Interview met Yutaka Nakashini, hoofdontwerper Honda GL1800


Plaats hier algemene onderwerpen die betrekking hebben op de Goldwing

Interview met Yutaka Nakashini, hoofdontwerper Honda GL1800

Berichtdoor director » 16 Jan 2018, 22:00

In het nieuwste Honda Motor Magazine staat een interview met een Honda motorfietsontwerper, Yutaka Nakashini. Voor de liefhebbers heb ik de tekst even overgenomen;

Achter al die fantastische nieuwe modellen die op het Salon van Brussel te zien zijn, staat een stel knappe koppen. Lees op de volgende pagina's interviews met Honda motorfietsontwerpers. Te beginnen met Yutaka Nakashini, die aan het hoofd staat van het team dat de nieuwe Honda GL1800 Gold Wing ontwikkelde. Wij spraken met deze Large Project Leader over Honda’s nieuwe paradepaardje.

Bij de vorige grote upgrades van de Gold Wing was de opvallendste wijziging steeds een verhoging van de cilinderinhoud. Van 1000cc naar 1200cc, naar 1500cc en uiteindelijk naar 1800cc. Deze keer is dat niet het geval; is deze upgrade minder ingrijpend dan de vorige?

“Uiteraard kan je de cilinderinhoud van een motorfiets niet blijven opschroeven, waar eindigt het anders? Het is wel zo dat de Gold Wing voor 2018 technisch compleet gewijzigd is en tegelijkertijd volledig hertekend werd. Daarom is deze evolutie wel degelijk een even grote mijlpaal als de vorige grote updates aan de Gold Wing.”



Uiterlijk valt vooral op dat de Gold Wing een stuk slanker en lichter is geworden. Vanwaar dit ‘downsizen’? Moet de Gold Wing 18YM dan een soort nieuw segment creëren?

“Het is zeker niet de bedoeling om een nieuw segment te creëren, maar zoals ik al zei: je kunt niet blijven vergroten. De vorige Gold Wing was eigenlijk misschien té perfect en té comfortabel geworden, hij had een beetje te veel van alles. Door hem nog groter te maken liepen we het risico dat de Gold Wing uiteindelijk saai zou worden. Daarom werd het concept volledig opnieuw uitgedacht. De motorfiets werd inderdaad wat kleiner en slanker, maar bij deze afslanking wilden we de goede aspecten van de vorige Gold Wing behouden, en ons concentreren op de handelbaarheid van de nieuwe.”




Mag een motor dan niet perfect zijn? En is de nieuwe Gold Wing dan niet zo perfect als de vorige?

“Door het comfort nog meer te verhogen, vreesden we dat de emotie die motorrijden moet opwekken, deels verloren zou gaan. Sommige zaken wil je als motorrijder namelijk blijven voelen. Voor de ene motorrijder zijn dat de vibraties van de motor, voor de andere het geluid. Volgens mij moet motorrijden een ‘conversatie met de wind’ zijn. Wanneer je dan de bescherming zo perfect maakt dat je die rijwind niet meer voelt, neem je een deel van de beleving weg. De uitdaging was dus om een uiterst comfortabele motorfiets te ontwerpen, maar er toch voor te zorgen dat de beleving van het motorrijden niet verloren gaat.”



Is het dan niet vreemd dat er bij de nieuwe Gold Wing optioneel DCT verkrijgbaar is? Is schakelen ook geen deel van de beleving?

“Sommige mensen denken dat ze meer controle hebben over de motor met een klassieke versnellingsbak, maar eigenlijk is dat niet zo. Wanneer je sneller gaat rijden, en dus hoger in toeren gaat, word je eigenlijk door je motor verplicht om op te schakelen, je kan niet anders. Bij DCT krijg je eigenlijk net het omgekeerde. Het systeem kiest het ideale moment om te schakelen, waardoor er minder van je concentratie wordt geëist, en je dus meer van het rijden kunt genieten. Het is trouwens ook met DCT nog mogelijk om zelf te schakelen, je kan dus zelf op elk moment beslissen of je manueel of automatisch wilt rijden.”




Is er één bepaald stukje DNA dat elke Gold Wing moet bezitten en waar u absoluut niet wilde aan raken?

“Wij gaan ervan uit dat rijden met een Gold Wing een ‘way of life’ is, mensen die met een Gold Wing rijden, zullen eerder stellen: ‘Ik rijd met een Gold Wing’ dan te zeggen: ‘Ik rijd met de motor’. Juist daarom proberen we ervoor te zorgen dat een Gold Wing steeds een positieve invloed heeft op de eigenaar. En net die positieve invloed is het stukje DNA dat we bij elk Gold Wing-model willen behouden.”




Er is een erg trouwe en grote Gold Wing community. Is deze door jullie als ontwikkelaars geconsulteerd bij de ontwikkeling van dit nieuwe model?

“De community van Gold Wing-eigenaars is heel belangrijk voor ons, dus luisteren we inderdaad naar de noden en verzuchtingen van deze mensen. Dit was trouwens niet enkel het geval voor deze Gold Wing, maar ook voor alle voorgaande modellen.”



Gold Wing-rijders zijn geneigd om hun machine uit te rusten met tal van accessoires - al dan niet merkeigen – en zijn niet schuw van een dosis ‘bling bling’. Is hier bij de nieuwe motor nog veel ruimte voor en spelen jullie daar op in met een eigen accessoirelijn?

“We weten dat eigenaars van een Gold Wing hun motorfiets graag aanpassen om er nog meer hun ‘eigen’ Gold Wing van te maken. Voor het nieuwe model zullen er uiteraard op termijn heel veel accessoires te vinden zijn op de aftermarket, maar we hebben nu bij Honda zelf al 52 accessoires beschikbaar om de Gold Wing aan te passen, en dat is meer dan bij eender welk vorig model.”




Zit er op deze nieuwe Gold Wing technologie die we later zullen zien terugkomen bij andere toermotoren van Honda?

“Aangezien de Gold Wing eigenlijk ons vlaggenschip is, bevat hij inderdaad enkele technische hoogstandjes die je wellicht zal zien opduiken bij toekomstige Honda motorfietsen. Welke dit precies zullen zijn is nu nog moeilijk te zeggen.”
Groeten uit Volkel,
Erik Windmeijer
oprichter van http://www.goldwingforum.nl" onclick="window.open(this.href);return false;"

Bestel nu de forumkalender
Gebruikers-avatar
director
 
Berichten: 2987
Geregistreerd: 22 Mrt 2006, 17:13
Woonplaats: Volkel
Type Goldwing: GL1500

Terug naar Algemeen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Karin en 2 gasten