E10 benzine

Technische vragen, tips, trucs, enz.
Boxmot
Berichten: 68
Lid geworden op: 09 mei 2016, 14:17

Re: E10 benzine

Bericht door Boxmot » 22 jan 2017, 05:07

Octaan booster meenemen kan wellicht handig zijn onder het mom "baat het niet dan schaadt het niet". Hoogstwaarschijnlijk doet het voor je motor geen f.ck maar heb je wel een goed gevoel :lol:

Gebruikersavatar
RonalT
Berichten: 13406
Lid geworden op: 11 okt 2007, 09:45
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Dinteloord

Re: E10 benzine

Bericht door RonalT » 22 jan 2017, 13:08

Waarom octaan-booster?

Ethanol heeft een veel hoger octaangetal dan euro 95.
E85 komt aan 104 en met E100 loopt de klopvastheid op tot zelfs 106.

Dus zoals je zelf al veronderstelde geeft het alleen een vals gevoel van veiligheid.
Groeten, RonalT


Kijk in de evenementen kalender wat er dan te doen is

And there is no better teacher than experience (Christain Horner)

Gebruikersavatar
Chris.Wolters
Berichten: 226
Lid geworden op: 09 nov 2014, 12:51
Type Goldwing: GL1500
Locatie: Almere-Haven, Flevoland
Contacteer:

Re: E10 benzine

Bericht door Chris.Wolters » 02 feb 2018, 08:41

Recent hoorde ik, ik dacht op BNR radio dat de Minister sneller wil overstappen naar E10 in Nederland en E10 wil gaan verplichten dit jaar nog (2018).

Dus ben ik opzoek gegaan naar of mijn Europese Honda Goldwing GL1500 van 1989 deze benzine zou kunnen gebruiken.

Nu zie ik in deze tread veel lijstjes en opmerkingen dat het eigenlijk niet kan in mijn geval of dat ik er in ieder geval mee moet uitkijken.

Nu vond ik ook op de brandstofverbruik website een opmerking dat ALLE GL1500 niet overweg kunnen met E10.
Dit is dan weer tegenstrijdig. Wat in mijn geval niets uitmaakt maar voor de overige GL1500 rijders toch een puntje van aandacht kan zijn.

Eigenlijk is mijn vraag kan je iets toevoegen aan de E10 brandstof zodat hij minder schadelijk is voor een wat oudere motor? Super98 of Super Benzine is namelijk niet overal verkrijgbaar waar ik het tegenkom tank ik dat nu al.
Octaan boosters niet want die helpen niet Ethanol is al octaan verhogend. Maar misschien iets wat de Ethanol neutraliseert?
Candy Wineberry rode EU GL1500 Aspencade met aanhanger in kleur (1989) tweede trotse eigenaar. :D
Met Cruise Control,Imperial, Achteruit en de nieuwste variant ARZAO

Gebruikersavatar
Antoon Aarts
Winnaar "show your wing" fotowedstrijd
Berichten: 1490
Lid geworden op: 22 mar 2006, 19:50
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Hilvarenbeek
Contacteer:

Re: E10 benzine

Bericht door Antoon Aarts » 02 feb 2018, 12:18

Afbeelding
Voor onderhoud / reparatie / banden / schadeherstel : http://www.wingservice.nl

1975 Ducati Monza (69)
1975 Yamaha 250 ( 71)
1976 Honda CB500F nw.
1978 Honda CB750F2 nw.
1979 Honda CB750KZ nw.
1981 Honda GL1100 nw.
1986 Kawa GTR1000 nw.
1989 GL1200 EML GT3 ( 86/90)
1995 GL1500 EML GT2000 (89/96)
2002 GL1500 Asp.(92)
2007 GL1500 SE (2001)
2011 GL1800 (2004)
2018 GL1800 (2012 )
2020 GL1800 (2012)
2022 GL1800 (2020 ) heden.
2022 GL1500 EML GT2000 (89/96) heden.

