Pagina 3 van 4

Re: Verbruik verminderen, meer power geven

Geplaatst: 17 apr 2013, 20:42
door RonalT
Ik heb ook te twijfels bij zo maar wat gaten boren in de uitlaat of katalysator. Als het zo gemakkelijk was deed Honda dit ook wel.

Maar verbruik vaststellen is altijd een beetje natte vinger werk. Bijna niemand weet wat zijn motor werkelijk verbruikt, en dingen als temperatuur, omstandigheden als drukte op de weg, verkeerslichten, voorrangswegen en dergelijke hebben allemaal hun invloed op je manier van rijden.

Vermogenswinst. Dan moet je eigenlijk naar een bedrijf die vast kunnen stellen wat je koppel en vermogen is.

Ik zou niet zo snel de boormachine zetten in een goede uitlaat. Daar zijn die dingen te duur voor. :?

Re: Verbruik verminderen, meer power geven

Geplaatst: 18 apr 2013, 21:26
door marccc
zoals met de fpr , het aan uit gevoel van de injektie is grotendeels weg en rijd veel soepelder
ik heb nu de kans om soms van motor te wisselen , ook een 1800 en geef dan maar snel mijn gl terug

en nogmaals , de 1500 heeft geen fpr omdat deze carburatie heeft en zodoende soepel rijd
maar de 1800 heeft injektie

Re: Verbruik verminderen, meer power geven

Geplaatst: 19 apr 2013, 04:04
door peter
Mijn zoon heeft een tijdje gewerkt voor een tuning bedrijf en die deden alles, landbouwmachines, vorkheftrucks, auto's en ook de heren van Parijs Dakar komen daar regelmatig aan de deur. Met een vrij simpele ingreep is de karakterestiek of vermogen van een motor aan te passen. Soms houden ze alleen een paar sensoren voor de gek door een waarde te veranderen en een andere keer veranderen ze iets aan de timing waardoor verassende resultaten worden geboekt. E.a wordt ook op de rollenbank getest. Deze klanten hebben vaak specifieke wensen en dan wordt er een oplossing voor gezocht. Denk daarbij aan een landbouwmachine die meestal maar 1 bepaald vermogen levert en dat de hele dag staat te doen. Dan laten ze hem bij dat vermogen het zuinigste draaien. Dat een motor dan minder snel op toeren komt dat speelt dan geen rol.
Wat die aanpassing op en gl1800 doet zou ik niet weten maar het zou wel leuk zijn om eens te testen op een vermogensbank. Zijn alle praatjes meteen over.

Re: Verbruik verminderen, meer power geven

Geplaatst: 19 apr 2013, 09:22
door roadwing
Peter jij hebt gelijk, sommige typen sensoren zijn te manipuleren omdat deze sensoren gekoppeld zijn aan een soort van logboek waar ze data in opslaan in de computer van de motor.
Deze data als je die kan uitlezen kun die ook aanpassen waardoor de brandstof inspuiting is aan te passen. Ben zelf ongeveer 20 jaar bezig geweest in het tunen van 2 tact en viertact
motoren vooral diesels. Zoek al enige tijd een manier om de computer van mijn motor aan te passen. De motor loopt goed, maar als ik hem nog mooier kan laten lopen doe ik het.
En zo is een ieder bezig met zijn motor op zijn eigen manier. Geweldige hobby. Groet, Frits

Re: Verbruik verminderen, meer power geven

Geplaatst: 19 apr 2013, 21:02
door marccc
over op de rollenbank , het gaat mij niet om pk,s maar om de soepelheid van de gl 1800 . en het is juist dat wat ik heb kunnen bereiken + extra wat minder verbruik
ik heb een verbruik op binnenwegen van ongeveer 5,5 L op 100 KM ( terwijl ik echt niet langzaam rijd , kan je zien aan de onderkant v/d motor en hij is al verhoogd door gebruik van hyperpro veren
hoeveel met de 1800 hebben zo een verbruik ???
wanneer iedereen het bij zijn kennis hield , werden er geen produkten onterecht afgebroken tik op google eens in --- st1300 met fpr , ongeveer 100 hebben de fpr met grote tevredenheid geplaatst
marccc

Re: Verbruik verminderen, meer power geven

Geplaatst: 19 apr 2013, 21:53
door peter
Ik rij op binnenwegen ook rond de 1:18 en ook ik rij niet als een bejaarde :wink:
Op een vermogensbank meet je meer dan alleen pk''s je krijgt er ook een keurige koppelkromme uit die laat zien hoe het vermogen wordt opgebouwd. Dat het apparaat iets doet zal ongetwijfeld ik zou alleen wel eens willen weten wat precies. En dan niet bij een of andere motor maar bij een gl1800.

Alleen al door de stappenmotor anders te laten reageren op de stand van het gashandle kan je een heel andere beleving krijgen waardoor de indrukmkan ontstaan dat de motor feller wordt.
Voorbeeld: ik rij nu een bmw530 en als ik hem op de sportstand zet trekt hij de schokbrekers aan, de stuurbekrachtiging wordt directer en de gasrespons wordt korter. Dit alles bijelkaar geeft je de indruk ineens 50 pk extra te hebben terwijl dat niet zo is.

