hak teen schakel systeem

Technische vragen, tips, trucs, enz.
Plaats reactie
danielka
Berichten: 22
Lid geworden op: 25 dec 2013, 21:59
Type Goldwing: GL1500

hak teen schakel systeem

Bericht door danielka » 04 nov 2016, 16:53

hallo
ik rij met een hak teen schakel systeem
heb me laten vertellen dat dit enorm slecht is voor mijn versnellingsbak
heeft iemand al slechte ervaring daarmee of is dit uit de lucht gegrepen
goldwing 1800 van 2006

mvg danny

peter

Re: hak teen schakel systeem

Bericht door peter » 04 nov 2016, 22:49

De meeste hak teen schakelsystemen hebben nogal wat speling. Dat kan tot gevolg hebben dat je niet schakeld zoals ze dat bedoeld hebben. ( te langzaam, net niet helemaal). Het originele pookje werkt volgens mij gewoon het beste. Je voet vertoont geen speling tussen pedaal en je voet en is dus directer.

Gebruikersavatar
RonalT
Berichten: 13406
Lid geworden op: 11 okt 2007, 09:45
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Dinteloord

Re: hak teen schakel systeem

Bericht door RonalT » 05 nov 2016, 01:37

Op mijn 1500 rijdt het heerlijk, alleen de grondspeling wordt wat minder door de treeplanken.... :roll:
Groeten, RonalT


Kijk in de evenementen kalender wat er dan te doen is

And there is no better teacher than experience (Christain Horner)

Gebruikersavatar
Pep
Winnaar "show your wing" fotowedstrijd
Berichten: 220
Lid geworden op: 07 mar 2013, 20:43
Type Goldwing: GL1800

Re: hak teen schakel systeem

Bericht door Pep » 05 nov 2016, 15:37

Het probleem wat kan optreden is dat de hak/teen schakelhefboom zelf wat zwaar kan gaan lopen door slijtage/roestvorming op het scharnierpunt. Je originele schakelpookje blijft hierdoor naar beneden of naar boven drukken na het schaken. Hierdoor word je schakelvork in de versnellingsbak constant tegen de volger van je schakeldrum aangedrukt met grote slijtage tot gevolg. Na het afslijten van je schakelvork kan je de volgende of vorig versnelling niet goed meer inschakelen en zal deze uit de versnelling "schieten". De hak/teen schakelhefboom moet vederlicht bewogen kunnen worden om deze problemen te voorkomen.
Motor Bj
CB 350 K4 1971
CB 750 K 1978
VF 750 Sabre 1984
CBR 1000 1989
CB 350 K4 1972
GL 1000 K3 1978 (nog in bezit)
GL 1500 1989
GL 1500 SE 1995
GL 1800 2002
GL 1800 2007 (huidige)

danielka
Berichten: 22
Lid geworden op: 25 dec 2013, 21:59
Type Goldwing: GL1500

Re: hak teen schakel systeem

Bericht door danielka » 06 nov 2016, 09:41

Bedankt voor de reaktie
beter treden verwijderen en terug orginele denk ik
groeten

Plaats reactie