Warmlopen 1800
- bikerr
- Berichten: 146
- Lid geworden op: 19 feb 2012, 11:30
- Type Goldwing: GL1800
- Locatie: Siebengewald
- Contacteer:
Warmlopen 1800
Even een vraag waar iemand vast een betaalbare oplossing en antwoord voor heeft.
Ik ben de trotse eigenaar van een uit Amerika geïmporteerde GL1800 van 2002.
Als ik in de file langzaam rij en regelmatig moet stilstaan loopt de temperatuur meter in het rood en gisteren gooide hij zelfs de koelvloeistof uit het expansievat.
Zelfs bij een temperatuur van 4 graden bij het beklimmen van de Stelvio pas loopt de temperatuur erg snel op en gaat strak het rood in en gooit de koelvloeistof eruit.
Als ik de motor dan even afzet is de temperatuur na een minuut of 4 weer de normale bedrijfstemperatuur.
Ik heb de motor op zijn zij gelegd om luchtbellen die in het koelsysteem zouden kunnen zitten te verwijderen maar dat was de oplossing niet.
Nu ben ik aan het surfen geweest maar kan eigenlijk geen goed antwoord vinden.
Weet iemand een mogelijke oorzaak en oplossing voor dit vervelende probleem?
Ik ben de trotse eigenaar van een uit Amerika geïmporteerde GL1800 van 2002.
Als ik in de file langzaam rij en regelmatig moet stilstaan loopt de temperatuur meter in het rood en gisteren gooide hij zelfs de koelvloeistof uit het expansievat.
Zelfs bij een temperatuur van 4 graden bij het beklimmen van de Stelvio pas loopt de temperatuur erg snel op en gaat strak het rood in en gooit de koelvloeistof eruit.
Als ik de motor dan even afzet is de temperatuur na een minuut of 4 weer de normale bedrijfstemperatuur.
Ik heb de motor op zijn zij gelegd om luchtbellen die in het koelsysteem zouden kunnen zitten te verwijderen maar dat was de oplossing niet.
Nu ben ik aan het surfen geweest maar kan eigenlijk geen goed antwoord vinden.
Weet iemand een mogelijke oorzaak en oplossing voor dit vervelende probleem?
Der Weg ist das Ziel
- henny
- Berichten: 305
- Lid geworden op: 13 aug 2007, 21:17
- Type Goldwing: GL1800
- Locatie: gronau
- Contacteer:
Re: Warmlopen 1800
Ook ik heb regelmatig mijn motor bijna aan de kook gehad maar bij deze temperatuur zou dat niet mogen.
Ik vervang elke 2 jaar de koelvloeistof deze was de eerste keer verkleurd en wilde er bijna niet uit.
Ik weet niet wanneer dat bij jou motor is gebeurd die van mij is ook van 2002 ik heb het dacht ik dit de eerste keer gedaan in 2010 Schakeld bij jou motor de ventilatoren aan beide kanten wel aan deze blazen de lucht naar voren.
Dit kun je het beste proberen bij stilstand en dan de motor laten lopen want boven de 30 km per uur schakeld de ventilatoren niet aan .
Wat ik heb gedaan staat hier op het forum bij ombouwen ventilatoren goldwing een stuk omlaag door henny viewtopic.php?f=10&t=11793
Ik vervang elke 2 jaar de koelvloeistof deze was de eerste keer verkleurd en wilde er bijna niet uit.
Ik weet niet wanneer dat bij jou motor is gebeurd die van mij is ook van 2002 ik heb het dacht ik dit de eerste keer gedaan in 2010 Schakeld bij jou motor de ventilatoren aan beide kanten wel aan deze blazen de lucht naar voren.
Dit kun je het beste proberen bij stilstand en dan de motor laten lopen want boven de 30 km per uur schakeld de ventilatoren niet aan .
Wat ik heb gedaan staat hier op het forum bij ombouwen ventilatoren goldwing een stuk omlaag door henny viewtopic.php?f=10&t=11793
- Devoraz
- Berichten: 2524
- Lid geworden op: 02 apr 2012, 16:17
- Type Goldwing: GL1800
- Locatie: Swifterbant, Flevoland
- Contacteer:
Re: Warmlopen 1800
Ik meen mij vaag te herinneren dat er eens een keer een terugroepaktie is geweest betreffende het koelsysteem (weet het niet zeker). Ik zou het eens informeren bij jullie Onderhoudsmonteur, één van de sponsorende goldwing specialisten van deze site of wellicht dat iemand op het forum dit precies weet. Navraag bij de specialisten is het handigst. Deze kunnen nagaan of op een kenteken alle terugroepakties zijn uitgevoerd.
Groeten,
Pjotr
Goldwing GL1800 2001 Illusion Red (R259P)
Goldwing GL1500 SE 2000 Two-tone Red (R176C / inset R199C)
http://bikers.nightmarepatrol.net
The world is my menagerie.
"I never get lost because I don't know where I'm going..."
Live for today or fade away
Pjotr
Goldwing GL1800 2001 Illusion Red (R259P)
Goldwing GL1500 SE 2000 Two-tone Red (R176C / inset R199C)
http://bikers.nightmarepatrol.net
The world is my menagerie.
"I never get lost because I don't know where I'm going..."
Live for today or fade away
- bikerr
- Berichten: 146
- Lid geworden op: 19 feb 2012, 11:30
- Type Goldwing: GL1800
- Locatie: Siebengewald
- Contacteer:
Re: Warmlopen 1800
Ik heb nu de koelvloeistof vervangen en ga een flink stuk proefrijden, stilstaan en de Wing laten werken. Ik ben benieuwd want zo rijden als hij iedere keer warm loopt is niet leuk...Ik hou jullie op de hoogte.
Der Weg ist das Ziel
- RonalT
- Berichten: 13425
- Lid geworden op: 11 okt 2007, 09:45
- Type Goldwing: GL1800
- Locatie: Dinteloord
Re: Warmlopen 1800
Hey Richard, nog steeds op de motor? We horen zo weinig van je!bikerr schreef:Ik ben de trotse eigenaar van een uit Amerika geïmporteerde GL1800 van 2002.
Groeten, RonalT
Kijk in de evenementen kalender wat er dan te doen is
And there is no better teacher than experience (Christain Horner)
Kijk in de evenementen kalender wat er dan te doen is
And there is no better teacher than experience (Christain Horner)
- henny
- Berichten: 305
- Lid geworden op: 13 aug 2007, 21:17
- Type Goldwing: GL1800
- Locatie: gronau
- Contacteer:
Re: Warmlopen 1800
Als je de koelvloeistof vervangt moet je niet vergeten het reservoir van de koelvloeistof ook schoon te maken deze zit onder de accu je ziet daar wel een pijlstok zwart van plastic zitten het reservoir zit met 1 schroef vast.
Ik hoop dat het over is.
En voor de modificatie kun je met elke Honda dealer bellen die kan het nakijken of het gebeurd is en of alles wel gebeurd is er waren meer modificaties denk alleen maar aan de laatste weer die achter rem waar veel van op dit forum staat.
Mvg Henny
Ik hoop dat het over is.
En voor de modificatie kun je met elke Honda dealer bellen die kan het nakijken of het gebeurd is en of alles wel gebeurd is er waren meer modificaties denk alleen maar aan de laatste weer die achter rem waar veel van op dit forum staat.
Mvg Henny
- dartagnan
- Berichten: 26
- Lid geworden op: 28 mar 2016, 11:25
- Type Goldwing: GL1800
- Locatie: ham
- henny
- Berichten: 305
- Lid geworden op: 13 aug 2007, 21:17
- Type Goldwing: GL1800
- Locatie: gronau
- Contacteer:
Re: Warmlopen 1800
BIKERR er ben je al terug gekomen van de proefrit of is het te warm geworden???
-
- Berichten: 128
- Lid geworden op: 04 feb 2008, 20:47
- Contacteer:
Re: Warmlopen 1800
Als er koelvloeistof door het reservoir naar buiten komt, dan heb je overdruk in het systeem. De reden is: of te veel vloeistof, of een lek(je) in de koppakking. Bij dit laatste, een lekje, verlies je meestal alleen vloeistof als je motor moet werken. Dus bv. bergop. Dan stijgt de temperatuur van de cilinderkop en zet deze uit en kan er een kleine opening ontstaan tussen de verbrandingskamer en een waterkanaal. Zodat de compressie ook in het koelsysteem komt. En dus ook uitlaatgassen. Deze uitlaatgassen kun je laten meten bij bv. een autogarage waar ze zo'n soort meetstation hebben. De meeste hebben zoiets wel. Zo'n lekkage treed alleen op als de motor, zoals gezegd, moet werken. Dus als hij in een afdaling weer afkoelt, krimpt de kop weer en kan de opening weer sluiten. Alleen ben je wel een hoop vloeistof kwijt. Dus als je de vloeistof nameet, kom je tekort. Misschien wel 2 liter. Want je merkt er niets van als je onder het rijden vloeistof verliest, want dat loopt onder je motor uit het reservoir. Je temperatuurmeter hoeft helemaal niet "heet" aan te geven. Dat is maar net waar hij de temperatuur meet. Want als de kop open gaat staan wil niet zeggen dat de vloeistoftemperatuur te hoog is. De vloeistof kookt niet. Er komt teveel druk in het systeem. En hier in het vlakke Nederland kun makkelijk met 1 of 1,5 liter te weinig in het systeem rijden, merk je niets van. Temperatuurmeter staat hier toch altijd in het midden. Wil je iets controleren dan eerst eens nameten de hoeveelheid vloeistof die in het systeem is. Daarna begin je met de bougies. Van de lekkende cilinder, meestal de middelste want deze wordt het warmste, zou de bougie een andere kleur moeten hebben. De kern zou geen witte maar een iets bruine kleur hebben. daarna bezoek je een garage om de uitlaatgassen te laten controleren. Met de gegevens van de metingen van de gassen en de bougies kun je verdere plannen maken. Eventueel kop laten vlakken en nieuwe pakkingen. Vergeet deze niet. Ik spreek uit ondervinding. De eerste keer dat mijn 1800 bj 2006 warm liep is 6 jaar geleden in de Pyreneeën. 1,5 liter water erbij. Pijl in het rood. 2 jaar geen last meer van gehad. Weer in de bergen weer warm gelopen, maar nu niet verast en op tijd gecontroleerd. Wel altijd bij mijn jaarlijkse beurten te weinig vloeistof aanwezig. Tot ik dit onderwerp eens aankaartte bij een bevriende garagist en ik aan het sleutelen ging.
- KingEdwin
- GL 1800 rijder
- Berichten: 257
- Lid geworden op: 19 sep 2010, 11:32
- Type Goldwing: GL1800
- Locatie: Westmaas
- Contacteer:
Re: Warmlopen 1800
dit is een bekend probleem bij de oudere 1800's. Je rijdt dan te langzaam om genoeg koelwind op te pikken maar weer te snel om de fan aan te laten slaan en goed z'n werk te kunnen doen. Ik dacht dat dit alleen ergens tussen 20 kmu en 40 kmu optreedt. Daaronder niet omdat de fans hun werk dan goed kunnen doen en daarboven ook niet omdat er dan genoeg rijwind is.
De fans van de 1800 werken anders dan de meeste andere motoren, de 1800 blaast de wind naar voren.........
Als je dus (vol bepakt en evt. met aanhanger) langzaam de bergen oprijdt en de motor flink moet laten werken kan dit snel voorkomen....... dus wat te doen, stoppen met draaiende motor (fans doen hun werk) of harder proberen te rijden zodat er meer rijwind voor de nodige warmte afvoer zorgt.
De fans van de 1800 werken anders dan de meeste andere motoren, de 1800 blaast de wind naar voren.........
