turbulenties
-
- Berichten: 836
- Lid geworden op: 23 mar 2006, 10:05
- Locatie: Linter (B) ex-goldwing 1800
turbulenties
Gisteren alles bij elkaar (heentocht, toerrit en terugtocht) nog zo'n 450km. gereden. Heenrit- en terugrit waren via snelweg en alweer een ware kwelling voor het oor. Zoals steeds op de snelweg boven de 120km/u krijg ik enorme last van turbulenties die een waar gebulder teweeg brengen in mijn helm. Mijn huidige helm is een HJC, echter ook de Caberg van mijn echtgenote en mijn oude helm (een Bell) brengen geen soelaas. Gisteren nog met diverse GL1800 rijders gesproken en blijkt dat er toch nog meerdere 1800-eigenaars daar last van hebben. Ook zag ik daar een GL1800 staan met aan de zijkanten van het windscherm twee extra doorzichtige spoilers (waarvan onderstaande foto gevonden op direct lineusa). Ik heb daar zo een kwartier blijven staan bij de motor in de hoop dat de eigenaar zou opdagen om em te vragen of dit soms was om turbulenties af te leiden, maar de eigenaar daagde niet op en dan ben ik maar verder gereden met de tocht. Iemand enig idee of dit de oplossing is om die o zo vervelende turbulenties weg te werken???
- Whitesmoke
- Berichten: 65
- Lid geworden op: 29 mar 2006, 22:23
- Locatie: Vlijmen (NB)
- Antoon Aarts
- Winnaar "show your wing" fotowedstrijd
- Berichten: 1490
- Lid geworden op: 22 mar 2006, 19:50
- Type Goldwing: GL1800
- Locatie: Hilvarenbeek
- Contacteer:
Zag gisteren bij de Gold Wing rit in Doesburg een 1800 met onder de spiegels een eigengemaakt plexiglas spoilertje van +/- 13x13 cm of dit voor tubelentie te voorkomen was of koude handen geen idee ! Berijder niet gesproken.
Antoon
Antoon
Voor onderhoud / reparatie / banden / schadeherstel : http://www.wingservice.nl
1975 Ducati Monza (69)
1975 Yamaha 250 ( 71)
1976 Honda CB500F nw.
1978 Honda CB750F2 nw.
1979 Honda CB750KZ nw.
1981 Honda GL1100 nw.
1986 Kawa GTR1000 nw.
1989 GL1200 EML GT3 ( 86/90)
1995 GL1500 EML GT2000 (89/96)
2002 GL1500 Asp.(92)
2007 GL1500 SE (2001)
2011 GL1800 (2004)
2018 GL1800 (2012 )
2020 GL1800 (2012)
2022 GL1800 (2020 ) heden.
2022 GL1500 EML GT2000 (89/96) heden.
1975 Ducati Monza (69)
1975 Yamaha 250 ( 71)
1976 Honda CB500F nw.
1978 Honda CB750F2 nw.
1979 Honda CB750KZ nw.
1981 Honda GL1100 nw.
1986 Kawa GTR1000 nw.
1989 GL1200 EML GT3 ( 86/90)
1995 GL1500 EML GT2000 (89/96)
2002 GL1500 Asp.(92)
2007 GL1500 SE (2001)
2011 GL1800 (2004)
2018 GL1800 (2012 )
2020 GL1800 (2012)
2022 GL1800 (2020 ) heden.
2022 GL1500 EML GT2000 (89/96) heden.
- harryvbr
- Berichten: 259
- Lid geworden op: 22 mar 2006, 21:14
Ik heb onder mijn spiegels ook plexyglas spoilertjes zitten. Niet zelfgemaakt maar gewoon te koop. Helpen iets om de wind buiten de handgrepen te leiden. Maar niet spectaculair hoor.
Van turbulentie heb ik weinig last. Heb ook een HJC helm. Ik heb mijn windscherm in de laagste stand staan. Een centimeter meer of minder hoog kan veel verschil uit maken.
De duopassagier heeft bij mij soms wel behoorlijk last van turbulentie. Kan dan het hoofd niet stilhouden.
Van turbulentie heb ik weinig last. Heb ook een HJC helm. Ik heb mijn windscherm in de laagste stand staan. Een centimeter meer of minder hoog kan veel verschil uit maken.
De duopassagier heeft bij mij soms wel behoorlijk last van turbulentie. Kan dan het hoofd niet stilhouden.
