Kapot gelopen blok?

Technische vragen, tips, trucs, enz.
Blackwing116
Berichten: 97
Lid geworden op: 06 apr 2016, 21:00
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Enschede
Contacteer:

Kapot gelopen blok?

Bericht door Blackwing116 » 16 jun 2017, 16:23

Ik heb een probleem waar ik niet uit kom en heb hulp nodig.

Een paar weken geleden ben ik met vrienden een lang weekend weg geweest in de Eiffel. Mooie bochten, lekker rijden en 's avonds lekker eten met een pilsje. Kon gewoon niet beter.
Op de heen weg had ik ineens dat de motortemepratuur omhoog ging, daarna weer omlaag en bleef toen weer normaal. Dit gebeurde meerdere keren. We zijn gestopt en gekeken en gezocht maar niets kunnen vinden.
Verder gereden maar toch een beetje onrustig gevoel.
Nadat het na ongeveer een uur rijden weer gebeurde ben ik toch maar weer gestopt en hebben we een motordealer opgezocht in Keulen.
Hij vertelde dat mogelijk de koppakking kapot kon zijn, maar dat wist hij niet zeker. Hij bood aan om hier naar te kijken en ik kon een bijna nieuwe motor meenemen voor dit weekend. Zo gezegd, zo gedaan, want een nieuwe koppakking leek mij ook niet goed.

Op de terugweg weer gestopt bij de beste man en vertelde dat de koppakking inderdaad kapot was. Hij liet deze zien en je kon zien dat er 1 kant dunner was. Ik was al blij dat de motor weer gerepareerd was en hebben de motor weer geruild. Hij wilde geen kosten berekenen voor de huurmotor en de rekening was ook redelijk, € 350 voor 6 uur werk.

Vlak bij huis, na ongeveer 200 kilometer te hebben gereden viel de motor ineens uit. Vreemd nog nooit eerder gebeurd.
Gestopt, gestart en niets aan de hand, liep mooir ustig, temperatuur was normaal en bezine genoeg.
Dus weer doorgereden en thuis viel de motor weer uit. Toen kreeg ik de motor ook niet meer aan.

Een dag later mijn dealer gebeld en hij heeft de motor opgehaald. Oorzaak volgens hem een defecte dynamo en een slechte accu. Hij werd rijdend terug gebracht.

Sinds die tijd heb ik echter wel dat het dashboard uitvalt, alle stekkers nagekeken maar natuurlijk niets gevonden. Dealer heeft ernaar gekeken en ook niets gevonden. Maar probleem blijft.

Nu is mijn vraag, wie heeft ook ervaring gehad een kapotte koppakking, ik hoorde juist dat dit zeer weinig voorkomt en hoe kan dit komen.
De andere vraag is, wie heeft een mogelijke oplossing voor het dashboard?

Ik kan mij voorlopig wel redden met mijn andere motor, Boss Hoss, maar wil toch de Wing weer goed hebben. Uiteindelijk loopt deze veel en veel beter dan de andere motor.

Ik zie graag de reacties terug.
Het is een zwarte bagger geworden :D

Gebruikersavatar
RonalT
Berichten: 13406
Lid geworden op: 11 okt 2007, 09:45
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Dinteloord

Re: Kapot gelopen blok?

Bericht door RonalT » 16 jun 2017, 19:38

Blackwing116 schreef:.....Nu is mijn vraag, wie heeft ook ervaring gehad een kapotte koppakking, ik hoorde juist dat dit zeer weinig voorkomt en hoe kan dit komen....
Een kapotte koppakking komt best wel eens voor.
Een kopppakking is een soort papieren plaat waar allerlei gaten inzitten voor de cilinders, buisjes en bouten.
Afbeelding

Als de kop krom is of ergens niet goed vast zit kan er wel eens een stukje pakking los gaan zitten en gaan lekken.
Er kan dan ook koelvloeistof uitkomen.....
Groeten, RonalT


Kijk in de evenementen kalender wat er dan te doen is

And there is no better teacher than experience (Christain Horner)

Blackwing116
Berichten: 97
Lid geworden op: 06 apr 2016, 21:00
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: Kapot gelopen blok?

Bericht door Blackwing116 » 16 jun 2017, 22:44

Krijg je hierdoor dan ook de temperatuur verschillen?
Het is een zwarte bagger geworden :D

Gebruikersavatar
RonalT
Berichten: 13406
Lid geworden op: 11 okt 2007, 09:45
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Dinteloord

Re: Kapot gelopen blok?

