onregelmatig stationair toerental !!

Technische vragen, tips, trucs, enz.
Blackwing116
Berichten: 97
Lid geworden op: 06 apr 2016, 21:00
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: onregelmatig stationair toerental !!

Bericht door Blackwing116 » 25 jul 2016, 17:13

Goedendag,

Ik heb ook eens dit probleem gehad, maar dat kwam doordat ik E10 brandstof had getankt.
Op advies van mijn dealer heb ik weer " normale". Bezine getankt en inderdaad ging de motor na 2 tanks beter lopen.

Ik weet natuurlijk niet wat u heeft getankt de laatste tijd, maar als dit E10 is, probeer dan weer de normale brandstof.

Met groet

Eric Koning
Het is een zwarte bagger geworden :D

Gebruikersavatar
MoneyFor
Berichten: 299
Lid geworden op: 15 okt 2015, 08:21
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Oost-Vl. - Belgie
Contacteer:

Re: onregelmatig stationair toerental !!

Bericht door MoneyFor » 25 jul 2016, 18:41

@ Blackwing, dank voor je reactie.

Ik moet eerlijk zeggen dat ik even heb moeten googlen om te weten wat E10 brandstof is :wink: . Ik denk eerlijk gezegd dat ik dat hier nog nooit heb gezien, de vorige tank en deze die ik net vandaag heb gevuld is met Euro 98 dewelke ik in het verleden altijd gebruikte in mijn motoren en ook in m'n huidige GSXr1000.

Gebruikersavatar
henny
Berichten: 305
Lid geworden op: 13 aug 2007, 21:17
Type Goldwing: GL1800
Locatie: gronau
Contacteer:

Re: onregelmatig stationair toerental !!

Bericht door henny » 25 jul 2016, 18:49

E 10 is in Duitsland volop te koop bij bijna elk tankstation is het er wel.
Het is vaak 2 euro cent goedkopere maar je verbruik gaat iets omhoog mijn auto en motor lopen er normaal op maar toch tank ik meestal euro 95.

Mvg Henny

Gebruikersavatar
RonalT
Berichten: 13406
Lid geworden op: 11 okt 2007, 09:45
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Dinteloord

Re: onregelmatig stationair toerental !!

Bericht door RonalT » 25 jul 2016, 19:15

MoneyFor schreef:....de vorige tank en deze die ik net vandaag heb gevuld is met Euro 98....
Volledig overbodig. Volgens mij mag elke GoldWing lopen op een brandstof hoger dan 91 Ron.
En Ron is het octaangetal, de mate van klopvastheid. Hoe hoger het octaangetal, hoe klopvaster de benzine. Ik denk dat men het 'pingelen' noemt als de klopvastheid te laag is. Dat is een vorm van zelfontbranding, wat dus altijd op een verkeerd moment gebeurt.

Het octaangetal wordt bij een tankstation meestal aangeduid met de afkorting RON. RON staat voor Research Octane Number, een gestandaardiseerde methode voor de bepaling van het octaangetal in een testmotor. (bron: wikipedia)

Dus Euro 95 is een zeer goede brandstof voor de GoldWing. Alleen motoren met een zeer hoge compressie hebben 98 nodig en sommigen hebben zelfs 100 of meer nodig. Maar denk hierbij aan rally- , raceauto's en andere auto's die zeer hoge prestatie leveren. Ik denk dat de benzinemaatschappij het graag verkoopt omdat het duurder is....

Maar onze GL's gelukkig niet. :wink:
Groeten, RonalT


Kijk in de evenementen kalender wat er dan te doen is

And there is no better teacher than experience (Christain Horner)

Gebruikersavatar
MoneyFor
Berichten: 299
Lid geworden op: 15 okt 2015, 08:21
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Oost-Vl. - Belgie
Contacteer:

Re: onregelmatig stationair toerental !!

Bericht door MoneyFor » 26 jul 2016, 07:05

Dubbel post :)
Laatst gewijzigd door MoneyFor op 26 jul 2016, 12:28, 2 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
MoneyFor
Berichten: 299
Lid geworden op: 15 okt 2015, 08:21
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Oost-Vl. - Belgie
Contacteer:

Re: onregelmatig stationair toerental !!