GL1800('10) bloodstone red met Navi en Airbag
gebulder in de helm
Goede middag
Zelf gebruik ik al zeven jaar autoplastieken. Ook op de 1800 is het een genot om met die dingen rond te rijden. Muziek en intercom zijn altijd goed te verstaan. Ook op een Goldwing loop je gehoorbeschadiging op als je te lang zonder oordoppen rijd. ( Wetenschappelijk bewezen ) Zijn diverse site's waarin dit ook wordt aangegeven. Laat je van te voren goed informeren over het gebruik en welk materiaal ( hard of zacht ). Zelf gebruik ik zachte Alpine.
Groetjes
harry
Zelf gebruik ik al zeven jaar autoplastieken. Ook op de 1800 is het een genot om met die dingen rond te rijden. Muziek en intercom zijn altijd goed te verstaan. Ook op een Goldwing loop je gehoorbeschadiging op als je te lang zonder oordoppen rijd. ( Wetenschappelijk bewezen ) Zijn diverse site's waarin dit ook wordt aangegeven. Laat je van te voren goed informeren over het gebruik en welk materiaal ( hard of zacht ). Zelf gebruik ik zachte Alpine.
Groetjes
harry
-
- Berichten: 297
- Lid geworden op: 22 mar 2006, 22:40
- Locatie: Roden
- Contacteer:
- Whitesmoke
- Berichten: 65
- Lid geworden op: 29 mar 2006, 22:23
- Locatie: Vlijmen (NB)
reactie op turbulenties
Goede middag
Sorry dat ik geprobeerd heb om een positieve reactie te geven op het probleem van de turbulenties
Sorry dat ik geprobeerd heb om een positieve reactie te geven op het probleem van de turbulenties
reactie op turbulenties
Goede middag
Sorry dat ik geprobeerd heb om een positieve reactie te geven op het probleem van de turbulenties
Sorry dat ik geprobeerd heb om een positieve reactie te geven op het probleem van de turbulenties
-
- Berichten: 836
- Lid geworden op: 23 mar 2006, 10:05
- Locatie: Linter (B) ex-goldwing 1800
Geen probleem mee hoor Harry, hoe meer idee?n des te meer kans op oplossingen. In het begin van dit jaar heb ik op maat gemaakte oordoppen van het zachte type laten maken en wat de demping betreft van het gehoor heb ik geen klagens meer met die oordoppen, blijft echter het probleem bestaan van de turbulenties die greep krijgen op helm en hoofd en maken dat helm/hoofd op een onaangename wijze aan het mee gaan bewegen met deze turbulenties aan + 120km/u wat zelfs bij het opeenklemmen van de tanden klappertanden als gevolg heeft. Enkel het scherm op de derde stand verstellen brengt dan enig soelaas, echter in regenweer/ mistig weer is dit alweer niet leuk omdat ik dan doorheen het scherm moet kijken en de zichtbaarheid door de weersfaktoren beperkt zijn. Ben overigens vandaag nog in gesprek geweest met een GL1800 rijder en na even doorvragen merkte ik op dat ook hij last had van turbulenties maar dat toedekte met de mantel der liefde voor zijn mooie machine, ook ik zou mijn Blue Angel voor geen geld willen inruilen tegen een ander merk/type motor (of 't zou een GL2000 moeten zijn ) maar 't zou wel leuk zijn om van die nare turbulenties af te raken.
Om even terug te keren naar die extra zijdelingse spoilertjes: zelf de zogenaamde Belgische "GL specialisten" vertikken het om te antwoorden op de verstuurde e-mail met mijn vraag naar het doel van deze spoilertjes .
Om even terug te keren naar die extra zijdelingse spoilertjes: zelf de zogenaamde Belgische "GL specialisten" vertikken het om te antwoorden op de verstuurde e-mail met mijn vraag naar het doel van deze spoilertjes .
vrienden van mij, die rijden ook op de 1800 goldwing ... en die zeggen dat de spiegel wings helpt tegen de turbulentie.
http://www.bakerbuilt.com/home.htm
http://www.bakerbuilt.com/home.htm
- opahonda
- Berichten: 96
- Lid geworden op: 23 mar 2006, 09:33
- Type Goldwing: GL1500
- Locatie: Heerhugowaard
- Contacteer:
-
- Berichten: 836
- Lid geworden op: 23 mar 2006, 10:05
- Locatie: Linter (B) ex-goldwing 1800
Het scherm met de gleuf erin zou als voordeel hebben dat het de onderdruk moet wegnemen die achter het windscherm heerst waardoor je ook die "duw" in de rug niet meer zou hebben, maar zou geen rol van betekenis spelen i.v.m. de turbulenties die optreden. Echter ik kan het niet beamen gezien ik nog nooit op een exemplaar met gleuf gereden heb.