kleppenstellen gl1800


Technische vragen, tips, trucs, enz.

kleppenstellen gl1800

Berichtdoor henny » 21 Jan 2014, 21:58

Ik moet mijn inlaat kleppen stellen en wil dan gelijk alle kleppen weer optimaliseren.
Ik heb gehoord dat je dan speciaal gereedschap nodig bent om de spanner van de distributie ketting te ontspannen.
Wie kan mij vertellen wat voor gereedschap ik hier voor nodig ben en waar kan ik dit kopen.
Worden kleppen ruimer als ze slijten of krapper???
mvg henny
Gebruikers-avatar
henny
 
Berichten: 269
Geregistreerd: 13 Aug 2007, 21:17
Woonplaats: gronau
Type Goldwing: GL1800

Re: kleppenstellen gl1800

Berichtdoor 3000 » 06 Feb 2014, 18:05

Staan je inlaat kleppen dan te strak of te los?
Bij mij staan ze na 85.000 km nog goed. Niks aan de hand.
3000
 
Berichten: 96
Geregistreerd: 04 Feb 2008, 21:47

Re: kleppenstellen gl1800

Berichtdoor koltd » 07 Feb 2014, 16:09

Heb ik liggen

07ZMG-MCAA400

Gr
K0
K1
K2
K3/Z
LTD
Plain Jane 1100
Plain Jane 1200
http://www.classicwingsonwheels.nl
koltd
Winnaar "show your wing" fotowedstrijd
 
Berichten: 351
Geregistreerd: 16 Jul 2008, 23:00
Woonplaats: rotterdam
Type Goldwing: GL1000

Re: kleppenstellen gl1800

Berichtdoor henny » 07 Feb 2014, 17:37

Ik heb inmiddels mijn kleppen gesteld van de inlaat kleppen waren er 2 niet meer goed afgesteld deze hadden een speling van 0,10mm wat buiten de tolerantie ligt
Ik heb alle inlaat kleppen weer zo afgesteld dat ze op een speling van 0.15 mm zitten dat is wat de fabriek ook op
geeft.
De uitlaatkleppen waren allemaal nog goed afgesteld.
Het tooltje wat je eigenlijk nodig hebt om de distributie ketting te ontspannen en dan met name de rechter hebben wij toch nog kunnen ontspannen met een schroevendraaier en hulpstukken.
De linker gaat gemakkelijk met een schroevendraaier.
Maar als alles klaar is zet ik het op het forum met foto,s er bij.

mvg henny
Gebruikers-avatar
henny
 
Berichten: 269
Geregistreerd: 13 Aug 2007, 21:17
Woonplaats: gronau
Type Goldwing: GL1800

Re: kleppenstellen gl1800

Berichtdoor henny » 21 Feb 2014, 19:06

Het is gelukt Kleppen stellen!!!!!!

Het is ons gelukt om de kleppen te stellen van de goldwing gl 1800.
Wij zijn eerst begonnen met de demontage van het kleppendeksel zodat wij bij de nokkenas konden komen.
Daarna hebben wij de bougie,s er uit gedraaid
Daarna hebben in het deksel van de distributie kettingen de ronde afdichting in het midden eruit gehaald zodat wij de stand van de nokken as konden zien en zodoende bij elke cilinder de kleppen konden opmeten.
Het nummer van de cilinder staat op de bougie kabel van 1 tot 6
Wij hebben de stand steeds een cilinder verplaatst door de motor in de 5de versnelling te plaatsen en dan het achter wiel rond te draaien en dan door het ronde gat te kijken zodat de afstelling weer op de streep stond.

Afbeelding

Nadat wij de speling hadden opgemeten waren er 2 inlaat kleppen die buiten de tolerantie stonden.
Wij hebben alle inlaat kleppen weer 100% goed afgesteld omdat toch alles open was.
Het vreemde was dat de uitlaat kleppen wel goed stonden
En dan komt het moeilijkste de distributie ketting los maken zodat je de nokkenas kunt demonteren.
Je moet eerst de ketting ontspannen de ketting spanner moet je rechts om draaien om deze te ontspannen.
De linker was zo gedaan daar kon je met een schroevendraaier van onder bij.

Afbeelding

En dan komt de rechter daar kom je met een normale schroevendraaier niet bij je moet hier van boven bij maar dan krijg je er geen schroevendraaier in wij hebben het gedaan met een flexibele schroevendraaier met een bitje.
Deze hebben wij met een punttang vast gehouden dan de slang van de radiator weg drukken en vervolgens van bovenaf met een flexibel verlengstuk proberen de schroef aan te draaien en dan niet meer los te laten want dan is de ketting weer gespannen.
Dit is ons na ongeveer een half uur gelukt.

Nu konden wij beginnen met het uitrekenen van de nieuwe shims.
Om bij de shims te komen moet je een klep lichters demonteren deze kun je er zo uittrekken met een sterke magneet het voordeel is dat de shim niet weg kan vallen.

