Pagina 1 van 3

een AUTOband onder je GL1500 of 1800 ?

Geplaatst: 01 sep 2016, 12:43
door director
Op Amerikaanse forums en Facebook groepen lees ik regelmatig verhalen over Amerikanen die en AUTOband onder hun GL1500 of GL1800 leggen. Degene die de overstap maken (the dark side) zijn allemaal erg enthousiast, maar ik heb toch grote twijfels.

Afbeelding

Nu zijn er natuurlijk enorm veel verschillen tussen een auto- en motorband, maar heeft iemand hier ervaring mee ? Dat kan toch nooit lekker in de bochten rollen ?
Er is een hele motorbandenindustrie, dat is er toch niet voor niks ?

Alhoewel ik binnekort toe ben aan nieuw rubber, ga ik toch maar voor de vertrouwde Bridgestone MOTORband. :roll:

Re: een AUTOband onder je GL1500 of 1800 ?

Geplaatst: 01 sep 2016, 13:37
door RonalT
Ik schrijf er vanavond iets over. Onder een van mijn vorige motoren had ik meerdere autobanden gehad.

Re: een AUTOband onder je GL1500 of 1800 ?

Geplaatst: 01 sep 2016, 17:18
door peter
Wij rijden ze ook vierkant op dus het rijdt net zo als een oude bridgestone achterband alleen zijn ze veel goedkoper en gaan langer mee :lol:

Oh ja, als ik zie hoe sommigen onder ons de bochten nemen dan behoren die ook al tot riders of the dark side :lol: :lol: :lol:

Re: een AUTOband onder je GL1500 of 1800 ?

Geplaatst: 01 sep 2016, 18:52
door RonalT
De eerste VT750C die in Nederland rond reed werd mogelijk door mij bestuurt. Ik had de motor namelijk al "gekocht" voor hij te koop was. Bij Willy van Gendt in Rotterdam aan de Tinstraat.

Dus rijden op mijn nieuwe aanwinst, na 3000 km was de band versleten. Zoeken bij motorzaken, want deze motor had een 15 inch achterwiel, en banden waren er eigenlijk niet voor te vinden. Uiteindelijk had een motorzaak in Nieuwegein een band voor het achterlijke bedrag van ongeveer 400 gulden. En dat was in 1983.

Op enig moment was ik bij Hans de Wit, een motormonteur, en we hadden het over mijn motor. Dus ik vertelde over die band. Waarop Hans opmerkte dat ik eigenlijk een autoband er om moest laten leggen. Een Citroën CX (dacht ik) reed op een soortgelijke maat band. Dus naar de Brabo in Roosendaal. De eigenaar wilde het wel proberen, maar wilde niets garanderen. Oude, zeer dure band er af, nieuwe Michelin XZX band er op. Hoopte ik althans.... hij paste er wel rond, maar de velgrand is anders dan van een autowiel dus de ene wang sprong er bij een BAR of 4 op. De andere wilde niet. Nog meer lucht er in, wiel in een kooi waarin vrachtwagen wielen en die van tractoren gezet worden. Voor de veiligheid... want ik ga hem tot max 9 BAR op pompen. Hoger durfde hij niet te gaan. Maar uiteindelijk met een stevige knal sprong hij er op. Voor 110 gulden had ik een nieuwe band. Daar heb ik 30.000 kilometer mee gereden.
Het enige probleem was dat hij bij 130 een beetje begon te slingeren maar boven de 150 was het weer over. Verder stuurde het in de bochten niet lekker, maar het was goed te doen. Wat meer druk naar binnen geven en de bocht door. Als je het eenmaal gewend bent gaat het prima. Het enige is dat je je motor wat meer de bocht in moet drukken en ineens valt hij verder....
Als ik eens een keer op Karin haar motor reed stuurde ik hem zo hard de bocht in dat ik bijna in het perkje bij ons aan het einde van de straat eindigde. Maar dan wel in de binnenbocht. :roll:
Daarna zijn we in Duitsland op vakantie geweest en daarvoor heb ik er een motorband onder laten zetten. Ik heb er later weer een andere motorband onder laten zetten.

Als je het aandurf zou ik het eens proberen.

Re: een AUTOband onder je GL1500 of 1800 ?

Geplaatst: 01 sep 2016, 20:55
door Troll
Als ik de bandenmaten lees van de goldwing zijn dat geen radiaalbanden. In de type aanduiding komt geen R voor.
Autobanden 205/70R16 Ik noem maar even wat. De R staat voor Radiaal.

