een AUTOband onder je GL1500 of 1800 ?

Plaats hier algemene onderwerpen die betrekking hebben op de Goldwing
Gebruikersavatar
GlimWas
Berichten: 538
Lid geworden op: 19 apr 2013, 09:38
Type Goldwing: overig
Locatie: Op de NT1100DCT

Re: een AUTOband onder je GL1500 of 1800 ?

Bericht door GlimWas » 27 feb 2018, 09:39

Deze discussie lees je ook regelmatig op de US fora. Wat ik er uit kan opmaken is dat diegenen die de autobanden eronder hebben liggen er over het algemeen erg tevreden mee zijn .
Ook halen ze indrukwekkend veel km's uit de banden en zoals al opgemerkt door Ronalt is het maar heel even wennen aan een wat veranderd bochtengedrag. En als je zoals ik altijd met een
zwaarbeladen GL1500 op pad bent is het toch het overwegen waard bij de volgende bandenwissel........ Voorlopig doen de Elite 4's het nog uitstekend en bevallen ze me beter dan de Bridgestones die er eerder onder zaten. Maar dat is weer een heeeeel andere discussie :roll:
Most motorcycle problems are caused by the nut that connects the handlebar with the seat

Dutchaussie

Re: een AUTOband onder je GL1500 of 1800 ?

Bericht door Dutchaussie » 27 feb 2018, 17:28

Hallo,

Verder over dit onderwerp wil ik even melden dat er in de VS cumulatief is gepeild hoeveel Mijl er is gereden met een autoachterband =16miljoen miles!Betreft dan de GL1800 waarvan men zegt dat het heel goed gaat en de veiligheid van een Run Flat banden en toegenomen comfort roemt.Mijn bevindingen zijn dat het spoorgevoelig element alleen speelt bij lage snelheid, daarna loopt de motor als op rails en het veercomfort is groter door de flex in de band.Een Run fllat met het sterkere karkas vergt rond 2bar,een gewone rond de 3.Wel moet de motor met ietsje meer kracht worden ingestuurd, maar went heel snel.

Zelf heb ik 2 achterwielen.Voor lange afstand met aanhanger waarbij gematigd wordt gereden prefereer ik de autoband.Anders een motorband voor NL en weekendje of zo.Wiel is zo verwisseld.
Zoals ik al eerder zei lijken de motorbanden niet opgewassen tegen gewicht en rijden met beladen aanhanger in de Spaanse hitte.Noch Dunlop,Avon of Metzeler deden het goed.Ik had nooit problemen met de GL1500,ook niet met aanhanger,maar ben van mening dat de bandenfabrikanten echt met iets beters en veiliger moeten komen voordat ik buitenlandse trips onderneem met belading.
Waarom kunnen geen steviger Run Flat banden voor motoren worden gemaakt?Is vast kosten kwestie.

Ik neem geen risico meer met de vakantie trippen, en neem de relatief kleinere nadelen op koop toe.Bijkomend voordeel is kilometrage,maar dat is niet mijn persoonlijke inzet.
Ik ga ook een bandenspannings verklikker systeem monteren.Mijn GL1800 is van 2002,de achterveer unit is vervanger met 1100lbs Progressive veer met nieuwer TRike take-off schockbreker en de regelunit gevuld en ik gebruik stand 25 bij belasting,2 personen en aanhanger.

Het is toch wintertijd bij de kachel.Kijk eens naar de filmpjes op Internet onder GL1800 darkside riders.En GL1800 how many miles on cartires.Het zijn echt geen Indianen verhalen.

Nog even dit:
In de VS is men er al achter gekomen dat ook de nieuwe Goldwing schijnt te lijden aan veel te slappe vering,het grote euvel van de oude Gl1800 waarvan de originele vering al na 40dlm compleet op was.Gouden tijden voor bedrijven als Progressive,Traxxion Dynamics,RaceTech etc.toen en ook weer nu naar het schijnt.

Leuke stof om over na te denken.

Groeten,

Rob

Rob Bakker
Berichten: 9
Lid geworden op: 29 jul 2017, 19:50
Type Goldwing: GL1800

Re: een AUTOband onder je GL1500 of 1800 ?

Bericht door Rob Bakker » 07 mar 2018, 22:36

https://www.roadandtrack.com/c...eir-mo ... =soc_fcbks

Voor degenen die nog iets erover willen nalezen.Enthousiast verhaal over de Darkside

Groeten,
Rob Bakker

Rob Bakker
Berichten: 9
Lid geworden op: 29 jul 2017, 19:50
Type Goldwing: GL1800

Re: een AUTOband onder je GL1500 of 1800 ?

Bericht door Rob Bakker » 07 mar 2018, 23:14

Sorry, ik merk dat vorige verwijzing naar artikel niet werkt.
Google dit en je hebt het artikel over de Darkside, d.w.z. autoband voor GL1800

The greatest automotive advancement in history, and its heretics


groeten,
Rob Bakker

Gebruikersavatar
director
Berichten: 3903
Lid geworden op: 22 mar 2006, 16:13
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Volkel
Contacteer:

Re: een AUTOband onder je GL1500 of 1800 ?

Bericht door director » 08 mar 2018, 09:38

Groeten uit Volkel,
Erik Windmeijer
oprichter van www.goldwingforum.nl

Mijn motorhistorie sinds 1985:
Verkocht: 1985, Honda CX500, (bj 1980); 1990, Honda CM400t; 1998, Yamaha XS 400 SE, (bj 1980); 2000, Honda CX500, (bj 1983); 2004, BMW K75RT, (bj 1990); 2005, Honda Goldwing 1200 Asp, (bj 1985); 2017, Yamaha XV 535, (bj 1987); 2011, Honda Goldwing 1500 Asp, (bj 1989), 2019, Honda Goldwing 1800, (bj 2002)
In bezit:
2017, Oldwing (voor mijn oude dag)
2022, Honda CB350 Four, bj 1975
2018, Honda CB500 Four, bj 1975
2023, Honda Goldwing Tour DCT, bj 2018

Gebruikersavatar
GlimWas
Berichten: 538
Lid geworden op: 19 apr 2013, 09:38
Type Goldwing: overig
Locatie: Op de NT1100DCT

Re: een AUTOband onder je GL1500 of 1800 ?

Bericht door GlimWas » 11 mar 2018, 16:50

Dan komt natuurlijk de onvermijdelijke volgende vraag; welke maat (merk) band zoek ik die past op de velg van een GL1500?
Ik zoek, neem ik aan, een band die symmetrisch van profiel is?
Gevonden; 175x75xr16 past. Je zult waarschijnlijk wat moeite hebben om 'm in de wielbaai te krijgen, (lucht eruit) maar als ie zit is er ruimte genoeg volgens onze U.S. 'vrienden'
Dan heb je een band die bijna(of meer) 800 kg kan dragen :shock: Kom daar maar eens om met je Dunlops Bridgestones en alle aanverwante motorbanden merken

Ik zou het denk ik gewoon proberen, autobanden zijn over het algemeen een heel stuk goedkoper dan motorbanden en vind ik het toch niks, is er hooguit 80,- weggegooid :roll:
Most motorcycle problems are caused by the nut that connects the handlebar with the seat

Gebruikersavatar
RonalT
Berichten: 13402
Lid geworden op: 11 okt 2007, 09:45
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Dinteloord

Re: een AUTOband onder je GL1500 of 1800 ?

Bericht door RonalT » 11 mar 2018, 23:38

En niet alleen goedkoper, maar ze gaan ook nog eens vele malen meer kilometers mee.
Die Shadow waar ik op reed versleet in 3000 - 6000 km een motorband. De autoband is bij 30.000 vervangen omdat ik weer op een motorband wilde rijden. