Gesloten voor motorfietsen

Plaats hier algemene onderwerpen die betrekking hebben op de Goldwing
Gebruikersavatar
nazijspanweersolo
Berichten: 71
Lid geworden op: 02 jul 2015, 10:16
Type Goldwing: GL1500

Re: Gesloten voor motorfietsen

Bericht door nazijspanweersolo » 28 feb 2017, 14:04

Als regelmatige gebruiker van een dijk, wil ik graag een kanttekening plaatsen bij de klachten van de omwonenden en argumenten aanleveren voor een tegengeluid .

Het lijkt een beetje op de ontwikkeling die we enkele tientallen jaren geleden hebben gezien toen boerderijen en loonwerkershuisjes in de buitengebieden steeds meer door niet-agrariërs werden ingenomen. De nieuwe bewoners stelden wel de rust en ruimte van de buitengebieden op prijs, maar niet de ook daar aan verbonden geur- en geluidsoverlast van de nog aanwezige agrarische bedrijven. Dat leverde een stortvloed aan procedures op totdat dit in de regelgeving min of meer werd opgelost.

Ik zie daar wel een parallel met de klachten van de dijkbewoners; de gebieden aan de dijken behoren tot de mooiste gebieden van Nederland en de -van oorsprong- agrarische bebouwing wordt steeds meer ingenomen voor niet-agrarische bewoning. De nieuwe bewoners stellen wel de mooie omgeving op prijs, maar willen deze liefst niet met ander mensen delen. Mijn standpunt is dat als je een woning koopt in een attractief gebied, je ook voor lief moet nemen dat je die moet delen met andere mensen die het er ook mooi vinden.

Zelf rijd ik in de vroeg ochtend en op het einde van de dag (door de weeks) regelmatig met de Goldwing over zo'n dijk. Ik gebruik de motor voornamelijk voor woon-werkverkeer en het is een heel plezierig begin of einde van de dag om dat op zo'n manier te doen. Daarbij ben ik eigenlijk nauwelijks door een andere motorfiets ingehaald, maar wel heel vaak door automobilisten die met veel grotere vaart over de dijk rijden. De enkele keer dat ik te voet over de dijk ga (gebeurt niet vaak, ik ben niet zo sportief) heb ik veel meer last van racefietsers die in grote getale en ook met grote snelheid over de dijk gaan, dan van motorrijders. Mijn indruk is dat de motorrijders over het algemeen de betere weggebruikers zijn.

Ik ben dan ook een groot tegenstander van de stigmatisering van motorrijders, wat ook nog voornamelijk gebeurt door een over het algemene relatief kleine groep van nieuwe dijkbewoners. De oorspronkelijke bewoners maken zich hier in het algemeen niet zo druk over. Mocht iemand in een discussie verzeild raken, dan hoop ik dat je wat aan deze argumenten hebt.

mvrg

Erik
'81 1100 met EZS zijspan
'86 1200
'89 1500 ('92 blok)

Gebruikersavatar
Cas
Winnaar "show your wing" fotowedstrijd
Berichten: 865
Lid geworden op: 21 okt 2016, 17:47
Type Goldwing: GL1800

Re: Gesloten voor motorfietsen

Bericht door Cas » 28 feb 2017, 14:29

Zo is dat en als je huis koopt in de nabijheid van een vliegveld moet je ook niet gaan klagen als het vliegveld gaat uitbreiden en er ineens vliegtuigen over je huis vliegen, dit soort dingen kun je van tevoren inschatten.
Wat wielrenners betreft, ik zit, of liever gezegd zat, ook graag op de racefiets. Als ik nu een rit op de racefiets ga maken krijg ik vaak boze blikken of zelfs verwensingen naar mijn hoofd geslingerd van andere fietsers omdat die aso's die in grote groepen het verkeer onveilig maken het voor alle wielrenners verpesten. Hetzelfde verhaal als van de motorrijders.
Iedere ochtend zeg ik tegen mijn Wing: "niemand heeft ooit zoveel van iemand gehouden als ik van jou!"

Gebruikersavatar
rudolphwolven
Berichten: 534
Lid geworden op: 26 mei 2008, 02:11

Re: Gesloten voor motorfietsen

Bericht door rudolphwolven » 28 feb 2017, 18:55

Ik woon al bijna 50 jaar aan de provinciale weg in Lopik op een paar honderd meter afstand van de Lekdijk (ik kijk er via het weiland op uit) en ben daardoor goed in staat om e.e.a. te beoordelen.

Er spelen verschillende aspekten:
Het verkeer, zowel op de prov. weg als de Lekdijk is de laatste decennia gigantisch toegenomen..........niets nieuws dus.
Wel is ook het aantal motorrijders enorm toegenomen in die tijd........vooral als het voorjaar ontluikt komen ze allemaal uit hun stal.

In het midden van de week zijn er weinig motorrijders op de Lekdijk, echter in het weekend en dan vooral op zondag is het stervensdruk............begrijpelijk want het is een prachtig gebied en ik volg ook graag op mijn GL1000 de soepele bochten van deze dijk.....

1 ) Het gros van de motorrijders op de Lekdijk (snelheidslimiet 60 km/h) is de categorie van rustige toerrijders (75 %)........
2 ) Een klein deel, maar toch nog een behoorlijk aantal zijn onderlinge groepjes die gezamenlijk zo snel mogelijk de dijk willen berijden (20 %)..... dat vinden zij gewoon "lekker" of "fijn"......best begrijpelijk.......
Als zij een redelijke uitlaat hebben gaat dit nog wel, echter bij deze groep begint de "pijn" voor de dijkbewoners; helemaal als zij "getunde" uitlaten hebben. (1/3 van die 20%)
3 ) Als laatste wil ik noemen de categorie van de "soloscheurders" een enkele keer met 2 of 3 man welk zich kenmerken door nauwelijks/slechte uitlaatdemping ( 5 %) of een heel enkele keer helemaal geen uitlaat.....dit is een groep die voor een zeer groot deel van de "motoroverlast" verantwoordelijk is.......

Het punt is dat bij de groepen 2 ) en 3 ) de dijk "tamelijk snel" of "zo snel mogelijk" bereden wordt"......dat betekent dat na elke scherpe bocht of autohindernis (en dat zijn er onnoemelijk veel bij een drukke dijk in het weekend) voor de komende honderden meters rechte dijk het gas vol wordt opengetrokken.......tot snelheden van zelfs boven de 150km/u......(en eerlijk gezegd dat is ook een verdomd fijn gevoel dat accelereren, daar heb je jouw motor toch ook voor gekocht ?)....
In het volstrekt open landschap hoor je ze op honderden meters aankomen en na het passeren in volle acceleratie vervolgens nog zo'n halve km.....
Deze acceleraties met slecht of nauwelijks gedempte uitlaten betekenen zo'n 90 % van het overlastgevoel van de dijkbewoners......

De dijkbewoners zelf zijn voor zo'n 2/3 mensen, die er altijd al woonden (een fors deel is agrariër) en voor 1/3 voormalige "stadsbewoners" en dergelijke......goed verdienende of vermogende bewoners etc. die nu zij er eenmaal in geslaagd zijn om hier een chique huis of boerderij met een grote lap grond te kopen de "rust" willen hebben waarvan zij dachten dat die bij bij zo'n kostbare investering behoorde......een "rust" die zij ook graag aan hun "gasten/bezoekers" zouden willen tonen.........en niet....goh, dat geluid valt mij toch tegen hier, dat had ik niet verwacht.......
De meeste van deze nieuwe bewoners zijn goed/hoog opgeleid en kennen de wegen om tot gemeenteraden door te dringen, of kennen deze leden goed (ons kent ons).......zij zijn meestal de initiatiefnemers en "volhouders".....organiseren zich onderling en laten evt. geluidsmetingen uitvoeren.........

Mijn conclusie:
De motorrijders blijven niet vanzelf weg.........dit laat zich niet regelen
De "initiatiefrijke" dijkbewoners krijgen op een gegeven moment hun zin
Ikzelf weet het ook niet.......echt niet......

