Remdruk


Technische vragen, tips, trucs, enz.

Remdruk

Berichtdoor Takkebossie » 23 Jul 2017, 09:10

Hallo, ik heb sinds begin Juli een Goldwing 1800 trike. Na een toertocht samen met mijn vrouw hebben we een aantal punten ontdekt die onder garantie gerepareerd moesten worden.
Dit is ook heel netjes opgelost, alleen 1 punt baart mij toch wel wat zorgen n.l. de REMDRUK op het voetpedaal valt weg.

De monteur van de motorzaak heeft het hele remcircuit getest en opnieuw gevuld en ontlucht, om druk te krijgen op het rempedaal moet je 2 keer pompen en dan is het systeem keihard maar als je een minuut wacht voelt de remdruk weer sponzig aan. Hij remt wel maar de krachtverdeling is ongeveer 90% op het voorwiel en 10% op de achterwielen.
Er werd in de werkplaats geopperd om er een zwaardere (Voet)rempomp op te zetten dit omdat de remleidingen langer zijn van een Trike, heeft iemand dit al eens eerder meegemaakt en weet iemand misschien een andere oplossing/oorzaak.

Gerrit.
Takkebossie
 
Berichten: 12
Geregistreerd: 24 Jun 2017, 11:21
Type Goldwing: GL1800

Re: Remdruk

Berichtdoor henny » 23 Jul 2017, 10:32

Kan volgens mij alleen maar lucht in het systeem zijn .

Mvg Henny
Gebruikers-avatar
henny
 
Berichten: 269
Geregistreerd: 13 Aug 2007, 21:17
Woonplaats: gronau
Type Goldwing: GL1800

Re: Remdruk

Berichtdoor Takkebossie » 23 Jul 2017, 10:57

Moi Henny

De monteur van Bakker Motoren Nieuw Weerdinge heeft met ontluchten 4 liter remvloeistof door het systeem gepompt en hij krijgt het systeem niet hard. 2 keer pompen en druk is goed, 20/30 seconden wachten en druk is weg ?

Er is al een andere rempomp opgezet, geen resultaat.

Nu willen ze er een zwaardere rempomp (die meer remolie kan verzetten vanwege de langere remleidingen op een trike) opzetten.
Mocht dat geen resultaat geven, gaan ze het hele remcircuit vernieuwen (garantie) dus alles er af en het hele remcircuit opnieuw opbouwen.

Er is ook geen historie van de trike het is een import uit Amerika en de bouwer is ook niet duidelijk. Op het eerste gezicht lijkt het op een EML, maar er zijn verder geen aanknopingspunten.
Takkebossie
 
Berichten: 12
Geregistreerd: 24 Jun 2017, 11:21
Type Goldwing: GL1800

Re: Remdruk

Berichtdoor henny » 23 Jul 2017, 11:12

Ik ben geen motor monteur maar als ik mijn rem en koppelings systeem van nieuwe rem vloeistof voor zie.
Dit doe ik elk jaar dan gebruik ik een vacuüm pomp zuig er vloeistof uit en vul op het stuur gelijk weer nieuwe vloeistof .
Ik heb het 1 keer gehad dat er lucht in kwam en toen was het rem pedaal ook zacht en pas naar een paar keer pompen hard.
Heb ook veel werk gehad om de lucht er weer uit te krijgen .

Maar toch netjes dat ze zelfs nieuwe rem leidingen willen plaatsen.

Hoe bevalt een trike met het rijden .