Bij een m5 wordt er in de sportstand een heel ander mappingprogramma gestart waardoor de motor meer kracht levert ( even simpel uitgelegd)

Re: Verbruik verminderen, meer power geven

Geplaatst: 21 apr 2013, 11:04
door zwolsman
Ik ben het helemaal met Marcc eens. Ook ik heb een jaartje terug een FPR op mijn Gl1800 gezet. En met een significante verbetering van de gas-respons, het aan/uit effect is bijna weg. Ook ik kreeg toen erg veel commentaar, mede van GL1500 rijders, het zou tussen mijn oren zitten. Ik heb me toen maar verder buiten de discussie gelaten.
Erg jammer, dat sommige personen hier altijd alles beter denken te weten, komt het forum niet ten goede.
Voor mij een reden om erg terughoudend te zijn met het plaatsen van berichten, maar moest hier toch nog even op reageren......

Re: Verbruik verminderen, meer power geven

Geplaatst: 21 apr 2013, 11:29
door peter
Het aan/uit effect kan verkleind zijn geworden door een korte vertraging voor de stappenmotor of injectie te programmeren. zoals ik al schreef is dit alleen op een testbank uit te proberen.
Dat de 1800 wat vlot reageert klopt inderdaad wel want de eerste keer rustig wegrijden veranderde bij mij ongewild in een snelle sprint en bijna had ik hem al de eerste 100mtr verloren onder mij. :lol: Ik ben er reeds volledig vertrouwt mee geworden en ondervindt het niet als hinderlijk.

Re: Verbruik verminderen, meer power geven

Geplaatst: 21 apr 2013, 12:04
door marccc
peter schreef:Het aan/uit effect kan verkleind zijn geworden door een korte vertraging voor de stappenmotor of injectie te programmeren. zoals ik al schreef is dit alleen op een testbank uit te proberen.
Dat de 1800 wat vlot reageert klopt inderdaad wel want de eerste keer rustig wegrijden veranderde bij mij ongewild in een snelle sprint en bijna had ik hem al de eerste 100mtr verloren onder mij. :lol: Ik ben er reeds volledig vertrouwt mee geworden en ondervindt het niet als hinderlijk.
We zijn met de gl 1800 op dit forum nu met 3 personen die ZEER tevreden zijn over de fpr en direkt komt weer de uitspraak dat het bewezen moet worden op een testbank
nee , dat moet getest worden door motorrijders en geen machine's , wanneer je rijd en je voelt een merkbaar verschil is dat dik in orde
denk je dat de panrijders honderden fpr's geplaatst hebben omdat ze teveel geld hebben ??? nee omdat het werkt !!!
dit is mijn laatste posting over de FPR , want wat je ook verteld ! ,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,

Re: Verbruik verminderen, meer power geven

Geplaatst: 09 sep 2017, 17:46
door Schagerbrug
roadwing schreef:voor tuning bijna niks goeds te vinden voor een goldwing.
Wel kun je de motor makkelijker laten lopen door je uitlaatgas flow te verbeteren wat heel goed reageert in het midden en hoge toeren.
Heb mijn katalysator uitgeboord en mijn dempers. Resultaat voorheen topsnelheid 200 kilometer op de teller. Nu met aanpassing 225 op de teller.
Nu kun je zeggen is dat nodig, maar is wel een teken dat de motor meer levert dan voorheen. zie onderwerp katalysator gl1800.
Het verbruik in mijn geval is hetzelfde, hard rijden 1 op 15 bij rustig toeren 80 tot 100 km 1 op 18,5. groet, roadwing
Mijn goldwing af op de bank 111 pk
En ik heb het idee dat er meer in moet zitten dus ik heb de catalyatoren verwijderd
is wel paar uur werk per stuk
maar is gelukt
nu zit ik er nog over te denken om de hitteschilden van de uitlaat er af te halen omdat er een paar ophangstripjes doorgeroest zijn en de demper zelf is RVS
dus als ik die poets / polijst dan is die ook glimmend.

Re: Verbruik verminderen, meer power geven

Geplaatst: 09 sep 2017, 18:22
door Cas
Als je de katalysators verwijderd moet je ook het pair valve systeem verwijderen, de 2 werken nauw samen. Als je de pair valve laat zitten heb je kans op knallen uit de uitlaten bij gas loslaten.

Re: Verbruik verminderen, meer power geven

Geplaatst: 11 sep 2017, 06:05
door aircooled
Ik heb de FPR upgrade op ,m Pan European gehad, maakte niet zo heel veel verschil uit, als je meer vermogen wilt kan je denken aan een

power commander maar veel maakt dit niet zo veel uit op een goldwing, het vermogen is gewoon beperkt en je sleept een heel gewicht mee.


Gewoon zo laten denk ik, anders wordt het flink investeren in een paar pk.