PS: de Lekdijk tussen Jaarsveld / Lopik en Schoonhoven wordt voorjaar 2017 verboden gebied voor motorrijders..... (alleen) in het weekend.
Proud winner of the NGWClub-USA contest "Bike of the Year 2016"-----with my 1975 Honda GL1000 K1
http://www.ngwclub.com/forum/viewtopic. ... 16#p648054" onclick="window.open(this.href);return false;

Gebruikersavatar
RonalT
Berichten: 13402
Lid geworden op: 11 okt 2007, 09:45
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Dinteloord

Re: Gesloten voor motorfietsen

Bericht door RonalT » 28 feb 2017, 19:57

Zoals jij het beschrijft denk ik inderdaad ook dat het is, maar dan zeg ik "niet afsluiten, maar handhaven".

Hier in het dorp geldt een max snelheid van 30 km/uur en daar gaat het gros van de automobilisten ook overheen. Die rijden veelal tegen de 50 soms 55 km/uur. Regelmatig komen er rijdenende discotheken voorbij, soms zo erg dat het boven het geluid van de radio bij ons binnen uit komt.
Ik ben benieuwd wanneer ons dorp wordt afgesloten voor auto's. Nee, ik geloof ook nooit dat dat zal gebeuren. Maar ik zie wel een parallel.

En dan voor de gemeentes waar die dijken binnen vallen: posteer op een onopvallende plaats een paar motoragenten en een lasergun en haal de rotte peren (of appels) er tussen uit. Boetes en uiteindelijk blijven deze figuren wel weg. Maar handhaven betekent ook meerdere keren per maand daar posten. En het levert ook de schatkist nog wat op. :-)
Groeten, RonalT


Kijk in de evenementen kalender wat er dan te doen is

And there is no better teacher than experience (Christain Horner)

Gebruikersavatar
rudolphwolven
Berichten: 534
Lid geworden op: 26 mei 2008, 02:11

Re: Gesloten voor motorfietsen

Bericht door rudolphwolven » 28 feb 2017, 22:08

RonalT schreef:Zoals jij het beschrijft denk ik inderdaad ook dat het is, maar dan zeg ik "niet afsluiten, maar handhaven".
En dan voor de gemeentes waar die dijken binnen vallen: posteer op een onopvallende plaats een paar motoragenten en een lasergun en haal de rotte peren (of appels) er tussen uit. Boetes en uiteindelijk blijven deze figuren wel weg. Maar handhaven betekent ook meerdere keren per maand daar posten. En het levert ook de schatkist nog wat op. :-)
Heel begrijpelijk zoals jij de oplossing aangeeft.......
Echter de verkeerspolitie zelf is altijd heel duidelijk over dit specifieke probleem geweest.........

De controle op dat dijktraject heeft "geen prioriteit" t.o.v. andere aspecten van snelheidshandhaving (er gebeuren ook nauwelijks ongelukken; bijna alleen maar motorrijders die uit de bocht vliegen en onder aan de dijk belanden).........
De prioriteit ligt met name bij de verkeershandhaving op de Prov. weg N210 (80km/h), waar het overdag zeer druk is, vaak te snel wordt gereden ('s nachts soms zelfs tot 160-180 km/h).........etc

Heel eerlijk, zo simpel is het.......zij hebben gelijk; het zijn bewoners die klagen over geluid.........de Lekdijk zelf is niet per sé gevaarlijk en de betreffende motorrijders brengen zich alleen maar zelf aldaar in gevaar......
Proud winner of the NGWClub-USA contest "Bike of the Year 2016"-----with my 1975 Honda GL1000 K1
http://www.ngwclub.com/forum/viewtopic. ... 16#p648054" onclick="window.open(this.href);return false;

peter

Re: Gesloten voor motorfietsen

Bericht door peter » 28 feb 2017, 22:14

Als het een beetje knap weer is zie je mij niet op zo'n dijk. Het steekt de moord van de fietsers en een klein beetje genieten zit er niet in als je achter een auto komt te hangen die de fietsers amper voorbij komt. Dan ga ik liever doordeweeks met minder goed weer over die dijk. Veel meer plezier.

