voor wie z'n vooroordelen opzij kan zetten ;-)

Technische vragen, tips, trucs, enz.
Yabbanoname

voor wie z'n vooroordelen opzij kan zetten ;-)

Bericht door Yabbanoname » 01 jan 2007, 22:58

Een aantal hebben t al gevraagd, of ik de vergelijking s kan maken tussen een HD Ultra (FLHTCUI) en een GL1800.
Na de eerste 1000 km op mn GL1800 (tja, echt lekker weer was t deze week nog niet), is toch wel een korte omsomming mogelijk (de 50000 km op een Ultra moeten dat wel mogelijk maken).

Pros GL1800:

fantastisch lopend blok, overal power te vinden, wegligging geweldig, de snelle bochten zijn weer fantastisch (met 30000 km op een ZX9R in t verleden is zo'n statement wel te maken).
Zitpostie bovenlichaam ook zeer goed (met kanttekening dat ik nog geen echt lange dagen op de GW gemaakt heb).

Cons GL1800:

hoog tupperware gehalte, veel abs op de fiets, wat chroom lijkt is zelfs plastic, koffers voelen wat ielig aan (vgl met de glasvezel koffers op een Ultra), ook is de ruimte wat beperkt in de koffers, radio/speakers kwaliteit erg mager, zonder headset wellicht niet echt bruikbaar buiten de parkeergarage. Passagier hoort vrijwel niks. Zitpositie voor voeten wat krap (maatje 42), zeker de rechtervoet heeft niet echt bewegingvrijheid. Moet op lange afstanden nog zien of t problemen geeft.
Tja, passagier, de mijne had na t eerste ritje t snel gehad, veel turbulentie op haar helm, hoorde niks en werd gek van de windvlagen. Ze zat liever zelf op haar naked bike (ter vergelijking: op een Ultra valt ze in slaap achterop). Ook voeten voor passagier zijn lastig te verplaatsen, is weinig ruimte voor.
Verbruik, tja, tuurlijk is t meer, t motortje kan veel meer (en dat doe je dan ook), maar gemiddeld 1 op 12 ?
Zit comfort/vering, erg stug ervaren door passagier, niet belgisch casseien proof dus.
Bij langzame bochten met scherpe draai lijkt het of de motor naa binnen valt (gewnning zal wel verbetering geven).

Pros FLHTCUI (Ultra dus):

zitpositie passagier veel comfortabeler, ondanks zitpositie boven rijder, toch vrijwel uit de wind. Ook door dichter op de rijder te zitten stukken warmer in de winter (voor passagier dan).
Comfort (vering) veel beter geschikt voor slechte wegen
Voetpostitie voor rijder als passagier erg ruim "aan te passen", meer stoel dan zadel gevoel.
Radio/speaker kwaliteit zeer goed, de standaard uitvoering alleen is goed tot 120 kmh te gebruiken, daarboven is headset wel noodzakelijk.
Spreken tussen rijder en passagier zonder headset met open helmen is tot 100 kmh goed te doen, boven de 120 lastig.
Verbruik is vrij laag 1:18 is goed haalbaar met redelijk illegale snelheden (wel stuk lagere snelheden dan op een GL1800)
Sturen met lage snelheid (stapvoets) is een eitje, nooit het gevoel dat de motor naar binnen valt.
Veel ruimte in koffers
Kwaliteit kunststof (glasvezel versterkt) is zeer goed.
Veel "ijzer" in fiets, echter niet alles wat blink is chroom, ook veel gepolijst metaal. Voelt veel degelijker aan.

Cons FLHTCUI:

Sturen op hogere snelheid in lange bocht (150 a 160 kmh) geeft zweet in bilnaad gevoel, soort speedwobble in t achterste gedeelte van het frame.
Voor de thrillseekers kan dit dus een Pro zijn ;-)
Motor is beperkt kwa koppel/power vgl een GL1800.
Wegligging is bijna een dweil te noemen als je met andere GL1800 op pad gaat (niet doen dus ;-)
Onderhoudsinterval vind ik zelf te hoog voor een kmvreter, om de 4000 km.

