Xenon, to do or not to do?

Plaats hier algemene onderwerpen die betrekking hebben op de Goldwing
Plaats reactie
Blackwing116
Berichten: 97
Lid geworden op: 06 apr 2016, 21:00
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Enschede
Contacteer:

Xenon, to do or not to do?

Bericht door Blackwing116 » 13 okt 2016, 18:24

Ik heb een vraag en mogelijk is dit al eerder gevraagd, maar kan het niet zo snel vinden op het forum.

Ik, en een stel vrienden, lopen met het idee om met de motor naar de Noordkaap te gaan en door finland en zweden weer terug. Dit zal dan volgende voorjaar moeten plaatsvinden.

Nu kwam 1 van ons met de vraag wat we gaan doen met de verlichting van de motor. 2 man hebben al Xenon, BMW K1600 GTL en een Yamaha FJR 1300 ( aftermarkt installed ).
Je bent wel veel beter zichtbaar.
Navraag bij de ANWB leerde mij dat het in Nederlnd is toegestaan, in Frankrijk niet ( maar daar kom ik toch nooit ) en in Oostenrijk en Italie wordt het oogluikend toegestaan. Duitsland schijnt ook te mogen als het niet verblindend is.
Over Scandinavie mag het wel volgens hen.
Nu heb ik wel 1 refelctor die mattig wordt en moet ik sowieso iets aan doen, dus ik denk er over om dan meteen ook naar Xenon over te gaan.

Nu is mijn vraag, wat is jullie ervaring met Xenon, is het werkelijk zinvol en heb je een beter licht voor jezelf.
Wie heeft ervaring met Xenon in Scandinavie?

Ik zie graag de reacties tegemoet.
Het is een zwarte bagger geworden :D

ronrosier
Berichten: 47
Lid geworden op: 03 mei 2010, 15:55
Locatie: Sittard

Re: Xenon, to do or not to do?

Bericht door ronrosier » 14 okt 2016, 21:06

Ik ben 5 jaar geleden ook naar de noordkaap geweest in het voorjaar, Om goed zicht te hebben heb je bijna geen verlichting nodig, want vanaf Zweden is het in die tijd gewoon 24 uur licht. Uiteraard moet je er wel voor zorgen dat je motor 100% in orde is. Fijne reis alvast

white
Berichten: 103
Lid geworden op: 25 apr 2014, 19:39
Type Goldwing: overig
Locatie: Landgraaf

Re: Xenon, to do or not to do?

Bericht door white » 14 okt 2016, 22:34

Voor wat betreft de lichtopbrengst: Altijd doen!
Het is een verschil van dag en nacht.
Wel even goed afstellen om problemen te voorkomen.

Wat Tips:

Monteer hem zelf, en zorg dat je een "gewoon" lampje bij je hebt om eventueel ter plekke de zaak terug te bouwen naar standaard indien je word aangehouden.
Je zal de eerste niet zijn die in Duitsland word aanghouden, indien je dan niet ter plekke de zaak terug kunt bouwen naar standaart kost je dat iets van 180 Euro.

Daar het niet overal is toegestaan om achteraf Xenon in te bouwen, is het te adviseren de "kleur" zoveel mogelijk bij het origineel houden.
Op die manier valt het minder op voor de heren controleurs.
Een goede afstelling van de lichtbundel helpt daar natuurlijk ook bij.

Als je zoekt naar aftermarket Xenon, gaan vrijwel de meeste stemmen naar Pilot Xenon.
Mocht je gaan voor Xenon verlichting, en dan voor de Pilot, vergewis je ervan dat je een echte Pilot Xenon krijgt.
Ik kreeg via een webshop een heel ander product, maar in een doos van Pilot, en met een sticker van Pilot.
Gelukkig was het aan het product duidelijk te zien dat het geen originele Pilot was.

Ik persoonlijk vind het een aanrader, maar dat is inderdaad persoonlijk..
vriendelijke groet

Rene

Troll
Berichten: 66
Lid geworden op: 23 jun 2016, 00:27

Re: Xenon, to do or not to do?

Bericht door Troll » 15 okt 2016, 01:18

Als die Xenon niet type goedgekeurd is voor je motor, dan is de Scandinavische politie minder makkelijk als de Duitse.
Voor Noorwegen: Bekeuring krijg je dan sowieso, en als het tegenzit donderen je ze het land uit. ( doen ze in ieder geval wel bij flinke snelheids overtredingen. kan je ook nog vanuit NL proberen je rijbewijs terug te krijgen)

Begrijp ik goed dat er een xenonlamp in de oude reflector gaat? (anders kan je het niet even ter plekke terug bouwen)
Als dit het geval is, denk ik niet dat dat in NL wel zou mogen. Die reflector is helemaal niet geschikt voor xenon.
Datzelfde was indertijd strafbaar toen mensen H4 lampen monteerde in koplampen die bedoeld waren voor duplo.

