onregelmatig stationair toerental !!

Technische vragen, tips, trucs, enz.
Gebruikersavatar
wing67
Winnaar "show your wing" fotowedstrijd
Berichten: 333
Lid geworden op: 07 feb 2010, 19:36
Locatie: maaseik

Re: onregelmatig stationair toerental !!

Bericht door wing67 » 04 mei 2010, 21:45

Hallo Jan,
Hartelijk dank voor je tip.... :D :D

Dus als ik de batterij meer dan één uur afkoppel, reset de computer zich na het terug aankoppelen van de battery, of hoe zie ik dit.... :?: :?:
Ik ga dit zeker komend weekend proberen, het is een uiterst kleine ingreep voor eens even te testen.....

Dat dit een meer voorkomend probleempje is bij de GL1800 verwonderd mij niet, daar ik nog iemand ken, met hetzelfde euvel van een zingende motor op stationair toerental...., maar dat de dealer"s (want ik ben meer dan bij één dealer te raden geweest) hier geen antwoord op kunnen geven, daar sta ik van versteld :? :?
Is het probleempje dan ook opgelost, dat als ik onder het rijden mijn koppeling intrek, dat het toerental even door de knieen zakt... :?: , het toerental herpakt zich wel meteen, maar bij het loslaten van de gas, en koppeling intrekken, merk je dat ie even door zijn knoken zakt, richting 500 toeren.... :!: :!: :!:
Heeft dit dezelfde oorzaak :?: computer even resetten :?: :?: :?:
Graag tegenbericht....
groeten
Stefan
http://www.runeworld.eu" onclick="window.open(this.href);return false;

Gebruikersavatar
Jucht
Berichten: 166
Lid geworden op: 29 nov 2009, 19:16
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Humbeek België

Re: onregelmatig stationair toerental !!

Bericht door Jucht » 05 mei 2010, 13:36

Hallo Stefan,

Als de batterij +/- 1 uur afgekoppeld is, daarna terug aankoppelen en de motor starten zonder gas te geven.
En de ventilator 2 maal laten aanslaan. Dan is de computer automatisch gereset. Dan zal het toerental zeker niet meer zakken richting 500 toeren. En het zogenaamd zingen van de motor wegzijn. ( maar best voor je dit doet, de motor 1 nacht laten staan dat deze goed koud staat) Ik zelf had hetzelfde probleem en is nu opgelost. Bij mijn 2008 model.
Ps: Je moet achteraf ook niets terug instellen zoals bv radiozenders, vering nog origineel gps systeem. Dit is allemaal opgeslagen in uw computer. Groetjes Jan

Gebruikersavatar
wing67
Winnaar "show your wing" fotowedstrijd
Berichten: 333
Lid geworden op: 07 feb 2010, 19:36
Locatie: maaseik

Re: onregelmatig stationair toerental !!

Bericht door wing67 » 05 mei 2010, 22:03

Hallo Jan, ik ga het van het weekend proberen, de motor staat toch al meer dan één week stil, dus koud zal ie genoeg zijn :D :D :D
Ga de battery afkoppelen, en in het weekend terug aansluiten, of MOET dit afkoppelen +/- 1 uur zijn, ik neem aan van niet............. :!: :?:
Ik ga je zeker op de hoogte houden, en zal hier een berichtje van het verloop posten..., ben toch eens benieuwd..... :!: :?: :idea: :D
http://www.runeworld.eu" onclick="window.open(this.href);return false;

Gebruikersavatar
Jucht
Berichten: 166
Lid geworden op: 29 nov 2009, 19:16
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Humbeek België

Re: onregelmatig stationair toerental !!

Bericht door Jucht » 06 mei 2010, 17:56

Hallo stefan
Misschien kan dit geen kwaad dat de battery langer dan 1 uur afgekoppeld is. Maar wij doen het zo. Het zou kunnen dat je bijvoorbeeld uw battery 2 dagen afkoppeld dat je terug alles moet instellen zoals bijvoorbeeld radiozenders enzo.
Groeten Jan

Gebruikersavatar
wing67
Winnaar "show your wing" fotowedstrijd
Berichten: 333
Lid geworden op: 07 feb 2010, 19:36
Locatie: maaseik

Re: onregelmatig stationair toerental !!

Bericht door wing67 » 06 mei 2010, 19:43

Hallo Jan,
ik hou het eens op een uurtje, en hou je op de hoogte.....
vriendelijk bedankt....
http://www.runeworld.eu" onclick="window.open(this.href);return false;

Gebruikersavatar
wing67
Winnaar "show your wing" fotowedstrijd
Berichten: 333
Lid geworden op: 07 feb 2010, 19:36
Locatie: maaseik

Re: onregelmatig stationair toerental !!

Bericht door wing67 » 11 mei 2010, 20:54

hallo Jan, en alleman.... :D :D
zoals gezegd, heb ik de truuc van Jan afgelopen weekend eens geprobeerd, battery met koude motor eens een dik uurtje afgekoppeld, en daana terug gestart, zonder aan het gashendel te komen, de ventilator 2x laten aanslaan, en dan stilgelegd, probleempje niet verholpen....., maar, wie niet waagd, niet wint..... :? :?
Aanstaande vrijdagmiddag een afspraak gemaakt met de dealer, luchtfilter eens vervangen, want die is toch aan vervanging toe, en meteen de motor eens aan de computer laten uitlezen, ben eens benieuwd.....word vervolgt... :wink: :wink: :!: :idea:
http://www.runeworld.eu" onclick="window.open(this.href);return false;

Gebruikersavatar
henny
Berichten: 305
Lid geworden op: 13 aug 2007, 21:17
Type Goldwing: GL1800
Locatie: gronau
Contacteer:

Re: onregelmatig stationair toerental !!

Bericht door henny » 11 mei 2010, 22:23

Ik heb het luchtfilter vervangen door een knn filter motor loopt prima heb er nu denk ik al weer 15000 km mee gereden zonder problemen het staat nog op het forum op pagina 2 van 22 oktober ik had dit ook nog nooit gedaan maar door informatie van dit forum is het prima gegaan heb toen gelijk de cruise control afgesteld en die werkt nu ook veel direkter dus met een klein beetje technisch inzicht en hulp van dit forum kun je zelf een hele boel
groetjes henny,
.

Gebruikersavatar
wing67
Winnaar "show your wing" fotowedstrijd
Berichten: 333
Lid geworden op: 07 feb 2010, 19:36
Locatie: maaseik

Re: onregelmatig stationair toerental !!

Bericht door wing67 » 11 mei 2010, 22:31

hallo Henny, wat is juist het verschil tussen deze en een originele filter :?: :?: :?: hier ben ik weeral "leek" in..... :!: :idea: :?
http://www.runeworld.eu" onclick="window.open(this.href);return false;

Gebruikersavatar
henny
Berichten: 305
Lid geworden op: 13 aug 2007, 21:17
Type Goldwing: GL1800
Locatie: gronau
Contacteer:

Re: onregelmatig stationair toerental !!

Bericht door henny » 12 mei 2010, 18:42

dit luchtfilter gaat langer mee 50000km men hoeft het niet te vervangen maar kan het wassen en dan weer met speciale olie inspuiten en men heeft mij verteld dat de lucht opbrengst groter is mijn motor loopt er heel mooi op.

mvg henny

1500
Berichten: 2410
Lid geworden op: 06 apr 2007, 16:35
Type Goldwing: GL1500
Locatie: Harderwijk

Re: onregelmatig stationair toerental !!

Bericht door 1500 » 12 mei 2010, 22:25

Hier is meer informatie

Heb hem er zelf ook in zitten :D

http://knluchtfilter.com/" onclick="window.open(this.href);return false;

Groeten Pierre :wink:
Navigator: Pierre
GL1500A 1989

3000
Berichten: 128
Lid geworden op: 04 feb 2008, 20:47
Contacteer:

Re: onregelmatig stationair toerental !!

Bericht door 3000 » 13 mei 2010, 18:32

Hallo Wing 67,
Mijn 1800 van 2006, ging na 26000 km moeilijk lopen. Zwarte rook uit de uitlaat en niet meer naar hogere toeren.
Andere bougies geplaatst. Euvel verholpen. Maar na 500 km euvel weer terug. Nieuw luchtfilter geplaatst en wingetje loop weer als een zonnetje. Al weer meer dan 7000 km. Dus ik vervang voortaan mijn luchtfilter iedere 20.000 km. Of ik een KN filter ga gebruiken zal blijken uit reacties op dit forum. Maar dit zal ook na 20.000 km gereinigt moeten worden, denk ik. Wordt vervolgd.

Gebruikersavatar
wing67
Winnaar "show your wing" fotowedstrijd
Berichten: 333
Lid geworden op: 07 feb 2010, 19:36
Locatie: maaseik

Re: onregelmatig stationair toerental !!

Bericht door wing67 » 15 mei 2010, 14:03

Gisteren bij de dealer, de motor, computer, injectiesysteem laten uitlezen, en alles ok, op een te late voorontsteking na, na het vervangen van de luchtfilter terug alles uitgelezen, en alles ok, maar het onregelmatig stationair toerental, blijft erin zitten, na het gas geven begint ie op stationair toerental even te "zingen", en enkele tellen erna, hersteld ie zich wel....
Nu, ik krijg een sterk vermoeden, dat het de extra bijgeplaatste verlichting accessoires zouden kunnen zijn...........
Als de motor van bijvoorbeeld 3000 tpm terugvalt naar het stationair toerental, gaat ie even door zijn knieen richting 500 toeren, en "zingen" in toerental, dit "zou" kunnen daar de alternator een extra inspanning vraagt van de motor zelf, voor het voeden van de extra verlichting, en dat daarom het stationair toerental, even door mekaar geschud word......
Krijg ook het gevoel, na het uittrekken van de zekering "accessoires", dus dat de extra verlichting niet brand, hij hier minder of geen last meer van heeft....
Iemand hier enige ervaring hiermee :?: :?: :?: :?:

Ik stel jullie mening en/of ervaringen aardig op prijs.... :!: :idea: :roll: :wink:
http://www.runeworld.eu" onclick="window.open(this.href);return false;

Gebruikersavatar
wing67
Winnaar "show your wing" fotowedstrijd
Berichten: 333
Lid geworden op: 07 feb 2010, 19:36
Locatie: maaseik

Re: onregelmatig stationair toerental !!

Bericht door wing67 » 12 jun 2010, 16:15

Geen reacties meer :?: :?: maar wij blijven zoeken........., wie weet raad, of heeft er enig advies....

Wat hebben we gedaan, dus zoals voorheen al aangehaald, alles laten controleren, ECM laten uitlezen, gereset, alternator nagemeten, dus heeft niets te maken met enig stroomverbruik of te weinig spanning geleverd door de alternator, en het luchtfilter vervangen..........

Gisteren, de complete trothle body, met alle sensoren, inclusief de stappenmoter, even vervangen door eenzelfde trothle body, van dezelfde wing, US model, bouwjaar 2006, en.... geen verschil, hij zoekt in zijn stationair toerental naar de juiste RPM, en blijft flucteren.....

Na het vervangen van de ECM valt ons op, dat het flucteren gedaan is, toerental is stabiel, en zakt ook niet door de knieen naar een te laag toerental na het gas geven, toerental blijft stabiel draaien rond de 800 toeren.....MAAR...., na het inpluggen van de andere ECM krijgen we een FI foutmelding van de FA of de O2 sensor, linkerzijde.....
Volgens de manual moet de resistance zijn tussen de 0.86 en de 1.1 Ohm van deze sensor, na het nameten van deze stellen we vast dat deze een waarde meet van 1.3 Ohm, en de rechterzijde een waarde heeft van 1.4 Ohm...

Zou het kunnen, dat het stationair toerental flucteerd door een defecte O2 of lamda sensor? zoja, waarom geeft mijn ECM geen foutcode aan, en draait ie onstabiel, en draait ie wel stabiel met de andere ECM, maar dan met de foutcode... :?: :?: :?:
Iemand enig idee..... :?: :?: :?:

PLEASE HELP !!!!
http://www.runeworld.eu" onclick="window.open(this.href);return false;

Gebruikersavatar
goldwingrider
GL 1800 rijder
Berichten: 56
Lid geworden op: 22 mar 2006, 21:25
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: onregelmatig stationair toerental !!

Bericht door goldwingrider » 06 okt 2013, 20:47

Is over dit probleem inmiddels al meer duidelijkheid, en dan bedoel ik de oplossing natuurlijk, mijn 2008 doet dit nl ook af en toe, dus niet altijd.
Dwz op en neer gaand stationair toerental. :(
Nulla Vita Sine Goldwing

Gebruikersavatar
wing67
Winnaar "show your wing" fotowedstrijd
Berichten: 333
Lid geworden op: 07 feb 2010, 19:36
Locatie: maaseik

Re: onregelmatig stationair toerental !!

Bericht door wing67 » 06 okt 2013, 22:36

dit schijnt normaal te zijn vanaf bj 2006, heb nu een 2012 en deze doet het ook af en toe eens... :?
Het zou te maken hebben met een veranderd inspuitingssysteem of injectie, en de euro norm of zoiets (heeft men mij verteld), op het Amerikaanse forum staat het er vol van...., zou niet mogen voor een motor van zoveel geld maar ja wat doe je er aan.... :idea:
http://www.runeworld.eu" onclick="window.open(this.href);return false;

Plaats reactie