Bericht door RonalT » 16 jun 2017, 23:07

Ik heb inderdaad wel eens gehoord over een onrustige temperatuurmeter bij een lekke koppakking. Ook koelvloeistof en olie gaan door de kleine gaten naar de kop en als daar de lekkage naar toe zit kan je misschien dat soort verschijnselen krijgen.
Dus, ja!
Groeten, RonalT


Kijk in de evenementen kalender wat er dan te doen is

And there is no better teacher than experience (Christain Horner)

Gebruikersavatar
Cas
Winnaar "show your wing" fotowedstrijd
Berichten: 865
Lid geworden op: 21 okt 2016, 17:47
Type Goldwing: GL1800

Re: Kapot gelopen blok?

Bericht door Cas » 16 jun 2017, 23:16

Ik heb zelf nooit een kapotte koppakking gehad maar ik stel me zo voor dat er dan koelvloeistof in de verbrandingsruimte komt met als gevolg een hoop witte rook uit de uitlaten.

Bij het op en neer gaan van de motortemperatuur zou ik zelf denken aan het dan weer wel en dan weer niet werken van de ventilatoren dus een slecht contact.

Wat betreft het dashboard, als dit wel werkt en af en toe uitvalt is dit wel zeker een slecht contact maar dat hoeft geen stekker te zijn, het kan ook een zekering zijn die een slecht contact maakt.
Een motorfiets wordt vaak blootgesteld aan vocht en daar houdt elektronica niet van.

De dynamo, spanningsregelaar en accu werken nauw samen, als er 1 kapot gaat is de kans groot dat de andere 2 ook kapot gaan. Daarom heb ik op mijn 2 motoren een voltmeter geplaatst. Je kunt dan alles constant in de gaten houden. Zie je dat de accu bij stilstand snel ontlaadt dan is de accu kaduuk. Zie je tijdens het rijden een ongewoon hoge laadspanning dan is je spanningsregelaar kaduuk etc.

Dat je blok kapot is daar geloof ik niets van.

Maar goed, dat is allemaal weer mijn mening.
Iedere ochtend zeg ik tegen mijn Wing: "niemand heeft ooit zoveel van iemand gehouden als ik van jou!"

Gebruikersavatar
RonalT
Berichten: 13406
Lid geworden op: 11 okt 2007, 09:45
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Dinteloord

Re: Kapot gelopen blok?

Bericht door RonalT » 16 jun 2017, 23:48

Cas schreef:Ik heb zelf nooit een kapotte koppakking gehad maar ik stel me zo voor dat er dan koelvloeistof in de verbrandingsruimte komt met als gevolg een hoop witte rook uit de uitlaten.
Dat kan en dat geeft inderdaad een hoop witte rook.
Cas schreef:Bij het op en neer gaan van de motortemperatuur zou ik zelf denken aan het dan weer wel en dan weer niet werken van de ventilatoren dus een slecht contact.
Andersom schijnt ook te kunnen. Dan wordt, dmv overdruk in de cilinders tijdens de ontbranding, de vloeistof in het koelsysteem weggedrukt via het overdruk ventiel weg. Dan komt er minder vloeistof in circulatie.....
Daardoor lijkt de temperatuur te stijgen.

Blok kapot is wel erg overdreven gesteld, denk ik.
Een kop is te controleren en eventueel te vlakken en een pakking is te vervangen.
Groeten, RonalT


Kijk in de evenementen kalender wat er dan te doen is

And there is no better teacher than experience (Christain Horner)

Gebruikersavatar
Cas
Winnaar "show your wing" fotowedstrijd
Berichten: 865
Lid geworden op: 21 okt 2016, 17:47
Type Goldwing: GL1800

Re: Kapot gelopen blok?

Bericht door Cas » 17 jun 2017, 00:23

Andersom schijnt ook te kunnen. Dan wordt, dmv overdruk in de cilinders tijdens de ontbranding, de vloeistof in het koelsysteem weggedrukt via het overdruk ventiel weg. Dan komt er minder vloeistof in circulatie.....
Daardoor lijkt de temperatuur te stijgen.
Klinkt logisch, door het oplopen van de druk in het koelsysteem en dan weer, dankzij het overdruk ventiel, afnemen van de druk krijg je temperatuurverschillen.
Een kop is te controleren en eventueel te vlakken en een pakking is te vervangen.
Het lijkt me toch een dure grap, toch zeker als er koelvloeistof in het blok zit en olie in het koelsysteem, alles flushen, ik hoop het nooit mee te maken.
Iedere ochtend zeg ik tegen mijn Wing: "niemand heeft ooit zoveel van iemand gehouden als ik van jou!"

Blackwing116
Berichten: 97
Lid geworden op: 06 apr 2016, 21:00
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: Kapot gelopen blok?

Bericht door Blackwing116 » 17 jun 2017, 20:11

Maar is het nu verstandig om het blok van binnen te laten reinigen als er ook koelvloeistof mogelijk binnen is gekomen, of gaat dit er na verloop van tijd weer uit. Mijn dealer wil hier niet aan beginnen maar geeft ook geen goed advies hierin.