Autobanden eindigen altijd op 5mm breedte. Motor op 0.
Je moet dus iets vinden wat in de buurt komt, maar ik denk dat dat verschil in maatvoering een reden heeft.
Een radiaalband zal altijd wat vierkanter zijn dan een diagonaal. ( bij autobanden!!!!!)
Dus je hebt dan inderdaad een erge vierkante band.
Of het verstandig is om voor met een diagonaal en achter een radiaalband te rijden twijfel ik heeeeeeeel sterk aan.

Kan je een diagonaal autoband vinden dan is de maat aanduiding meestal 6,40x15 de breedte is dan in inches en de hoogte van de band meestal 82%
De 1800 heeft een 60serie band bij een bandbreedte van 130........

Behaalde resultaten van 1983 bieden geen garantie voor de toekomst.
Waarmee ik wil zeggen dat er sinds 1983 heel veel veranderd is op bandengebied.

Tot slot, op een band staat de maximale druk. Als je daar te ver overheen gaat bij montage loop je risico op een karkasbreuk.
Heb zelf een keer gehad met de banden onder mijn ouwe transportertje ( 1978 model). Meter op de bandenpomp bij tankstation klopte niet. Had ik ruim 5 bar in mijn Conti's zitten. Banden zaten als een worst geslingerd op de velg. Kon ik meteen weggooien :twisted:

Re: een AUTOband onder je GL1500 of 1800 ?

Geplaatst: 01 sep 2016, 21:30
door RonalT
De band van de VT750 was 140/90-15 en de XZX is 145R15 dit houdt in dat de hoogte in plaats van 126 mm (140 x 90%) 145 mm is. Dus de omtrek is wat groter.

Inderdaad, garanties geven we niet en de banden zijn beslist verbeterd, maar de vraag was:
Nu zijn er natuurlijk enorm veel verschillen tussen een auto- en motorband, maar heeft iemand hier ervaring mee ?


Ik heb gewoon mijn ervaring weg-gepend.... (daar mag je van denken wat je wilt) ....maar het was gewoon mijn ervaring. Als ik weer zo'n bandenvreter had zou ik het zo weer proberen.


En tja, maar de XZX is nog steeds te koop.

Afbeelding

Re: een AUTOband onder je GL1500 of 1800 ?

Geplaatst: 01 sep 2016, 21:46
door taxiad
Kan je een diagonaal autoband vinden dan is de maat aanduiding meestal 6,40x15 de breedte is dan in inches en de hoogte van de band meestal 82%
De 1800 heeft een 60serie band bij een bandbreedte van 130........ ]
ik snap deze discussie niet goed.Mensen die met een zijspan rijden hebben er toch allemaal autobanden onder.
Het gaat er toch niet om of ze op de velg passen maar meer of je er een beetje mee door de bocht komt.

Re: een AUTOband onder je GL1500 of 1800 ?

Geplaatst: 01 sep 2016, 22:29
door cooper
In de gebruikershandleiding van de GL 1500 staat klaar en duidelijk dat er geen autoband mag gemonteerd worden !
Maar ja wie leest er nu een gebruikershandleiding ? :?

Re: een AUTOband onder je GL1500 of 1800 ?

Geplaatst: 01 sep 2016, 22:51
door KingEdwin
@Troll: de 1800 heeft wel degelijk radiaal banden...... de 1500 idd niet.

Re: een AUTOband onder je GL1500 of 1800 ?