Het verhaal klopt ook niet als het in NL wel mag dat het in Frankrijk niet zou mogen. Je rijd met NL kenteken en als je voertuig voldoet aan de type goedkeur van NL dan geld dat ook in andere landen. Ga je je voertuig invoeren dan kunnen er aanpassingen gedaan moeten worden, maar niet voor vakantie.

Ik zou dit even goed navragen, bijvoorbeeld bij de RDW. ( mijn raad: schriftelijk of per e-mail dan heb je bewijs want ook daar lullen ze af en toe uit de nek)

En inderdaad wat ronrosier zegt.... het blijft hier toch licht. En elanden en rendieren gaan niet opzij voor een fellere koplamp. En campers die op de verkeerde weghelft rijden zitten om zich heen te kijken, dus die zien ook geen koplampen. Die zien zelfs hele vrachtwagens over het hoofd :evil: Vervelend maar waar.

Lotus2000
Berichten: 44
Lid geworden op: 17 aug 2012, 23:28
Type Goldwing: GL1500
Locatie: Rosmalen

Re: Xenon, to do or not to do?

Bericht door Lotus2000 » 15 okt 2016, 09:53

En is LED soms iets? Ik zag bij motoport een LED lamp die zo in een normale reflector past. Volgens de advertentie is dar ook gewoon toegestaan omdat alleen de lichtopbrengst wordt vergroot, maar de bundel enzo niets veranderd.
I've learned so much from my mistakes...
I'm thinking of making a few more.

Gebruikersavatar
GlimWas
Berichten: 538
Lid geworden op: 19 apr 2013, 09:38
Type Goldwing: overig
Locatie: Op de NT1100DCT

Re: Xenon, to do or not to do?

Bericht door GlimWas » 16 okt 2016, 15:33

Ik zou het ook bij LED houden, ik heb Xenon gebruikt en het viel mij op dat je veel lichtverstrooiing hebt naar plekken waar vooral je medeweggebruikers het niet willen hebben.
De LED lampen die ik nu gebruik geven minstens net zoveel licht, alleen in een beter geconcentreerde bundel. Daarbij zijn de LED's eenvoudiger te plaatsen in vergelijking met xenon ivm de
ballasten die ook nog nodig zijn bij xenon, bij de nieuwste LED's is ook geen ventilator meer nodig, ze worden passief gekoeld.
Most motorcycle problems are caused by the nut that connects the handlebar with the seat

Troll
Berichten: 66
Lid geworden op: 23 jun 2016, 00:27

Re: Xenon, to do or not to do?

Bericht door Troll » 16 okt 2016, 22:17

kijk hier eens! Interessant........ (blijk ik het mis te hebben :shock: )

http://forum.infopolitie.nl/viewtopic.php?t=33349

Blackwing116
Berichten: 97
Lid geworden op: 06 apr 2016, 21:00
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: Xenon, to do or not to do?

Bericht door Blackwing116 » 17 okt 2016, 20:56

Aan allen, ik heb het een en ander ook nagevraagd bij het RDW en de KNMV, men is niet blij met LED verlichting maar kan hier niets aan tegenhouden.
Echter men is ook niet erg blij met Xenon.

Ik heb zelf , ook dank zij de reacties van jullie allemaal, besloten dat ik de normale verlichting maar aan houd.
Iedereen bedankt

Met groet
Eric ( blackwing116)
Het is een zwarte bagger geworden :D

white
Berichten: 103
Lid geworden op: 25 apr 2014, 19:39
Type Goldwing: overig
Locatie: Landgraaf

Re: Xenon, to do or not to do?

Bericht door white » 18 okt 2016, 09:57

Het blijft een lastig verhaal inderdaad.
Het is in Nederland niet wettelijk toegestaan om achteraf Xenon in te bouwen, het word gedoogd.
Daardoor kun je ook in het buitenland bekeurd worden.

Op een ander forum las ik nogal wat berichten van bekeuringen in Duitsland.
Toen mijn Xenon defect ging heb ik overwogen terug te stappen naar gewoon licht om dat te voorkomen.
Toch heb ik uiteindelijk besloten weer Xenon te monteren, en het gewone lampje in de topkoffer te leggen om eventueel direct te kunnen ombouwen indien nodig.
UIteindelijk vind ik zicht (en dus veiligheid) belangrijker dan een eventuele bekeuring.

Strooilicht valt heel goed mee, ik heb ook nog nooit een tegenligger gehad die met zijn lichten seint om aan te geven dat hij/zij last heeft van mijn Xenon.
Wel heb ik hem zo zorgvuldig mogelijk afgesteld.

