95 of 98
- Whitesmoke
- Berichten: 65
- Lid geworden op: 29 mar 2006, 22:23
- Locatie: Vlijmen (NB)
Ik heb me dit nooit afgevraagd...rij altijd op 95. Ik heb nu twee volle tanken V-Power getankt. Volgens mij is hij feller...kan ook tussen mijn oren zitten
Ik tank al langere tijd V-Power diesel in mijn auto...hier merk ik wel verschil, feller en minder resonatie bij stationair toerental. Volgens mij moet de V-power eerst de aanslag wegbranden en ga je op termijn wel het verschil merken....
Ik tank al langere tijd V-Power diesel in mijn auto...hier merk ik wel verschil, feller en minder resonatie bij stationair toerental. Volgens mij moet de V-power eerst de aanslag wegbranden en ga je op termijn wel het verschil merken....
-
- Winnaar "show your wing" fotowedstrijd
- Berichten: 247
- Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:56
- Type Goldwing: GL1800
- Locatie: Bilzen
Deze info komt van de GWMCB
Octaangetal in trouwens niet hetzelfde als octaangehalte. Octaangetal
wordt in RON ?research octane number' uitgedrukt. Daarbij wordt de klopvastheid van de brandstof in de CFR-controlemotor vastgesteld zonder voorverwarming bij 600 toeren per minuut. Bij een te laag RON treden er acceleratiepingelingen op die meestal hoorbaar zijn (pingelen).
?Straight run' -- 40 RON
Normaal loodvrij -- 91 RON
Euro loodvrij -- 95 RON
Super (plus) -- 98 RON
LPG -- 104-108
Alcohol -- 111 RON
Het MON getal wordt ook nog wel eens gebruikt. Dit getal is ongeveer 10 punten lager. MON staat voor "motor octane number". Daarbij wordt de klopvastheid van de brandstof in de CFR-controlemotor vastgesteld met voorverwarming bij 900 t/minuut. Bij een te laag MON treed er hogesnelheids pingelen op. Dit is gevaarlijk omdat dit normaal niet gehoord wordt door het motor lawaai.
Scheikundige hebben het daarentegen over een octaangehalte. En geeft aan hoe zuiver de brandstof is.
dit komt van de shell pura site af
lijkt me een zeer duidelijke uitleg
Octaangetal in trouwens niet hetzelfde als octaangehalte. Octaangetal
wordt in RON ?research octane number' uitgedrukt. Daarbij wordt de klopvastheid van de brandstof in de CFR-controlemotor vastgesteld zonder voorverwarming bij 600 toeren per minuut. Bij een te laag RON treden er acceleratiepingelingen op die meestal hoorbaar zijn (pingelen).
?Straight run' -- 40 RON
Normaal loodvrij -- 91 RON
Euro loodvrij -- 95 RON
Super (plus) -- 98 RON
LPG -- 104-108
Alcohol -- 111 RON
Het MON getal wordt ook nog wel eens gebruikt. Dit getal is ongeveer 10 punten lager. MON staat voor "motor octane number". Daarbij wordt de klopvastheid van de brandstof in de CFR-controlemotor vastgesteld met voorverwarming bij 900 t/minuut. Bij een te laag MON treed er hogesnelheids pingelen op. Dit is gevaarlijk omdat dit normaal niet gehoord wordt door het motor lawaai.
Scheikundige hebben het daarentegen over een octaangehalte. En geeft aan hoe zuiver de brandstof is.
dit komt van de shell pura site af
lijkt me een zeer duidelijke uitleg