Tire pressure monitor system (TPMS)
- Cas
- Winnaar "show your wing" fotowedstrijd
- Berichten: 865
- Lid geworden op: 21 okt 2016, 17:47
- Type Goldwing: GL1800
Re: Tire pressure monitor system (TPMS)
De dopjes zijn stofkapjes, die dienen er niet voor om de lucht in de band te houden, dat doet het ventiel, de stofkapjes zorgen ervoor dat er geen vuil in het ventiel komt.
De contramoer is gewoon een extra zekerheid en inderdaad een crime om die bij de achterband los en vast te draaien.
De contramoer is gewoon een extra zekerheid en inderdaad een crime om die bij de achterband los en vast te draaien.
Iedere ochtend zeg ik tegen mijn Wing: "niemand heeft ooit zoveel van iemand gehouden als ik van jou!"
- paul goldwing
- Berichten: 35
- Lid geworden op: 17 aug 2014, 21:14
- Type Goldwing: GL1800
- Locatie: Dr88
Re: Tire pressure monitor system (TPMS)
hoe denkt u dat de druk word gemeten dan?
als je het dopje er op draait word het ventiel ingedrukt en komt er druk op de sensor te staan.
dus moet het dopje wel afsluiten
ik bedoel het sensordopje natuurlijk en niet het normale plasticdopje.
als je het dopje er op draait word het ventiel ingedrukt en komt er druk op de sensor te staan.
dus moet het dopje wel afsluiten
ik bedoel het sensordopje natuurlijk en niet het normale plasticdopje.
- Cas
- Winnaar "show your wing" fotowedstrijd
- Berichten: 865
- Lid geworden op: 21 okt 2016, 17:47
- Type Goldwing: GL1800
Re: Tire pressure monitor system (TPMS)
Op de bovenste foto zie je "dopjes" ook wel stofkapjes genoemd, de enige functie van deze stofkapjes is voorkomen dat er vuil in het ventiel komt.
Op de onderste foto zie je sensoren, dit zijn dus geen dopjes.
De sensoren hebben verschillende functies:
- het meten van de druk in de band
- het meten van de temperatuur in de band
- deze informatie doorzenden naar het display
- het ventiel afsluiten, de sensor neemt de functie van het ventiel over
- stof en vuil tegenhouden, de sensor neemt ook de functie van het stofkapje over.
Op de onderste foto zie je sensoren, dit zijn dus geen dopjes.
De sensoren hebben verschillende functies:
- het meten van de druk in de band
- het meten van de temperatuur in de band
- deze informatie doorzenden naar het display
- het ventiel afsluiten, de sensor neemt de functie van het ventiel over
- stof en vuil tegenhouden, de sensor neemt ook de functie van het stofkapje over.
Iedere ochtend zeg ik tegen mijn Wing: "niemand heeft ooit zoveel van iemand gehouden als ik van jou!"
- Marco1
- Winnaar "show your wing" fotowedstrijd
- Berichten: 1598
- Lid geworden op: 12 sep 2011, 00:51
- Type Goldwing: GL1800
- Locatie: Eindhoven de gekste
Re: Tire pressure monitor system (TPMS)
Das wel een hele slimme sensor, als hij de temperatuur in de band kan meten, terwijl die aan de buitenkant op het ventiel ziet.Cas schreef: De sensoren hebben verschillende functies:
- het meten van de druk in de band
- het meten van de temperatuur in de band
- deze informatie doorzenden naar het display
- het ventiel afsluiten, de sensor neemt de functie van het ventiel over
- stof en vuil tegenhouden, de sensor neemt ook de functie van het stofkapje over.
Groeten Marco1.
Honda NX250 Wit MX-84-JP 1993 (1997-1999)
Yamaha XJ600S Diversion KanarieGeel MT-28-VF 1995 (1999-2006)
Honda GL1500 SE Zwart/grijs MB-HG-86 1998 (2015-2018)
Honda GL1800 Candy Jupiter Orange MN-GR-78 2002 (2018-????)
Honda NX250 Wit MX-84-JP 1993 (1997-1999)
Yamaha XJ600S Diversion KanarieGeel MT-28-VF 1995 (1999-2006)
Honda GL1500 SE Zwart/grijs MB-HG-86 1998 (2015-2018)
Honda GL1800 Candy Jupiter Orange MN-GR-78 2002 (2018-????)
- Cas
- Winnaar "show your wing" fotowedstrijd
- Berichten: 865
- Lid geworden op: 21 okt 2016, 17:47
- Type Goldwing: GL1800
Re: Tire pressure monitor system (TPMS)
En dat allemaal voor 4 tientjes.
Iedere ochtend zeg ik tegen mijn Wing: "niemand heeft ooit zoveel van iemand gehouden als ik van jou!"
Re: Tire pressure monitor system (TPMS)
Voor de bewering dat hij een correcte temperatuurmeting kan geven geef ik ook niet zoveel.
Maar mijn vraag ging in eerste instantie over het waarom van de contramoer.
Mijn motor is nu uitgerust met degelijke metalen dopjes. Deze zijn zeker zwaarder dan die plastic dopjes die Cas op zijn foto laat zien. Ik schat dat de sensors misschien 2 gram zwaarder zullen zijn. (7 gram minus 2 gram moer is 5 gram. gschat gewicht huidge dopjes 3 gram).
Door het draaien van het wiel worden de sensors naar beneden (dus op het ventiel) gedrukt. Losdraaien zal dus tegen deze kracht in moeten gebeuren. Ik heb nog nooit van iemand gehoord dat hij/zij zijn ventieldopjes is verloren.
Ik ga ze dan ook zonder de contramoeren monteren, tenzij iemand mij met een steekhoudend argument kan overtuigen.
Uiteraard ben ik wel zo sportief om het te melden als ik onverhoopt toch een sensor zou verliezen.
Maar mijn vraag ging in eerste instantie over het waarom van de contramoer.
Mijn motor is nu uitgerust met degelijke metalen dopjes. Deze zijn zeker zwaarder dan die plastic dopjes die Cas op zijn foto laat zien. Ik schat dat de sensors misschien 2 gram zwaarder zullen zijn. (7 gram minus 2 gram moer is 5 gram. gschat gewicht huidge dopjes 3 gram).
Door het draaien van het wiel worden de sensors naar beneden (dus op het ventiel) gedrukt. Losdraaien zal dus tegen deze kracht in moeten gebeuren. Ik heb nog nooit van iemand gehoord dat hij/zij zijn ventieldopjes is verloren.
Ik ga ze dan ook zonder de contramoeren monteren, tenzij iemand mij met een steekhoudend argument kan overtuigen.
Uiteraard ben ik wel zo sportief om het te melden als ik onverhoopt toch een sensor zou verliezen.
- Wup
- Berichten: 628
- Lid geworden op: 16 dec 2012, 11:30
- Type Goldwing: GL1500
- Locatie: Helmond
Re: Tire pressure monitor system (TPMS)
@st. Bernhard: Veel GoldWings hebben haakse ventielen waardoor de sensors niet óp het ventiel drukken
maar eventueel door wat trilling mogelijk wat losser zouden kunnen gaan zitten en dan niet
meer naar behoren functioneren. De moeren zijn er dus als extra zekerheid om dit te voorkomen.
De sensor weegt 6 gram en mét moertje weegt het totaal 7 gram.
Grtz Wup
maar eventueel door wat trilling mogelijk wat losser zouden kunnen gaan zitten en dan niet
meer naar behoren functioneren. De moeren zijn er dus als extra zekerheid om dit te voorkomen.
De sensor weegt 6 gram en mét moertje weegt het totaal 7 gram.
Grtz Wup
GOLDWING FOREVER!!!
- bowser
- Berichten: 728
- Lid geworden op: 29 aug 2010, 15:14
- Type Goldwing: GL1800
- Locatie: Zegge
Re: Tire pressure monitor system (TPMS)
Dat moertje is er alleen tegen het stelen van de sensor
groeten uit de Zeg
- wingryder
- Winnaar "show your wing" fotowedstrijd
- Berichten: 1259
- Lid geworden op: 30 mar 2007, 23:10
- Locatie: Sassenheim
Re: Tire pressure monitor system (TPMS)
Heb vanmiddag het bandenspanningsmeetsysteem (wat een prachtig woord voor galgje ) gemonteerd.
Was even zoeken hoe de display te plaatsen want ik wil nergens in boren.
Uiteindelijk na wat piekeren heb ik het zo gedaan:
Inbusboutje van rechterstuurhelft er uit gehaald en een langere bout zonder kop er voor in de plaats, ringetje, contramoertje en alles goed vastzetten.
Bout wel een beetje buigen zodat het display iets omhoog wijst zodat je het goed kunt zien.
Schroefdraad van display is 1/4 " (zelfde als een statiefmoer) maar hij draait net genoeg op het M6 boutje, ook hier contramoertje tegen aan en huppekee vast zit het.
Ik heb het spul ook nog gelijmd met 10sec. lijm, dit kon ik doen omdat hij er niet meer af hoeft.
Opladen kan namelijk vanaf hier.
Nu nog even boutje zwart maken dan is het weer klaar
Werkt allemaal prima zo.
Leuk setje voor weinig geld
Was even zoeken hoe de display te plaatsen want ik wil nergens in boren.
Uiteindelijk na wat piekeren heb ik het zo gedaan:
Inbusboutje van rechterstuurhelft er uit gehaald en een langere bout zonder kop er voor in de plaats, ringetje, contramoertje en alles goed vastzetten.
Bout wel een beetje buigen zodat het display iets omhoog wijst zodat je het goed kunt zien.
Schroefdraad van display is 1/4 " (zelfde als een statiefmoer) maar hij draait net genoeg op het M6 boutje, ook hier contramoertje tegen aan en huppekee vast zit het.
Ik heb het spul ook nog gelijmd met 10sec. lijm, dit kon ik doen omdat hij er niet meer af hoeft.
Opladen kan namelijk vanaf hier.
Nu nog even boutje zwart maken dan is het weer klaar
Werkt allemaal prima zo.
