Mijn ervaringen met de Wing

Plaats hier algemene onderwerpen die betrekking hebben op de Goldwing
Gebruikersavatar
Cas
Winnaar "show your wing" fotowedstrijd
Berichten: 865
Lid geworden op: 21 okt 2016, 17:47
Type Goldwing: GL1800

Mijn ervaringen met de Wing

Bericht door Cas » 12 feb 2017, 17:05

Inmiddels heb ik zo'n 3000 km met de Wing gereden dus ook maar eens mijn bevindingen neerpennen.
In een vroeger leven heb ik ook 2 Goldwings gereden, een GL1000 en een GL1100. Beiden waren nieuw en de GL1100 kostte toen 11.000 gulden weet ik nog.

Afbeelding

Afbeelding

In 1987 ben ik gestopt met motorrijden en in 2011 heb ik de draad weer opgepakt. Eens een Goldwing, altijd een Goldwing vond ik toen ook maar om nu meteen als heropstapper op een GL1800 te stappen vond ik een beetje te gortig dus eerst weer een beetje ervaring opgedaan met een Honda Varadero XL1000V.

De eerste GL1800 die ik ooit zag is alweer aardig wat jaartjes geleden in het Belgische Wuustwezel. Het eerste dat mij opviel was de wigvorm van het massieve frame en de dikke cilinderkoppen. Ik heb mijn auto aan de kant gezet om deze opvallende verschijning eens van dichterbij te bekijken. De eigenaar en eigenaresse kwamen graag hun bevindingen vertellen en nadat ik de motor tot in de kleinste details had bekeken was er ook nog een bak koffie. Ik wist het toen al, als ik weer ging motorrijden dan zou het deze worden.

Vorig jaar, in de Pyreneeën, heb ik heel wat Goldwings voorbij zien glijden en in Andorra stonden er ook nog een stuk of 10 geparkeerd dus toen was ik om. Op 7 november 2016 stond de motor op kenteken en konden we gaan rijden.

De vormgeving en uitstraling van deze dikke motorfiets is formidabel en tijdloos. Honda kan van alles aan de Wing veranderen om hem "met de tijd te laten meegaan" maar ze kunnen hem nooit mooier maken. De designer die deze motor heeft ontworpen was zijn tijd ver vooruit.

De eerste tocht met de Wing was uiteraard spannend maar al snel werd duidelijk dat het allemaal heel licht en vanzelf ging en was het eigenlijk prettiger rijden dan met de Varadero. De koersvastheid en stabiliteit van de Wing is prima en ook lange snelle bochten op de autosnelweg gaan moeiteloos en daar wilde de Varadero wel eens gaan zwabberen. Ook is de Wing veel minder windgevoelig dan de Varadero en dat ondanks die grote zetel achterop die toch in feite een windvanger is.

Het hoge gewicht bij manoeuvreren is verwaarloosbaar. De Wing heeft een lage zitpositie en een laag zwaartepunt, de Varadero heeft een zeer hoge zitpositie en een zeer hoog zwaartepunt wat manoeuvreren ook erg lastig maakt. Gelukkig heeft de Wing echter wel een achteruitversnelling.

Op de binnenweggetjes zijn de lange veerwegen van de Varadero echter weer wel prettig, die vangen kuilen en gaten in het wegdek beter op maar ja, de Goldwing is dan ook gemaakt voor het strakke asfalt.

Door zijn lange wielbasis is het op rotondes een beetje harder werken maar dat heb ik nog niet als een probleem gezien.

Een paar weken geleden voor het eerst met een duo (55 kg) een tochtje door 't Gooi gemaakt en dat ging ook moeiteloos hoewel je soms toch wel het extra gewicht voelt dat eigenlijk te ver naar achteren zit. Ik moest op een smal weggetje rechtsaf een scherpe draai maken (scherper dan 90 graden) en daar stond ook verkeer opgesteld dus er was maar heel weinig ruimte. Toen was het toch even billenknijpen, wat zeg ik.............zelfs de bekleding van het zadel zat in mijn bilnaad! Misschien een kwestie van voertuigbeheersing.

Het zadel en de zitpositie zijn perfect, nooit last gehad van zadelpijn of vermoeidheid, wel pijnlijke knieschijven dus af en toe even de benen strekken.
Al met al een geweldige motorfiets, niet alleen om op de rijden maar ook een plaatje om naar te kijken.

