Klepje van zijvak op koffer

Technische vragen, tips, trucs, enz.
Plaats reactie
Rob Pt

Klepje van zijvak op koffer

Bericht door Rob Pt » 04 okt 2014, 19:13

Op onderstaande foto kun je zien dat het scharnier van het klepje van het zijvak op de koffer (linkerzijde) kapot is. Het hangt nog maar één kant vast. Sluiten doet het nog goed maar ik wil het toch gerepareerd hebben om niet het risico te lopen dat aan de andere zijde het scharnierpennetje ook afbreekt en daardoor het zijvak onbruikbaar wordt.

Afbeelding

Iemand een idee/tip hoe dit te repareren?

Rob
Laatst gewijzigd door Rob Pt op 11 okt 2014, 11:40, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
jantje beton
Berichten: 271
Lid geworden op: 23 aug 2008, 11:41
Locatie: HOESELT

Re: Klepje van zijvak op koffer

Bericht door jantje beton » 04 okt 2014, 20:30

Een niewe kopen er zal geen andere oplossing zijn heb ook al mee gemaakt bij de 1500 kost niet zoveel maar je gaat er niet dood van en het is ook weer netjes :D
wees niet bedeesd jantje is hier geweest

peter gold
Berichten: 13
Lid geworden op: 05 mei 2014, 21:42
Type Goldwing: GL1500

Re: Klepje van zijvak op koffer

Bericht door peter gold » 04 okt 2014, 20:40

Dit probleem heb ik ook gehad bij mijn 1500 en dit opgelost door een tyrap als scharnierpunt te gebruiken. Een paar kleine gaatjes boren en een zwarte tyrap erdoor en hij doet het weer vo :wink: or jaren . succes .gr. peter

Gebruikersavatar
RonalT
Berichten: 13406
Lid geworden op: 11 okt 2007, 09:45
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Dinteloord

Re: Klepje van zijvak op koffer

Bericht door RonalT » 04 okt 2014, 21:02

Kijk eens bij de How-To's van de 1500 daar staat iets over het repareren van deze scharniertjes.

viewtopic.php?f=34&t=9019

Als je dit nauwkeurig uitvoer is het scharnier weer als nieuw te gebruiken.
Groeten, RonalT


Kijk in de evenementen kalender wat er dan te doen is

And there is no better teacher than experience (Christain Horner)

Rob Pt

Re: Klepje van zijvak op koffer

Bericht door Rob Pt » 05 okt 2014, 12:16

Iedereen bedankt voor de tips. Ik zal eens kijken wat ik er mee kan.
Na wat beter(!) googlen vond ik nog een methode. Ziet er wel redelijk degelijk uit maar ik vind het verre van mooi.

Hatch Door Modification

Maar naar aanleiding van dit:
jantje beton schreef:Een niewe kopen er zal geen andere oplossing zijn heb ook al mee gemaakt bij de 1500 kost niet zoveel maar je gaat er niet dood van en het is ook weer netjes
het volgende.

Ik ontdekte dat er aan de binnenzijde een kruiskopschoef zit ( zie pijl; schroef is overigens niet zichtbaar vanaf de buitenzijde, alleen voelbaar) ) en die heb ik er uitgedraaid. Je kunt dan het deel waar de scharnierpennetjes aanzitten (binnen rechthoekig kader) bewegen en iets naar voren trekken maar alhoewel het er uitziet alsof dat deel te verwijderen is, krijg ik het er niet uit, ook niet met enig gepast geweld met een schroevendraaier.

Afbeelding

Bedoel jij dat je dat deel nieuw hebt gekocht en zo ja, hoe heb je het kapotte deel er uitgekregen?
Het zal duidelijk zijn dat indien dit deel inderdaad te vervangen is door een nieuw, dat daar m'n voorkeur naar uitgaat.

Rob

Gebruikersavatar
Foks
Winnaar "show your wing" fotowedstrijd
Berichten: 246
Lid geworden op: 30 sep 2007, 09:12
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Terneuzen

Re: Klepje van zijvak op koffer

Bericht door Foks » 11 okt 2014, 08:56

Hallo Ron Pt,

Een half jaar geleden had ik hetzelfde probleem.
Als volgt heb ik het opgelost:

- nieuw scharnier gekocht.
- Vanuit de top koffer (ik dacht 4 kruiskop schroeven) het kleine kastje demonteren.
- Je kunt nu het kastje onder de luidsprekerhouder uit wringen.
- Langs de open achterzijde kun je de door jou genoemde schroeven bereiken.
- Vervang je scharnier.
- Monteer alles in omgekeerde volgorde.

succes.
MORGEN WORDT HET NOG BETER.

Rob Pt

Re: Klepje van zijvak op koffer

Bericht door Rob Pt » 11 okt 2014, 11:14

Ik had willen wachten met reageren tot ik het nieuwe scharnier had maar dat komt a.s. woensdag pas.
Het hoeft allemaal niet zo 'moeilijk' Foks (wel bedankt voor je reactie natuurlijk). Je hoeft het kastje niet uit te bouwen. Ik schreef dat ik het scharnier er in eerste instantie niet uit kon krijgen maar dat lag aan mij want het bleek niet met één maar met 3 kruiskopschroeven vast te zitten. Toen ik dat eenmaal ontdekt had heb ik even 'proefgedraaid'. Fluitje van een cent. Met een hele korte kruiskopschroevendraaier (ook wel 'vuistje' genoemd) de 3 schroeven er uitgedraaid en ik had het scharnier in m'n handen. Werkelijk nog geen 5 minuten werk.
Zal wel wat foto's plaatsen zodra de daadwerkelijke reparatie heeft plaatsgevonden.

Het onderdeel dat ik besteld heb is nr. 42 op onderstaande explosietekening (nr. 35 is scharnier voor rechterzijde)

Afbeelding

Overigens is nu wel duidelijk dat o.a. het How-To DHZ artikel (voor de GL1500) waarnaar verwezen werd in ieder geval niet bruikbaar is voor de GL1800 omdat die een scharnier heeft dat te vervangen is en niet een geheel vormt met het opbergvak zoals bij de GL1500. D.w.z. onder voorbehoud dat ik dat goed gezien heb op de foto's!

Rob

Plaats reactie