"jimmy" trilling in stuur

Technische vragen, tips, trucs, enz.
Gebruikersavatar
MoneyFor
Berichten: 299
Lid geworden op: 15 okt 2015, 08:21
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Oost-Vl. - Belgie
Contacteer:

"jimmy" trilling in stuur

Bericht door MoneyFor » 16 jul 2017, 08:27

Gisteren tijdens een ritje weliswaar met lage snelheid in een onaangename diepe put in het wegdek gereden, heel de tupperware kraakte ervan. Had het gewoon niet gezien en was me dat even schrikken, door mijn reactie het diepste van de put wel nog kunnen vermijden met het achterwiel.
Ik heb nu wel wat trilling ( den jimmy ) in het stuur bij een snelheid van +- 50km/u maar bij lagere of hogere snelheid merk ik niet echt iets op. Op het eerste zicht zie ik niets aan de velg, zou het kunnen dat hierdoor het wiel uit balans is en ik het moet laten balanceren ? nog iemand zoiets al voor gehad ?

Gebruikersavatar
henny
Berichten: 305
Lid geworden op: 13 aug 2007, 21:17
Type Goldwing: GL1800
Locatie: gronau
Contacteer:

Re: "jimmy" trilling in stuur

Bericht door henny » 16 jul 2017, 08:55

Voel eens of het Balhoofdlager geen zwaar punt of speling heeft je kunt een platte krik onder het blok zetten en op krikken tot het voorwiel los komt.
Je kunt dan ook de schokbrekers controleren.
Het nadeel is dat er veel kabels aan het stuur zitten en hier door gaat het stuur altijd iets zwaarder maar een speling of zwaar punt kun je wel voelen.
Succes er mee.
Mvg Henny

Gebruikersavatar
MoneyFor
Berichten: 299
Lid geworden op: 15 okt 2015, 08:21
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Oost-Vl. - Belgie
Contacteer:

Re: "jimmy" trilling in stuur

Bericht door MoneyFor » 16 jul 2017, 09:40

Dank voor je reactie Henny,

Ik zal dit straks eens proberen na te kijken maar eerst mijn krik bij de buurman gaan terughalen dan echter voor de put was er geen enkel probleem, zou de put dit kunnen veroorzaken wat jij omschrijft ?

Gebruikersavatar
henny
Berichten: 305
Lid geworden op: 13 aug 2007, 21:17
Type Goldwing: GL1800
Locatie: gronau
Contacteer:

Re: "jimmy" trilling in stuur

Bericht door henny » 16 jul 2017, 10:18

Sluit je dit in elk geval uit en je hebt het lager gecontroleerd en misschien is het ook wel verbeelding komt omdat je nu overal op Let .

Gebruikersavatar
MoneyFor
Berichten: 299
Lid geworden op: 15 okt 2015, 08:21
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Oost-Vl. - Belgie
Contacteer:

Re: "jimmy" trilling in stuur

Bericht door MoneyFor » 16 jul 2017, 10:39

Ga ik sowieso straks controleren maar ik beeld het me niet in hoor,

Ik merk het goed omdat ik steeds dezelfde handelingen doe als ik bv de straat in rijd van mijn woonst dan laat ik het stuur los en rijd ik even zonder handen om de afstandbediening van mijn hek te nemen uit mijn jaszak en dan zie je het stuur schudden en dat was voorheen nooit.

Ik hou jullie op de hoogte als ik het straks heb gecontroleerd, moet ik wel eerst de bellypan verwijderen of ga er de krik niet kunnen onder plaatsen.

Gebruikersavatar
pieter
Berichten: 2638
Lid geworden op: 09 sep 2011, 21:04
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Rucphen

Re: "jimmy" trilling in stuur

Bericht door pieter » 16 jul 2017, 12:33

Hoi Moneyfor,

Je hoeft de Belly Pan er niet onderuit te halen om je voorwiel iets van de grond te krijgen, ( ik doe dat ook nooit, de plaat zit zo goed als tegen het blok ) zet je motor op de middenbok en dan je plaatst de krik ongeveer bij het middelste boutje waar je de voorkant mee loshaalt.

Het zou ook zomaar kunnen zijn dat je band een opdonder heeft gehad en dat dat een probleem geeft, wat jij aangeeft heb je overigens ook als je bandenspanning te laag is, maar dat is bij jou volgens mij niet aan de orde :wink:

Groet Pieter.
A Man's got to know his limitations

Gebruikersavatar
MoneyFor
Berichten: 299
Lid geworden op: 15 okt 2015, 08:21
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Oost-Vl. - Belgie
Contacteer:

Re: "jimmy" trilling in stuur

Bericht door MoneyFor » 16 jul 2017, 12:38

Pieter bedankt voor de tip, ik had het plaatje er net afgehaald en inderdaad de bellypan raakt bijna het blok. Ik ga er voor het zekerste een stukje triplex tussen steken om de kleine ruimte op te vullen en dan duw ik de bellypan niet door. Ik ga eraan beginnen, tot straks met het resultaat.

Gebruikersavatar
MoneyFor
Berichten: 299
Lid geworden op: 15 okt 2015, 08:21
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Oost-Vl. - Belgie
Contacteer:

Re: "jimmy" trilling in stuur

Bericht door MoneyFor » 16 jul 2017, 14:22

Heb daarnet de ganse boel opgekrikt en gekeken/gevoeld maar op het balhoofdlager zit geen speling of zwaar punt. Het wiel draait ook mooi rond zonder dat de remschijf op de ene of andere plaats meer schuurt tegen de remblokken dus denk niet dat er "slag" op zit. De druk op de band heb ik dan ook maar meteen nagekeken en dat was 2,4 dus net geen 2,5 maar dat zal de zaak niet maken denk ik.

Vraag me dus af of ik nu het wiel moet laten balanceren, zoals gezegd op het zicht nergens iets aan op te merken, niet aan de band, niet aan de velg en de dempers zijn ook mooi proper dus geen lekken. Er staan uiteindelijk ook nog maar een 3.300 km op de teller nu.

Gebruikersavatar
RonalT
Berichten: 13406
Lid geworden op: 11 okt 2007, 09:45
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Dinteloord

Re: "jimmy" trilling in stuur

Bericht door RonalT » 16 jul 2017, 14:51

Heb je ook je voorvork gecontroleerd? Als er grote druk is uitgeoefend zouden de poten misschien niet meer parallel aan elkaar staan door verdraaien van de kroonplaten of het inschuiven van een poot?
Groeten, RonalT


Kijk in de evenementen kalender wat er dan te doen is

And there is no better teacher than experience (Christain Horner)

Gebruikersavatar
MoneyFor
Berichten: 299
Lid geworden op: 15 okt 2015, 08:21
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Oost-Vl. - Belgie
Contacteer:

Re: "jimmy" trilling in stuur

Bericht door MoneyFor » 16 jul 2017, 15:03

RonalT schreef:Heb je ook je voorvork gecontroleerd? Als er grote druk is uitgeoefend zouden de poten misschien niet meer parallel aan elkaar staan door verdraaien van de kroonplaten of het inschuiven van een poot?
Ja heb ik gedaan terwijl het voorwiel op de grond ruste en voor zover dit goed kon want met al die tupperware erop is dat niet makkelijk. Ik heb met een rolmeter gemeten vanaf de onderzijde aan de kroonplaat tot de bovenzijde van de vorkbenen en dat was voor zover ik kon zien net hetzelfde. Maar ik vermoed wel als dit het geval was geweest de motor ook naar een bepaalde zijde zou trekken en dat is niet het geval, als ik het stuur los laat ons zeggen bij +- 70km/u blijft die mooi rechtuit gaan zonder trillen maar vanf een 50km/u begint de trilling en dat blijft zo tot een 35 km/u en dan moet ik het stuur terug vastnemen want trager zonder handen wordt moeilijk :-). Met de handen aan het stuur begint de trilling voelbaar te worden tussen de 40 en 50 km/u.

Gebruikersavatar
henny
Berichten: 305
Lid geworden op: 13 aug 2007, 21:17
Type Goldwing: GL1800
Locatie: gronau
Contacteer:

Re: "jimmy" trilling in stuur

Bericht door henny » 16 jul 2017, 16:36

Ook geen gewicht van het balanceren weg kun je zien of er een plakstrip zichtbaar is.

Gebruikersavatar
MoneyFor
Berichten: 299
Lid geworden op: 15 okt 2015, 08:21
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Oost-Vl. - Belgie
Contacteer:

Re: "jimmy" trilling in stuur

Bericht door MoneyFor » 16 jul 2017, 16:53

henny schreef:Ook geen gewicht van het balanceren weg kun je zien of er een plakstrip zichtbaar is.
Was inderdaad zeer goede opmerking en ben direct gaan kijken maar helaas, al het lood hangt er nog op en zie nergens een teken dat er iets af is gegaan. Vrees dat er niets anders op zal zitten
dan het wiel eruit te halen en de balans na te kijken.

peter

Re: "jimmy" trilling in stuur

Bericht door peter » 17 jul 2017, 07:56

Ik denk dat je band een geweldige klap heeft gekregen en hij ergens aan de binnenzijde vervormt is. Zo'n band heeft tegewoordig een heel ingewikkeld karkas en daar zou misschien enige vervorming hebben plaats gevonden die je terug voelt in je stuur.

Hier een artikel over je banden.
https://www.motoplus.nl/magazine/uitgav ... -een-band/

Gebruikersavatar
MoneyFor
Berichten: 299
Lid geworden op: 15 okt 2015, 08:21
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Oost-Vl. - Belgie
Contacteer:

Re: "jimmy" trilling in stuur

Bericht door MoneyFor » 17 jul 2017, 08:19

Peter bedankt voor de link naar het artikel, is zeer interessant om eens te lezen en het kan inderdaad zijn dat de band schade heeft opgelopen. Ik dacht het balanceren zelf na te kijken en eventueel opnieuw te doen maar misschien best eens naar de bandenboer mee gaan want heb geen zin om de band van de velg zelf te gaan afhalen om eens na te kijken aan de binnenzijde.

sandor
Berichten: 252
Lid geworden op: 16 okt 2006, 19:23
Locatie: Kortrijk (B)

Re: "jimmy" trilling in stuur

Bericht door sandor » 21 jul 2017, 15:25

Hetgeen ik tegenkwam , net hetzelfde , als ik een bocht nam naar R dan sloeg het stuur ook ( enkel als ik in de bocht was ) en dit kwam door een achterband , die versleten was of in en put gereden had er zat namelijk een dikte op .
Door een of andere reden was het karkas beschadigd en daardoor sloeg het stuur in een R bocht .
Wat ik wil zeggen kijk ook even naar je achterband , laat het wiel draaien en hou je hand aan de band , mogelijk voel je iets .
Suc6

Plaats reactie