Ik begrijp echter heel goed je beslissing.
Alvast een hele fijne rit gewenst 8)
vriendelijke groet

Rene

Gebruikersavatar
RonalT
Berichten: 13406
Lid geworden op: 11 okt 2007, 09:45
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Dinteloord

Re: Xenon, to do or not to do?

Bericht door RonalT » 18 okt 2016, 14:17

Is dat gedogen zeker? Dat wordt over het 'tussen files doorrijden' ook dikwijls gedacht.

Twee, ik heb het opgegeven om naar tegenliggers te knipperen die verblindde verlichting voeren. Het helpt toch niet.
Groeten, RonalT


Kijk in de evenementen kalender wat er dan te doen is

And there is no better teacher than experience (Christain Horner)

white
Berichten: 103
Lid geworden op: 25 apr 2014, 19:39
Type Goldwing: overig
Locatie: Landgraaf

Re: Xenon, to do or not to do?

Bericht door white » 19 okt 2016, 08:03

Naar aanleiding van de suggestie van RonalT nog maar eens in de materie gedoken.

Blijkt gewoon dat ik er inderdaad naast zit met de aanname dat het gedoogd word in NL.
Het is hier gewoon toegestaan om Xenon in te bouwen, enige regel daarbij is dat het niet verblindend mag zijn voor overig verkeer :shock:

Is dus net zoiets als het filerijden, is hier gewoon ook toegstaan. (maar wel aan regels gebonden)

Voor beide zaken geld dat in het buitenland hele andere regels (kunnen) gelden, en dat verschilt dan weer van land naar land.
Fijn he, 1 Europa?

RonalT, jij mag dan wel opgegeven hebben te knipperen naar medeweggebruikers die de lampen te hoog hebben staan, ik kan je verzekeren dat de tolerantie in het verkeer op een erbarmelijk laag niveau ligt de laatste tijd.
Anderen knipperen echt wel als de lampen vervelend hoog staan (en terecht).
Als ik ervan uitga dat ik al 7 jaar met Xenon rij (85000km in totaal in die tijd), en ik me niet kan heugen dat er in die tijd iemand naar me geseind heeft, zal het dus wel meevallen met het hinderlijk stralen van mijn Xenon.
Zoals ik al aangaf, kwestie van afstellen.
vriendelijke groet

Rene

Gebruikersavatar
dartagnan
Berichten: 26
Lid geworden op: 28 mar 2016, 11:25
Type Goldwing: GL1800
Locatie: ham

Re: Xenon, to do or not to do?

Bericht door dartagnan » 21 okt 2016, 11:12

ben dit jaar ook naar noordkaap geweest en heb bij mij twee philips extreme vision lampen inzitten. schijnt iets harder dan normale lampen.
en daarbij ik vermoed dat je niet tussen 11uur s'avond en 5s'morgens gaat rijden is dit licht voldoende.
ik heb wel extra lampen onderaan gemonteerd dat ze je duidelijker zien aankomen, maar of da nu echt moet laat ik in het midden. alleszins prettige reis
greatz dartagnan

Bob Merckx
Berichten: 14
Lid geworden op: 12 mei 2013, 00:03
Type Goldwing: GL1500

Re: Xenon, to do or not to do?

Bericht door Bob Merckx » 25 feb 2017, 20:23

Hoi Hollandse vrienden! Mijn 1500 is van 1988, 2de hands aangeschaft in december 1999. Onmiddellijk een "Amerikaanse" acryl koplamp + pinkers gestoken. En sinds april 2010 rijd ik met XENON. De passing van de lampvoet was niet correct: de uitsparing heb ik een heel klein beetje moeten bijwerken. Daarbij moet je wel letten op de positie van de lamp. de door mij aangeschafte XENON was ook het type PILOT, met lampen met een ingebouwd relais dat door verplaatsing van de lamp zorgt voor groot- en dimlicht. Daarna ben ik bij een plaatselijke garage geweest om mijn koplamp af te regelen. Door het wittere licht denk je soms dat je minder ziet: de lichtbundel valt minder op, tot er een voorwerp in komt. Ook de verkeerstekens langs de weg worden veel beter "uitgelicht". In al die jaren dat ik daar nu mee rijd, heeft nog nooit één automobilist naar mij geknipperd. In 2012 ben ik naar het Duitse treffen in Hohenfelden, bij Erfurt, geweest, en ik heb op die reis (in Duitsland zelf 2 dagen heen en 2 terug) totaal geen probleem gehad. Maaaaaaaar, als je toch gaat veranderen, kan je nu best wel meteen voor LED kiezen, ALS !!! deze H4 LED lampen dim- EN grootlicht hebben: dat weet ik niet, en een snelle blik op zo'n site maakte me niet wijzer. Voor de 1800 is dit geen probleem: dim- en grootlicht zijn daar gescheiden. En het verbruik van LED-lampen is NOG MINDER dan van Xenon ! De installatie NOG SIMPELER dan Xenon !!

Plaats reactie