Geplaatst: 02 sep 2016, 00:11
door Troll
@RonalT: Ik val je absoluut niet aan, mijn verwijzing naar 1983 maakte ik juist om aan te geven dat ik er niet van opkijk dat het in die tijd goed mogelijk was. Maar dat die ervaring nu wel eens heel anders kan zijn.
Voorbeeld: Ik rijd mijn hele leven met de auto al op m+s banden. (ook in NL!!) Tegenwoordig is dat de aanduiding voor een winterband. ( het symbool bergje sterretje is niet officieel hoewel het langzaam aan binnensluipt)
Hier in Noorwegen is winterbanden ( met of zonder spikes) en zomerbanden een hot item. Eerste maandag na de paas moeten de spikes er onderuit. Dan gaat iedereen op de zomerbanden, en dan beginnen de glijpartijen.
Ik wissel dus van spijkerbanden naar winterbanden zonder spikes en heb geen last van een nachtvorstje.
Maar toch merk ik dat mijn winterbanden tegenwoordig harder gaan slijten, maar erger is dat al jaren wordt geroepen: met winterbanden heb je minder grip in de regen.
Nooit wat van gemerkt, maar de laatste jaren begin ik dat inderdaad te merken. De bandenfabrikanten maken de winterbanden bewust minder all-round, want anders verkopen ze te weinig zomerbandjes.
Datzelfde risico heb je met de autobanden die pasten onder een motor....of dat nu nog goed gaat, is dus oppassen.
Je ziet zo snel iets over het hoofd. Let op de snelheidscode. Als je band een lagere snelheidscode heeft dan nu, kon je wel eens goed in de problemen komen met de verzekering. En dan maakt het niet uit of je harder reed dan 160. ( code S)
Verder is de loadindex belangrijk. Hetzelfde als hiervoor, als de loadindex te laag is, kan je problemen met de verzekering krijgen als er wat gebeurd. Maar ook zal die band te warm worden als je te zwaar belast.
Band zal ook dieper inzakken, dus moet je er meer lucht inpompen. Maar die band komt aan zijn max.
Neem je een te hoge loadindex, dan is die band oncomfortabel tot knetterhard.

@KingEdwin: Ik heb de specs opgezocht, en er komt geen R in de maat voor. Maar ik weet het bij motorbanden zijn ze er niet consequent mee. Ben er zelf ingetrapt met mijn ATV. Heb wegbanden die diagonaal bleken te zijn, die dingen zwabberen over de weg. Mijn terreinbanden ( tractorprofiel) zijn wel radiaal en dat stuurt strak.

@taxiad: Yep ik zie daar vaak autobanden, maar ook (net zo) vaak andere velgen. Heb ook wel velgen gezien waar het hart is overgezet in een andere velgring.

Maar voor de duidelijkheid: ik val niemand aan, en verklaar ook niemand voor gek die het wil proberen. Ik probeer alleen te waarschuwen dat je moet weten waar je mee bezig bent.

Re: een AUTOband onder je GL1500 of 1800 ?

Geplaatst: 04 sep 2016, 23:36
door harmdeboer
cooper schreef:In de gebruikershandleiding van de GL 1500 staat klaar en duidelijk dat er geen autoband mag gemonteerd worden !
Maar ja wie leest er nu een gebruikershandleiding ? :?

Hahhaah kijk eens naar de maximale belading incl bestuurder en passagier... voor de 1200 is dat maximaal 150 kilo (bestuurder bijrijder en bagage....) fuck the rules

Re: een AUTOband onder je GL1500 of 1800 ?

Geplaatst: 05 sep 2016, 09:21
door nazijspanweersolo
Voor zover van belang;

Onder mijn 1100 zijspancombinatie heb ik altijd met autobanden voor en achter gereden. Het omleggen was nooit een probleem, het rijden soms wel.
Toen ik de combinatie kocht lagen er voor en achter de banden van een lelijke eend om. Dat toonde heel mooi; hoge wielen met veel rubber die bij een 15 inch wiel op een 1100 de ruimte tussen wiel en spatbord mooi opvullen. Het zorgde echter ook voor een indrukwekkende speed wobble als ik met vrouw en kinderen op de combinatie wat harder reed, of in een langsrichel in de weg kwam.

Ik heb mij laten vertellen dat dit kwam omdat de eendenband door die hoogte een slappe wang heeft en dat daardoor de band (teveel) zijdelingse beweging heeft. Omdat de ruimte bij een 1100 beperkt is, moet je wel een smalle band hebben. Om die reden heb ik toen achter de band van een smart laten omleggen. Dat zag er veel minder mooi uit (een gat tussen band en spatbord waardoor het wel een off the road leek) maar was wel een wereld van verschil in het rijden. Daarnaast reed ik overigens altijd met 3 atmosfeer in de band, omdat dit lichter stuurt. Voor heb ik jarenlang met die eendenband gereden, zonder verdere problemen.
Uiteraard achter vaak meer dan 20.000 km met die smartband gereden. De voorband heeft nooit enige slijtage vertoond.

Hoe het solo werkt weet ik niet, ik heb nu solo gewoon motorbanden.

mvrg

Erik

Re: een AUTOband onder je GL1500 of 1800 ?