Als je dus (vol bepakt en evt. met aanhanger) langzaam de bergen oprijdt en de motor flink moet laten werken kan dit snel voorkomen....... dus wat te doen, stoppen met draaiende motor (fans doen hun werk) of harder proberen te rijden zodat er meer rijwind voor de nodige warmte afvoer zorgt.
Gr,
Edwin
Beter spijt hebben van iets dat je wel hebt gedaan dan spijt hebben van iets dat je niet hebt gedaan.
mijn GW site mijn luchtvaart site
Voorheen: GW1500SE, VF1100S (V65 Sabre), VF750S (V45 Sabre), CBX55FII, CX500.
Edwin
Beter spijt hebben van iets dat je wel hebt gedaan dan spijt hebben van iets dat je niet hebt gedaan.
mijn GW site mijn luchtvaart site
Voorheen: GW1500SE, VF1100S (V65 Sabre), VF750S (V45 Sabre), CBX55FII, CX500.
- henny
- Berichten: 305
- Lid geworden op: 13 aug 2007, 21:17
- Type Goldwing: GL1800
- Locatie: gronau
- Contacteer:
Re: Warmlopen 1800
Ik heb ook een gl1800 van 2002 als ik in de dolomieten was en ik kon niet sneller dan 30 was hij zo in het rode gebied .
Momenteel kan ik rustig met 20 km omhoog rijden met een temperatuur van 35 graden meter blijft gewoon ik het midden gebied heb hem omgebouwd er loopt maar 1 ventilator 2e is bijna niet nodig .
Mvg Henny
Momenteel kan ik rustig met 20 km omhoog rijden met een temperatuur van 35 graden meter blijft gewoon ik het midden gebied heb hem omgebouwd er loopt maar 1 ventilator 2e is bijna niet nodig .
Mvg Henny
-
- Berichten: 11
- Lid geworden op: 15 feb 2015, 11:09
- Type Goldwing: GL1800
Re: Warmlopen 1800
Hej Bikerr
Ik heb al jaren net hetzelfde probleem met mijne Wing van 2004,het is een ziekte dat ALLE GL 1800 heeft als je er een degelijke
bergpas meedoet zoals de Stelvio,ben daar dit jaar ook geweest en ben ook moeten stoppen wegens
warm lopen,en warm lopen bedoel ik dat de naald(temp) niet verder meer kon.
Heb enkele jaren al een schakelaar laten plaatsen,(om de ventilatoren zelf te bedienen)maar zonder resultaat.
Speciale kontrole van het koelsysteem,alles werkt zoals het moet.(zeggen de Gw specialisten)???
Speciaal koelvloeistof dat beter tegen de hoge temperaturen kan,geen resultaat.
En het ergste vind ik, dat HONDA hier niets aan doet.
Grtjs Winger Wannes.
Ik heb al jaren net hetzelfde probleem met mijne Wing van 2004,het is een ziekte dat ALLE GL 1800 heeft als je er een degelijke
bergpas meedoet zoals de Stelvio,ben daar dit jaar ook geweest en ben ook moeten stoppen wegens
warm lopen,en warm lopen bedoel ik dat de naald(temp) niet verder meer kon.
Heb enkele jaren al een schakelaar laten plaatsen,(om de ventilatoren zelf te bedienen)maar zonder resultaat.
Speciale kontrole van het koelsysteem,alles werkt zoals het moet.(zeggen de Gw specialisten)???
Speciaal koelvloeistof dat beter tegen de hoge temperaturen kan,geen resultaat.
En het ergste vind ik, dat HONDA hier niets aan doet.
Grtjs Winger Wannes.
- henny
- Berichten: 305
- Lid geworden op: 13 aug 2007, 21:17
- Type Goldwing: GL1800
- Locatie: gronau
- Contacteer:
Re: Warmlopen 1800
Hallo ginger wannes kijk eens op de volgende pagina daar staat ombouwen ventilatoren radiator gl1800 dit is wat ik heb gedaan misschien iets voor how to do it
Mvg henny
Mvg henny