukking het is het zelfde, gingen mijn laatste nek haren overeind staan.
koelvloeistof is de hele bus er in kiepen, antievries is zoveel bij het water dat je blok niet bevriest.

bij koelvloeistof mag geen water en antievries mag niet puur.

vriendelijke groet japie :oops: :cry: :evil: :twisted: :( :? :shock: 8) :evil: :x :oops:
Japie de Cipier.

als je denkt alles te weten, zal je wel dom willen blijven.
en als je niet luistert, zal je ook niets horen.
schuik@hotmail.com

sandor
Berichten: 252
Lid geworden op: 16 okt 2006, 19:23
Locatie: Kortrijk (B)

Bericht door sandor » 03 feb 2007, 19:37

Het is geen kwestie van de hele bus erin kiepen maar je moet eerst kijken op de fles , is het antivries puur te gebruiken of moet er gemengd worden met water?
Het is trouwens zo dat alle antivries nu permanent in de motor mag blijven , 99% van de antivries is klaar voor gebruik de tijd dat de antivries mengeling in de zomer moest afgelaten worden is 30 jaar geleden toen smeerde men nog de waterpomp met een vetpomp) en moet niet afgelengd worden.
trouwens wees er maar zeker van het is beter teveel dan te weinig , kwestie van corrosie en smering van de waterpomp.
De oplossing daarvoor is een antivries meter daarmee kan je meten tot hoever onder nul de motor beschermt is
Tot slot antivries en koel vloeistof zijn hetzelfde en hebben hetzelfde doel .

Goldwingpoes
Winnaar "show your wing" fotowedstrijd
Berichten: 247
Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:56
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Bilzen

Bericht door Goldwingpoes » 03 feb 2007, 22:25

sandor schreef: Tot slot antivries en koel vloeistof zijn hetzelfde en hebben hetzelfde doel .

Zijn niet hetzelfde ,,,, maar hebben hetzelfde doel :!: :!: :idea: :idea:

Groetjes G.W.P.
Don't dream your life ....Live your dreams !

goldwingboy
Berichten: 836
Lid geworden op: 23 mar 2006, 10:05
Locatie: Linter (B) ex-goldwing 1800

Bericht door goldwingboy » 04 feb 2007, 15:43

Antivries of ethyleenglycol is het werkzame bestanddeel van koelvloeistof. Het mengen van antivries en water levert dus koelvloeistof, maar het kant en klare gekochte produkt koelvloeistof bevat ook een anticorrosiemiddel.

Greenwing
Berichten: 66
Lid geworden op: 26 apr 2006, 19:24
Type Goldwing: GL1500
Locatie: Buitenpost (Fr.)

Goeie koelvloeistof

Bericht door Greenwing » 05 feb 2007, 16:53

Let op: Koop wel de goeie koelvloeistof, die ook geschikt is voor aluminium motorblokken !! Dus zeker geen antivries met water !! Ik heb dit overigens niet van mijzelf, maar werd hier op gewezen door een (zeer technische) vriend.

gr.

Greenwing

Jofie23

Bericht door Jofie23 » 13 feb 2007, 13:44

ik heb inmiddels de juiste vloeistof via mijn motordealer. dus dat is geen probleem meer. de vraag blijft echter hoe zorg ik ervoor dat ik de vloeistof aflaat en weer bijvul. Want na een val is mijn reservebakje leeg en moet er ergens gelekt zijn.

alvast bedankt voor jullie vorige antwoorden en hulp!!!

Yabbanoname

Bericht door Yabbanoname » 13 feb 2007, 13:59

hier een pagina uit de manual:
Afbeelding

en een overzicht waar wat zit
Afbeelding

nu ik je opmerking zie "moet er ergens gelekt zijn", lees eerst ff dit relaas van iemand die ook een lekje zocht op zn gl1800.
t kan wat tijd kosten dus:
http://www.gl1800riders.com/forums/view ... hp?t=77342

Plaats reactie