Re: Gesloten voor motorfietsen
Geplaatst: 28 feb 2017, 14:04
Als regelmatige gebruiker van een dijk, wil ik graag een kanttekening plaatsen bij de klachten van de omwonenden en argumenten aanleveren voor een tegengeluid .
Het lijkt een beetje op de ontwikkeling die we enkele tientallen jaren geleden hebben gezien toen boerderijen en loonwerkershuisjes in de buitengebieden steeds meer door niet-agrariërs werden ingenomen. De nieuwe bewoners stelden wel de rust en ruimte van de buitengebieden op prijs, maar niet de ook daar aan verbonden geur- en geluidsoverlast van de nog aanwezige agrarische bedrijven. Dat leverde een stortvloed aan procedures op totdat dit in de regelgeving min of meer werd opgelost.
Ik zie daar wel een parallel met de klachten van de dijkbewoners; de gebieden aan de dijken behoren tot de mooiste gebieden van Nederland en de -van oorsprong- agrarische bebouwing wordt steeds meer ingenomen voor niet-agrarische bewoning. De nieuwe bewoners stellen wel de mooie omgeving op prijs, maar willen deze liefst niet met ander mensen delen. Mijn standpunt is dat als je een woning koopt in een attractief gebied, je ook voor lief moet nemen dat je die moet delen met andere mensen die het er ook mooi vinden.
Zelf rijd ik in de vroeg ochtend en op het einde van de dag (door de weeks) regelmatig met de Goldwing over zo'n dijk. Ik gebruik de motor voornamelijk voor woon-werkverkeer en het is een heel plezierig begin of einde van de dag om dat op zo'n manier te doen. Daarbij ben ik eigenlijk nauwelijks door een andere motorfiets ingehaald, maar wel heel vaak door automobilisten die met veel grotere vaart over de dijk rijden. De enkele keer dat ik te voet over de dijk ga (gebeurt niet vaak, ik ben niet zo sportief) heb ik veel meer last van racefietsers die in grote getale en ook met grote snelheid over de dijk gaan, dan van motorrijders. Mijn indruk is dat de motorrijders over het algemeen de betere weggebruikers zijn.
Ik ben dan ook een groot tegenstander van de stigmatisering van motorrijders, wat ook nog voornamelijk gebeurt door een over het algemene relatief kleine groep van nieuwe dijkbewoners. De oorspronkelijke bewoners maken zich hier in het algemeen niet zo druk over. Mocht iemand in een discussie verzeild raken, dan hoop ik dat je wat aan deze argumenten hebt.
mvrg
Erik
Het lijkt een beetje op de ontwikkeling die we enkele tientallen jaren geleden hebben gezien toen boerderijen en loonwerkershuisjes in de buitengebieden steeds meer door niet-agrariërs werden ingenomen. De nieuwe bewoners stelden wel de rust en ruimte van de buitengebieden op prijs, maar niet de ook daar aan verbonden geur- en geluidsoverlast van de nog aanwezige agrarische bedrijven. Dat leverde een stortvloed aan procedures op totdat dit in de regelgeving min of meer werd opgelost.
Ik zie daar wel een parallel met de klachten van de dijkbewoners; de gebieden aan de dijken behoren tot de mooiste gebieden van Nederland en de -van oorsprong- agrarische bebouwing wordt steeds meer ingenomen voor niet-agrarische bewoning. De nieuwe bewoners stellen wel de mooie omgeving op prijs, maar willen deze liefst niet met ander mensen delen. Mijn standpunt is dat als je een woning koopt in een attractief gebied, je ook voor lief moet nemen dat je die moet delen met andere mensen die het er ook mooi vinden.
Zelf rijd ik in de vroeg ochtend en op het einde van de dag (door de weeks) regelmatig met de Goldwing over zo'n dijk. Ik gebruik de motor voornamelijk voor woon-werkverkeer en het is een heel plezierig begin of einde van de dag om dat op zo'n manier te doen. Daarbij ben ik eigenlijk nauwelijks door een andere motorfiets ingehaald, maar wel heel vaak door automobilisten die met veel grotere vaart over de dijk rijden. De enkele keer dat ik te voet over de dijk ga (gebeurt niet vaak, ik ben niet zo sportief) heb ik veel meer last van racefietsers die in grote getale en ook met grote snelheid over de dijk gaan, dan van motorrijders. Mijn indruk is dat de motorrijders over het algemeen de betere weggebruikers zijn.
Ik ben dan ook een groot tegenstander van de stigmatisering van motorrijders, wat ook nog voornamelijk gebeurt door een over het algemene relatief kleine groep van nieuwe dijkbewoners. De oorspronkelijke bewoners maken zich hier in het algemeen niet zo druk over. Mocht iemand in een discussie verzeild raken, dan hoop ik dat je wat aan deze argumenten hebt.
mvrg
Erik