windscherm gl 1000

Plaats hier algemene onderwerpen die betrekking hebben op de Goldwing
Plaats reactie
jamessmith260996
Berichten: 1
Lid geworden op: 31 jan 2018, 03:48
Type Goldwing: GL1000

windscherm gl 1000

Bericht door jamessmith260996 » 31 jan 2018, 03:57

Wie heeft er goede ervaringen met een werkend windscherm. Ik heb er 3 geprobeerd inclusief een spoiler, maar wordt het gebulder op langere tochten beu. Wil ook geen complete kuip maar zou heel graag een scherm vinden waarmee je zelfs met 120/140 km met open vizier zou kunnen rijden ,

met groet Andreoli

Gebruikersavatar
Cas
Winnaar "show your wing" fotowedstrijd
Berichten: 865
Lid geworden op: 21 okt 2016, 17:47
Type Goldwing: GL1800

Re: windscherm gl 1000

Bericht door Cas » 31 jan 2018, 12:48

Ik wil hier toch even op reageren. Als je met een naked bike rijdt, zoals een GL1000, dan heb je alleen te maken met rijwind. Turbulentie is een luchtwerveling die wordt veroorzaakt door obstakels in die rijwindstroom zoals ruitjes, opzetschermpjes, spiegels etc. Die luchtwervelingen raken het lichaam en ook de helm en dat veroorzaakt het gebulder.

Nu heb ik zelf ook een Honda Varadero met zo'n veel te klein ruitje en ben ik ook lid van de Transalp Club Nederland. Alle leden van die club, inclusief ikzelf, experimenteren eindeloos met andere ruiten, opzetspoilertjes en weet ik wat al niet meer. Allemaal zonder positief resultaat. Ik heb zelf veel ruitjes, spoilers en geld geïnvesteerd om er dan uiteindelijk achter te komen dat de beste ruit de standaard ruit is die er door Honda op is gezet.
Jij wilt er geen volledige kuip opzetten alleen een ruit, maar dan komen de luchtwervelingen niet alleen langs de bovenkant en de zijkanten maar ook langs onder.

Ik heb vroeger, ik dacht in 1976, ook een GL 1000 gehad en heb daar gewoon standaard mee gereden, lekker vol in de rijwind. Ik zeg altijd maar zo: wil je geen rijwind pak dan de auto.

Afbeelding

Daarna heb ik een GL 1100 gekocht, die kostte toen 11.000 gulden weet ik nog, en daar heb ik een Windjammer kuip opgezet, niet vanwege de rijwind maar gewoon omdat ik het mooi vond. Ik heb toen de hele motor in special paint laten spuiten.

Afbeelding

Afbeelding

Het effect van die kuip was formidabel, helemaal geen rijwind of turbulentie en je kon met 150 op de snelweg gewoon een sigaret roken en dan ging de rook naar voren. Er ontstond een vacuum achter de ruit waardoor je naar voren werd gezogen en dat was in het begin even wennen.
Ik vond die kuip geweldig maar goed, ieder zijn ding. Met alleen een ruit ga je het niet redden, sterker nog, met alleen een ruit ga je turbulentie veroorzaken.
Windjammers zijn overigens voor de GL 1000 nog steeds voor een prikkie te koop.

https://www.ebay.com/itm/Windjammer-Win ... 3226565473

http://craigvetter.com/pages/Vetter_Fai ... ry-P1.html
Iedere ochtend zeg ik tegen mijn Wing: "niemand heeft ooit zoveel van iemand gehouden als ik van jou!"

Plaats reactie