Geplaatst: 06 jan 2018, 19:46
door Rob Bakker
Hallo,

Ik wil hier wel positief reageren op het gebruik van een Radiaal autoband voor het achterwiel GL1800. Twee keer heb ik in Zuid Spanje bandenpech gekregen en moest op korte termijn een band lasten monteren. De maat 195/55r16 benaderd het dichtst de standaard maat 180/60r16 van de GL1800.
Ik heb veel gelezen hierover met onze Amerikaanse vrienden op GL1800 Darkside. Er staan zelfs films op die van onderen zijn opgenomen om te laten zien hoe het werkt met melding van welk merk band. Sommige (winter)banden blijken iets ronder te zijn.

Hoe dan ook ik heb naar huis kunnen rijden en heb zelfs er nog een tijd mee rond gereden (dik 20.000 met band gehaald) omdat het erg mee viel. Eerst keer was het een Run Flat band en de tweede keer een gewone band. Het rijden valt erg mee en je kunt best behoorlijke agressief de bocht er mee in. Het ""kantel"" moment is enigszins voelbaar maar na een paar kilometer (echt!) is het best al gewend. Veer comfort is ook beter en band is stuk stiller. In Nederland is het goed voelbaar met name bij onze Rotondes ook al omdat die schuin afhellen naar buiten, maar voelt absoluut niet gevaarlijk aan.Ook voelbaar bij langzame korte bochten maar nauwelijks bij lange doorgaande bochten. Heb zelfs in de Pyreneen met afgeladen aanhangwagen een hele boel haarspeldbochten genomen en Nelly had er niks van gemerkt omdat bochten nemen toch vloeiend kon worden genomen.

Op de Amerikaanse sites in geen enkel geval van een ongeluk voorgekomen. Er zijn critici zat die het nooit hebben gedaan, dus ze hebben geen recht van spreken.Allerlei bezwaren ""de band vliegt van de velg af bij remmen", "'er valt niet mee te rijden" etc. Sommige filmpjes laten zelf circuit gebruik zien en dat ging echt niet zachtzinnig.

Ik moet erbij zeggen dat ik in beide gevallen met een aanhangwagen heb gereden en mogelijk heeft het extra kogel gewicht bandenpech veroorzaakt.Sterke cupping 2x, loslatend rubber, bult zijkant praktisch nieuwe Metzeler.

Inlichtingen bij de RDW geven aan dat er wettelijk niks op tegen is. Vereiste is wel dat voor en achter dezelfde TYPE banden moet hebben,d.w.z. beiden radiaal. Heb ook nagevraagd bij de verzekering maatschappij en heb antwoord gekregen dat het geen invloed heeft op de dekking.
Choppers hebben ook vaak Auto achterbanden, denk aan de Boss Hoss,Harleys en dergelijke.En zijspan rijders die ook de origenele velg gebruiken.

Ik heb een extra wiel en zal zeker bij lange vakanties de Autoband gebruiken. Zoals ik zei heb bandenpech gehad met Dunlop (2x),Metzeler.Daarbij wil ik melden dat ik zeer nauwkeurig de bandenspanning heb bijgehouden en de motor tip-top in orde is.

Ieder moet voor zichzelf uitmaken wat ie doet, maar in elk geval is het een goede ""thuiskomer" daar waar niet direkt een motorzaak voor handen is. Elke autobanden zaak heeft de maat 195/55r16. Omdat ze geen motorlift hebben zul je motor op zijn zij moeten (laten) leggen zoals op diverse sites is afgebeeld. Laatste keer in Spanje keek de bandenmonteur zijn ogen uit toen we samen het achterwiel eruit haalde! Bandenspanning van de non Run Flat band gezet op 3.2bar zodat ie niet te slap zou aanvoelen.Kosten 55euro.

groeten,

Rob Bakker, Zaandam.

Re: een AUTOband onder je GL1500 of 1800 ?

Geplaatst: 06 jan 2018, 21:50
door peter
Nood breekt wetten en voor velen onder ons hoeft een band maar aan 2 dingen te voldoen. Zwart en rond :lol: Ik zou er ook niet over twijfelen om in geval van nood de zijstap naar autoband te maken en wie weet zou ik hem hewoon op rijden.

Re: een AUTOband onder je GL1500 of 1800 ?

Geplaatst: 15 jan 2018, 19:52
door Bugje
Een autoband die een vlak loopvlak heeft is ook erg spoorgevoelig.
Dat is een rede dat er bij een trike of zijspan soms voor een scooter band word gekozen, een motorband past niet op de 14 inch auto velg.
Dit is dan wel het voorwiel, maar ik kan mij voorstellen dat een autoband achter ook spoorgevoelig is.

Groetjes Rob.