Verbruik verminderen, meer power geven

Technische vragen, tips, trucs, enz.
zwolsman
Berichten: 115
Lid geworden op: 02 aug 2011, 09:13
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Almere

Re: Verbruik verminderen, meer power geven

Bericht door zwolsman » 09 jul 2012, 14:59

De eerste ervaring is zeer positief.
Het zogenaamde aan/uit effect (abrupt op de gashendel reageren) is volledig verdwenen.
De motor reageerd aanmerkelijk soepeler op het gas, met name tijdens het schakelen.
De invloed op het verbruik zal de komende weken moeten blijken.

Gebruikersavatar
Henkie de ledman
Winnaar "show your wing" fotowedstrijd
Berichten: 2644
Lid geworden op: 03 feb 2008, 18:23
Type Goldwing: GL1800
Locatie: zwijndrecht (nl)

Re: Verbruik verminderen, meer power geven

Bericht door Henkie de ledman » 12 jul 2012, 19:42

Even een vraag,

waar koop je die, en waar plaats je dat ding..

De link op het eerste blad werkt wel maar dan kan hij niets vinden..

groetjes henk
Voor LED dingen kon je mij mailen.




发件人= henk

zwolsman
Berichten: 115
Lid geworden op: 02 aug 2011, 09:13
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Almere

Re: Verbruik verminderen, meer power geven

Bericht door zwolsman » 12 jul 2012, 20:44

Henkie de ledman schreef:Even een vraag,

waar koop je die, en waar plaats je dat ding..

De link op het eerste blad werkt wel maar dan kan hij niets vinden..

groetjes henk

Henk, hij is te koop via de volgende link:

http://www.mijnwebwinkel.nl/winkel/gadg ... a-motoren/" onclick="window.open(this.href);return false;

Wel zie ik op de site dat het een uitloopartikel is, dus zou ik niet al te lang wachten met de aanschaf als je interesse hebt.
De FPR zit linksonder de motor, vlak voor je linkervoet.
Met een beetje basiskennis is deze goed zelf te monteren.
Het meeste werk is nog het loshalen van de kunststof tankcover (waar de
radio inzit).
Deze hoeft er niet helemaal af, maar moet linksonder iets omhoog opgetild
kunnen worden.
In mijn geval was die al los, omdat ik het luchtfilter heb vervangen voor
een K&N.
Als die kunststof tankplaat los is, is het nog maar 20 minuuutjes werk.
De FPR zit net voor je linkervoet weggewerkt en zit vast met een moer
sleutelmaat 24.
Verder zitten er 2 slangetjes op: een benzinetoevoerslang en een
vacuumslangetje.
Het is echt goed te doen met de meegeleverde beschrijving (volg niet de beschrijving uit evt. het werkplaatsboek, is veel te omslachtig) en het effect is
veel meer dan ik ooit verwacht had.

Groet, Wim.

Gebruikersavatar
Wingnut
Berichten: 713
Lid geworden op: 30 nov 2007, 10:51
Type Goldwing: GL1800

Re: Verbruik verminderen, meer power geven

Bericht door Wingnut » 13 jul 2012, 09:06

Ik volg al sinds de introductie van de GL1800 in 2000 een aantal specifieke GL1800 websites in de USA:
http://www.gl1800riders.com" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.ridersrallye.org" onclick="window.open(this.href);return false;
en een aantal jaren geleden bij het uitkomen van dit item door Turbo City was er discussie of de geclaimde voordelen wel waar waren.
De technische GL1800 "goeroe" Fred Harmon heeft ook deze FPR getest en geen tastbare voordelen kunnen ontdekken, zeker niet ten aanzien van meer power en minder verbruik en volgens Fred waren er geen merkbare verschillen en voordelen ten opzichte van originele FPR. Sommige GL1800 rijders die het wel geinstalleerd hadden claimden een minder abrupte gasrespons.

Als het bewijsbaar meer vermogen en/of minder verbruik zou geven, zou ik dit allang hebben geinstalleerd. Echter de ervaringen van Amerikaanse forum gebruikers en Fred Harmon overtuigden mij om van aankoop af te zien. Het staat natuurlijk iedereen vrij om dit item te installeren en hiervoor de tijd en geld te besteden om je eigen ervaring op te doen.