Trouwens..... Ik ga wel naar de Eifel, bijna net zo ver weg en veel meer bochten :lol:

peter n.d.
Berichten: 1884
Lid geworden op: 22 mar 2014, 20:31
Type Goldwing: GL1800

Re: Gesloten voor motorfietsen

Bericht door peter n.d. » 01 mar 2017, 19:10

Beste forumrijders , ook in Belgie zijn er bepaalde wegen en streken afgesloten voor motorrijders . Ik denk dat ik dat al eens eerder heb gemeld . Sommige mensen mogen nog in een bos wonen en nog vinden ze het niet stil genoeg ( de vogels maken nog teveel lawaai ) .Binnenkort moeten we de moto in den de woonkamer zetten en een filmpje opzetten met prachtige bochten en kunnen we toch nog een beetje genieten van het motorrijden . :mrgreen: Groeten Bob , Christine , Peter n.d. :wink:

Gebruikersavatar
Bugje
Berichten: 172
Lid geworden op: 15 mar 2015, 13:13
Type Goldwing: GL1500
Locatie: Heijen
Contacteer:

Re: Gesloten voor motorfietsen

Bericht door Bugje » 01 mar 2017, 20:41

Uhm geld dat bord ook voor mij verboden voor motor.
Gl 1500 trike met auto kenteken.

Ik weet het even niet meer, met al die vreemde regelgeving.

Iemand die het wel weet ?
Heden GL 1800 EML trike ---- GL 1500 trike :)
Lang geleden als peuter op een driewieler begonnen, bevalt nog steeds..

Gebruikersavatar
Cas
Winnaar "show your wing" fotowedstrijd
Berichten: 865
Lid geworden op: 21 okt 2016, 17:47
Type Goldwing: GL1800

Re: Gesloten voor motorfietsen

Bericht door Cas » 01 mar 2017, 21:09

Afbeelding
Iedere ochtend zeg ik tegen mijn Wing: "niemand heeft ooit zoveel van iemand gehouden als ik van jou!"

Gebruikersavatar
Bugje
Berichten: 172
Lid geworden op: 15 mar 2015, 13:13
Type Goldwing: GL1500
Locatie: Heijen
Contacteer:

Re: Gesloten voor motorfietsen

Bericht door Bugje » 01 mar 2017, 21:40

Hoi Cas.

Bedankt het is mij nu duidelijk, er staat geld niet voor trikes.
Dat heb ik niet kunnen vinden (google). toch nog een voordeeltje voor trikes.
Hopelijk voor jullie dat de borden weer verdwijnen.

Bedankt Cas.
Heden GL 1800 EML trike ---- GL 1500 trike :)
Lang geleden als peuter op een driewieler begonnen, bevalt nog steeds..

Gebruikersavatar
rudolphwolven
Berichten: 534
Lid geworden op: 26 mei 2008, 02:11

Re: Gesloten voor motorfietsen

Bericht door rudolphwolven » 01 mar 2017, 21:41

***
**UIT DE ALLEDAAGSE PRAKTIJK.........................
*
Weer motorongeluk op 'crashdijk' Lopik
Door de nieuwsredactie · geplaatst: donderdag 4 augustus 2016, 20:36 uur | update: 21:50 uur

Op de onderste foto,genomen vanaf de Lekdijk zie je de motor (stipje) in de verte liggen........

Afbeelding

Afbeelding

LOPIK - Op de Lekdijk West in Lopik is donderdag opnieuw een motorrijder gewond geraakt bij een crash.

Het betrof dit keer een eenzijdig ongeluk. De bestuurder vloog uit de bocht en is met onbekende verwondingen overgebracht naar het ziekenhuis. De motor van het slachtoffer lag tientallen meters verderop in een weiland. Er komt een onderzoek naar de exacte toedracht van het ongeval.

In de lente en zomer is de Lekdijk een populaire route voor motorrijders. Dit tot grote ergernis van omwonenden en recreanten. Zij klagen al jaren over geluidsoverlast en gevaarlijke situaties door te hard rijden. Vorige maand verongelukte er nog een motorrijder op de Lekdijk-West in het nabijgelegen Schoonhoven.

Reacties van lezers

Uhh....ja Fred V. Als ik die foto nog eens goed bekijk, heb je inderdaad gelijk. Dan ga je veronderstellen, dat het niet met 60 km/h is gegaan. Tenminste....met een schuiver, kom je niet zo ver. Zeker niet in een weiland, wat weerstand geeft. Desondanks is het behoorlijk vervelend voor de motormuis en ik hoop dat hij voorspoedig herstelt en wanneer hij behoorlijk de snelheid erin heeft gehad, hiervan leert.
Binkie uit Midden Nederland | 05-08-2016 20:17 uur

Ook ik rij regelmatig met mijn vrouw beide in een scootermobiel over de Lekdijk, bij onoverzichtelijke bochten geef i de achteropkomend verkeer een sein U kan passeren en te gemoed komend verkeer een groet bij normaal rij gedrag e wij constateren dat er in de loop der jaren een duidelijke verbetering in het rijden zichtbaar is maar asso's zal je altijd houden
Pommetje-8 uit Ij-stein | 05-08-2016 15:28 uur
Binkie, als ik de tweede foto bekijk, ligt die motor toch een aardig eindje het weiland in. Als je daar netjes 60 km. rijdt, kom je niet zo ver.
FredV uit LOPIK | 05-08-2016 14:06 uur

Ook ik vind het met mijn Hayabusa, een mooi stuk dijk, als onderdeel van een leuke rit door IJsselstein en omstreken. Wil ik een keer het gas open trekken, ga ik steevast naar Duitsland en doe dat op de autobahn. Op zo'n dijk met een diversiteit aan weggebruikers, is het een kleine moeite om het gezellig voor iedereen te houden en niet andere weggebruikers de stuipen op het lijf te jagen. Pas je snelheid en je toerental aan en geniet van de omgeving. Overigens wil dit ongeluk niet zeggen, dat de motorrijder onverantwoord heeft gereden. Hij kan ook door bijvoorbeeld zand in een bocht, de macht over het stuur hebben verloren.
Binkie uit Midden Nederland | 05-08-2016 09:45 uur

Ik rij daar regelmatig motor en ik snap de omwonenden wel. De meeste motorrijders rijden daar gewoon prima. Ze rijden wel vaak wat te hard, maar zodra er fietsers zijn gaat het tempo er meteen uit en wordt er met ruime marge ingehaald. Ik ben ook niet heiliger dan de paus en rij daar ook wel eens 80. De motorrijders die het verpesten zijn vaak rijders met racemodellen die het leuk vinden om die tot 10.000 RPM en hoger op te jagen met bij voorkeur een uitlaat die net niet legaal is. Ik erger me er persoonlijk op de motor al kapot aan, moet je nagaan hoe het dan voor omwonenden is.
Henk uit Utrecht | 05-08-2016 09:00 uur

@cor: gezever over snelheid? Auto's die met 120+ km/u uit de bocht zeilen, je op een haar na missen omdat de bestuurder denkt dat hij Max Verstappen is maar helaas de rijvaardigheden van een amateur heeft, is geen gezever. Die talloze ongelukken zijn geen toeval. Je zult je maar net in de baan van zo'n zelfoverschattend bevinden.
Wim uit Zeist | 05-08-2016 01:27 uur

Wie weet betreft het hier een 'dom' ongeluk. De bestuurder hoe dan ook beterschap. Gisteren fietste ik echter over over de Lekdijk en het is onwaarschijnlijk hoe hard de auto's en motoren daar rijden. Mijn schatting is dat sommigen echt dik maar dan ook dik over de 100 km/u racen. Politie zou daar ferm moeten gaan controleren en niet vanuit een luxe auto die men al 1 km in de verte kan zien staan maar verdekt met een laserapparaat of zo. Gouden handel maar vooral veeeeel minder gevaar voor anderen!
Wim uit Zeist | 04-08-2016 21:43 uur

Altijd weer dat gezever over snelheid. De meeste overtredingen worden door auto's begaan. Motoren, of wat daar voor door moet gaan maken meestal teveel herrie, vooral bij afremmen en optrekken bij verkeersdrempels. Gevaarlijke situaties worden meestal veroorzaakt door grote groepen fietshufters.
Cor van Selm uit Schalkwijk | 04-08-2016 21:29 uur
Proud winner of the NGWClub-USA contest "Bike of the Year 2016"-----with my 1975 Honda GL1000 K1
http://www.ngwclub.com/forum/viewtopic. ... 16#p648054" onclick="window.open(this.href);return false;

Gebruikersavatar
Cas
Winnaar "show your wing" fotowedstrijd
Berichten: 865
Lid geworden op: 21 okt 2016, 17:47
Type Goldwing: GL1800

Re: Gesloten voor motorfietsen

Bericht door Cas » 01 mar 2017, 21:51

En zo zijn er nog een heleboel

https://www.google.nl/search?q=lekdijk+ ... QQ_AUIBigB" onclick="window.open(this.href);return false;
Iedere ochtend zeg ik tegen mijn Wing: "niemand heeft ooit zoveel van iemand gehouden als ik van jou!"

Gebruikersavatar
rudolphwolven
Berichten: 534
Lid geworden op: 26 mei 2008, 02:11

Re: Gesloten voor motorfietsen

Bericht door rudolphwolven » 01 mar 2017, 21:52

***
NOG WAT INFO VAN HET BUREAU DAT GELUIDSMETINGEN DOET............
***
Geluid motoren op Lekdijk nader geanalyseerd

De KNMV (Vereniging van motorrijders) laat weten dat de Lekdijk tussen Bergambacht, Schoonhoven en Lopik open blijft voor motorrijders. ( Is dus niet meer zo ) Omwonenden van de dijk klagen over geluidsoverlast van motorrijders. Vooral op mooie dagen wordt de tuinconversatie meermaals overstemd door het geluid van passerende motorfietsen.

Verkeersmeting

De gemeenten Lopik, Schoonhoven en Bergambacht liggen aan de rivier de Lek. In alle drie de gemeenten zijn dijken langs deze rivier aanwezig. Alle drie de gemeenten ontvangen in meer of mindere mate meldingen van overlast van motoren op de Lekdijk. De overlast betreft voornamelijk de geluidsoverlast van deze motoren. Ook geven deze motoren de andere weggebruikers een (subjectief) verkeersonveilig gevoel. De gemeenten hebben daarom gezamenlijk het probleem geïnventariseerd. Om objectieve gegevens te verzamelen is er als eerste een verkeersmeting uitgevoerd om de hoeveelheid verkeer en motoren op de Lekdijk te inventariseren.

Uit de tellingen blijkt dat in de weekenden de motorfietsen ongeveer 21% van het totale verkeer uitmaken.

Geluidberekeningen

De Omgevingsdienst Midden Holland heeft deze verkeerstellingen ingevoerd in een rekenmodel. Dit model berekent op basis van de landelijke regelgeving en richtlijnen de akoestische kwaliteit van de leefomgeving van de woningen aan de Lekdijk. Als samenvatting geeft het rapport aan dat de akoestische kwaliteit ter hoogte van de woningen (54 dB) volgens de Milieukwaliteitsmaat van Miedema als redelijk kan worden beoordeeld en dat de bijdrage van motorfietsen aan de geluidsemissie (1 dB) verwaarloosbaar is. Bovendien blijkt dat de geluidsbelasting van alleen de motorfietsen op de Lekdijk West maximaal 44 dB Lden bedraagt. De aftrek 110g is hierbij niet meegenomen.

De Omgevingsdienst is daarbij uitgegaan van de volgende intensiteiten:

Afbeelding

De Omgevingsdienst eindigt de rapportage met "De beleving van geluidshinder is sterk afhankelijk van de persoon en de omstandigheden. Het is dan ook niet zeker te stellen dat de bewoners langs de Lekdijk West geen hinder zullen ondervinden alsgevolg van de passages van de motorfietsen op de weg. maar de inschatting is dat er geen onaanvaardbare hinder zal worden ondervonden."

Mijn analyse

Ik stel - op persoonlijke titel - vragen bij de conclusie van de Omgevingsdienst. De conclusie is immers gebaseerd op berekeningen op grond van het Reken- en meetvoorschrift geluid, waaruit zou blijken dat het geluid van de motoren slechts 1 dB bijdraagt aan de Lden. De vraag is of het Reken- en meetvoorschrift representatief is in dit geval.

Zoals iedereen uit eigen ervaring wel zal weten, rijden er individuele motoren rond die in de praktijk zeer lawaaiig zijn. Hoewel ik daar zelf geen metingen aan heb verricht, zegt mijn auditieve waarneming dat het verschil tussen een stille motorfiets en een lawaaiige kan oplopen tot 20 dB of meer. Dit blijkt te kloppen met de gegevens in een artikel van Erik de Graaff. Daaruit blijkt dat agressief rijden en gebruik van een illegale uitlaat het geluid van een motorfiets 30 dB kan verhogen. Het percentage lawaaiige motoren ken ik niet; wel valt het altijd weer op als er zo een lawaaiig ding langsrijdt. Zelfs achter het stuur - binnen, in je eigen auto - valt het lawaai op. En als je er eentje hebt gehoord, volgen er vaak nog meer.

Volgens het RMG2012 zijn de emissietermen voor Rekenmethode I als volgt voor lichte motorvoertuigen en motorfietsen, met Vo = 80 km/uur:

Afbeelding

Als ik dit gebruik bij een berekening, blijkt dat een motorfiets bij een snelheid van 60 km/uur slechts 0,3 dB meer geluid maakt dan een personenauto.

Klopt dat met de praktijk? Stel dat 1% van de motoren - zoals een Yamaha-fan in een ingezonden brief schrijft - op de Lekdijk voorzien is van een illegale uitlaat en dat die motor 30 dB extra geluid maakt. Een simpele berekening leert dat die ene procent lawaaiige motoren een effect heeft van 10 dB op de emissie van alle motoren samen.

De Omgevingsdienst heeft berekend dat de motoren samen een geluidsbelasting van 44 dB veroorzaken - tenminste als al die motoren voldoen aan de emissie van het Rekenvoorschrift. Als 1% van de motoren 30 dB meer geluid maakt, wordt de bijdrage van de motoren derhalve 54 dB. De totale imissie neemt dan met meer dan 3 dB toe door die ene procent lawaaiige motoren. Dat mag toch niet aanvaardbaar genoemd worden naar mijn mening! Het gaat dan toch echt om veel meer dan een incidentele piek in het geluid!

Asociale hork

Het wordt tijd dat die ene procent easy-lawaai-rijders zich bezint. Deze kunnen een voorbeeld nemen aan de mening van ene "Woudschim", die op een motorforum schreef:

Heb ooit een GTR1000 gehad, met open after-market uitlaat. Klonk onwijs bruut, absoluut.
Toch heb ik na een paar maanden de db-killers weer gemonteerd omdat ik me toch wel zo'n asociale hork voelde...

De APK voor auto's is onder andere ingevoerd omdat een kleine minderheid van autobezitters zijn personenauto niet goed onderhield. Ik begrijp eigenlijk niet dat dit voor motorrijders anders zou liggen. De grote groep nette rijders moet dan inderdaad lijden onder een kleine minderheid met een lawaaiuitlaat.

>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>
>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>


In officiële berekeningen met het Reken en Meetvoorschrift Geluid 2012 geven motorfietsen geen relevante bijdrage aan de geluidbelasting. Toch staan motorfietsen en bromfietsen al jaren in de top van de geluidhinderenquêtes.

De geluidhinder door motorfietsen is een typisch hotspot probleem. Op bepaalde dagen, op bepaalde locaties is er sprake van geluidhinder door bepaalde motorfietsen: typisch op de eerste lentedag op een kronkelende rivierdijk, net na een bocht, als er een paar hobby racers langs komen. Zodra we gaan middelen over meerdere dagen, meerdere locaties of meerdere voertuigen, dan valt de specifieke hinder rekenkundig weg. Het Reken en Meetvoorschrift Geluid 2012 is bedoeld om de jaargemiddelde geluidbelasting te berekenen van een verkeersstroom bij een gemiddelde snelheid en is niet zonder meer bedoeld en geschikt om de hinder van specifieke voertuigen in specifieke omstandigheden te berekenen.

In het kader van het project Stiller op Weg schreven wij een aantal factbooks, waaronder één over specifieke hinder en handhaving. Een interessante gedachte is om de geluidberekeningen in specifiek hindergevallen uit te breiden met een obstakelcorrectie voor motorfietsen. De specifiek hinder ontstaat immers als de tweewielers accelereren vanuit een krappe bocht of ander obstakel. De verhoogde geluidemissie rond deze punten zou dan in het model ingevoerd kunnen worden.

Afbeelding

Effect van uitlaatsysteem en rijgedrag op geluidemissie van een motorfiets. Groen geeft standaard motor weer en rood motor met illegale uitlaat. Links het effect bij normaal rijgedrag, rechts het effect bij agressief rijgedrag. Agressief rijgedrag geeft tot 15 dB meer geluid. Agressief rijgedrag in combinatie meteen illegale uitlaat geeft tot 30 dB meer geluid bron: Factbook Hinder en handhaving, 2012

De technische oorzaak van de geluidhinder door tweewielers is het enorme dynamische bereik van de geluidemissie, dat circa 30 dB groter is dan van de meeste auto’s en vrachtwagens. Dit geldt niet voor de normale motorfietsen met een normaal rijgedrag. Hiervan is de geluidemissie vergelijkbaar met personenauto’s. De combinatie van (illegaal) gemodificeerde uitlaten en (illegaal) “sportief” rijgedrag geeft een 30 dB toename van de maximale geluidemissie. In de praktijk is het slechts een klein percentage van de motorrijders dat de combinatie van deze twee factoren etaleert. Technische oplossingen zouden dus ook hier gezocht kunnen worden: handhaving op originele uitlaten en handhaving van snelheid. Verreweg de grootste groep van motorijders kan dan gewoon zijn pleziertochtje op de Lekdijk vervolgen, zonder dat omwonenden (grote) geluidhinder ondervinden.
Proud winner of the NGWClub-USA contest "Bike of the Year 2016"-----with my 1975 Honda GL1000 K1
http://www.ngwclub.com/forum/viewtopic. ... 16#p648054" onclick="window.open(this.href);return false;

Gebruikersavatar
Cas
Winnaar "show your wing" fotowedstrijd
Berichten: 865
Lid geworden op: 21 okt 2016, 17:47
Type Goldwing: GL1800

Re: Gesloten voor motorfietsen

Bericht door Cas » 01 mar 2017, 22:24

Als ik dit zo lees wordt het tijd voor een nieuw verkeersbord.

Afbeelding
Iedere ochtend zeg ik tegen mijn Wing: "niemand heeft ooit zoveel van iemand gehouden als ik van jou!"

Gebruikersavatar
Nautic
Berichten: 103
Lid geworden op: 25 jun 2016, 21:53
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Moerstraten

Re: Gesloten voor motorfietsen

Bericht door Nautic » 02 mar 2017, 01:10

Als je goed kijkt zit er onder het verbodsbord voor motoren op de Lekdijk, een bord waarop staat dat dat verbod geldt van Vrijdagavond 22:00h tot Maandagochtend 08:00h.
Nu weet ik niet wanneer jullie aldaar gereden hebben, maar afgelopen jaar ben ik een keer of vier / vijf die dijk helemaal afgereden van Alblasserdam tot Lexmond, en daarna binnendoor naar Leerdam ,
en dan via de mooie weggetjes langszij de Merwede weer terug richting Papendrecht.
Ik heb deze route 2 keer in het weekend ( proberen ) te rijden, en twee keer op een doordeweekse dag.
Ik ga hem nooit meer in het weekend rijden,want verbod of geen verbod, er is geen doorkomen aan op die dijk in het weekend !
Een ongeloofelijke kluwen van fietsers en wandelaars die zoals overal en altijd in heel Nederland , zich aan niets of niemand wat gelegen laten liggen!
Schijt aan iedereen , is het motto.
Daardoorheen krioelt het van de zondagsrijders in hun gepoetste autootjes , en door dat circus moet jij je dan nog eens zien te wurmen, op je Goldwing !!??

Ook heb ik deze route dus een paar keer op een doordeweekse dag kunnen rijden.
Héérlijk rustig, de gehele dijk voor mijzelf , met een lekker rustig gangetje de hele dijk kunnen afrijden, terwijl zelfs ons blikveld niet werd gehinderd door wat voor medeweggebruiker dan ook.
De incidentele scholier op zijn fietsje daargelaten !!
Dus hoe idioot en discriminerend zo'n weekend verbod ook is, ( wij betalen toch ook wegenbelasting ? ) ze mogen het gros van de dijkwegen lekker houden in het weekend, vééls te druk, ik ga er wel lekker rijden doordeweeks
wanneer ik weekend dienst heb.
Dan heb ik de weg fijn voor mezelf !!
Je kan het krijgen hoe je het hebben wil !!?? :twisted:

Plaats reactie