Vergelijken van onderhoud/uitval is voorlopig wat lastig, ik zal eerst de nodige km's op de GL1800 moeten maken.
Mn Ultra heeft me in de 50000 km echter nog nooit in de steek gelaten. Buiten een afgebroken headerpipe (dwarspijp tussen de 2 uitlaten) en een losgetrilt boutje op mn Kuryakyn highways steps alleen reguliere beurten gehad (en 3 bandenwissels). Olieverbruik (wat andere ook mogen denken) is nihil geweest (alleen olieverversing gehad).

to be continued.

Gebruikersavatar
director
Berichten: 3912
Lid geworden op: 22 mar 2006, 16:13
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Volkel
Contacteer:

Bericht door director » 02 jan 2007, 08:54

Yabbanoname,

Zelf rijd ik een 1200 dus inhoudelijk kan ik je niet adviseren. Als ik je verhaal zo lees zul je niet lang van je Goldwing blijven genieten, het lijkt me dat je hart toch bij de Ultra ligt. Bij je intro schreef je: "wist deze week met een mooi prijsje een 2006 GL1800 te bemachigen". Heb je dan geen proefrit (met duo) gemaakt ?
Groeten uit Volkel,
Erik Windmeijer
oprichter van www.goldwingforum.nl

Mijn motorhistorie sinds 1985:
Verkocht: 1985, Honda CX500, (bj 1980); 1990, Honda CM400t; 1998, Yamaha XS 400 SE, (bj 1980); 2000, Honda CX500, (bj 1983); 2004, BMW K75RT, (bj 1990); 2005, Honda Goldwing 1200 Asp, (bj 1985); 2017, Yamaha XV 535, (bj 1987); 2011, Honda Goldwing 1500 Asp, (bj 1989), 2019, Honda Goldwing 1800, (bj 2002)
In bezit:
2017, Oldwing (voor mijn oude dag)
2022, Honda CB350 Four, bj 1975
2018, Honda CB500 Four, bj 1975
2023, Honda Goldwing Tour DCT, bj 2018

Yabbanoname

Bericht door Yabbanoname » 02 jan 2007, 09:37

nee, met blind vertrouwen een GW gekocht (ongezien zelfs, wat een vertrouwen toch).
Voor wat de rijder aangaat, topfiets hoor, alleen de passagier heeft t stukken minder.
We gaan t zien wat de toekomst gaat brengen (airdeflector schijnt in GW land het toverwoord te zijn), opgeven doe ik t niet snel.

PS, een proefrit duurt bij mij toch wel 1.5 a 2 jaar, wanneer t bevalt wat langer ;-)
k ben van mening dat een ritje van een uurtje of 2 je weinig verteld als t om km-vreters gaat.

Yabbanoname

Bericht door Yabbanoname » 02 jan 2007, 18:10

oke, t puntje van slechte audio kan eenvoudig aangepakt worden heb ik gezien.
Meerendeels te wijten aan slechte kwaliteit speakers (en t ontbreken van speakers achter).
Mooie "how to: audio enhancement for GL1800" gevonden onder deze link http://www.rattlebars.com/chetswing/audiofile.html

dat wordt mn eerste GL aanpassing

goldwingboy
Berichten: 836
Lid geworden op: 23 mar 2006, 10:05
Locatie: Linter (B) ex-goldwing 1800

Bericht door goldwingboy » 02 jan 2007, 18:51

Blijf dan alvast van de luidsprekers af die via Honda te verkrijgen zijn, is dikke rommel, de mijne waren al snel kapot achteraan!

Raar dat je duo last heeft van turbulentie, mijn echtgenote (1m70) klaagt er niet over en had op de pan wel last ervan. Ze valt bij lange ritten op snelweg steevast in slaap :lol: !

Goldwingpoes
Winnaar "show your wing" fotowedstrijd
Berichten: 247
Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:56
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Bilzen

Bericht door Goldwingpoes » 02 jan 2007, 22:52

De voorliefde :!:

Ge hebt B.M.W. liefhebbers :wink:
Ge hebt G.W. liefhebbers :wink:
Ge hebt H.D. liefhebbers :wink:
En ik kan zo nog een tijdje door praten :idea:

Was vroeger een verstokte ANGLOFIEL :wink: :lol:


Groetjes G.W.P.
Don't dream your life ....Live your dreams !

