Speling veerpoten voor

Technische vragen, tips, trucs, enz.
Gebruikersavatar
Goldwing_GL1800
Berichten: 12
Lid geworden op: 19 mei 2013, 23:21
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Zeeland

Speling veerpoten voor

Bericht door Goldwing_GL1800 » 29 sep 2013, 11:35

Heeft iemand ervaring met speling op de veerpoten voor ?
de klacht is dat ik last heb van klappen op de voorvork heb inmiddels de motor opgekrikt en kom tot de ontdekking dat als ik aan mijn voorwiel trek deze een speling vertoond dit zit op de glijbussen van de veerpoten mijn vraag is dit normaal of hoeveel mag deze speling bedragen ?


GRT Reinier

benE
Berichten: 102
Lid geworden op: 15 sep 2012, 08:23
Type Goldwing: GL1800

Re: Speling veerpoten voor

Bericht door benE » 01 okt 2013, 06:47

Hallo,weet je zeker dat het niet de balhoofd lagers zijn? Als je speling op de vorkpoten zelf hebt,moet je ook olie lekkage hebben.Er mag geen axiale speling op de poten zitten en als dit al zoveel is dat je dit met de hand kan voelen,is er echt iets mis.
Vorige motoren:Suzuki intruder 1400:Goldwing 1200:Yamaha XV1900:Goldwing 1800:2 x Honda NC750X:Nu 2018 Goldwing 1800 Touring de luxe DCT.

Gebruikersavatar
RonalT
Berichten: 13406
Lid geworden op: 11 okt 2007, 09:45
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Dinteloord

Re: Speling veerpoten voor

Bericht door RonalT » 01 okt 2013, 10:44

In de voorvoork zitten glijbusssen waat de binnenpoot door schuift. Als die versleten zijn komt er speling. Olielekkage ontstaat als de oliekeringen lekken. Dat hoeft perse niet samen te gaan...... (overigens wel dikwijls)

Maar als je er zo weinig idee in hebt wat er aan de hand is lijkt het verstandig dat de topicstarter gewoon even bij een van de adverteerders hier boven aan de bladzijde langs gaat. Die zal hem met goede raad en vooral een goede reparatie kunnen helpen.
Groeten, RonalT


Kijk in de evenementen kalender wat er dan te doen is

And there is no better teacher than experience (Christain Horner)

Gebruikersavatar
Goldwing_GL1800
Berichten: 12
Lid geworden op: 19 mei 2013, 23:21
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Zeeland

Re: Speling veerpoten voor

Bericht door Goldwing_GL1800 » 01 okt 2013, 22:11

allereerst bedankt voor een snelle reactie nee het is niet mijn balhoofdlager het zijn echt de veerpoten ongeveer 8 mm op het hart van de as .( ga voor de motor zitten trek en druk op het voorviel dan zit het kantelpunt op de voordempers )
volgens mij komt daar mijn gebonk vandaan ben bij de dealer geweest maar die geeft aan dat dit normaal is ?? ( ik heb nog garantie )
ik heb geen ervaring met dit verschijnsel en kan er niets over vinden
ik heb mijn twijfels mijn andere motor heeft niets een pan 1100 uit 94 met 86000km de wing heeft 36000mile weg .bouwjaar 97.


GRT Reinier

Gebruikersavatar
RonalT
Berichten: 13406
Lid geworden op: 11 okt 2007, 09:45
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Dinteloord

Re: Speling veerpoten voor

Bericht door RonalT » 01 okt 2013, 23:45

Reinier, zo lang je garantie hebt zou alles normaal zijn. Zodra deze afgelopen is kan je dokken.

Maar laat je niets wijsmaken. Een voorvorkpoot hoort vrijwel geen speling te hebben. Hij beweegt alleen op en neer. Naar voren of opzij mag maar minimaal zijn.
Voor de zekerheid zou ik het wiel er eens uithalen en dan kijken hoe de poot beweegt. En of beide poten een gelijke speling vertonen.....

En als de speling naar jou idee te groot is .... terug gaan.