Afbeelding

Afbeelding

Op de shim staat een getal bv 208 dit is ook te meten met een micrometer 2,08mm
De inlaat moet zijn 0,15mm deze waren 0,10mm dat is 0,05mm verschil en dit mag hoogstens 0,03 zijn dus de shims vervangen.
Nieuwe shims is gemeten –goede + oude.
0, 10 - 0,15 +2,08 =2,03
Nadat je alle shims hebt vervangen kan de nokkenas er weer in je moet dan weer de distributie ketting ontspannen. en je hebt dan niet meer aan het achter wiel gedraaid en je ziet op het tandwiel van de nokkenas aan de linker en de rechterkant de strepen staan van boven naar beneden.
Staan ze vertikaal dan is het goed als hij maar een tandje te ver is dan valt dit al duidelijk op.
Dan weer de speling meten als het goed is mag alles weer in elkaar.
Dat was gelukkig het geval.

Afbeelding

Het volgende probleem was dat de draad van het kleppendeksel kapot ging terwijl alles met een momentsleutel werd aangedraaid maar ook dat hebben wij gerepareerd met een helicol.
En weer hebben wij wat geleerd.
Verder was het kinde spel om de rest weer in elkaar te zetten.
Ik hoop dat wij duidelijk waren zodat meer mensen de kleppen zelf kunnen stellen.
Als je er mee begint kan het krijg je er steeds meer plezier in en het stelt niet eens zoveel voor.

MVG Ferry en Henny
Gebruikers-avatar
henny
 
Berichten: 269
Geregistreerd: 13 Aug 2007, 21:17
Woonplaats: gronau
Type Goldwing: GL1800

Re: kleppenstellen gl1800

Berichtdoor Swadde » 21 Feb 2014, 22:10

Ferry en Henny,

Bedankt heren, mooi en duidelijk verhaal, met goede foto's.

MVG Wiebe.
Gebruikers-avatar
Swadde
 
Berichten: 57
Geregistreerd: 04 Jul 2006, 19:44
Woonplaats: Fryslân
Type Goldwing: GL1800

Re: kleppenstellen gl1800

Berichtdoor pcrider » 20 Jul 2017, 19:49

wat een mooi duidelijk verhaal, bij mijn oude GL1100 was het kinderspel, maar nu mijn GL1800 uit 2002 (114000km) links steeds harder begint te tikken, moeten de klepspeling denk ik toch bijgesteld worden, bij de vaste garage waar ik meestal met veel vertrouwen heen ga zei de monteur dat het beter is om de kleppen te horen dan dat je ze niet hoort. Ja dat zal zeker, maar ik rij tegenwoordig bijna 1000km per week en ik denk dat de motor er niet beter van wordt.
Als de motor iets moet trekken hoor je het tikken niet meer, alleen bij stationair hoor je het heel duidelijk en alleen links.

zijn de sims makkelijk te verkrijgen? of zit daar een lange levertijd op?
HONDA driver sinds 1986: CX500E-sport, 1988: CB750C vetter kuip en krauser kofferset, 1990: GL1100 Aspencade 1999 -- 2006: Pasific Coast 800, 2008: Pan European 1100 abs cbs tcs ,
2009: Goldwing GL 1500 Aspencade(1988), 2014:Goldwing GL1800 (2002)
Gebruikers-avatar
pcrider
 
Berichten: 115
Geregistreerd: 16 Mrt 2009, 19:24
Woonplaats: Kornhorn
Type Goldwing: GL1800

Re: kleppenstellen gl1800

Berichtdoor henny » 20 Jul 2017, 22:38

Zijn gewoon te koop ik heb het in de winter gedaan en op internet gekocht maar elke Honda dealer heeft ze wel succes
Gebruikers-avatar
henny
 
Berichten: 269
Geregistreerd: 13 Aug 2007, 21:17
Woonplaats: gronau
Type Goldwing: GL1800

Re: kleppenstellen gl1800

Berichtdoor henny » 21 Jul 2017, 19:28

henny schreef:Zijn gewoon te koop ik heb het in de winter gedaan en op internet gekocht maar elke Honda dealer heeft ze wel succes

Maak ook eens foto's en laat weten of het gelukt is.
Gebruikers-avatar
henny
 
Berichten: 269
Geregistreerd: 13 Aug 2007, 21:17
Woonplaats: gronau
Type Goldwing: GL1800

Re: kleppenstellen gl1800

Berichtdoor pcrider » 21 Jul 2017, 21:38

wordt een speciaal projectje :D
maar zal een kleine foto reportage met verslag maken.
HONDA driver sinds 1986: CX500E-sport, 1988: CB750C vetter kuip en krauser kofferset, 1990: GL1100 Aspencade 1999 -- 2006: Pasific Coast 800, 2008: Pan European 1100 abs cbs tcs ,
2009: Goldwing GL 1500 Aspencade(1988), 2014:Goldwing GL1800 (2002)
Gebruikers-avatar
pcrider
 
Berichten: 115
Geregistreerd: 16 Mrt 2009, 19:24
Woonplaats: Kornhorn
Type Goldwing: GL1800


Terug naar GL1800

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten