95 of 98

Technische vragen, tips, trucs, enz.
Plaats reactie
H-Goldwing

Bericht door H-Goldwing » 29 mar 2006, 14:15

ik rij hier altijd op 87 . :)

Gerard Clercx

95 of 98

Bericht door Gerard Clercx » 01 apr 2006, 20:06

Hallo,

Bij aanschaf van mijn a800 is mij nadrukkelijk geadviseerd om 98 te tanken (Joppen). Dit ivm met een betere verbranding enz.
Tank nu af en toe 98. Heb heel voorzichtig de indruk dat ie op 98 iets zuiniger rijd. Verder merk ik geen verschil.

Gebruikersavatar
Whitesmoke
Berichten: 65
Lid geworden op: 29 mar 2006, 22:23
Locatie: Vlijmen (NB)

Bericht door Whitesmoke » 01 apr 2006, 23:13

Ik heb me dit nooit afgevraagd...rij altijd op 95. Ik heb nu twee volle tanken V-Power getankt. Volgens mij is hij feller...kan ook tussen mijn oren zitten :mrgreen:

Ik tank al langere tijd V-Power diesel in mijn auto...hier merk ik wel verschil, feller en minder resonatie bij stationair toerental. Volgens mij moet de V-power eerst de aanslag wegbranden en ga je op termijn wel het verschil merken....

Goldwingpoes
Winnaar "show your wing" fotowedstrijd
Berichten: 247
Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:56
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Bilzen

Bericht door Goldwingpoes » 02 apr 2006, 00:21

[quote="Whitesmoke"]

...kan ook tussen mijn oren zitten :mrgreen:




YEP !!!!!!YEP!!!!!YEP :wink: :wink: :wink: :lol: :lol:


Groetjes G.W.P.
Don't dream your life ....Live your dreams !

Willy

Bericht door Willy » 03 apr 2006, 16:33

Deze info komt van de GWMCB
Octaangetal in trouwens niet hetzelfde als octaangehalte. Octaangetal
wordt in RON ?research octane number' uitgedrukt. Daarbij wordt de klopvastheid van de brandstof in de CFR-controlemotor vastgesteld zonder voorverwarming bij 600 toeren per minuut. Bij een te laag RON treden er acceleratiepingelingen op die meestal hoorbaar zijn (pingelen).

?Straight run' -- 40 RON
Normaal loodvrij -- 91 RON
Euro loodvrij -- 95 RON
Super (plus) -- 98 RON
LPG -- 104-108
Alcohol -- 111 RON

Het MON getal wordt ook nog wel eens gebruikt. Dit getal is ongeveer 10 punten lager. MON staat voor "motor octane number". Daarbij wordt de klopvastheid van de brandstof in de CFR-controlemotor vastgesteld met voorverwarming bij 900 t/minuut. Bij een te laag MON treed er hogesnelheids pingelen op. Dit is gevaarlijk omdat dit normaal niet gehoord wordt door het motor lawaai.

Scheikundige hebben het daarentegen over een octaangehalte. En geeft aan hoe zuiver de brandstof is.
dit komt van de shell pura site af
lijkt me een zeer duidelijke uitleg

Plaats reactie