Yabbanoname

Bericht door Yabbanoname » 02 jan 2007, 22:56

tja, hoogte scherm, lengte/postuur rijder, lengte/postuur bijrijder allemaal parameters voor het fenomeen "buffeting" (zoals t aan de andere kant van de grote plas heet). Gezien de handel in airdeflectors wel een item voor de gestroomlijnde wing.
En ook erg veel invloed zal de helm hebben, ik en mn vriendin rijden veelal met jet/open face helmen. De integraal helm komt zelden/nooit op ons hoofd.

Zie plaatje hier (van collega winger), weinig ruimte voor turbulentie tussenin, "helaas" zit achter mij een ruimte van ca 30 cm voordat mn vriendin "begint".
Afbeelding

Ik zal wat air deflectors gaan uitzoeken, hand and upper wind wings denk ik aan, groter scherm geloof ik niet in (zal wel werken, maar dan kan ik net zo goed in de auto gaan zitten).

De front speakers klinken aardig opgeblazen, dus die gaan r zowiezo uit en idd geen standaard speakers erin. Achter zal ik iets met 13 cm en 2 of 3 weg gaan zoeken.
Overgens vind ik op een US forum dat de 06/07 wings daar wat andere (dunnere) speakers hebben ivm ruimte gebrek.
Ook de premium package veranderd niks aan t gebrek aan bas:

http://gl1800riders.com/forums/viewtopi ... nt+speaker
http://www.gl1800riders.com/forums/view ... er+upgrade

Iets anders, mn passagier vond t verschil in kontverwarming achter tussen uit en hoogste stand nauwelijks merkbaar (voor kan t een tosti-ijzer zijn, dus die doet t wel). Komt dat bekend voor ?
Ik heb wel s wat gelezen of sensor, stekker die niet goed zou zitten (is toch maar 1 grote stekker onder t zadel, of kijk ik niet goed ?).

Yo!

PS, heeft niks met voorliefde te maken, ik rijd gewoon alles, maar wil er wel zoveel mogelijk uit kunnen halen.
Bij een HD betekent dat t blok zwaar kietelen en genoegen nemen met de belabberde wegligging, bij een Wing dus de stroomlijn optimaliseren voor comfort en t geluid op peil brengen (in verhouding brengen met t prijskaartje van de GL1800).
Het verbaast me trouwens nu, dat de headsets niet standaard meegeleverd worden ...

goldwingboy
Berichten: 836
Lid geworden op: 23 mar 2006, 10:05
Locatie: Linter (B) ex-goldwing 1800

Bericht door goldwingboy » 03 jan 2007, 06:58

Yabbanoname schreef:Het verbaast me trouwens nu, dat de headsets niet standaard meegeleverd worden ...
Commerce hé, kunnen ze een tweede maal geld uit je zakken kloppen :lol: ! Al eens prijs gevraagd voor twee headsets? Kan u verzekeren da ge aardig wat geld kwijt zijt :cry: , mijne komen van bij J&M te Belsele.

Yabbanoname

Bericht door Yabbanoname » 03 jan 2007, 07:44

tja, ik reken al op ca 400 euri de 2, echter uit ervaring weet ik dat een headset op een helm met de oren half vrij (geen normale jet dus), niet toppie is met headsets (of weet jij er 1 )?

Ik zal dus eerst de speakers onder handen gaan nemen.

Gebruikersavatar
Antoon Aarts
Winnaar "show your wing" fotowedstrijd
Berichten: 1491
Lid geworden op: 22 mar 2006, 19:50
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Hilvarenbeek
Contacteer:

Bericht door Antoon Aarts » 03 jan 2007, 09:36

Afbeelding
GoldWing Headset met filter voor Integraal & Jethelmen.

Deze headset is DE set voor op de Honda GoldWing. Zeer goede geluidskwaliteit. Stereo voor radio en intercom en een goede slanke microfoon voor spraak.
Door 7 polig DIN systeem met filter is hij storingvrij op de motor !!
De headset wordt in de helm gemonteerd en niet aan de buitenkant
zoals de meeste GoldWing systemen. Daardoor een nette afwerking en
geen lelijke bedrading aan de helm.


Set:
-7 polige GoldWing headset stereo.
-Spiraal kabel 7 naar 5 polig
-Filter syteem met voeding.

