Ombouw ventilatoren radiator goldwing gl1800.

Technische vragen, tips, trucs, enz.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
henny
Berichten: 305
Lid geworden op: 13 aug 2007, 21:17
Type Goldwing: GL1800
Locatie: gronau
Contacteer:

Ombouw ventilatoren radiator goldwing gl1800.

Bericht door henny » 21 feb 2015, 19:03

Wij hebben andere ventilatoren in mijn gl 1800 geplaatst deze ventilatoren blazen in plaats van zuigen.
Wij hebben de hele kuip er af moeten halen om bij de radiatoren komen.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Dit is een hele klus, daarna de koelvloeistof er af en dan de radiatoren er af gehaald.
Deze waren ook erg smerig aan de binnenkant van de motor.

Afbeelding

Deze hebben wij een nacht laten weken in water en daarna een ½ uurtje een vaatwasser tablet er bij gedaan en dan goed afgespoeld.
Daarna de andere ventilatoren pas gemaakt zodat de ventilatoren goed vast komen te zitten.

Afbeelding

Dit is de oude ventilator die rechtsom draait en zuigt laat je hem anders om lopen dan kun je wel aan de stand van de schoepen zien dat hij niet gaat blazen (hebben wij ook geprobeerd)

Afbeelding

Dit is de ventilator die blaast deze loopt rechts om,
Deze ventilator weer tegen de radiator geplaatst.

Afbeelding

Nu kan alles weer in elkaar worden gezet,
Wij hebben alleen nieuwe dikkere kabels en relais geplaatst om dat deze ventilatoren meer stroom opnemen
Het nieuwe relais wordt aangestuurd door de originele besturing en is met een schakelaar te overbruggen zodat hij continu draait.

Afbeelding

Afbeelding

Ik denk niet dat ik de schakelaar nodig heb nu is de radiator weer schoon en de warme lucht wordt nu niet voor de motor geblazen maar in de rij richting naar de zijkant naar buiten geblazen.

MVG Henny

wim12
Berichten: 2
Lid geworden op: 10 sep 2014, 21:47

Re: Ombouw ventilatoren radiator goldwing gl1800.

Bericht door wim12 » 25 jul 2015, 22:00

Hoi Hennie,

Kun jij mij vertellen waar je de andere ventilatoren gekocht hebt, en hoeveel ampère deze opnemen?

Ik zit namelijk met het zelfde probleem, dat de naald van mijn temperatuurmeter regelmatig bijna in het rood staat als ik in de Dolomieten (volle bepakking en duo passagier) rondrij en niet aan de snelheid kom, vanwege ander verkeer.

Gr.
Wim

Gebruikersavatar
Swadde
Berichten: 58
Lid geworden op: 04 jul 2006, 19:44
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Fryslân

Re: Ombouw ventilatoren radiator goldwing gl1800.

Bericht door Swadde » 26 jul 2015, 08:08

Goedemorgen Henny en Wim,

Ook wij (Klaas) en ik hebben zo'n modificatie uitgevoerd bij een GW van 2003.
Maar wij hebben dezelfde ventilator's gebruikt.

Op het internet is hier en daar wel iets over te vinden.

De kuip is in ons geval blijven zitten en we hebben de ventilator's en de radiateur's
er tussen uit gehaald. Wel veel werk maar het is gelukt.
Wij hebben de ventilator omgedraaid op de as en de draairichting omgedraaid.(2 draden wisselen in de stekker).
Toen bleek dat de ventilator iets uitsteekt en zou je hem zo monteren dan raakt hij de radiateur.
Misschien zou je de ventilator ook nog iets kunnen bewerken, zodat hij iets verder op de as van de ventilator schuift,
Maar wij hebben daar een paar vul busjes bij gedraaid, uit het hoofd ongeveer 5.0 of 7.0 mm.
Meer ruimte heb je ook niet.
Radiateur's schoongemaakt en het geheel weer gemonteerd.
Verder is alles origineel gebleven en zou je het ook zo weer ongedaan kunnen maken als je dat al wilt.
Maar ik zou niet weten waarom je dat wilt.
Ook zit er een extra schakelaar tussen,(gemonteerd in het opberg vakje) zodat hij met de hand (eventueel) bediend kan worden.

Ook nu gaat dus de luchtstroom,van voor naar de zijkant.

MVG Wiebe.

Gebruikersavatar
henny
Berichten: 305
Lid geworden op: 13 aug 2007, 21:17
Type Goldwing: GL1800
Locatie: gronau
Contacteer:

Re: Ombouw ventilatoren radiator goldwing gl1800.

Bericht door henny » 26 jul 2015, 19:08

Ik heb de ventilatoren gekocht op internet bij kuhler-rath adres herzogenbuscherstr 41 d-54292 trier telf +49 651270760
Merk spalt 12v druckend . (ze verplaatsen meer lucht als de oude)
De ventilatoren nemen 10 amp op per stuk de aanloopstroom is 16 amp per stuk daarom heb ben wij dikkere bekabeling 2,5 m kwadraat gebruikt en een nieuw relai gemonteerd.
Als ik het nog een keer zou doen zou ik 2 relai,s plaatsen zodat er ook 1 zou kunnen lopen 2 is niet altijd nodig.
Ik heb een schakelaar op het reservoir van de koppeling vloeistof geplaatst met led verlichting kan ook zien als hij uit zichzelf aangaat.
De totale prijs was totaal 152,08 inclusief btw en verzend kosten.

mvg henny

Gebruikersavatar
johnnyc
Berichten: 83
Lid geworden op: 16 jan 2007, 10:38
Type Goldwing: GL1200
Locatie: Den Haag Rijswijk

Re: Ombouw ventilatoren radiator goldwing gl1800.

Bericht door johnnyc » 18 aug 2015, 20:59

GLers

Leuk om te lezen,dit soort vlijt.
Maar is de ruimte waarvan je uit gaat blazen niet nog warmer.
Er is daar volop motorwarmte en het is behoorlijk ingepakt.(gekuipt)
Maar ik neem aan dat jullie ervaring het tegendeel bewijst,toch?
Of toch maar vanouds de radiator aan de voorkant.

Gr John

Gebruikersavatar
henny
Berichten: 305
Lid geworden op: 13 aug 2007, 21:17
Type Goldwing: GL1800
Locatie: gronau
Contacteer:

Re: Ombouw ventilatoren radiator goldwing gl1800.

Bericht door henny » 14 jan 2016, 22:39

Ik werk niet meer heb dus meer vrije tijd heb nu 2 relais,s ge plaatst zodat ik nu de keuze heb om alleen links of rechts te laten lopen of omgekeerd kan ze ook met 1 schakelaar alle 2 in een keer in schakelen maar ik denk dat dat niet nodig is vorig jaar kon je merken als je net rond de 30 km reed en ze schakelden uit door deze snelheid en de temperatuur liep toch op dat ze handgeschakeld weer snel afkoelde ik heb het ook gedaan mocht ik een storing krijgen en de zekering gaat er door dan werkt geen een ventilator meer ze zijn nu apart afgezekerd en ik houd dan altijd nog een ventilator over die dan alleen kan lopen.

Mvg Henny

3000
Berichten: 128
Lid geworden op: 04 feb 2008, 20:47
Contacteer:

Re: Ombouw ventilatoren radiator goldwing gl1800.

Bericht door 3000 » 05 mei 2019, 11:59

In 2014 schreef in het onderwerp "koeling probleem" over het heet lopen van mijn 1800. En heb dit meerdere malen ervaren tijdens onze reizen in de bergen. Zo ook weer in 2018 tijdens de beklimming van de Kaunertaler gledsjer. Dus het besluit om dit te veranderen was snel genomen. Van de winter motor op de brug en lekker bezig/sleutelen.
Ik heb de radiatoren verwijderd en de motor en ventilatoren los gemaakt.
Afbeelding
Afbeelding

De inkeping op het asje heb ik 8mm groter gemaakt. Zodat de ventilator in omgekeerde positie net de radiator niet raakt en het moertje weer op de as past.
Afbeelding

De vinnen heb ik smaller gemaakt ( blauwe gedeelte verwijderd. Bij alle vinnen natuurlijk) zodat het geheel toch weer op zijn plaats past. De motor draait andersom. Even kabels omwisselen. Ook een schakelaar geplaatst om handbediening mogelijk te maken. De proefritten zijn geslaagd en we zien er naar uit om dit probleem in juni tijdens onze trip "Route de Grand Alp" een positief te hebben opgelost.

3000
Berichten: 128
Lid geworden op: 04 feb 2008, 20:47
Contacteer:

Re: Ombouw ventilatoren radiator goldwing gl1800.

Bericht door 3000 » 05 mei 2019, 12:06

Hier bij wat groter foto's.
Afbeelding . Afbeelding . Afbeelding

Plaats reactie