5 de versnelling

Technische vragen, tips, trucs, enz.
Gebruikersavatar
dartagnan
Berichten: 26
Lid geworden op: 28 mar 2016, 11:25
Type Goldwing: GL1800
Locatie: ham

5 de versnelling

Bericht door dartagnan » 02 mei 2016, 17:43

mijn gl1800 deluxe van 2013 met 32.700 km heeft dit weekeinde een raar schakelpatroon gekregen namelijk als ik hem in vijfde versnelling zet gaat ie er in maar na een seconde schiet ie effe door om dan alsnog verder in vijfde te gaan . heeft iemand nog dit probleem gehad en hoe heeft men dit opgelost ?
mijn dealer heeft al laten weten dat hij niet meer in garantie zit en het dus wel eens een duur grapje kan worden ,wil het blok gelijk opengooien nieuwe tandwielen erin en schakelvork wat hem alsnog een vette beloning zal opleveren maar voor mij een zure appel.

Gebruikersavatar
pieter
Berichten: 2643
Lid geworden op: 09 sep 2011, 21:04
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Rucphen

Re: 5 de versnelling

Bericht door pieter » 02 mei 2016, 20:15

Allo Allo,

Dit is volgens mij een reactie van je dealer die erg kort door de bocht is, en waarmee hij juridisch volgens mij ook niet mee weg komt, je hebt namenlijk een economische en een technische levensduur en ook hij heeft zich hier aan te houden, zie bijlage van kieskeurig..

Rechten na de garantietermijn
Een van de grootste misverstanden is dat vaak wordt gedacht dat de koper na de garantietermijn geen rechten meer heeft als een product kapot gaat. Dat is niet juist. Ook na de garantieperiode blijft de verkoper altijd aansprakelijk voor de goede werking van het product en volgens de Nederlandse wetgeving zelfs in feite onbeperkt, zolang dat tenminste redelijkerwijze kan worden verlangd.

Stel dat een product een levensduur heeft van 10 jaar en na 7 jaar doet zich een gebrek voor, dan is de verkoper hierop volgens ons recht alsnog aan te spreken. Dit is geregeld in artikel 17 van Boek 7 BW.

Levensduur
Het probleem is echter dat er nogal eens wat verschillende gedachten zijn over de levensduur. Gaat er buiten de garantietermijn iets kapot, dan is de reactie van de verkoper niet zelden een berustend "Ja, zoiets kan gebeuren". Dat risico is in zijn visie dan voor de koper.
Omdat de wet daar dus heel anders over denkt, is de vraag waar het allemaal om draait: hoe lang mag je verwachten dat een bepaald product meegaat? Daarbij komt direct het begrip levensduur ter sprake en daaraan kunnen verschillende betekenissen worden toegekend. De meest voorkomende zijn de technische en de economische levensduur.
Van de technische levensduur is sprake als er op een bepaald moment een gebrek optreedt waardoor het apparaat niet meer (goed) werkt.
Bij een economische levensduur gaat het, kort gezegd, om de afschrijvingsperiode van een product. Dat kan verschillende oorzaken hebben. Wanneer het bijvoorbeeld goedkoper is een nieuwe artikel te kopen in plaats van het kapotte exemplaar te laten repareren. Of omdat een bepaald product op zich nog wel goed werkt, maar toch wordt vervangen door een nieuwe versie met meer mogelijkheden. Daarnaast zijn er trendgevoelige producten, zoals mobiele telefoons waarbij de gebruikers daarvan echt niet meer met een verouderd exemplaar willen worden gezien.

Met betrekking tot de vraag of de consument de verkoper aansprakelijk kan stellen als na de garantietermijn gebreken optreden aan een product is alleen de technische levensduur van belang. Het gaat er dan immers om of het gebrek redelijkerwijze had mogen worden verwacht. Met andere woorden: of wel of niet aan het conformiteitsbeginsel van de wet wordt voldaan. Is dat niet het geval, dan kunt u de verkoper (die verantwoordelijk is voor de goede kwaliteit van het product dat hij heeft verkocht) hierop aanspreken.

Wie betaalt de kosten?
Als een apparaat buiten de garantietermijn kapot gaat als gevolg van non-conformiteit (in dat geval had het gebrek redelijkerwijze niet mogen voorkomen), dan zijn de herstelkosten daarvan strikt genomen (artikel 21, lid 2 BW7) voor rekening van de verkoper. Maar omdat zoiets niet redelijk zou zijn wanneer de koper het apparaat al enkele jaren gewoon heeft kunnen gebruiken en dit er door de reparatie weer beter op wordt, wordt er gewoonlijk een verdeelsleutel voor de kosten toegepast.
Stel dat een televisie 8 jaar meegaat en na 5 jaar moet er een reparatie worden verricht. Dan is het redelijk te noemen dat de koper 5/8 van de reparatiekosten voor zijn rekening neemt. Hij heeft de televisie immers al 5 jaar gewoon kunnen gebruiken.
Er geldt overigens wel een belangrijke voorwaarde voor die verdeelsleutel: de reparatie moet tot gevolg hebben dat de oorspronkelijke levensduur van de televisie (8 jaar) weer wordt hersteld.
Gaat het bijvoorbeeld om een niet meer werkende aan/uit-knop van het toestel, dan is daar geen sprake van. Zo'n onderdeel behoort gedurende de volle 8 jaar goed te werken en vervanging daarvan verlengt de levensduur van de televisie met geen maand, want andere vitale onderdelen blijven gewoon aan slijtage onderhevig. Met het monteren van de knop gaat het dus gewoon om het weer in orde brengen van het apparaat, iets waartoe de verkoper in verband met het conformiteitsbeginsel toch al verplicht is.

Gevolgschade
Voor het overige komen bij non-conformiteit niet alleen de reparatiekosten, maar ook alle andere gemaakte kosten (de zogenaamde gevolgschade) voor rekening van de verkoper (artikel 24 BW7). Geschillencommissies hebben al regelmatig uitspraken gedaan waarbij de consument gemaakte kosten, zoals telefoon- en reiskosten, krijgt vergoed.

Wat te doen bij defect na de garantietermijn
Wat moet u doen wanneer een apparaat na de garantietermijn, maar binnen de technische levensduur defect raakt?
1. Bepaal voor uzelf in alle redelijkheid of het uw eigen schuld is of niet.
2. Zo niet, neem dan contact op met degene die u het apparaat heeft verkocht, met bon of rekening. Alleen met die leverancier hebt u een juridische band.
3. Beroep u op het conformiteitsprincipe en onderhandel over de afhandeling van de reparatie.
4. Als u het eens wordt, laat dan de reparatie uitvoeren.
5. Als u het niet eens wordt, stel de leverancier dan schriftelijk in gebreke en geef een redelijke termijn om de reparatie alsnog uit te voeren.
6. Leidt dit niet tot een bevredigende oplossing, ga dan na of de winkel is aangesloten bij een geschillencommissie. Is het apparaat via internet aangeschaft, kijk dan of de leverancier is aangesloten bij de Nederlandse Thuiswinkel Organisatie of bij Uneto-VNI.
Meer informatie over de geschillencommissies Thuiswinkel (Nederlandse Thuiswinkel Organisatie), Elektro en Installerende Bedrijven (beide Uneto-VNI) is te krijgen bij De Geschillencommissie, telefoon 070-3105310 of http://www.degeschillencommissie.nl" onclick="window.open(this.href);return false;.
7. Valt uw leverancier niet onder een geschillencommissie, dan blijft helaas alleen de weg naar de rechter over. Beschikt u over een rechtsbijstandsverzekering, schakel deze dan in.

Groet Pieter.
A Man's got to know his limitations

peter

Re: 5 de versnelling

Bericht door peter » 02 mei 2016, 20:20

U zegt geen garantie :?: :?: lijkt me sterk je motor is maximaal 2 jaar en 4 maanden oud. En je hebt 2 jaar onbeperkt aantal kilometers garantie. Lijkt mij dat er wel iets van coulance op zijn plek is. Die zogenaamde dealer kan beter maar eerst eens in conclaaf gaan bij de importeur voordat hij jou een dikke rekening presenteert. Of hij moet het garantie geld en jou geld in zijn zak steken.

Gebruikersavatar
pieter
Berichten: 2643
Lid geworden op: 09 sep 2011, 21:04
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Rucphen

Re: 5 de versnelling

Bericht door pieter » 02 mei 2016, 20:28

Mijn gedacht Peter, die beste man is helemaal van de pot gerukt !!!!!!!!!!