Wat betref de sluiting in het dashboard, ik ben vandaag weer aan het zoeken geweest en heb mogelijk wat gevonden, een bijna gesmolten ader die vanaf de zekeringkast naar voren loopt. De isloatie is bijna weg en kon makkelijk de warme delen aanraken, hij zat ook niet vast in de klem die iets verder op zat.
Hopelijk was dit het probleem, ik wil het morgen gaan proberen in de buurt.
Het is een zwarte bagger geworden :D

Gebruikersavatar
Cas
Winnaar "show your wing" fotowedstrijd
Berichten: 865
Lid geworden op: 21 okt 2016, 17:47
Type Goldwing: GL1800

Re: Kapot gelopen blok?

Bericht door Cas » 17 jun 2017, 20:56

Als er koelvloeistof in de motorolie zit dan krijg je een witte of beigekleurige smurrie in de olie, sludge.
Dat zou je moeten zien in het oliepeilglas of op de oliepeilstok denk ik.
Als dat het geval is en je wilt niet flushen dan zou ik het blok op bedrijfstemperatuur brengen en de olie aftappen, er blijft echter altijd olie en dus ook sludge in het blok achter.
Dan ga je naar de Gamma en koop je 5 liter van de goedkoopste olie en die mik je in het blok.
Weer op bedrijfstemperatuur brengen en weer aftappen.
Dan de juiste olie erin en een nieuw oliefilter.
Of dit wetenschappelijk verantwoord is weet ik niet maar zo zou ik het dan doen. :lol:
Iedere ochtend zeg ik tegen mijn Wing: "niemand heeft ooit zoveel van iemand gehouden als ik van jou!"

Gebruikersavatar
RonalT
Berichten: 13406
Lid geworden op: 11 okt 2007, 09:45
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Dinteloord

Re: Kapot gelopen blok?

Bericht door RonalT » 17 jun 2017, 22:45

Het nadeel van goedkope auto olie is dat deze niet geschikt is voor een natte platen koppeling zoals er in onze motoren zit. En zoals Cas ook al schreef blijft er altijd iets achter in de motor.
Dus mijn advies zou het eigenlijk niet zijn, maar ik weet ook geen betere oplossing om als amateur uit te voeren. 8)

Als je dit doe zou ik je wel adviseren om na het aftappen van de goedkope Gamma olie ook het oliefilter te vervangen. Dit heeft twee voordelen, ten eerste blijft er olie achter in het filter en ook de sludge en je tap nog meer olie af dan alleen via de aftapbout.
Groeten, RonalT


Kijk in de evenementen kalender wat er dan te doen is

And there is no better teacher than experience (Christain Horner)

Blackwing116
Berichten: 97
Lid geworden op: 06 apr 2016, 21:00
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: Kapot gelopen blok?

Bericht door Blackwing116 » 18 jun 2017, 10:56

Allemaal bedankt,

Ik ga het gewoon proberen. Niet geschoten is altijd mis.
Het is een zwarte bagger geworden :D

Gebruikersavatar
aircooled
Berichten: 42
Lid geworden op: 20 aug 2016, 09:56
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Zuid Limburg

Re: Kapot gelopen blok?

Bericht door aircooled » 18 jun 2017, 15:03

Je hebt ook speciale olie toevoeging om dusnbij je olie te doen dit weekt normaal verontreiningen in het blok los
en worden dan afgevoerd tijdens de oliewissel, dus bij de olie doen motor 5 minuten laten draaien of 3x de straat rond en dan aftappen
zit er daarna nog vocht in de olie dan zou ik even een ritje van een uur maken dan is denk ik het meeste wel weg.
Nicht immer aber immer öfter....

koltd
Winnaar "show your wing" fotowedstrijd
Berichten: 366
Lid geworden op: 16 jul 2008, 23:00
Type Goldwing: GL1000
Locatie: rotterdam
Contacteer:

Re: Kapot gelopen blok?

Bericht door koltd » 18 jun 2017, 23:04

De 1800 heeft een stalen koppakking (geen papieren) de stalen pakkingen gaan zelde stuk.
ALS hij stuk zou zijn heb je last met starten als de motor warm is koelvloeistof in de cilinder
K0
K1
K2
K3/Z
LTD
Plain Jane 1100
Plain Jane 1200
http://www.classicwingsonwheels.nl

Blackwing116
Berichten: 97
Lid geworden op: 06 apr 2016, 21:00
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: Kapot gelopen blok?

Bericht door Blackwing116 » 19 jun 2017, 19:58

Dag aircooled,

Welke olie is dit?
Het is een zwarte bagger geworden :D

3000
Berichten: 128
Lid geworden op: 04 feb 2008, 20:47
Contacteer:

Re: Kapot gelopen blok?

Bericht door 3000 » 22 jun 2017, 11:06

Bekijk eens het onderwerp: warmlopen 1800 en onderwerp: koelingsproblemen.

Plaats reactie