GW 1800: €190 p/s per 2 sets € 350,-

laatst bij Pieter in z'n Caberg Rhyno systeemhelm ingebouwd !
Voor onderhoud / reparatie / banden / schadeherstel : http://www.wingservice.nl

1975 Ducati Monza (69)
1975 Yamaha 250 ( 71)
1976 Honda CB500F nw.
1978 Honda CB750F2 nw.
1979 Honda CB750KZ nw.
1981 Honda GL1100 nw.
1986 Kawa GTR1000 nw.
1989 GL1200 EML GT3 ( 86/90)
1995 GL1500 EML GT2000 (89/96)
2002 GL1500 Asp.(92)
2007 GL1500 SE (2001)
2011 GL1800 (2004)
2018 GL1800 (2012 )
2020 GL1800 (2012)
2022 GL1800 (2020 ) heden.
2022 GL1500 EML GT2000 (89/96) heden.

Yabbanoname

Bericht door Yabbanoname » 03 jan 2007, 09:47

yep, die ken ik, wel op 3/4 jethelm toepasbaar, maar niet op helmen waar oren half vrij zijn, dan hangen die speakertjes een beetje te bungelen.
Ik heb r nog 2 liggen van mn Ultra, helaas verkeerde aansluiting voor een GL1800.

Heb jij adviezen mbt speaker combi front/rear tav 2006 EU Gl1800 , Antoon ?

Ronald

Beleving

Bericht door Ronald » 03 jan 2007, 14:22

Zitpositie voor voeten wat krap (maatje 42), zeker de rechtervoet heeft niet echt bewegingvrijheid. Moet op lange afstanden nog zien of t problemen geeft.
Tja, passagier, de mijne had na t eerste ritje t snel gehad, veel turbulentie op haar helm, hoorde niks en werd gek van de windvlagen

Kan je misschien eens uitleggen wat je bedoelt met bewegingsvrijheid (maatje 42) ik zelf Mt 48 en heb geen probleem. (heb zelf aanschaf van een HD overwogen maar daar vanaf gezien door het gebrek aan been ruimte voor mij. (ben wel langer dan gemiddelt)

Turbulentie/ Windvlagen achterop, Is bij de Wing beter volgens mijn partner als achterop een LT, kan het misschien zijn dat je partner korter achter je zit op je HD dan op de Wing, de Windbescherming van de HD lijkt me in elk geval niet zo uitgebreid als bij genoemde motoren.

Yabbanoname

Bericht door Yabbanoname » 03 jan 2007, 14:37

het verzetten van de rechtervoet, t rempedaaltje zit er wat kort op. Misschien gewoon floorboards plaatsen. Ik heb niet echt veel meer ruimte dan op een ZX9R met mn voet, had anders verwacht voor een toerbuffel. Overgens heb ik t idee dat beenruimte op een Ultra toch wat ruimer is

Idd is de ruimte achter mij (tussen mij en mn vriendin) op de GW enorm vgl een ultra. Ik zou nog met een rugzak kunnen zitten zonder dat ze r last van heeft (=oplossing?)

Diegene die denkt dat de turbulentie op een Ultra groter is dan op een GW, moet zeker s een ritje gaan maken. Maar ik denk dat postuur wel veel uit zal maken.
Overgens kan ik t fenomeen "buffeting" op US forums zeer veel terug vinden bij GL1800's, maar niet echt bij Ultra's (met het zoeken van airdeflectors zie je dat ook wel).

Blauw/Geel

Bericht door Blauw/Geel » 03 jan 2007, 21:36

Yabbanoname schreef:
Diegene die denkt dat de turbulentie op een Ultra groter is dan op een GW, moet zeker s een ritje gaan maken. Maar ik denk dat postuur wel veel uit zal maken.
Overgens kan ik t fenomeen "buffeting" op US forums zeer veel terug vinden bij GL1800's, maar niet echt bij Ultra's (met het zoeken van airdeflectors zie je dat ook wel).

Ik ga bij niemand achterop, heb enorme bewondering voor al diegene die achterop stappen :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol:

:oops: Laat Marleen dit maar niet lezen :wink:

O ja, als je floorboards plaatst, kun je echt fatsoenlijke bocht maken :cry:

Yabbanoname

Bericht door Yabbanoname » 03 jan 2007, 23:38

jij snapt wellicht als enige waarom ik op mn verlaagde fatboy, verhoogde floorboards heb ...

Je hebt gelijk, dat wordt niks op een GW, gaat r niet uitzien/ of werken.

Plaats reactie