Groet Pieter.
A Man's got to know his limitations

Gebruikersavatar
dartagnan
Berichten: 26
Lid geworden op: 28 mar 2016, 11:25
Type Goldwing: GL1800
Locatie: ham

Re: 5 de versnelling

Bericht door dartagnan » 03 mei 2016, 11:57

heb eens juridisch advies gevraagd bij test aankoop maar de belgische wetgeving zit heel anders in een.
alleen bescherming voor de dealers. ik zou mij kunnen beroepen op verborgen gebreken maar blijkt volgens advocaat geen
haalbare kaart. dus uiteindelijk terug naar dealer om te onderhandelen.

antwoord dealer, om kosten te besparen motor zelf uitbouwen en blok binnen brengen en wordt ie gemaakt voor veertien briefjes van honderd euro
groeten van een gl rijder met nog vier goede versnellingen

Gebruikersavatar
joost
Berichten: 93
Lid geworden op: 12 mar 2015, 11:31
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Hoogwoud, Noord Holland

Re: 5 de versnelling

Bericht door joost » 03 mei 2016, 12:09

Misschien eens met de moto langs een Goldwing specialist rijden en die er eens naar laten kijken.
Als je het toch moet betalen kan een second opinion ook geen kwaad.

peter

Re: 5 de versnelling

Bericht door peter » 03 mei 2016, 13:51

Inderdaad bij een goldwing specialist langs gaan en nog eens informeren. Het lijkt mij heel sterk dat de importeur zo halsstarrig handeld. Je zit een paar maanden over je termijn met een motorfiets die goud kost. Ik hoop op een goede afloop voor je.

Gebruikersavatar
pieter
Berichten: 2643
Lid geworden op: 09 sep 2011, 21:04
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Rucphen

Re: 5 de versnelling

Bericht door pieter » 03 mei 2016, 14:09

Ik zou de moed nog niet zo snel opgeven als ik jou was, om te beginnen ( aangetekend of via mail ) briefwisseling opstarten met Honda België en/of Benelux om het een en ander aan de kaak te stellen, het is toch van de zotte dat je op deze manier aan de kant geschoven wordt door zo'n "dealer" die alleen maar geïnteresseerd is naar de portemonnee van zijn klant.

Klantenservice auto's, motorfietsen en power equipment

Honda Motor Europe Limited

Honda Benelux

Nederland - telefoon nr. 020 707 00 81

België - telefoon nr. 02 620 10 00

http://www.honda.nl" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.honda.be" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.honda.nl/motorcycles/useful- ... ct-us.html" onclick="window.open(this.href);return false;

customer.service@honda-eu.com

Groet Pieter.
A Man's got to know his limitations

Gebruikersavatar
dartagnan
Berichten: 26
Lid geworden op: 28 mar 2016, 11:25
Type Goldwing: GL1800
Locatie: ham

Re: 5 de versnelling

Bericht door dartagnan » 03 mei 2016, 14:35

hoi pieter heb ik al vruchteloos geprobeerd .de honda politiek zegt een garantiegeval moet steeds via een dealer aangevraagd te worden . en dan sta je terug bij begin af, ben dus ook ten rade gegaan bij andere honda dealer en daar krijg ik hetzelfde verhaal maar dat mijn honda park thuis zo groot is staat buiten beschouwing . ben namelijk al 35 jaar hond rijder en ben nu in het bezit van hond accord gl1800 crosstourer en pan european 1100 en lest but not least honda stroom generator maar dat telt allemaal niet mee bij de heren jasje dasje.
nog drie versnellingen te gaan lol .dartagnan

Gebruikersavatar
RonalT
Berichten: 13417
Lid geworden op: 11 okt 2007, 09:45
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Dinteloord

Re: 5 de versnelling

Bericht door RonalT » 03 mei 2016, 17:56

dartagnan schreef:...dan sta je terug bij begin af, ben dus ook ten rade gegaan bij andere honda dealer en daar krijg ik hetzelfde verhaal...
Met de opmerking "ga eens bij een Goldwing specialist te rade" werd dan ook niet een Honda dealer bedoeld, maar iemand met hart voor de Goldwing die iets extra's kan doen.
Er zijn er diverse in België en Nederland. Deze mensen doen meer dan ergens nieuwe onderdelen in stoppen.

De sponsoren van dit forum zijn het aanraden waard
Groeten, RonalT


Kijk in de evenementen kalender wat er dan te doen is

And there is no better teacher than experience (Christain Horner)

koltd
Winnaar "show your wing" fotowedstrijd
Berichten: 366
Lid geworden op: 16 jul 2008, 23:00
Type Goldwing: GL1000
Locatie: rotterdam
Contacteer:

Re: 5 de versnelling

Bericht door koltd » 03 mei 2016, 20:48

Hallo

Ga er maar van uit dat je versnelingsbak defect is
Tanden zijn rond geslagen en grijpen niet meer gelijk in

Ik kan helaas geen foto.s plaatsen van de schade aan tandwiel en vork anders kon ik het laten zien
K0
K1
K2
K3/Z
LTD
Plain Jane 1100
Plain Jane 1200
http://www.classicwingsonwheels.nl

Gebruikersavatar
1e goldwing
Berichten: 117
Lid geworden op: 18 feb 2012, 11:07
Type Goldwing: GL1800
Locatie: hoogerheide
Contacteer:

Re: 5 de versnelling

Bericht door 1e goldwing » 08 mei 2016, 09:02

koltd schreef:Hallo

Ga er maar van uit dat je versnelingsbak defect is
Tanden zijn rond geslagen en grijpen niet meer gelijk in

Ik kan helaas geen foto.s plaatsen van de schade aan tandwiel en vork anders kon ik het laten zien

ja harry ik heb het gezien bij jou en dit is dus zo types geval dus
Goldwing 2021

Gebruikersavatar
snoopy
Berichten: 59
Lid geworden op: 06 jul 2014, 12:10
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Uitgeest

Re: 5 de versnelling

Bericht door snoopy » 30 mei 2016, 22:57

dartagnan schreef:mijn gl1800 deluxe van 2013 met 32.700 km heeft dit weekeinde een raar schakelpatroon gekregen namelijk als ik hem in vijfde versnelling zet gaat ie er in maar na een seconde schiet ie effe door om dan alsnog verder in vijfde te gaan . heeft iemand nog dit probleem gehad en hoe heeft men dit opgelost ?
mijn dealer heeft al laten weten dat hij niet meer in garantie zit en het dus wel eens een duur grapje kan worden ,wil het blok gelijk opengooien nieuwe tandwielen erin en schakelvork wat hem alsnog een vette beloning zal opleveren maar voor mij een zure appel.
Komt me bekend voor, helaas :cry: ; 1800 van 2012, met ruim 170.000 km.
Bij Pieter (Sturgis) navraag gedaan en blijkt dat zoals gedacht de schakelvork problemen veroorzaakt, een probleem wat niet vaak voor schijnt te komen.
Er zit niet veel anders op dan een revisie van de versnellingsbak. Kosten met in/uitbouw E 2500,-, er zit nogal wat arbeidsloon in dus ga komende winter zelf maar het blok uitbouwen om de reparatie uit te laten voeren.

Gr Clim
Als alles ineens op je afkomt, rij je aan de verkeerde kant!!

Gebruikersavatar
dartagnan
Berichten: 26
Lid geworden op: 28 mar 2016, 11:25
Type Goldwing: GL1800
Locatie: ham

Re: 5 de versnelling

Bericht door dartagnan » 21 sep 2016, 07:45

eindelijk , versnellingsbak terug gemaakt .schakelvork was naar de kloten. mits bijbetaling van 2700 euro.bij honda was het geen garantiegeval meer rarara :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
greatz dartagnan

Gebruikersavatar
pieter
Berichten: 2643
Lid geworden op: 09 sep 2011, 21:04
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Rucphen

Re: 5 de versnelling

Bericht door pieter » 21 sep 2016, 13:27

Dit is toch wel een erg triest verhaal, zo'n wereldmerk wat zich zo in de kont laat kijken, "bah bah" ik hoop verder voor jou dat je nu van alle ongemakken verstoken blijft, en dat er ditmaal ( op de reparatie ) iets meer garantie op zit dan tot de poort.

Veel Wingplezier, Pieter.
A Man's got to know his limitations

Plaats reactie