Pagina 1 van 1

Soms klik, vaak KLAK.

Geplaatst: 25 feb 2017, 21:53
door Cas
Met mijn meer dan 280.000 motorkilometers denk ik dat ik toch echt wel een beetje kan schakelen.
Ik probeer ook op de GL1800 altijd netjes te schakelen.
Soms is het klik, en dat hoor ik graag, maar meestal is het KLAK en dat lijkt mij niet goed voor de BAK.
Doe ik iets verkeerd, is er iets fout in de versnellingsbak of is het normaal?

Re: Soms klik, vaak KLAK.

Geplaatst: 25 feb 2017, 22:59
door pieter
Hoi Cas,

Ik zou zeggen niets aan de zeis, ook mijn vorige wing uit 2001 heeft dit geluid, maar na al die jaren dat ik hem gereden heb heeft hij never nooit een tandje gemist, daarbij denk ik dat door de beugel genomen iedere motor hier wel mee te maken heeft.

Groet Pieter.

Re: Soms klik, vaak KLAK.

Geplaatst: 26 feb 2017, 01:02
door Cas
Bedoel je dat "tandje gemist" letterlijk of figuurlijk Pieter? :D

Re: Soms klik, vaak KLAK.

Geplaatst: 26 feb 2017, 04:06
door peter
Dat heeft denk ik bijna elke 1800. Ik neem de tijd om te schakelen en dat scheelt in bijgeluiden. Doe je het allemaal razend snel dan klakt hij inderdaad. Ik heb zat motoren gereden en op een of andere manier lukt het bij de wing niet altijd om geluidloos te schakelen. Wat hoger in toeren, sportiever dus wil ook helpen om geluidloos te schakelen.
De lekkerste schakel motor vondt ik destijds de kawasaki die ik had, die schakelde boterzacht en nooit bijgeluiden.

Re: Soms klik, vaak KLAK.

Geplaatst: 26 feb 2017, 10:10
door pieter
Hoi Cas,

Figuurlijk natuurlijk, wat ik hiermee wilde zeggen is dat de wing nooit een versnelling gemist heeft.
Verder denk ik dat het schakelgedrag en de bijbehorende geluiden gewoon bij Honda hoort, buiten de 1800 heb ik in het verleden ook nog een VT1100, VTX1800, GL1500 Interstate en een GL1500SE gehad, en ik moet zeggen geen een van alle waren ze geluidsvrij al was het bij de ene iets rustiger dan bij de andere, met als kanttekening dat de VT & VTX er helemaal lustig oplos "klakten"
Het 2012 model wat ik nu heb hoor je ook gewoon maar loopt geweldig soepel door al z'n versnellingen heen, maarrrrrrr dat was bij m'n vorige wing ook, dus nogmaals er is niets aan de zeis zolang je bak geen rare kuren gaat vertonen zoals uit de versnelling springen of een slippend geluid maakt met vertraging tussen de hogere versnellingen.

Groet Pieter.

Re: Soms klik, vaak KLAK.

Geplaatst: 26 feb 2017, 10:55
door Cas
Ok, bij mijn Honda Varadero werkt het prima als je de hele schakelhandeling in 1 vlotte beweging doet. Schakelpedaal alvast omhoog drukken, gas los en koppeling in en meteen doorschakelen. Terugschakelen met een beetje tussengas gaat meestal ook netjes. Maar ook hier af en toe wel eens bijgeluiden. Bij de Wing is het net iets lastiger maar zolang de bak heel blijft vind ik het prima.

Re: Soms klik, vaak KLAK.

Geplaatst: 28 feb 2017, 09:08
door GL-1800
Ook 2 Wings, zullen vaak verschillend kunnen zijn. Tijdje geleden heeft n forumlid op 2 1800 s gereden, zelfde bouwjaar. 2007 meen ik. De ene was prima, de andere "voelde " niet goed. T is verder maar net hoe de "klauwen" tov elkaar staan tijdens schakelen...We hebben ook geen synchroringen he??..T is wat bruuter. Bovendien zal de cardanfiets de kans geven om meer te "klakken" ivm een strakkere ofwel minder transmissieruimte door de cardanoverbrenging....ketting heeft speling.

Heb bij de 1.5 ook wel s gedacht...moet dat zo??, ja dus. De K1600 BMW is n werkelijk drama. Dan ga je je zorgen maken.....

Als jou motor verder prima schakelt....de klak is volgens mij prima!! Als hij gaat missen, 4 of 5...gaat t minder worden. Genieten, t voorjaar komt!! Ooit..... :wink:

Re: Soms klik, vaak KLAK.

Geplaatst: 28 feb 2017, 13:46
door Cas
Ok GL-1000 maar toch, ik stel me zo voor dat een bak met klak na verloop van tijd toch net iets eerder de geest geeft dan een bak met klik :lol:
Als ik mijn bolide start (zit net naar Verstappen te kijken) en de motor is nog koud, en de olie dus dik, dan krijg je die geweldige opdonder als je de 1e versnelling inschakelt. Daar heb ik een bloedhekel aan dus ik start de motor altijd in de 1e versnelling. Je voelt de motor dan ook echt naar voren trekken door het plakken van de koppelingsplaten, als de motor warm is is dat natuurlijk veel minder.
Er is toch een relatie tussen het plakken van de platen en die schakelklak.
Ik stel me zo voor dat als ik het oliepeil laat zakken tot in het midden van het bovenste en onderste peil op de peilstok het plakken een stuk minder is.
Dit is voor de motor absoluut niet schadelijk zolang het peil niet onder de onderste streep komt.
Verder zou ik de koppelingshendel een standje strakker kunnen zetten waardoor de platen beter los komen.
Het is maar een idee.

Re: Soms klik, vaak KLAK.

Geplaatst: 28 feb 2017, 13:58
door GL-1800
Hoe t met de 1.8 zit..weet ik niet. De 1000 heeft n afgesloten deel waar de koppeling in zit. Ok, dr komt wat spatolie en damp maar word weggezogen door n aparte pomp t "hoofdcarter" in..De koppeling zal nooit volledig in n plons olie draaien.......peil verlagen lijkt mij......mij dus he?...onzinnig.

Als jij niet rustig bent over de klak......heb m niet gehoord vanzelf, weet ook niet waar je woont.....KAN je naar koldt gaan. Ben je welkom, 100% zeker. Let wel, ik ben net zo nerveus als jij als ik iets hoor...wees dus gerust!! :lol: :lol:

Vergeet ook niet dat elk geluid dat je hoort EN door t erg stille blok EN door de klankkast kuip...versterkt word.

Denk....net als ik ook altijd doe, jij je onzeker voelt door iets dat bevestigd moet worden dat t wel ok is...T idee is denk ik beter dan n hoop die wellicht zeggen...boeit t. Mijn idee.... :wink:

Re: Soms klik, vaak KLAK.

Geplaatst: 28 feb 2017, 14:18
door Cas
Ik maak me er niet druk om, ik heb inmiddels wel begrepen dat het normaal is en dat het geen kwaad kan.
Maar als het minder kan zou dat mooi zijn, ik heb nu het idee dat ik niet kan schakelen :lol:

Re: Soms klik, vaak KLAK.

Geplaatst: 28 feb 2017, 14:56
door GL-1800
:lol: :lol: :lol: :lol: :lol: , Denk t wel hoor......net zo n stressboer als Ropje, ik dus.....ZIEKEKIJK!! Vraag mn wederhelft maar s...