Dat de fabrikant het niet meer in produktie heeft spreekt voor zich, als de FPR zou doen wat ze beloven, zou dit item een groot success zijn geweest en deze niet uit produktie genomen zijn.
Harry Nelissen
Goldwing rijder sinds 1979
2018 GL1800 Tour DCT/Airbag Rood/Zwart
2019 Honda CRF1000 Africa Twin DCT Tricolor
1976 GL1000 LTD Europese uitvoering
1976 GL1000 LTD Amerikaanse uitvoering

Gebruikersavatar
Henkie de ledman
Winnaar "show your wing" fotowedstrijd
Berichten: 2644
Lid geworden op: 03 feb 2008, 18:23
Type Goldwing: GL1800
Locatie: zwijndrecht (nl)

Re: Verbruik verminderen, meer power geven

Bericht door Henkie de ledman » 13 jul 2012, 09:39

Bedankt voor de uitleg,

mijn ervaring is met de 1800 en die is standaard, uitermate goed.
In de bergen gereden met een zware aanhanger , 2 personen erop en 25 graden, 12 % omhoog..
Conclusie...... Formidable.... hij werd niet echt warmer, trekken als een beer, gas respons vind ik super..
Benzine verbruik vind ik goed. dus voor mij blijft het zo.. ik ga niet aan het blok (of andere dingen) iets veranderen als ik het al goed vind..

gr henk
Voor LED dingen kon je mij mailen.




发件人= henk

zwolsman
Berichten: 115
Lid geworden op: 02 aug 2011, 09:13
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Almere

Re: Verbruik verminderen, meer power geven

Bericht door zwolsman » 13 jul 2012, 10:59

Wingnut schreef:De technische GL1800 "goeroe" Fred Harmon heeft ook deze FPR getest en geen tastbare voordelen kunnen ontdekken, zeker niet ten aanzien van meer power en minder verbruik en volgens Fred waren er geen merkbare verschillen en voordelen ten opzichte van originele FPR. Sommige GL1800 rijders die het wel geinstalleerd hadden claimden een minder abrupte gasrespons.
Ik zou me kunnen voorstellen dat als je af en toe in het weekend rijdt en daardoor iets minder "feeling" met de motor hebt, dat je het verschil dan iets minder merkt.
Ikzelf rij elke dag naar meerdere adressen, soms korte afstanden, soms meer dan 200 km op een dag.
Vorig jaar ben ik overgestapt van een ST1100 (carburateur) naar een GL1800 en heb eigenlijk nooit echt kunnen wennen aan het "aan/uit"-effect van de injectie.
Na het plaatsen van de FPR in combinatie met een K&N luchtfilter merk ik echt een significante verbetering
Het gas pakt soepeler op en bouwt ook soepeler af (bij abrupt gas loslaten houdt hij soepeler in), waardoor het overnemen bij schakelen ook veel soepeler gaat.
Ieder natuurlijk zijn mening, maar ik ben er erg tevreden mee.
Om meer vermogen of koppel (is al meer dan genoeg) of een lager brandstofverbruik was het mij hoedanook niet te doen.

Gebruikersavatar
Henkie de ledman
Winnaar "show your wing" fotowedstrijd
Berichten: 2644
Lid geworden op: 03 feb 2008, 18:23
Type Goldwing: GL1800
Locatie: zwijndrecht (nl)

Re: Verbruik verminderen, meer power geven

Bericht door Henkie de ledman » 13 jul 2012, 11:11

Ik zou me kunnen voorstellen dat als je af en toe in het weekend rijdt en daardoor iets minder "feeling" met de motor hebt, dat je het verschil dan iets minder merkt

Nou dit is toch wel een opmerking waar ik het toch niet mee eens ben.. af en toe in het weekend schrijf je..
Ik rij meer dan genoeg km per week.. ga er ook mee op vakantie.. en nu in 4 maanden 8000 op de teller gereden
gewoon voor de fun en vak,. dus dat red je niet in af en toe een ritje in het weekend. Feeling met de motor hebben er meer hier op de motor.. Misschien ligt het wel aan de motor kan ook...
Voor LED dingen kon je mij mailen.