Gebruikersavatar
director
Berichten: 3909
Lid geworden op: 22 mar 2006, 16:13
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Volkel
Contacteer:

Re: E10 benzine

Bericht door director » 02 feb 2018, 12:33

Antoon Aarts schreef:Afbeelding
E10 Fuel Fighter is een krachtig brandstofadditief. Specifiek ontwikkeld ter bescherming van het brandstofsysteem tegen de schadelijke effecten van E10 brandstoffen, die voor 10% uit bio-ethanol bestaan. E10 Fuel Fighter compenseert de nadelige gevolgen en voorkomt motorschade. Het product heeft de volgende eigenschappen:
Beschermt het brandstofsysteem tegen corrosie
Verbetert de smeereigenschappen
Vermindert inwendige wrijving in de motor
Vermindert brandstofverbruik
Reinigt injectoren en kleppen: zorgt voor optimale verbranding. Gebruiksaanwijzing:
Voeg 0,1% toe aan de benzine (25 ml voor 25 liter brandstof)
De speciale doseerhulp op de fles helpt om de juiste hoeveelheid te krijgen
Alleen maar voordelen lijkt het. Wat kost zo'n flesje?
Groeten uit Volkel,
Erik Windmeijer
oprichter van www.goldwingforum.nl

Mijn motorhistorie sinds 1985:
Verkocht: 1985, Honda CX500, (bj 1980); 1990, Honda CM400t; 1998, Yamaha XS 400 SE, (bj 1980); 2000, Honda CX500, (bj 1983); 2004, BMW K75RT, (bj 1990); 2005, Honda Goldwing 1200 Asp, (bj 1985); 2017, Yamaha XV 535, (bj 1987); 2011, Honda Goldwing 1500 Asp, (bj 1989), 2019, Honda Goldwing 1800, (bj 2002)
In bezit:
2017, Oldwing (voor mijn oude dag)
2022, Honda CB350 Four, bj 1975
2018, Honda CB500 Four, bj 1975
2023, Honda Goldwing Tour DCT, bj 2018

Gebruikersavatar
Chris.Wolters
Berichten: 226
Lid geworden op: 09 nov 2014, 12:51
Type Goldwing: GL1500
Locatie: Almere-Haven, Flevoland
Contacteer:

Re: E10 benzine

Bericht door Chris.Wolters » 02 feb 2018, 12:48

Ah dat is een super flesje inclusief injectie en kleppen reiniger en van Putoline.
Dan gaan we dat maar eens bestellen ik heb hem gevonden op oliehandel.nl
Daar kost hij €8,95 Incl BTW voor 250 ml dat is ongeveer 10 tank beurten denk ik?
Candy Wineberry rode EU GL1500 Aspencade met aanhanger in kleur (1989) tweede trotse eigenaar. :D
Met Cruise Control,Imperial, Achteruit en de nieuwste variant ARZAO

Gebruikersavatar
RonalT
Berichten: 13406
Lid geworden op: 11 okt 2007, 09:45
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Dinteloord

Re: E10 benzine

Bericht door RonalT » 02 feb 2018, 14:10

Het is voor 250 liter, dat is voor circa 15 tankbeurten. (ik tank meestal tussen de 15 en 20 liter)
Kost je 3,5 cent per liter.... om je rubbers te sparen! :wink:
Groeten, RonalT


Kijk in de evenementen kalender wat er dan te doen is

And there is no better teacher than experience (Christain Horner)

Gebruikersavatar
Marco1
Winnaar "show your wing" fotowedstrijd
Berichten: 1592
Lid geworden op: 12 sep 2011, 00:51
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Eindhoven de gekste

Re: E10 benzine

Bericht door Marco1 » 17 okt 2018, 23:25

Wat ik me nu eigenlijk af vraag.

Een tijdje terug ging het er hier over dat de E10 benzine in het buitenland niet geschikt was voor oudere motoren. Nu hebben ze vorige week in Nederland alle pompen voorzien van E5 en E10 stickertjes.
Betekend dat nu dat het hier nu ook ineens niet meer geschikt is?
Ik ga ervan uit dat door het plakken van die stickers de brandstof niet ineens is verandert.
Groeten Marco1.

Honda NX250 Wit MX-84-JP 1993 (1997-1999)
Yamaha XJ600S Diversion KanarieGeel MT-28-VF 1995 (1999-2006)
Honda GL1500 SE Zwart/grijs MB-HG-86 1998 (2015-2018)
Honda GL1800 Candy Jupiter Orange MN-GR-78 2002 (2018-????)

