Ongeval door banden Continental

Technische vragen, tips, trucs, enz.
Plaats reactie
marymartin
Berichten: 1
Lid geworden op: 22 jan 2014, 15:58

Ongeval door banden Continental

Bericht door marymartin » 22 jan 2014, 16:13

Medio 2012 een eenzijdig ongeval met onze Goldwing 1800 gekregen.
De lichamelijke(hersenletsel) en geestelijke gevolgen zijn nog dagelijks aanwezig en te voelen hiervan,helaas
Na onderzoek bleek de band te behoren tot de serie die in januari 2013 zijn teruggeroepen.
Deze banden hadden wij in april 2012 nieuw laten monteren onder onze motor.

Nu wijst Continental alle aansprakelijk hieruit voortvloeiend af en moeten wij gaan procederen om ons gelijk af te dwingen,schandalig!!

Wil graag via dit forum weten of er meer mensen bij ongevallen betrokken zijn geweest,of mensen kennen,waarbij onder de motor de genoemde banden waren gemonteerd.
Dit zou onze bewijsvoering versterken richting Continental.

Hartelijk dank voor het lezen van dit bericht en eventuele antwoord hierop!!

mary& martin

Gebruikersavatar
cooper
Berichten: 2071
Lid geworden op: 10 aug 2010, 12:53
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Stabroek (Belgie)

Re: Ongeval door banden Continental

Bericht door cooper » 22 jan 2014, 21:34

Ik ben zelf helaas geen 1800-rijder en heb (gelukkig) ook niemand in de kennissenkring die door deze banden in de problemen is geraakt.
Bij deze wens ik jullie toch een spoedig en volledig herstel en hoop dat jullie alsnog rechtvaardigheid kunnen laten geschieden.
Ikzelf rij ondertussen toch al wel weer enkele jaren GL1500 en ondertussen al +100.000km naar volle tevredenheid op de Bridgestone Exedra's.

Op dit forum zijn we zo allemaal eigenlijk een beetje vrienden (verre of nabije in het midden gelaten) van elkaar.
Daarom vinden we het hier allen dan ook wel leuk dat we weten tegen wie we aan het praten zijn.
Een beetje meer info kan je dan ook hier viewforum.php?f=2" onclick="window.open(this.href);return false; achterlaten als je wil.
Misschien kunnen we dan in het volgende seizoen wel samen wat leuke ritten rijden, op de goede banden wel te verstaan!!! :lol: :lol: :lol:
Once you ride a Wing, you buy a Wing!
Afbeelding

Rob Pt

Re: Ongeval door banden Continental

Bericht door Rob Pt » 22 jan 2014, 23:14

marymartin schreef:De lichamelijke(hersenletsel) en geestelijke gevolgen zijn nog dagelijks aanwezig en te voelen hiervan,helaas
Allereerst hoop ik oprecht dat de merkbare gevolgen zullen verdwijnen.
marymartin schreef:Nu wijst Continental alle aansprakelijk hieruit voortvloeiend af en moeten wij gaan procederen om ons gelijk af te dwingen,schandalig!!
De reactie schandalig kan ik heel goed begrijpen maar dat neemt niet weg dat ik toch wil waarschuwen voor een evt. langdurige procedure waarvan de afloop niet per definitie gunstig voor jullie zal uitpakken. Het zal blijken allemaal niet zo voor de hand liggend lees: logisch te zijn zoals jullie waarschijnlijk veronderstellen.

Als het aankomt op (product-)aansprakelijkheid zit de wet zeer ingewikkeld in elkaar en het zal beslist niet de eerste keer zijn dat een uitspraak door de rechter lijnrecht ingaat tegen het rechtsgevoel van de klagers.
Dat is helaas de keiharde waarheid!

In Burgerlijk Wetboek 6 valt o.a. dit te lezen (alleen de relevante tekst heb ik weergegeven)

Afdeling 3. Produktenaansprakelijkheid

Artikel 185

1. De producent is aansprakelijk voor de schade veroorzaakt door een gebrek in zijn produkt, tenzij:

a. -
b. het, gelet op de omstandigheden, aannemelijk is dat het gebrek dat de schade heeft veroorzaakt, niet bestond op het tijdstip waarop hij het produkt in het verkeer heeft gebracht, dan wel dat dit gebrek later is ontstaan;
c. -
d. -
e. - het op grond van de stand van de wetenschappelijke en technische kennis op het tijdstip waarop hij het produkt in het verkeer bracht, onmogelijk was het bestaan van het gebrek te ontdekken;
f. -

2. De aansprakelijkheid van de producent wordt verminderd of opgeheven rekening houdende met alle omstandigheden, indien de schade is veroorzaakt zowel door een gebrek in het produkt als door schuld van de benadeelde of een persoon voor wie de benadeelde aansprakelijk is.

3. De aansprakelijkheid van de producent wordt niet verminderd, indien de schade is veroorzaakt zowel door een gebrek in het produkt als door de gedraging van een derde.


Je snapt ongetwijfeld dat de producent, Continental in dit geval, er alles aan gelegen zal zijn om bijv. lid. 1a. en/of 1e. van toepassing te laten zijn. En dit is nog maar het topje van de ijsberg!

Bij 1a. en 1e. zou het van belang kunnen zijn dat jullie, tenminste wat ik uit het verhaal ("medio 2012") heb begrepen, het ongeval dus vóór de terugroepactie hebben gehad.

Hoe dan ook, ik hoop dat je een goede rechtsbijstandverzekering hebt want die zul je hard nodig hebben!
Dat dit geen erg opwekkend verhaal is begrijp ik terdege maar laten we het erop houden dat ik op juridisch gebied geen leek ben en in dit geval valse hoop wil voorkomen.

Tot slot nog dit: Het staat je uiteraard vrij om te doen en te laten wat je goeddunkt maar een welgemeend en dringend advies, laat je verder in het openbaar niet uit over deze zaak!

Nogmaals beterschap want gezondheid is toch het allerbelangrijkste!

Rob
Laatst gewijzigd door Rob Pt op 22 jan 2014, 23:21, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
De Motormuis
Winnaar "show your wing" fotowedstrijd
Berichten: 6771
Lid geworden op: 02 dec 2011, 00:05
Type Goldwing: GL1500
Locatie: Geldrop. Noord Brabant.

Re: Ongeval door banden Continental

Bericht door De Motormuis » 22 jan 2014, 23:20

Ik wens jullie beiden van harte beterschap en ook
heel veel sterkte met jullie zaak.
Hopelijk pakt het allemaal nog goed uit voor jullie.

Groeten,

Wil
De Motormuis.
Groeten,
Wil.



Een Goldwing rijder is een blijde rijder.

Wat wordt het toch mooi met al die GOLDWINGS op de weg.

HET IS EEN GROENE MET 6 CYLINDERS EN TWEE ANTENNE'S.

Plaats reactie