Vering (grondspeling) verhogen.

Technische vragen, tips, trucs, enz.
Plaats reactie
peter

Vering (grondspeling) verhogen.

Bericht door peter » 27 jun 2014, 10:45

In mijn 2008 model heb ik de progressive veren zitten. Zowel voor als achter, dit stuurt perfect en geeft een prima wegligging. So far so good. Het volgende probleem dient zich aan; doordat de motor nu super door de bochten gaat gaat e.a. natuurlijk wat harder en dan gaan er allerlei onderdelen over de grond slepen (zoals de middenbok) . Nu wil ik aankomende winter de voorveren vervangen voor Monotubes de motor wordt dan voor wat hoger maar nu wil ik hem achter ook hoger hebben. Zijn daar oplossingen voor :?: Volgens mij rijdt Wingnut met een of ander tussenstukje bij zijn achterveer. Wie weet hoe dat ding eruit ziet en wat de maten zijn :?: Een andere manier voor het verhogen is ook welkom natuurlijk.

Gebruikersavatar
Foks
Winnaar "show your wing" fotowedstrijd
Berichten: 246
Lid geworden op: 30 sep 2007, 09:12
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Terneuzen

Re: Vering (grondspeling) verhogen.

Bericht door Foks » 29 jun 2014, 08:26

Hallo Peter,

Dit is een zeer goed onderwerp. Ook ik ben benieuwd, want de grondspeling is wel erg klein.
Verleden week de motor (na spiegel herstellingen) weer schoon gemaakt.
Bij mij ziet de onderkant er niet zo fraai meer uit.

Deuken, butsen, etc. Hoe het komt ik weet het niet :o
Off road in Marokko, winst in de Tombola, onverharde col rijden, etc. etc.. 8)

Dus ik ben geïnteresseerd in een mogelijke uitkomst en wat voor winst dit meebrengt.

M.v.g., FOKS (Peter)
MORGEN WORDT HET NOG BETER.

peter

Re: Vering (grondspeling) verhogen.

Bericht door peter » 29 jun 2014, 14:33

De monotubes is geen probleem. Wel die achterveer, ooit is er een manier geweest om hem hoger te krijgen maar op een of andere manier is dat in onmin geraakt. Zou niet zo moeilijk moeten wezen om de vering ca 4a5 cm omhoog te krijgen. Voor en achter.

budwing
Berichten: 1
Lid geworden op: 03 jul 2014, 23:55
Type Goldwing: GL1800

Re: Vering (grondspeling) verhogen.

Bericht door budwing » 04 jul 2014, 00:20

Hallo ik ben Budwing en ben nieuw hier, Ik heb een amerikaanse gl 1800 van 2005, ik heb ook het probleem van de grondspeling,voor heb ik nieuwe vorkpoten met hyperpro veren en achter een nieuwe schokbreker met een hyperpro veer laten plaatsen en ingesteld op 15, maar dit helpt niets want mijn voetsteunen raken in elke redelijke bocht de grond zo erg dat ze al zeker 1 cm korter zijn, heeft iemand hier een oplossing voor???
Groeten Budwing

Gebruikersavatar
Wingnut
Berichten: 713
Lid geworden op: 30 nov 2007, 10:51
Type Goldwing: GL1800

Re: Vering (grondspeling) verhogen.

Bericht door Wingnut » 04 jul 2014, 07:28

Ik heb bij mijn 1e GL1800 model 2001 naast progressieve veren indertijd via Honda Christoph in Herbholzheim Duitsland (is later overgenomen door GoldWing Fuchs) een verhoger gekocht, dit is de onderste "U" type beugel van de schokbreker, maar dan 1.5 CM hoger (zie foto orignele schokbreker).

Afbeelding

Dit is gemaakt uit een aluminium blok. Omdat door de combinatie van progressieve veren + verhoger de motor op de zijstandaard dan te schuin staat, ook een verlengde zijstandaard gemonteerd. Indertijd was er een misproduktie door Show Chrome van de "Fish" zijstandaard met een grotere voet, die te lang was voor een orginele GL1800 (stond dan te recht), maar was perfect voor mijn aangepaste GL1800 en werd door veel Amerikaanse GL1800 rijders indertijd gedaan die op progressieve veren waren omgestapt. Omdat de schokbreker verhoger het comfort niet ten goede komt en de duopassagier klaagde heeft Goldwing Fuchs deze uit het programma genomen omdat ze deze dan weer uit moesten bouwen (veel werk inclusief verwijderen benzinetank). Ik heb geen last van omdat ik solo onderweg ben. Ondertussen de verhoger + zijstandaard elke keer om laten zetten bij het wisselen naar nieuwe GL1800 vanuit de oude GL1800 (ondertussen al de 5e 1800, dus 4x omgezet).

Een andere tip om de grondspeling te verhogen is het monteren van een radiaal achterband van de 1500 Valkyrie, die is 1 inch hoger dan de band van de GL1800 en dit corrigeerde meteen de kilometer afwijking bij het <2012 model. Ik heb dit 1x gedaan, toen ik in Frankrijk met een kapotte band stond en dit enige band was die de motorzaak op voorraad had. Geeft ook nog meteen een iets ander stuurgedrag. Heb het echter bij deze eerste ervaring gelaten.
Harry Nelissen
Goldwing rijder sinds 1979
2018 GL1800 Tour DCT/Airbag Rood/Zwart
2019 Honda CRF1000 Africa Twin DCT Tricolor
1976 GL1000 LTD Europese uitvoering
1976 GL1000 LTD Amerikaanse uitvoering

peter

Re: Vering (grondspeling) verhogen.

Bericht door peter » 04 jul 2014, 17:09

Ik ga eens bellen met fuchs. De veer weer uitbouwen is niet zo'n probleem en een mooi werkje voor een regenachtige dag. In het ergste geval moet ik de oude veer weer terug plaatsen mocht hij te stug zijn maar deze progresieve veer zit er alweer een paar jaar op en zal misschien wat softer zijn geworden.

Bedankt voor de info. :D

peter

Re: Vering (grondspeling) verhogen.

Bericht door peter » 05 jul 2014, 09:47

Net gebeld met Fuchs, helaas hebben ze zoiets niet meer, ook niet gebruikt. dus nu zoeken naar een andere oplossing.

Plaats reactie