DonvanVliet
Berichten: 696
Lid geworden op: 02 jun 2007, 19:24
Type Goldwing: GL1000
Locatie: Den Briel

Re: E10 benzine

Bericht door DonvanVliet » 18 okt 2018, 00:23

Gewoon v power of een andere 98 tanken. Die paar centen kosten je ook de kop niet.

peter

Re: E10 benzine

Bericht door peter » 18 okt 2018, 11:18

Ik tank eigenlijk tegenwoordig bijna altijd de premium brandstoffen van de olieboer. Dat wil zeggen brandstoffen zoals de V-power. Het is wel wat duurder maar ik rij ook verder op 1 liter. Door de langere actieradius is het prijsverschil weer nihil. Bijkomend voordeel is dat volgens de olieboeren mijn motor veel schoner blijft.(alleen IN de motor, van buiten moet je hem nog steeds wassen) Overigens loopt de motor wel lekker op dat duurdere sap.
Verder maak ik me geen zorgen als er eens geen premium brandstof te krijgen is. Het kan geen kwaad om soms een wat mindere kwaliteit erin te kiepen.

Gebruikersavatar
Marco1
Winnaar "show your wing" fotowedstrijd
Berichten: 1592
Lid geworden op: 12 sep 2011, 00:51
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Eindhoven de gekste

Re: E10 benzine

Bericht door Marco1 » 19 okt 2018, 17:47

Nou snap ik het helemaal niet meer.

Vanmiddag met de werkauto getankt bij de Shell in Weert en daar zag ik dat zowel bij de euro 95 als bij de V-power(98) een E5 sticker geplakt was.
Ik heb het die juffrouw achter de balie gevraagd waarom er geen E10 sticker bij de Euro95 geplakt is en toen kreeg ik als antwoord dat de benzine in Nederland nog steeds minder dan 5% ethanol bevat.
In België, zei ze, is Euro95 wel meer dan 5%, maar ook niet overal.
In Eindhoven was bij de onbemande pomp wel een E10 sticker geplakt. Is dit dan een verkeerde sticker of is dit wel benzine met meer dan 5%?

Handig zo’n Europese benaming voor de verschillende benzine/diesel soorten.
Volgens die juffrouw moet je gewoon kijken naar de E of de B. E voor benzine en B voor diesel. In Italië hebben ze E276 of zoiets, zei ze. Zit hier dan 276% ethanol in de benzine?


Afbeelding
Groeten Marco1.

Honda NX250 Wit MX-84-JP 1993 (1997-1999)
Yamaha XJ600S Diversion KanarieGeel MT-28-VF 1995 (1999-2006)
Honda GL1500 SE Zwart/grijs MB-HG-86 1998 (2015-2018)
Honda GL1800 Candy Jupiter Orange MN-GR-78 2002 (2018-????)

DonvanVliet
Berichten: 696
Lid geworden op: 02 jun 2007, 19:24
Type Goldwing: GL1000
Locatie: Den Briel

Re: E10 benzine

Bericht door DonvanVliet » 19 okt 2018, 19:16

Dus er zit ook ethanol in v power

Gebruikersavatar
RonalT
Berichten: 13406
Lid geworden op: 11 okt 2007, 09:45
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Dinteloord

Re: E10 benzine

Bericht door RonalT » 19 okt 2018, 19:39

Volgens de Shell:

De Shell brandstoffen in Nederland worden aangeduid met de volgende CEN labels:

Shell FuelSave Euro 95 - E5
Shell V-Power - E5 (In Shell V-Power zit 0% bio-ethanol)
Shell FuelSave Diesel - B7
Shell V-Power Diesel - B7

Volgens de ANWB:
De brandstoffen Competition 102 van Salland Olie (onder meer verkrijgbaar bij de stations van Firezone) en BP Active Ultimate 98 zijn vrij van ethanol.
Groeten, RonalT


Kijk in de evenementen kalender wat er dan te doen is

And there is no better teacher than experience (Christain Horner)

DonvanVliet
Berichten: 696
Lid geworden op: 02 jun 2007, 19:24
Type Goldwing: GL1000
Locatie: Den Briel

Re: E10 benzine

Bericht door DonvanVliet » 19 okt 2018, 20:44

Wat betekend die E5 dan, wel of geen ethanol. Want als in v power 0% zit dan hoort die sticker er niet op.

