Twee reacties en eerlijk gezegd verwacht ik er ook niet méér.Rob Pt schreef:Om alle misverstanden bij voorbaat uit te sluiten: doe met je Goldwing wat je wilt en voor noodzakelijk houdt maar ik ben oprecht nieuwsgierig naar wat een gear-indicator voor toegevoegde waarde geeft?
Score:
2x 'leuk hebbedingetje'
1x niet nodig
1x wel nodig
Dat 'leuk hebbedingetje' is duidelijk en geeft weer zoals ik het ook zie. Maar op wel nodig wil ik toch nog even ingaan omdat ik het argument eigenlijk een non-argument vind!
Wat ik herken is dat je inderdaad, zelfs als je al langer op een Goldwing (GL1500 of GL1800) rijdt, je af en toe als je al in de OD (5de versnelling) rijdt het gevoel hebt dat je nog een versnelling hoger kunt. Het lampje OD vertelt je dan dat dit niet mogelijk is. En om dit laatste gaat het me nu.peter schreef:Gear indicator heb je gewoon nodig omdat de 1800 zo soepel loopt dat je soms zou willen dat je nog verder op kon schakelen. Na vergeefs je voet omhoog bewogen te hebben zie je de bevestiging dat hij al in de overdrive staat.
Ik ga er vanuit dat je niet elke keer als je geschakeld hebt op de gear-indicator kijkt in welke versnelling je rijdt. Met of zonder gear-indicator, het gevoel dat je nog een keer kunt schakelen zal er niet door verdwijnen en als je dus niet, bewust of onbewust, het OD lampje hebt zien branden zul je nog steeds af en toe de vergissing maken om op te schakelen terwijl dat niet meer kan. Je schrijft: ".....zie je de bevestiging dat hij al in de overdrive staat. " nou die bevestiging krijg jij dan dus dubbel als je een gear-indicator gemonteerd hebt n.l. het OD lampje en een '5' op de gear-indicator! Kijk en daar zie ik de noodzaak nou echt niet van in.
Ik denk overigens dat Honda vanwege dat gevoel dat je nog een versnelling verder kunt om die reden de OD aanduiding heeft gemonteerd. Om dat 'schakelgevoel' te laten verdwijnen zal het toerental in OD toch minstens zo'n 750 tpm omlaag moeten. Omdat te bereiken zou het gat tussen 5 en 6 wel erg groot worden waardoor de 6de versnelling een echte overdrive wordt waarin je weinig trekkracht overhoudt. Mensen die wel eens met een auto met een echte overdrive of een handgeschakelde 6 of 7 bak hebben gereden begrijpen ongetwijfeld wat ik bedoel. In die gevallen is de 6de of 7de versnelling uitgevoerd als echte overdrive. Mijn BMW 7 heeft een 6-traps automaat en die schakelt ook heel snel terug van 6 naar 5 als ik op een normale wijze wil versnellen. Daarna schakelt de bak als ik rustig doorrijd met een constante snelheid weer op naar 6 en valt het toerental met ca. 800 tpm terug m.a.w. de 6de trap is een echte overdrive.
De versnellingsbakverhoudingen incl. die van de eindoverbrenging wijzigen zal voor Honda heus geen probleem zijn evenals het toevoegen van een 6de versnelling maar daarmee kon het met de geroemde soepelheid van de Goldwing wel eens afgelopen zijn!
Mijn visie blijft daarom: leuk hebbeding voor de liefhebbers van gadgets maar nodig, nee!
Rob