Mvg Henny
Gebruikers-avatar
henny
 
Berichten: 269
Geregistreerd: 13 Aug 2007, 21:17
Woonplaats: gronau
Type Goldwing: GL1800

Re: Remdruk

Berichtdoor Blacky » 23 Jul 2017, 11:19

Volgens mij is je hoofdremcilinder lek. Als de boel ontlucht is kan je alleen maar een harde tegendruk hebben. Als hij sponzig aan voelt en weg valt is er OF een lek Of eenn remcilinder niet goed. Is toch hydraulisch...
Wat niet rijdt staat stil..
Blacky
 
Berichten: 315
Geregistreerd: 27 Sep 2008, 23:28
Woonplaats: Woensdrecht

Re: Remdruk

Berichtdoor peter » 23 Jul 2017, 11:24

er zit denk ik toch ergens lucht in je systeem. als de monteur de olie doorpompt met de voetrem of met de handrem en je probleem blijft zou ik eens proberen met een vacuum pompje. Als je ergens een slang hebt van een beetje lengte die ook nog weer omhoog loopt heb je kans dat je luchtbel steeds weer terug zakt en je geen moer opschiet. desnoods even de leidingen loshalen en anders leggen tijdens ontluchten.
Kijk eens op mijn site voor meer nonsens en motoren. :P (laatste update 07/10/17)
Gebruikers-avatar
peter
Winnaar "show your wing" fotowedstrijd
 
Berichten: 6606
Geregistreerd: 30 Aug 2006, 20:54
Woonplaats: Velden noord limburg
Type Goldwing: GL1800

Re: Remdruk

Berichtdoor Takkebossie » 23 Jul 2017, 13:14

henny schreef:....Hoe bevalt een trike met het rijden .

Mvg Henny


Trike rijden is geweldig, ik heb namelijk geen motorrijbewijs (ook niet verstandig voor mij) ik ken mijn rijstijl.
Takkebossie
 
Berichten: 12
Geregistreerd: 24 Jun 2017, 11:21
Type Goldwing: GL1800

Re: Remdruk

Berichtdoor Takkebossie » 23 Jul 2017, 13:16

Blacky schreef:Volgens mij is je hoofdremcilinder lek. Als de boel ontlucht is kan je alleen maar een harde tegendruk hebben. Als hij sponzig aan voelt en weg valt is er OF een lek Of eenn remcilinder niet goed. Is toch hydraulisch...


We gaan het beleven er word gezocht naar een hoofdremcilinder met meer inhoud.
Takkebossie
 
Berichten: 12
Geregistreerd: 24 Jun 2017, 11:21
Type Goldwing: GL1800

Re: Remdruk

Berichtdoor Takkebossie » 23 Jul 2017, 13:18

peter schreef:er zit denk ik toch ergens lucht in je systeem. als de monteur de olie doorpompt met de voetrem of met de handrem en je probleem blijft zou ik eens proberen met een vacuum pompje....


Ik mag aannemen dat een erkend Honda dealer weet wat hij doet, ik heb er tot op dit moment de volste vertrouwen in dat het goed komt.
Takkebossie
 
Berichten: 12
Geregistreerd: 24 Jun 2017, 11:21
Type Goldwing: GL1800

Re: Remdruk

Berichtdoor Takkebossie » 23 Jul 2017, 13:22

Blacky schreef:Volgens mij is je hoofdremcilinder lek....


Als ik lees lek, dan zou er ergens olie zichtbaar moeten zijn maar dat is niet het geval, of het oliereservoir is lek, zit ik me zo eens te bedenken!! Dan trek ie volgens mij ook luchten.
Takkebossie
 
Berichten: 12
Geregistreerd: 24 Jun 2017, 11:21
Type Goldwing: GL1800

Re: Remdruk

Berichtdoor Blacky » 23 Jul 2017, 13:55

Kan overigens ook een remklauw zijn waar blok if cilinder niet genoeg naar buiten komt. Dus moet je extra trappen. Als je hem dan vast houdt blijft ue dan wel op druk? Kan je ook een versleten remblok hebben
Wat niet rijdt staat stil..
Blacky
 