Wil je veel vermogen dan kan je beter een K1600 kopen, hehe.


Grt Roland.

Re: Verbruik verminderen, meer power geven

Geplaatst: 16 sep 2017, 21:56
door Schagerbrug
Ik had me motor voor beurt naar Pieter en Linda gebracht.
Die heb de uitlaat verwijderd ( met diverse afgebroken tapeinden ) en toen heb ik thuis op de werkbank de katalysatoren verwijderd. Dat was best nog wel een klusje. Ze zitten in een geribbeld huis met grof staalwol er om heen geperst en nog een paar puntlassen.
Er was ook 1 pijpje van uitlaat links voor door geroest en half gescheurd. Ik had een stuk RVS dikwandig buis leggen van 38 mm en die heb ik op 50 mm afgezaagd en doen aan de bovenkant uitgedraaid en aan de onderkant afgedraai zodat uitlaat flens er over past.
Hoogte van kraag is 20 mm en uitlaatpoorten zitten hoh 90 mm. Toen de verrotte afgeslepen en de nieuwe er op gelast.
Ook heb ik het huis van de kat's half weg geslepen en er een vlakke plaat in gelast.
De balanspijp heb ik ook afgeslepen en er blindplaatjes opgelast.
De katalusator wegen denk ik minder dan een kilo en ze zijn van een soort gewokkeld plaatstaal waar je goed door heen kan kijken dus ik denk dat de uitlaatgas stroom er ook niet enorm door geremd word.
Bij Pieter of de heftafel heb ik de uitlaat weer gemonteerd met nieuwe goedkope kramp slangeklemmen om de demper aansluiting en Pieter heeft motor afgebouwd / beurt gegeven.
Donderdag de motor opgehaald en vrijdag naar Mark en Annemiek om op de bank te gaan.
Verwacht resultaat / waar ik op hoopte was een ok of 6 winst. Dit werd in de praktijk 114 pk bij 5467 rpm aan het achterwiel en het was 111,7 bij 5345 rpm dus de winst was 2,4 pk.
Koppel was 168 nm bij 4466 rpm en dat was nu 172 bij 3690 rpm.
Door verwijderen van de koppelbuis zou je zeggen dat je koppel bij lage toeren zou verliezen. Echter de hele koppelkromme lage boven de oude. Dus ook sterker onderin.
Grappig is dat maximum koppel bij een ruim lager toerental wordt behaald.
afstelling A/F is wel veranderd door het gebeuren. Motor staat iets rijker maar niet veel. Bij acceleren zit de A/F op rand van groen en rood.
Al met al was het veel werk voor weinig vermogen / koppel er bij. Geluid is wel iets toegenomen maar niet veel. Gewicht is wat afgenomen maar ook niet veel.
montage van uitlaten werd wel stuk eenvoudiger door verwijderen van de balanspijp in de uitlaat!!
Vragen? ik zie ze wel komen.

Re: Verbruik verminderen, meer power geven

Geplaatst: 17 sep 2017, 18:54
door aircooled
Ik lees het al weer, net zoals bij de St1300 (Pan European) wordt aan de FPR magische en zelfs mythise krachten toegekend van vermogens toenames
tot zuinigheids records.
Heb er zelf een gehad in combinatie met een powercommander, afgeregeld op de dyno test bank , en bijna geen meetbaar extra vermogen

Nja hij starte beter en dat was het ook meteen, oja samen met een K&N filter gemonteerd en ook dit maakt niet veel uit, voordeel is dat je hem kan uitwassen

en inspuiten met olie zodat je niet steeds een nieuwe hoeft te kopen (en dat is ook waarvoor ze bedoeld zijn).


Als je vindt dat je motor te weinig vermogen heeft en te langzaam loopt had je een Bmw K1600 moeten kopen, hehe.


Klinkt kort door de bocht maar het is wel zo. denk als je je fiets origineel laat dat ie het mooiste loopt.

:D :D

Re: Verbruik verminderen, meer power geven

Geplaatst: 22 sep 2017, 13:36
door aircooled
Schagerbrug schreef:....
Al met al was het veel werk voor weinig vermogen / koppel er bij. Geluid is wel iets toegenomen maar niet veel. Gewicht is wat afgenomen maar ook niet veel
....

Nou eindelijk eens een eerlijk verhaal waar ik me goed bij kan aansluiten.
De GL1800 is niet een motor waar heel veel vermogenswinst uit valt te behalen, daar is ie ook nooit voor gebouwd (tis gewoon een hele luxe reis en toermotor)
Ook de door mederijders opgegeven km/l waardes neem ik met een paar korreltjes zout en dan vooral de hele zuinige waardes.
Ik kom daar niet aan en eerlijk gezegd interesseert me dat ok niet, ik vind het belangrijker dat de motor goed loopt, bij Volkswagen noemden ze dat een tijdje geleden "fahrvergnugen".
Maar het blijft een leuk topic om lekker over te ouweh......
Ben benieuwd of de "nieuwe" goldwing wat meer peekaas heeft, prettig weekend iedereen.