koppeling

Technische vragen, tips, trucs, enz.
wingbarend
Berichten: 10
Lid geworden op: 06 jul 2014, 19:54
Type Goldwing: GL1800

koppeling

Bericht door wingbarend » 06 jul 2014, 20:06

Hallo wingvrienden,
Ik heb sinds anderhalf jaar een prachtige 1800,gekocht met 6000 mls op de teller, inmiddels een slordige 15000 meer.
Ontzettend genieten. De enige vraag die ik heb betreft het schakelen.
Als de motor koud is, schakelt hij als een gebakje.
Wanneer de temperatuur stijgt, begint hij steeds meer te schakelen als een Harley.
Rauw.
Natuurlijk heb ik eerst maar eens de olie van de koppeling vervangen, maar dat bied weinig soelaas.
Lijkt wel alsof het allemaal te pisdun wordt om nog fatsoenlijk te werken.
Bij Bikers best vertelden ze me, dat sommige bikers zelfs de remolie vervangen door motorolie, die natuurlijk
dikker is en zijn consistencie behoudt.
Is het nou zo, dat ik aan dat aan dat Harley-schakelen moet wennen? of kan iemand mij raad geven?

henkrwing
Berichten: 2
Lid geworden op: 06 jul 2014, 19:06

Re: koppeling

Bericht door henkrwing » 06 jul 2014, 20:30

Schakelgeluid zoals jij het omschrijft heb ik ook. ( gl1800)

Geluid kan voorgebracht worden door:
Warme ( dunne) olie.
Toerental van motor bij schakelen.
Manier van schakelen (aanvoelen van schakel/drukmoment).

Maar echt schakelstil dat het nooit worden.

peter

Re: koppeling

Bericht door peter » 07 jul 2014, 08:30

Vreemd, de mijne chakelt meestal muisstil. :? is een 2008 met 50.00mijl. Ik heb er een goede half synthetische in zitten van eurol en ververs regelmatig. De remolie gaat er elk jaar uit en is dacht ik een DOT4. Die olie verversen houdt in dat je beneden aan het blok de olie er uit laat en door pompt tot frisse olie er uit komt. Niet alleen het bakje op je stuur leeg maken dus.

wingbarend
Berichten: 10
Lid geworden op: 06 jul 2014, 19:54
Type Goldwing: GL1800

Re: koppeling

Bericht door wingbarend » 07 jul 2014, 19:43

Nee, het bakkie op het stuur leegmaken heeft net zoveel zin als die in de keuken, met alle lege bierblikjes.
Uiteraard al geprobeerd.
Moet ik dan op mijn mooie goldwing wennen aan een schakelbak die nog rotter werkt dan mijn
ingeruilde bmw 100rs van 35 jaar oud?
Het maakt niet zoveel uit, maar het voelt alsof je de hele bak in mekaar trapt.
Uiteraard alles geprobeerd met toerentallen en momenten om te schakelen.
Maar ja. ik rijd pas 36 jaar motor.Wellicht kan iemand me wat leren??

wilco
Berichten: 1266
Lid geworden op: 14 jan 2012, 08:52
Locatie: Nieuwegein

Re: koppeling

Bericht door wilco » 07 jul 2014, 20:16

kijk eens naar de olie die erin gaat, misschien kun je eens een dikkere olie proberen?
een Pure Pearl red - metallic '97 ST1100
De wereld was eerst plat! Maar toen God ontdekte dat motorrijden gaaf is, maakte hij haar rond om zo eeuwig te kunnen rijden...
Historie: 1989: CBX550F, 1992: Suzuki ER185, 1995: VFR750F '92, 2002: Suzuki VX800, 2006: Kawasaki EN500, 2009: VFR750F '88, 2012: GL1200 '88, 2018: GL1500 '89

peter

Re: koppeling

Bericht door peter » 08 jul 2014, 08:50

Misschien eens rijden op een andere 1800 ter vergelijking.

wingbarend
Berichten: 10
Lid geworden op: 06 jul 2014, 19:54
Type Goldwing: GL1800

Re: koppeling

Bericht door wingbarend » 09 jul 2014, 19:31

Wellicht zou jij eens de mijne moeten schakelen??

peter

Re: koppeling

Bericht door peter » 09 jul 2014, 21:29

Ik zou je graag willen helpen en eventueel op de mijne laten rijden. Ik heb alleen geen idee waar je ergens woont. Ik woon in Velden bij Venlo.
Misschien eens bij een toerritje o.i.d.

wingbarend
Berichten: 10
Lid geworden op: 06 jul 2014, 19:54
Type Goldwing: GL1800

Re: koppeling

Bericht door wingbarend » 10 jul 2014, 19:42

Ik woon in het pittoreske Almere.
Een van de mooiste steden van Nederland.Nou ja Steden? 180.000 man op een gebied wat zestig keer groter
is dan Amsterdam met zijn half miljoen inwoners???
Noem het maar een stad.
Wellicht ontmoeten we elkaar eens op een treffen, dan gaan we wel vergelijken.
Het valt me op, dat er niet veel andere mensen reageren. Misschien is het wel een algemeen probleem?
Ik vind het in ieder geval iets wat niet past bij mijn motor. Maar we wachten het af.
Hoop dat jij dat niet krijgt in ieder geval.
Wie weet spreken we elkaar binnenkort ergens.
Groeten

peter n.d.
Berichten: 1884
Lid geworden op: 22 mar 2014, 20:31
Type Goldwing: GL1800

Re: koppeling

Bericht door peter n.d. » 11 jul 2014, 21:45

Beste wingbarend , ik heb nooit problemen met mijn koppeling . Niet bij mijn eerste 1800 ( model 2001) en ook niet met mijn tweede 1800 (model 2012). Groeten Peter n.d.

KvH
Berichten: 343
Lid geworden op: 21 mei 2014, 20:04
Type Goldwing: GL1800

Re: koppeling

Bericht door KvH » 11 jul 2014, 21:52

Ik merk ook dat het schakelen soms (naar mijn idee teveel) geluid maakt. Ik dacht dat het aan mijn onervarenheid als wingrijder lag, heb 'm pas net anderhalve maand.
Zal wel merken of het minder wordt als ik 'm beter leer bedienen.

benE
Berichten: 102
Lid geworden op: 15 sep 2012, 08:23
Type Goldwing: GL1800

Re: koppeling

Bericht door benE » 12 jul 2014, 08:16

Ik vind dat de mijne ook een beetje rauw schakelt,hij is van 2006.Maar dat deden mijn andere merk motoren ook.IK begrijp alleen dat verhaal van bikers best niet zo goed,om motorolie in je koppeling bediening te gebruiken,want hoe dun de vloeistof ook mag zijn,als er geen lucht in zit blijft de werking hetzelfde.Vloeistof is immers niet samendrukbaar en het kookpunt ligt hoog van remvloeistof.Zo heet wordt de vloeistof niet van de koppeling.Het gevoel dat je de bak in elkaar trapt is echter niet normaal,maar heb je dit dan al vanaf het begin of is dit langzaam ontstaan? want dan zou je een probleem kunnen hebben.
Vorige motoren:Suzuki intruder 1400:Goldwing 1200:Yamaha XV1900:Goldwing 1800:2 x Honda NC750X:Nu 2018 Goldwing 1800 Touring de luxe DCT.

peter

Re: koppeling

Bericht door peter » 12 jul 2014, 09:28

Je kan ook even naar Andijk rijden, naar Sturgis. Pieter, de eigenaar, kan je vast wel vertellen of dat schakelen bij jou normaal is. Misschien heeft hij nog een andere 1800 om even te vergelijken.

zwolsman
Berichten: 115
Lid geworden op: 02 aug 2011, 09:13
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Almere

Re: koppeling

Bericht door zwolsman » 12 jul 2014, 15:23

Ik woon in Almere-Haven. We kunnen wel iets afspreken om een stukkie samen te rijden. Stuur maar een PM bij interesse.

Gebruikersavatar
Swadde
Berichten: 58
Lid geworden op: 04 jul 2006, 19:44
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Fryslân

Re: koppeling

Bericht door Swadde » 30 jul 2014, 11:44

Hallo Wingbarend,

Heb je iets aan onderstaande link. :?:

Groet Wiebe.


http://goldwingdocs.com/forum/viewtopic.php?f=7&t=20797" onclick="window.open(this.href);return false;

Plaats reactie