Die stickers zorgen idd voor verwarring, dus ik ben maar eens gaan wroeten in de EU regelgeving.
Het volgende blijkt:
De labels geven het
maximale volume percentage ethanol in de desbetreffende brandstof aan.
"E" voor benzines en "B" voor diesel.
Er bestaan drie E-labels: E5 E10 E85
En vier B-labels: B7 B10 B100 XTL
En voor gasvormige brandstoffen komen er ook labels: LPG, LNG, CNG en H2,
De "XTL" aanduiding geeft aan dat het een synthetische brandstof is die niet uit aardolie is gewonnen.
Om het makkelijker te maken moeten voertuigen, die vanaf 17 oktober 2018 voor het eerst geregistreerd worden, zelf ook voorzien worden van deze sticker.
Referenties:
Press release European Commission:
https://is.gd/2t2UVD
Fuel Labelling:
https://is.gd/S8rpW2
Het is natuurlijk wel erg verwarrend als individuele pomphouders die labels op een eigen manier gaan gebruiken. Inderdaad heeft Euro95 op dit moment in Nederland nog maximaal 5% ethanol. Maar volgens Europese wetgeving kan het nu al maximaal 10% bevatten, ook in Nederland, dus zou er een E10 label op geplakt moeten worden.
E5 is correct voor Super98, omdat het idd al maximaal 5% kan bevatten.
Overigens is het mij niet bekend of er ook een E0 label gaat komen. Kan wel relevant zijn, want Aral Ultimate 102 zou 0% ethanol moeten bevatten. Shell geeft overigens niet aan of V-Power benzine wel of niet ethanol bevat. *herstel* Shell geeft bij de omschrijving van Euro95 E10 aan dat V-Power geen bio-ethanol bevat (lekker duidelijk!).
Note: Het opgegeven octaangehalte is een minimum, dus Euro95 heeft een minimale RON van 95 en zo voorts.
Ik heb de discussie over E5 en E10 al eerder gevolgd voor mijn andere motoren en daar bleek wel dat er nogal wat verschillen van mening zijn over de effecten van ethanol in brandstof. Waar veel techneuten het wel over eens zijn is het feit dat ethanol de weekmakers in plastic onderdelen oplossen en dat die onderdelen dus harder en brosser worden. Tevens reageren bepaalde rubbersoorten, met name nitriel-rubber, niet lekker op ethanol.
Veel carburateurs hebben plastic en nitriel-rubber onderdelen, dus in mijn oudere motoren kwam geen E10 of E5.
Na 2000 zijn veel auto's uitgerust met injectie systemen waar vrijwel geen plastic in verwerkt zit. Dit is een van de overwegingen voor de ANWB te adviseren om in auto's van voor 2000 maximaal E5 te gebruiken.
Overigens is alcohol hygroscopisch, dus het trekt water aan en houdt het vast. Hierdoor ontstaat er in stalen tanks een groter risico op roestvorming. Daar heb je in de plastieke benzinevaten op een GL geen last van, maar dan weer wel van die weekmakers....
Ik heb er zelf maar voor gekozen om zoveel mogelijk alcoholvrije benzine in mijn auto's en motoren (en alcoholvrij bier in mijzelf
) te gebruiken.
Niet alleen vanwege technische overwegingen, maar je kunt je ook afvragen of het ethisch wel verantwoord is om waardevolle landbouwgrond te gebruiken om brandstof te produceren. Maar dat is een heel andere discussie.