Gebruikersavatar
Trekker
Berichten: 46
Lid geworden op: 17 aug 2018, 17:06
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Oudenbosch
Contacteer:

Re: E10 benzine

Bericht door Trekker » 20 okt 2018, 09:57

Die stickers zorgen idd voor verwarring, dus ik ben maar eens gaan wroeten in de EU regelgeving.
Het volgende blijkt:
De labels geven het maximale volume percentage ethanol in de desbetreffende brandstof aan.
"E" voor benzines en "B" voor diesel.

Er bestaan drie E-labels: E5 E10 E85
En vier B-labels: B7 B10 B100 XTL
En voor gasvormige brandstoffen komen er ook labels: LPG, LNG, CNG en H2,

De "XTL" aanduiding geeft aan dat het een synthetische brandstof is die niet uit aardolie is gewonnen.

Om het makkelijker te maken moeten voertuigen, die vanaf 17 oktober 2018 voor het eerst geregistreerd worden, zelf ook voorzien worden van deze sticker.

Referenties:
Press release European Commission: https://is.gd/2t2UVD
Fuel Labelling: https://is.gd/S8rpW2

Het is natuurlijk wel erg verwarrend als individuele pomphouders die labels op een eigen manier gaan gebruiken. Inderdaad heeft Euro95 op dit moment in Nederland nog maximaal 5% ethanol. Maar volgens Europese wetgeving kan het nu al maximaal 10% bevatten, ook in Nederland, dus zou er een E10 label op geplakt moeten worden.
E5 is correct voor Super98, omdat het idd al maximaal 5% kan bevatten.
Overigens is het mij niet bekend of er ook een E0 label gaat komen. Kan wel relevant zijn, want Aral Ultimate 102 zou 0% ethanol moeten bevatten. Shell geeft overigens niet aan of V-Power benzine wel of niet ethanol bevat. *herstel* Shell geeft bij de omschrijving van Euro95 E10 aan dat V-Power geen bio-ethanol bevat (lekker duidelijk!).

Note: Het opgegeven octaangehalte is een minimum, dus Euro95 heeft een minimale RON van 95 en zo voorts.

Ik heb de discussie over E5 en E10 al eerder gevolgd voor mijn andere motoren en daar bleek wel dat er nogal wat verschillen van mening zijn over de effecten van ethanol in brandstof. Waar veel techneuten het wel over eens zijn is het feit dat ethanol de weekmakers in plastic onderdelen oplossen en dat die onderdelen dus harder en brosser worden. Tevens reageren bepaalde rubbersoorten, met name nitriel-rubber, niet lekker op ethanol.
Veel carburateurs hebben plastic en nitriel-rubber onderdelen, dus in mijn oudere motoren kwam geen E10 of E5.
Na 2000 zijn veel auto's uitgerust met injectie systemen waar vrijwel geen plastic in verwerkt zit. Dit is een van de overwegingen voor de ANWB te adviseren om in auto's van voor 2000 maximaal E5 te gebruiken.

Overigens is alcohol hygroscopisch, dus het trekt water aan en houdt het vast. Hierdoor ontstaat er in stalen tanks een groter risico op roestvorming. Daar heb je in de plastieke benzinevaten op een GL geen last van, maar dan weer wel van die weekmakers....

Ik heb er zelf maar voor gekozen om zoveel mogelijk alcoholvrije benzine in mijn auto's en motoren (en alcoholvrij bier in mijzelf :) ) te gebruiken.
Niet alleen vanwege technische overwegingen, maar je kunt je ook afvragen of het ethisch wel verantwoord is om waardevolle landbouwgrond te gebruiken om brandstof te produceren. Maar dat is een heel andere discussie.
Vriendelijke groeten,
KoenAfbeelding

ITER.org - "I cannot think of a more meaningful project for the future of mankind"

1978 -- Honda CB125T, BMW R50, Honda CB400T, Norton Commando 750 Fastback, Norton Dominator 650, BMW K75, BMW R1100RS, BMW R100GSPD, BMW R100R+EZS TPSL, BMW R1150R, Honda GL1800, Honda FX650, Honda VTX1800 -- 2019

Plaats reactie