Berichten: 315
Geregistreerd: 27 Sep 2008, 23:28
Woonplaats: Woensdrecht

Re: Remdruk

Berichtdoor Takkebossie » 23 Jul 2017, 14:26

Blacky schreef:Kan overigens ook een remklauw zijn waar blok if cilinder niet genoeg naar buiten komt. Dus moet je extra trappen. Als je hem dan vast houdt blijft ue dan wel op druk? Kan je ook een versleten remblok hebben


Nee is niet het geval, alle klauwen werken.
na 2 keer pompen blijft het systeem hard, maar laat je het los is de druk binnen 20/30 seconden weg en voelt het sponzig aan
Takkebossie
 
Berichten: 12
Geregistreerd: 24 Jun 2017, 11:21
Type Goldwing: GL1800

Re: Remdruk

Berichtdoor Blackwing116 » 23 Jul 2017, 21:27

Ik ben geen specialist in remtechniek voor motorvoertuigen, maar denk dat dit te vergelijken is met remmen voor hogesnelheids centrifuges, dat is de markt waar ik in werk.
Deze centrifuges draaien ruim 10.000 rpm en sneller. Deze worden ook afgeremd met schijfremmen.
Ik kan mijn herineeren dat ik eens bij een machine ben geweest waarvan de remmen ook niet goed werkten bij een noodstop.
Dit systeem werkt hetzelfde als een auto.

Bij controle konden wij ook eerst niets vinden, olie vervangen, remcilinders vervangen, blokken vervangen, maar niets hielp.
Uiteindelijk hebben we in een van de o ringen een haarscheur gevonden die het probleem was.

Kortom, ik raad een complete revisie aan en vergeet niet de o ringen mee te nemen. Let er wel op dat deze o ringen altijd met hittebestendig zuurvrij vet moeten zijn ingevet.
Het is een Wing, zwart met 2 antennes. :D
Www.goldwing.world
Blackwing116
 
Berichten: 57
Geregistreerd: 06 Apr 2016, 21:00
Woonplaats: Enschede
Type Goldwing: GL1800

Re: Remdruk

Berichtdoor Takkebossie » 23 Jul 2017, 21:56

Blackwing116 schreef:....
Kortom, ik raad een complete revisie aan en vergeet niet de o ringen mee te nemen. Let er wel op dat deze o ringen altijd met hittebestendig zuurvrij vet moeten zijn ingevet.



Ik ga dit voorleggen aan de Monteur misschien kan hij er wat mee.

Dank je voor de tip.
Takkebossie
 
Berichten: 12
Geregistreerd: 24 Jun 2017, 11:21
Type Goldwing: GL1800

Re: Remdruk

Berichtdoor Wingnut » 24 Jul 2017, 09:14

Op basis van je geplaatste foto is dit geen EML trike (standaard voorvolk ipv schommelvoorvork en de andere achterspatborden), maar een Moto trike. Dit zou eigenlijk ook op het kenteken moeten staan aangezien tegenwoordig een Goldwing na trike ombouw een ander kenteken krijgt. Als het een Moto trike is, zou je contact op kunnen nemen met HD service Duckers in Venlo, die dealer is van Moto trike en al de nodige Goldwings als trike heeft omgebouwd en of zij een andere rempomp monteren.

Bekijk de advertentie van HD Duckers maar eens op marktplaats of het een Moto trike betreft.

https://www.marktplaats.nl/a/motoren/quads-en-trikes/m657643653-honda-goldwing-trike-kit-gl-1800-gl-1500.html?c=8c285449651fa109c354bbabe740c1b&previousPage=lr&pos=4

Succes er verder mee.
Harry Nelissen
2013 GL1800 Airbag Graphite Black
2016 Honda CRF1000 Africa Twin
1976 GL1000 LTD Europese uitvoering
1976 GL1000 LTD Amerikaanse uitvoering
Gebruikers-avatar
Wingnut
 
Berichten: 598
Geregistreerd: 30 Nov 2007, 11:51
Type Goldwing: GL1800

Volgende

Terug naar GL1800

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten