motorlift / heftafel geplaatst

Plaats hier algemene onderwerpen die betrekking hebben op de Goldwing
Plaats reactie
Gebruikersavatar
G.winger
Berichten: 2254
Lid geworden op: 22 mar 2006, 21:08
Type Goldwing: GL1800
Locatie: kerkrade (z-limb)

motorlift / heftafel geplaatst

Bericht door G.winger » 04 sep 2016, 17:37

afgelopen 2 maanden in de weer geweest met mijn schuur/blokhut.
liep al een tijdje met het idee rond om een motorlift/heftafel aan te schaffen.
zodat ik niet meer op de grond hoeft te liggen bij een reparatie aan de wing.
omdat de onderkant van de blokhut vernieuwd moest worden door rot in de hoeken,
was daar ook het plan om een motorlift/heftafel in de vloer te maken.
zo win ik wat ruimte in de hoogte en de lift staat dan ook nog eens niet in de weg.
motorlift/heftafel gevonden op marktplaats, een ritje naar tilburg om hem daar op te halen.
dus de onderkant vernieuwd met betonblokken beton vloertje gestort met een uitsparing voor de motorlift.
vandaag de laatste werkzaamheden er aan verricht zodat ook de kuipruit niet klem kwam te zitten.
Afbeelding

Afbeelding


Afbeelding

Afbeelding

wil alleen nog even weten hoe ik de wing het beste vast kan zetten op de motorlift.
heb 3 standen om de wing vast te zetten maar het lijkt wel als ik de riemen aan trek of hij van de middenbok word getrokken.
of zijn er nog ander punten waar ik rekening mee moet houden.

PS wat goed dat er nu een link bij staat om foto`s toe te voegen
gaat erg makkelijk. toppie
gr. Johan

Believe you can and you`re halfway there.

Troll
Berichten: 66
Lid geworden op: 23 jun 2016, 00:27

Re: motorlift / heftafel geplaatst

Bericht door Troll » 04 sep 2016, 18:28

Zo dat ziet er professioneel uit!
Mooi dat je 'm meteen in de vloer kon wegwerken. Echt netjes.

Wat ik een aantal keren gelezen heb is dat men een spanband tussen voorwiel en middenbok trekken zodat ie niet kan inklappen. Maar ja dan kan je weer niet werken aan je voorwiel, moet je weer een balkje tussen bok en achterwiel doen.
mmmmh ik ben niet echt een hulp.

Hoewel nu ik erover nadenk: moet je die banden wel aantrekken? Die fiets kan toch normaal ook gewoon op de bok staan zonder bandjes? Je zou dus de bandjes losjes moeten vastmaken zodat ie bij gekke kapriolen niet omdonderd, lijkt mij.

Gebruikersavatar
G.winger
Berichten: 2254
Lid geworden op: 22 mar 2006, 21:08
Type Goldwing: GL1800
Locatie: kerkrade (z-limb)

Re: motorlift / heftafel geplaatst

Bericht door G.winger » 05 sep 2016, 10:49

ben er gister achter gekomen dat als ik de lift laat zakken het laatste stukje erg schokkerig gaat.
de wing heeft dan de neiging heen en weer te gaan.
heb gemerkt als de lift beneden is en ik de wing van de middenbok afhaal dit erg makkelijk gaat.
dus dat laatste stukje zou je niet willen dat hij van de middenbok afschiet.
was gister avond nog aan het uitvogelen hoe het beste ging maak de wing nu vast met spanbanden aan de
voorste valbeugel en dan het bevestigingsoog ter hoogte van de middenbok.
dan trekt hij de wing iets naar achteren toe.
Afbeelding
gr. Johan

Believe you can and you`re halfway there.