Bericht door MoneyFor » 26 jul 2016, 07:05

RonalT schreef:
MoneyFor schreef:....de vorige tank en deze die ik net vandaag heb gevuld is met Euro 98....
Volledig overbodig. Volgens mij mag elke GoldWing lopen op een brandstof hoger dan 91 Ron.
En Ron is het octaangetal, de mate van klopvastheid. Hoe hoger het octaangetal, hoe klopvaster de benzine. Ik denk dat men het 'pingelen' noemt als de klopvastheid te laag is. Dat is een vorm van zelfontbranding, wat dus altijd op een verkeerd moment gebeurt.

Het octaangetal wordt bij een tankstation meestal aangeduid met de afkorting RON. RON staat voor Research Octane Number, een gestandaardiseerde methode voor de bepaling van het octaangetal in een testmotor. (bron: wikipedia)

Dus Euro 95 is een zeer goede brandstof voor de GoldWing. Alleen motoren met een zeer hoge compressie hebben 98 nodig en sommigen hebben zelfs 100 of meer nodig. Maar denk hierbij aan rally- , raceauto's en andere auto's die zeer hoge prestatie leveren. Ik denk dat de benzinemaatschappij het graag verkoopt omdat het duurder is....

Maar onze GL's gelukkig niet. :wink:

RonalT bedankt voor de uitgebreide toelichting, ik zal de volgende maal eens de 95 tanken maar of dat dit dan het zingen laat ophouden vraag ik me af. Ik heb altijd de 98 getankt omdat ik dacht dat iedere motor ( auto en moto ) mooier liep met een hoger octaangehalte.

Gebruikersavatar
Pep
Winnaar "show your wing" fotowedstrijd
Berichten: 220
Lid geworden op: 07 mar 2013, 20:43
Type Goldwing: GL1800

Re: onregelmatig stationair toerental !!

Bericht door Pep » 27 jul 2016, 19:32

Men kan nu ook octaan 102 tanken bij een flink aantal Firezone tankstations. Voor de Goldwing zal dit niet zo heel veel prestatie verbetering opleveren maar hier zit geen ethanol in. Ethanol is een toevoeging die snel vervliegt uit de benzine waardoor er futloze vloeistof overblijft. Dit is misschien een beetje kort door de bocht maar benzine begint al te verouderen na 2 maanden in de tank. Het grote voordeel is dat deze 102 octaan benzine een veel langere " overlevingstijd " heeft en prima gebruikt kan worden voor de langere overwintering van de motoren.
Motor Bj
CB 350 K4 1971
CB 750 K 1978
VF 750 Sabre 1984
CBR 1000 1989
CB 350 K4 1972
GL 1000 K3 1978 (nog in bezit)
GL 1500 1989
GL 1500 SE 1995
GL 1800 2002
GL 1800 2007 (huidige)

Gebruikersavatar
henny
Berichten: 305
Lid geworden op: 13 aug 2007, 21:17
Type Goldwing: GL1800
Locatie: gronau
Contacteer:

Re: onregelmatig stationair toerental !!

Bericht door henny » 28 jul 2016, 19:41

Ik heb vroeger altijd benzine met een oktaangehalte van 91 getankt ging prima .
Alle auto,s en mijn gl 1500 en later mijn gl 1800 liepen er prima op maar het is niet meer te koop.
Men heeft mij vaak in Nederland gezegd dat Duitse auto's anders worden afgesteld maar ik zou niet weten wat .
Toen ik nog in Nederland woonde tankte ik ook in Duitsland oktaan 91 en heb nooit problemen gehad.
En tegenwoordig doen wij alles zelf mijn motor gl1800 gekocht met 12000km op de teller en 4 jaar oud heb ik nu 10 jaar en er staat nu 107000 km op de teller deze is nooit meer bij een dealer geweest alleen voor terug roep acties.
En hij loopt prima elke winter doen wij het onderhoud zelf.


Mvg Henny

Plaats reactie