Om te kijken of de speling te groot is moet de voorvork uit elkaar, volgens mijn boek en dan kijken of er veel teflon van de bussen weg gesleten is. Meer dan 3/4 is te veel.
Maar dat is nogal een werk.
Groeten, RonalT


Kijk in de evenementen kalender wat er dan te doen is

And there is no better teacher than experience (Christain Horner)

Gebruikersavatar
Goldwing_GL1800
Berichten: 12
Lid geworden op: 19 mei 2013, 23:21
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Zeeland

Re: Speling veerpoten voor

Bericht door Goldwing_GL1800 » 02 okt 2013, 00:15

Bedankt er werd mij verteld dat het bronzen bussen zijn .
er is geen tolerantie maat zonder demontage ?

GRT Reinier

peter

Re: Speling veerpoten voor

Bericht door peter » 02 okt 2013, 00:21

Op mijn vorkpoten heb ik totaal geen speling. Zou effe second opinion vragen en dan terug gaan.

Gebruikersavatar
RonalT
Berichten: 13406
Lid geworden op: 11 okt 2007, 09:45
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Dinteloord

Re: Speling veerpoten voor

Bericht door RonalT » 02 okt 2013, 00:27

Klopt, er mag niet zo veel teflon weggesleten zijn dat er meer dan 3/4 koper te zien is.

Volgens het boek:
Replace the bushings if there is excessive scoring or scratching, or if the teflon is worn so that the copper surface appears on more than 3/4 of the entire surface.
Maar dit gaat over de vork van een 1500.....
Groeten, RonalT


Kijk in de evenementen kalender wat er dan te doen is

And there is no better teacher than experience (Christain Horner)

Gebruikersavatar
Goldwing_GL1800
Berichten: 12
Lid geworden op: 19 mei 2013, 23:21
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Zeeland

Re: Speling veerpoten voor

Bericht door Goldwing_GL1800 » 02 okt 2013, 22:04

Alleen bedankt voor jullie snelle reacties vanavond ook een monteur nog laten kijken is niet ok was de conclusie .
speling mag niet was zijn conclusie ook het anti duik systeem blijft hangen dit maakt het geheel nog erger.

Reinier

Gebruikersavatar
Cas
Winnaar "show your wing" fotowedstrijd
Berichten: 865
Lid geworden op: 21 okt 2016, 17:47
Type Goldwing: GL1800

Re: Speling veerpoten voor

Bericht door Cas » 21 okt 2016, 21:44

Hallo Reinier

Ik ben net nieuw op het forum en heb zelfs mijn Wing nog niet thuis maar waag me toch maar aan een reactie.

De voorvorkolie moet iedere 2 jaar worden vernieuwd PUNT!!!!
Daar zal niet iedereen het mee eens zijn omdat het een flinke klus is die bij een dealer ook nog eens aardig wat duiten kost.
De voorvorkolie verouderd snel, er komt water bij en slijpsel door de bewegende delen.
Deze mix van ellende moet dus de onderste glijbus lekker soepel door de onderste aluminium onderpoot laten glijden, maar helaas is er nu sprake van uithonen, de binnendiameter van je onderpoten wordt langzaam groter en dit veroorzaakt een niet te repareren speling op je voorvork.
Had dezelfde ellende met mijn huidige Varadero die toen 23.000 km op de teller had staan, daar heb ik nieuwe vorkpoten in gezet.
De eerste klus die ik ga doen als ik mijn GL1800 binnen heb is de voorvork reviseren. Nieuwe glijbussen en nieuwe keerringen.
O ja, de voorvork ook altijd uitspoelen om het residu te verwijderen, ik doe dat altijd met wasbenzine, verdampt lekker snel.

Groet Cas
Iedere ochtend zeg ik tegen mijn Wing: "niemand heeft ooit zoveel van iemand gehouden als ik van jou!"

