anti duik (anti dive shim ??)

Technische vragen, tips, trucs, enz.
peter

Re: anti duik (anti dive shim ??)

Bericht door peter » 29 okt 2016, 18:30

De werking van de anti duik beinvloed het remmen of de remweg niet. Hij voorkomt dat de naloop van de voorvork veranderd. Veranderd de naloop (bij inveren wordt de wielbasis korter en veranderd de balhoofdshoek) dan veranderd je stuurgedrag. Hij wordt wel geactiveerd door de remmen. Heb je anti duik dan kan je tijdens het remmen gemakkelijker een correctie doorvoeren.

Gebruikersavatar
Cas
Winnaar "show your wing" fotowedstrijd
Berichten: 865
Lid geworden op: 21 okt 2016, 17:47
Type Goldwing: GL1800

Re: anti duik (anti dive shim ??)

Bericht door Cas » 29 okt 2016, 19:43

Ik ken het verhaal Peter en ik neem het ook serieus, de grote zware GL1800 is ook niet bepaald een motorfiets om niet serieus te nemen en het systeem zal er niet voor niets opzitten. Het zou echter wel prettig zijn als Honda het anti duiksysteem zover zou door ontwikkelen dat het niet meer defect raakt. Ik heb de motorfiets sinds woensdag hier staan en ga maandag voor het eerst erop rijden, naar de RDW. Met een defect anti duiksysteem dus! Ik heb dus geen vergelijksmateriaal hoe het rijdt met en zonder antiduik. Ik ga na de keuring de motor eerst strippen, voorvork reviseren (er staat geen speling op en de binnenpoten zien er zelfs nieuw uit), nieuw luchtfilter, splines van de cardan en de lagers van de prolink invetten evenals alle andere lagers. Alle olieën vernieuwen en de cardanklok uitspoelen (ik wil dat doen met wasbenzine) etc, en natuurlijk alles op en top schoon te maken.
Wat ik met de antiduik aan moet weet ik nog niet, het zal dan waarschijnlijk een nieuwe worden.
Iedere ochtend zeg ik tegen mijn Wing: "niemand heeft ooit zoveel van iemand gehouden als ik van jou!"

Plaats reactie