Nadelen? Ik had graag een grotere actieradius gehad, het shimmyen van het stuur vind ik vreemd en ik erger me mateloos aan het zingen van de banden in bochten.
Iedere ochtend zeg ik tegen mijn Wing: "niemand heeft ooit zoveel van iemand gehouden als ik van jou!"

GL-1800
Berichten: 1486
Lid geworden op: 14 okt 2012, 12:00
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Waar de Wing ons brengt..

Re: Mijn ervaringen met de Wing

Bericht door GL-1800 » 12 feb 2017, 18:49

Die 1e foto...met die R4 op de andere kant.......mooi he?? en verder....niets :D :D :D
Iedereen weet alles maar... :? Niemand weet iets... :lol:
Groetjes Rob.

Gebruikersavatar
Cas
Winnaar "show your wing" fotowedstrijd
Berichten: 865
Lid geworden op: 21 okt 2016, 17:47
Type Goldwing: GL1800

Re: Mijn ervaringen met de Wing

Bericht door Cas » 12 feb 2017, 18:58

Uhhh, ja, toen begon de ontwikkeling van de Goldwing. Inmiddels is de Goldwing uitgegroeid tot de..............GL1800!

Afbeelding
Iedere ochtend zeg ik tegen mijn Wing: "niemand heeft ooit zoveel van iemand gehouden als ik van jou!"

GL-1800
Berichten: 1486
Lid geworden op: 14 okt 2012, 12:00
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Waar de Wing ons brengt..

Re: Mijn ervaringen met de Wing

Bericht door GL-1800 » 12 feb 2017, 20:26

Yep Cas, Yep.

Wij gaan zien......Ofwel, dr is meer tussen hemel en aarde.......maar de Wing zit daar!!! :D :D
Iedereen weet alles maar... :? Niemand weet iets... :lol:
Groetjes Rob.

Gebruikersavatar
Cas
Winnaar "show your wing" fotowedstrijd
Berichten: 865
Lid geworden op: 21 okt 2016, 17:47
Type Goldwing: GL1800

Re: Mijn ervaringen met de Wing

Bericht door Cas » 12 feb 2017, 20:39

Daar zit ze, met vleugels, hoe mooi kan het leven zijn!

Afbeelding
Iedere ochtend zeg ik tegen mijn Wing: "niemand heeft ooit zoveel van iemand gehouden als ik van jou!"

peter

Re: Mijn ervaringen met de Wing

Bericht door peter » 13 feb 2017, 11:44

Het is inderdaad een fijne fiets en menigeen maakt de fout om eerst "licht" te beginnen en later blijkt de gl1800 eigenlijk nog makkelijker te berijden dan de lichte fiets.
Manouvreren is een kwestie van oefenen en vertrouwen hebben in de motor.
Het schudden in het stuur is niet normaal en misschien eens een expert laten rijden.
De banden die zingen moet je mee leren leven, dat ligt niet aan de goldwing maar aan de banden en komt vaak doordat er gereden is met een te lage bandenspanning. Op den duur gaan bijna alle banden zingen. Is gewoon het profiel. Oplossing? Radio harder zetten.

Gebruikersavatar
pieter
Berichten: 2638
Lid geworden op: 09 sep 2011, 21:04
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Rucphen

Re: Mijn ervaringen met de Wing

Bericht door pieter » 13 feb 2017, 12:28

Ik sluit me aan bij hetgeen Peter zegt, voor het bochtenwerk moet je niet denken van m'waa laat hem maar lekker in de hoge versnelling staan want koppel genoeg, gewoon ffe een tandje of wat terug en op een gegeven moment heb je de "vorm" helemaal te pakken.
Wat de bandenspanning betreft, bij de 1800 let dit heel nauw anders gaat hij banden vreten en het is een kleine moeite om dit met regelmaat te doen, des te langer heb je er plezier van.

Groet Pieter.
A Man's got to know his limitations

Gebruikersavatar
Cas
Winnaar "show your wing" fotowedstrijd
Berichten: 865
Lid geworden op: 21 okt 2016, 17:47
Type Goldwing: GL1800

Re: Mijn ervaringen met de Wing

Bericht door Cas » 13 feb 2017, 12:50

Haakse bochten neem ik altijd in de 2e versnelling, ik maak geen misbruik van het koppel, maar een hele scherpe draai maken met maar 2 meter ruimte, een zeer lage snelheid en een duo achterop is toch wel even wennen met al dat gewicht.

Mijn bandenspanning controleer ik vrijwel voor iedere rit maar de achterband die er nu opligt moet dit jaar vervangen worden.

Binnenkort maar eens een ritje maken richting testrijder Peter en eens kijken wat zijn bevindingen zijn.