Leuk setje voor weinig geld
Love to ride a goldwing!!!.
suzuki GT550 '75 tot '77 verkocht
400 cc ? Honda chopper achtig ding tot '83, verkocht
Eerste wing, een 1000, verkocht '84
2006 GL 1500,grijs, ingeruild op een rode
GL1800, deze in 2014 in ijsland aan brokken gereden, nu een zwarte
GL 1800,12-5-2021 verkocht
suzuki GT550 '75 tot '77 verkocht
400 cc ? Honda chopper achtig ding tot '83, verkocht
Eerste wing, een 1000, verkocht '84
2006 GL 1500,grijs, ingeruild op een rode
GL1800, deze in 2014 in ijsland aan brokken gereden, nu een zwarte
GL 1800,12-5-2021 verkocht
- Cas
- Winnaar "show your wing" fotowedstrijd
- Berichten: 865
- Lid geworden op: 21 okt 2016, 17:47
- Type Goldwing: GL1800
Re: Tire pressure monitor system (TPMS)
Vernuftig.
Iedere ochtend zeg ik tegen mijn Wing: "niemand heeft ooit zoveel van iemand gehouden als ik van jou!"
Re: Tire pressure monitor system (TPMS)
Vraag mij nog 1 ding af. Hoe waterdicht blijft dat rubbertje waar de oplaadplug onder ingestoken wordt na 10 keer opladen.
groet Huib
groet Huib
- Cas
- Winnaar "show your wing" fotowedstrijd
- Berichten: 865
- Lid geworden op: 21 okt 2016, 17:47
- Type Goldwing: GL1800
Re: Tire pressure monitor system (TPMS)
Dat blijft gewoon waterdicht, ook na 1000 keer opladen. Maar je zult maar zelden hoeven te laden, ik zet hem nooit uit en de indicator geeft nog steeds vol aan.
Iedere ochtend zeg ik tegen mijn Wing: "niemand heeft ooit zoveel van iemand gehouden als ik van jou!"
-
- Berichten: 9
- Lid geworden op: 29 jul 2017, 19:50
- Type Goldwing: GL1800
Re: Tire pressure monitor system (TPMS)
Hi,
Ik heb ook zo'n ding uit China nu ontvangen.Instrukties zeer erg summier, dus een stomme vraag.
Er zit een USB kabeltje bij. Is daarvan de bedoeling om het paneel op te laden? Hoe vaak moet dat?
Ik hoor jullie ervaringen graag,
Rob Bakker
Ik heb ook zo'n ding uit China nu ontvangen.Instrukties zeer erg summier, dus een stomme vraag.
Er zit een USB kabeltje bij. Is daarvan de bedoeling om het paneel op te laden? Hoe vaak moet dat?
Ik hoor jullie ervaringen graag,
Rob Bakker
- jellegs
- Berichten: 122
- Lid geworden op: 04 jan 2018, 19:17
- Type Goldwing: GL1200
- Locatie: Eindhoven
Re: Tire pressure monitor system (TPMS)
Ik heb ook nog een vraag over de TPMS. Kan je hem gemakkelijk op een andere motor gebruiken? Nadat ik gister op de terugweg vanuit het zwarte woud met de fazer ineens 120 kmph op een ram lege achterband bleek te rijden zonder iets door te hebben, wil ik er ook eentje. Ik had toch graag een half uur eerder willen weten dat mijn achterband lek was... Maar als ik een weekendje weg ga op de goldwing wil ik hem even overzetten naar de goldwing! Kan dat?:)
Yamaha Aerox (50cc) (verkocht)
Honda scoopy (50cc)
Suzuki V-strom 650 2010 (verkocht)
Honda CBR500R 2013 (verkocht)
Yamaha fz6 Fazer S2 2010
Suzuki Savage scrambler (verkocht)
Honda GL1200 Goldwing Aspencade 1985
Honda scoopy (50cc)
Suzuki V-strom 650 2010 (verkocht)
Honda CBR500R 2013 (verkocht)
Yamaha fz6 Fazer S2 2010
Suzuki Savage scrambler (verkocht)
Honda GL1200 Goldwing Aspencade 1985
- RonalT
- Berichten: 13424
- Lid geworden op: 11 okt 2007, 09:45
- Type Goldwing: GL1800
- Locatie: Dinteloord
Re: Tire pressure monitor system (TPMS)
Het zal best kunnen, zijn tenslotte allemaal losse onderdelen die er opgeplakt (unit) of geschroefd (dopjes) worden. Maar het systeem waarover eerder in dit topic geschreven wordt kost 41 euro.
Ik denk niet dat je daarvoor elke keer moet gaan prutsen met het risico dat er iets stuk gaat....
Ik denk niet dat je daarvoor elke keer moet gaan prutsen met het risico dat er iets stuk gaat....
Groeten, RonalT
Kijk in de evenementen kalender wat er dan te doen is
And there is no better teacher than experience (Christain Horner)
Kijk in de evenementen kalender wat er dan te doen is
And there is no better teacher than experience (Christain Horner)