Gebruikersavatar
Nautic
Berichten: 103
Lid geworden op: 25 jun 2016, 21:53
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Moerstraten

Re: motorlift / heftafel geplaatst

Bericht door Nautic » 05 sep 2016, 11:48

Mooi dat je de heftafel in de vloer weggewerkt hebt ! :D
Ik heb dezelfde heftafel denk ik, alleen zit er bij mij nog een wielklem op gemonteerd.
Deze zijn overigens ook los te koop.
Zodra je je motor dat op de heftafel zet draai je de wielklem vast op je voorwiel ( denk aan je remschijven ) .
Zodra je dan aan je motor werkt, tafel omhoog of omlaag laat gaan, staat je motor veel stabieler.
Zelfs dusdanig stabiel, dat ik buiten de wielklem nog nooit een spanband gebruikt heb !!

Mocht je je voorwiel eruit moeten halen, dan zou je voor je gemoedsrust alleen dan eventueel een paar spanbanden kunnen plaatsen.
Verder heb je niks nodig !
V.w.b. het schokken bij het laten zakken, had ik ook, dat bleek een tekort aan vertouwen in mijzelf te zijn.
Ik duwde de pedaal niet goed in, waardoor de tafel niet in één vloeiende beweging zakte.
Dat kwam omdat ik het eng vond, maar na verloop van tijd weet je wat je kan doen, en hoe de tafel met motor erop reargeerd.

Maar nogmaals, ik zou er een wielklem op monteren, scheelt alles.
Groetten,
Nautic.
Je kan het krijgen hoe je het hebben wil !!?? :twisted:

Gebruikersavatar
G.winger
Berichten: 2254
Lid geworden op: 22 mar 2006, 21:08
Type Goldwing: GL1800
Locatie: kerkrade (z-limb)

Re: motorlift / heftafel geplaatst

Bericht door G.winger » 08 sep 2016, 20:29

klemmen heb ik er ook bij en een stopplaat voor het voorwiel zodat je niet te ver doorrijd.
deze heb ik eraf gehaald want de middenbok kwam op de plaat te staan die je moet verwijderen als het achterwiel eruit gaat.
dus rij ik de wing iets verder door zodat de middenbok op een goede stevige plek staat.
heb alle klemmen en ringen eraf gehaald zodat ik er niet tegen aan loop als de lift in de vloer ligt.
het enigste nadeel daarvan is dat als de wing erop staat ik de lift zo`n 20cm omhoog doet
en dan alle klemmen en ringen erop moet monteren, kwestie van aanwennen.
doordat de lift in de vloer ligt kan ik de pedalen er niet aan laten zitten.
1 wel die kleine voor het zakken de grote ligt eraf en deze zitten onder de houten plank die er naast ligt.
de grootste die moet ik optillen en dan kan ik de grote pedaal erop zetten.
voor die kleine zit een gat in de kleinste plank waardoor ik een steel door heen steek om het pedaal in te drukken.
werkt prima moet alleen de juiste stand vinden zodat de lift met een redelijke snelheid gaat zakken.
Afbeelding
ook heb ik de lift vast gezet in de betonnen ondergrond, voor het schuiven als dat zou gebeuren.
gr. Johan

Believe you can and you`re halfway there.

Troll
Berichten: 66
Lid geworden op: 23 jun 2016, 00:27

Re: motorlift / heftafel geplaatst

Bericht door Troll » 09 sep 2016, 00:14

Goede kans wanneer je het ventiel uit de 'potkrik' draait dat er een doorgang is voor de hydraulische olie. Met een beetje geluk kan je daar een ring tussen leggen met een kleinere opening. Bijvoorbeeld een passend muntstuk waar je een gaatje in boort.
Dan kan de olie minder snel wegstromen en zakt de krik langzamer. Ook al draai je dan de hendel helemaal open, kan de olie niet sneller stromen. Het gaatje bepaalt de doorstroomsnelheid immers.

Een dikkere olie zou ook een optie kunnen zijn. Ik weet even niet die viscositeitswaarden uit mijn hoofd, maar je moet zoeken naar een olie voor een warm klimaat.


Tot slot: verversen/experimenteren met de olie kan sowieso wel slim zijn, je weet immers niet wat voor olie je voorganger er in gestopt heeft.
'hydraulische' olie is nogal een ruim begrip.
In een tractor wordt vaak UTF gebruikt. ( universal tractor fluid ) dat kan de boer gebruiken voor het motorblok en de achteras waar ook het hydraulische systeem op aangesloten is. Ik ben geen boer, maar gebruik dat ook in mijn achteras van de tractor :mrgreen:
Maar deze olie zou ik niet in een potkrikje gebruiken, maar jouw voorganger zou dat wel gedaan kunnen hebben bijvoorbeeld.
UTF is inderdaad wat dun vloeibaar.

Gebruikersavatar
G.winger
Berichten: 2254
Lid geworden op: 22 mar 2006, 21:08
Type Goldwing: GL1800
Locatie: kerkrade (z-limb)

Re: motorlift / heftafel geplaatst

Bericht door G.winger » 09 sep 2016, 20:45

Troll schreef:Goede kans wanneer je het ventiel uit de 'potkrik' draait dat er een doorgang is voor de hydraulische olie. Met een beetje geluk kan je daar een ring tussen leggen met een kleinere opening. Bijvoorbeeld een passend muntstuk waar je een gaatje in boort.
Dan kan de olie minder snel wegstromen en zakt de krik langzamer. Ook al draai je dan de hendel helemaal open, kan de olie niet sneller stromen. Het gaatje bepaalt de doorstroomsnelheid immers.

Een dikkere olie zou ook een optie kunnen zijn. Ik weet even niet die viscositeitswaarden uit mijn hoofd, maar je moet zoeken naar een olie voor een warm klimaat.


Tot slot: verversen/experimenteren met de olie kan sowieso wel slim zijn, je weet immers niet wat voor olie je voorganger er in gestopt heeft.
'hydraulische' olie is nogal een ruim begrip.
In een tractor wordt vaak UTF gebruikt. ( universal tractor fluid ) dat kan de boer gebruiken voor het motorblok en de achteras waar ook het hydraulische systeem op aangesloten is. Ik ben geen boer, maar gebruik dat ook in mijn achteras van de tractor :mrgreen:
Maar deze olie zou ik niet in een potkrikje gebruiken, maar jouw voorganger zou dat wel gedaan kunnen hebben bijvoorbeeld.
UTF is inderdaad wat dun vloeibaar.

dat is een goed idee eens naar de olie kijken ben misschien de 3de eigenaar
de lift is van begin 2007 en de 1ste eigenaar was /is ook een goldwing rijder volgens de vorige eigenaar.
misschien is hij hier ook nog aanwezig op het forum is iemand uit Helmond.

gr johan.
gr. Johan

Believe you can and you`re halfway there.

Gebruikersavatar
GlimWas
Berichten: 538
Lid geworden op: 19 apr 2013, 09:38
Type Goldwing: overig
Locatie: Op de NT1100DCT

Re: motorlift / heftafel geplaatst

Bericht door GlimWas » 10 sep 2016, 11:12

Gewoon een blok voor je achterwiel of voorwiel leggen bij het laten zakken, kan ie niet naar voren rollen en van de bok af raken. Zo doe ik het ook altijd.
Verder bind ik 'm niet af en als ik iets met een hoge kracht moet doen even laten zakken zodat de boel wat stabieler is (de tafel). Verder kan ik je alleen maar complimenten geven
voor je prachtige werkplaats!
Most motorcycle problems are caused by the nut that connects the handlebar with the seat

Gebruikersavatar
G.winger
Berichten: 2254
Lid geworden op: 22 mar 2006, 21:08
Type Goldwing: GL1800
Locatie: kerkrade (z-limb)

Re: motorlift / heftafel geplaatst

Bericht door G.winger » 20 sep 2016, 20:24

er staat nu een GL 1200 op de lift, dat is de 2de al. :P :P :P
ach ja als je iemand kan helpen met een klein klusje dan doe je dat.
als de mijne erop staat zullen ze moeten wachten :lol: :lol: :lol: :lol:
voor de rest zal ik mijn weg wel vinden met de lift en de tips gaan gebruiken en kijken wat het makkelijkste werkt voor mij.
gr. Johan

Believe you can and you`re halfway there.

Plaats reactie