Karin

Re: Speling veerpoten voor

Bericht door Karin » 22 okt 2016, 06:15

Goldwing_GL1800 schreef: de wing heeft 36000mile weg .bouwjaar 97.
RonalT schreef:Maar dit gaat over de vork van een 1500.....
Een wing uit '97 is een 1500... :mrgreen:

eric vdl
Berichten: 26
Lid geworden op: 29 okt 2013, 19:08
Type Goldwing: GL1800
Locatie: brakel

Re: Speling veerpoten voor

Bericht door eric vdl » 13 feb 2017, 19:52

ik rij met een 2012 model en ik zit ook met een beetje speling, soms krijg ik een tik in het stuur, heb dan de glijbussen vernieuwt en de olie maar het probleem blijft hetzelfde bij mij, zou ik de verkeerde glijbussen gekocht hebben ? de glijbussen van het vorig model zou ook dienen voor het model 2012 heb ik mij laten wijs maken, maar eerlijk gezegd begin ik eraan te twijfelen.
heb dan ook de veren veranderd naar Hyperpro veren en de olie gevuld tot 150mm van bovenkant gemeten en zo was dit vermeld in het boekje, ik heb gehoord volgens de werkboek dat de olie op 127 mm gevuld moet worden, zijn er soms hier mensen met die ervaring? alvast bedankt

Gebruikersavatar
Cas
Winnaar "show your wing" fotowedstrijd
Berichten: 865
Lid geworden op: 21 okt 2016, 17:47
Type Goldwing: GL1800

Re: Speling veerpoten voor

Bericht door Cas » 13 feb 2017, 20:27

Er zit altijd een minimale speling op de vorkpoten anders zouden ze niet op en neer kunnen bewegen. Echter, omdat er een laagje olie tussen de bewegende delen zit is die speling niet te voelen. Zit er eenmaal een duidelijk voelbare speling op de vorkpoten dan krijg je die er nooit meer uit, ook niet met nieuwe glijbussen. De aluminium onderpoot is dan uitgehoond omdat de olie er veel te lang heeft in gezeten, maar dat is dus mijn mening. Als je een tik voelt in het stuur dan heb je wel heel veel speling op de vorkpoten, de olie zou dit moeten dempen.
Iedere ochtend zeg ik tegen mijn Wing: "niemand heeft ooit zoveel van iemand gehouden als ik van jou!"

eric vdl
Berichten: 26
Lid geworden op: 29 okt 2013, 19:08
Type Goldwing: GL1800
Locatie: brakel

Re: Speling veerpoten voor

Bericht door eric vdl » 13 feb 2017, 20:49

Cas schreef:Er zit altijd een minimale speling op de vorkpoten anders zouden ze niet op en neer kunnen bewegen. Echter, omdat er een laagje olie tussen de bewegende delen zit is die speling niet te voelen. Zit er eenmaal een duidelijk voelbare speling op de vorkpoten dan krijg je die er nooit meer uit, ook niet met nieuwe glijbussen. De aluminium onderpoot is dan uitgehoond omdat de olie er veel te lang heeft in gezeten, maar dat is dus mijn mening. Als je een tik voelt in het stuur dan heb je wel heel veel speling op de vorkpoten, de olie zou dit moeten dempen.
bedankt en ik begrijp je, maar mijn wing is 4jaar oud met 37000 km is dit dan normaal? wanneer moet je dan de olie vervangen van de veerpoten, moet wel zeggen die tik in het stuur is er niet altijd heeft ook met de weg te maken he

Gebruikersavatar
Cas
Winnaar "show your wing" fotowedstrijd
Berichten: 865
Lid geworden op: 21 okt 2016, 17:47
Type Goldwing: GL1800

Re: Speling veerpoten voor

Bericht door Cas » 13 feb 2017, 20:59

Ik vervang mijn voorvorkolie iedere 2 jaar ongeacht het aantal km. Overigens is een klein beetje voelbare speling helemaal niet erg, daar zou je tijdens het rijden niets van moeten merken.
Iedere ochtend zeg ik tegen mijn Wing: "niemand heeft ooit zoveel van iemand gehouden als ik van jou!"

Plaats reactie