发件人= henk

Gebruikersavatar
RonalT
Berichten: 13406
Lid geworden op: 11 okt 2007, 09:45
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Dinteloord

Re: Verbruik verminderen, meer power geven

Bericht door RonalT » 13 jul 2012, 11:32

Ik denk ook niet dat het te maken heeft met het aantal kilometers wat iemand rijd.
Het lijkt een manier om te zeggen "jij snap niet waar je het over hebt".
Jammer, voor mij is een discussie dan direct over.

Het zou net zo onzinnig zijn als dat Henkie of ik zeggen "ja, jij rijdt dan misschien wel veel maar dus ook veel op autowegen. Daar merk je nooit hoe je motor rijd".
Op niets gestoeld natuurlijk, want wij weten niet van waar naar waar over welke wegen jij rijdt.

Ik ken een aantal Goldwingforum leden persoonlijk en daar zitten een hele groep mensen tussen die weten wat motorrijden is. Daar merk je aan dat ze meer dan 3.000 km per jaar rijden.
Maar zelfs tussen de mensen die weinig km's maken zitten mensen die weten hoe je met een motor moet omgaan.

Ik denk dat een en ander een talent is. Sommige kunnen goed fietsen en rijden nu 3 weken door Frankrijk. Andere hebben meer iets met motoren, die voelen aan hoe een motor reageert, hoe je er mee om moet gaan.

Ik denk dat het FPR verhaal meer met de verwachting heeft te maken. De vorige motor was een heel soepel rijdende carburateur motor, de huidige is een anders reagerende Injectiemotor. Misschien ...... ??
Groeten, RonalT


Kijk in de evenementen kalender wat er dan te doen is

And there is no better teacher than experience (Christain Horner)

Gebruikersavatar
Henkie de ledman
Winnaar "show your wing" fotowedstrijd
Berichten: 2644
Lid geworden op: 03 feb 2008, 18:23
Type Goldwing: GL1800
Locatie: zwijndrecht (nl)

Re: Verbruik verminderen, meer power geven

Bericht door Henkie de ledman » 13 jul 2012, 12:33

klopt helemaal Ronald....

verder hou ik me er buiten ik hoef ook geen FPR haha..
Voor LED dingen kon je mij mailen.




发件人= henk

Gebruikersavatar
RonalT
Berichten: 13406
Lid geworden op: 11 okt 2007, 09:45
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Dinteloord

Re: Verbruik verminderen, meer power geven

Bericht door RonalT » 13 jul 2012, 13:14

Henkie de ledman schreef:verder hou ik me er buiten ik hoef ook geen FPR haha..
Ik al helemaal niet. Die dingen zijn niet leverbaar voor een standaard 1500 :lol: :lol:
Groeten, RonalT


Kijk in de evenementen kalender wat er dan te doen is

And there is no better teacher than experience (Christain Horner)

zwolsman
Berichten: 115
Lid geworden op: 02 aug 2011, 09:13
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Almere

Re: Verbruik verminderen, meer power geven

Bericht door zwolsman » 13 jul 2012, 13:31

Henk, ik reageerde meer op de Amerikaanse sites waar naar gerefereerd werd en heb totaal geen toespeling gemaakt op het aantal km's wat jij of een ander rijdt en of iemand wel of niet goed motor kan rijden.
Jammer dat je het persoonlijk opneemt, maar ja, dat is het nadeel van discussies op een forum: iemand kan het anders lezen dan dat het oorspronkelijk bedoeld is.
Persoonlijk kan ik wel zeggen dat als ik 3 weken niet gereden heb, ik met een heel ander "gevoel" op de motor zit, dan wanneer ik elke dag rijdt.
Maar goed, ik ben er blij mee en stop deze discussie als alles meteen persoonlijk opgevat word.
Neem ff afstand hier...............

Gebruikersavatar
marccc
Berichten: 80
Lid geworden op: 02 jul 2010, 18:22
Type Goldwing: GL1800
Locatie: belgie

Re: Verbruik verminderen, meer power geven

Bericht door marccc » 13 jul 2012, 23:00

de bewijzen voor de verbeterde fpr zijn er voldoende , de helft van de nederlandse en belgische st 1300 rijders heeft dat ding erop staan
ikzelf zou het zeker niet meer kunnen missen
een fabrikant als honda zou deze af fabriek moeten plaatsen

gadgets4bikes heeft voor mensen die intresse hebben nog 4 stuks liggen en is een uitloop produkt voor de gl1800 omdat deze syte zich in het bijzonder toespitst op de pan european rijders

zoek eens op google naar ( honda st1300 met verbeterde fpr )

Muzz

Re: Verbruik verminderen, meer power geven

Bericht door Muzz » 27 mar 2013, 20:43

Ik zou zeggen power comander geeft meer power en loopt zuiniger , :mrgreen:

roadwing
Berichten: 6
Lid geworden op: 16 apr 2013, 10:37
Type Goldwing: GL1800

Re: Verbruik verminderen, meer power geven

Bericht door roadwing » 17 apr 2013, 12:37

Het verbruik verminderen ligt denk ik aan jezelf. Het is maar hoe je er mee rijd. Meer power wordt al een stuk moeilijker er is voor tuning bijna niks goeds te vinden voor een goldwing.
Wel kun je de motor makkelijker laten lopen door je uitlaatgas flow te verbeteren wat heel goed reageert in het midden en hoge toeren.
Heb mijn katalysator uitgeboord en mijn dempers. Resultaat voorheen topsnelheid 200 kilometer op de teller. Nu met aanpassing 225 op de teller.
Nu kun je zeggen is dat nodig, maar is wel een teken dat de motor meer levert dan voorheen. zie onderwerp katalysator gl1800.
Het verbruik in mijn geval is hetzelfde, hard rijden 1 op 15 bij rustig toeren 80 tot 100 km 1 op 18,5. groet, roadwing

Gebruikersavatar
Wingnut
Berichten: 713
Lid geworden op: 30 nov 2007, 10:51
Type Goldwing: GL1800

Re: Verbruik verminderen, meer power geven

Bericht door Wingnut » 17 apr 2013, 18:30

Ik ben nu aan mijn 5e 1800 (jaarlijks 25-30.000 alleen vrije tijd kilometers) en mijn rijstijl is sportief en ik probeer ook regelmatig voor de fun de topsnelheid uit (meestal in Duitsland of geselekteerde trajekten in Nederland waar dit kan en geen politie controle te verwachten is. Op al deze modellen heb/had ik ook een Garmin GPS die de werkelijke snelheid aangeeft. De vorige 4 modellen zaten allemaal op 220-225 op de teller en 205-210 echte kilometers volgens GPS. Dus gewoon goed inrijden, dan zijn er geen aanpassingen nodig om dit te bereiken die tevens het milieu ook vervuilen. Het verbruik is vanaf het 2006 model wel aanmerkelijk minder geworden volgens mijn ervaring en ook andere rijders die ik ken hebben dezelfde ervaring. Typisch als je samen oprijdt met iemand met een model voor 2006 dan is het verschil al gauw 1-1.5 liter per tankbeurt in het voordeel van het 2006+ model.

Mijn nieuwe motor ben ik nog aan het inrijden (al weer 4000 kilometer sind medio februari) en ik heb er meteen Vance & Hines uitlaten opgezet omdat ik deze voor een prikje kon kopen, mooie vormgeving en wat zwaarder geluid (a la porsche). Door de wijze van inrijden (sportief, maar niet overdrijven) , zal ik pas echt kunnen oordelen of dit model hetzelfde topvermogen en verbruik heeft als de vorige modellen. Eind mei na de GWEF BeNeLux Toer, de vakantie in mei in Kroatie/Slovenie heb ik voldoende kilometes (>10.000) om dit eens echt te gaan meten of dit verschilt met de vorige modelen. Eerlijk gezegd heeft de GL1800 al voldoende vermogen voor mijn sportieve rijstijl op binnenwegen en volgens mij ook veel meer dan de meeste GL1800 rijders ooit zullen gebruiken.

Powercommander is er niet voor de GL1800 en een poging in de USA om dit te doen in de jaren 2002/2003 door een firma was een complete mislukking. Kosten waren € 500 voor deze optie in de USA en vermogenswinst was 2 PK. Het moge duidelijk zijn dat dit geen succes was en dit product werd binnen 6 maanden al van de markt gehaald wegens haperende verkopen.
Harry Nelissen
Goldwing rijder sinds 1979
2018 GL1800 Tour DCT/Airbag Rood/Zwart
2019 Honda CRF1000 Africa Twin DCT Tricolor
1976 GL1000 LTD Europese uitvoering
1976 GL1000 LTD Amerikaanse uitvoering

Plaats reactie