Nu maak ik mee eerst druk om een lekkage aan de linkerzijde. Er liggen constant druppels op het cilinderdeksel en in die omgeving. Eerst dacht ik dat het water was van het telkens schoonspuiten, nu weet ik dat het koelvloeistof is dat waarschijnlijk uit een slang lekt. Dus wat ga ik doen, de hele boel weer demonteren en kijken waar het probleem zit of gewoon een flesje dichtspul erin mikken?
Iedere ochtend zeg ik tegen mijn Wing: "niemand heeft ooit zoveel van iemand gehouden als ik van jou!"

GL-1800
Berichten: 1486
Lid geworden op: 14 okt 2012, 12:00
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Waar de Wing ons brengt..

Re: Mijn ervaringen met de Wing

Bericht door GL-1800 » 13 feb 2017, 12:59

Poeh, dichtspul. Zou toch gaan zoeken waar t zit, ok, ff werk maar vraag mij af of je lekker rijd met n goedje erin......en wellicht moet je later toch.

Bah, ben je klaar denk je.....dit er ff bij, lullig man...
Iedereen weet alles maar... :? Niemand weet iets... :lol:
Groetjes Rob.

Gebruikersavatar
Cas
Winnaar "show your wing" fotowedstrijd
Berichten: 865
Lid geworden op: 21 okt 2016, 17:47
Type Goldwing: GL1800

Re: Mijn ervaringen met de Wing

Bericht door Cas » 13 feb 2017, 13:05

Tja, ik vind het ook vreemd, Dat spul is ook niet los geweest, alle kabels en slangen zijn gewoon blijven zitten tijdens mijn groot onderhoud. Ik heb ook heel weinig zin om dat linker paneel weer los te halen, is een hele hoop werk. Overigens is dat dichtspul niet zo slecht hoor. Maar mezelf kennende zal het wel weer demonteren worden.
Iedere ochtend zeg ik tegen mijn Wing: "niemand heeft ooit zoveel van iemand gehouden als ik van jou!"

peter

Re: Mijn ervaringen met de Wing

Bericht door peter » 13 feb 2017, 13:09

Je bent van harte welkom om een te ruilen van fiets.

Geen dichtmiddelen gebruiken, die dichten op den duur alles af met alle gevolgen van dien. Even alle slangen nakijken is beter. Desnoods wat druk op het systeem zetten zodat hij tijdens het zoeken ook lekt. Ik heb een vacuum/pers pompje met metertje destijds gekocht via alibaba voor iets van een tientje. Die heeft allelei nippeltjes en verloopjes om het passend te maken voor jou doel.

Gebruikersavatar
Cas
Winnaar "show your wing" fotowedstrijd
Berichten: 865
Lid geworden op: 21 okt 2016, 17:47
Type Goldwing: GL1800

Re: Mijn ervaringen met de Wing

Bericht door Cas » 13 feb 2017, 13:15

Ik ben al aan het sleutelen.

Afbeelding
Iedere ochtend zeg ik tegen mijn Wing: "niemand heeft ooit zoveel van iemand gehouden als ik van jou!"

GL-1800
Berichten: 1486
Lid geworden op: 14 okt 2012, 12:00
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Waar de Wing ons brengt..

Re: Mijn ervaringen met de Wing

Bericht door GL-1800 » 13 feb 2017, 13:39

Idd donkere wolken boven t zuiden......suc6!!
Iedereen weet alles maar... :? Niemand weet iets... :lol:
Groetjes Rob.

GL-1800
Berichten: 1486
Lid geworden op: 14 okt 2012, 12:00
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Waar de Wing ons brengt..

Re: Mijn ervaringen met de Wing

Bericht door GL-1800 » 13 feb 2017, 13:40

Je hebt niet....toevallig.... per ongeluk t expansietankje tot zn strot volgegooid?? Lijkt mij niet maarrrr.....
Iedereen weet alles maar... :? Niemand weet iets... :lol:
Groetjes Rob.

Gebruikersavatar
Cas
Winnaar "show your wing" fotowedstrijd
Berichten: 865
Lid geworden op: 21 okt 2016, 17:47
Type Goldwing: GL1800

Re: Mijn ervaringen met de Wing

Bericht door Cas » 13 feb 2017, 13:49

Zelfs al zou dat zo zijn, dan zit er nog steeds een overdrukventiel op.
Iedere ochtend zeg ik tegen mijn Wing: "niemand heeft ooit zoveel van iemand gehouden als ik van jou!"

Plaats reactie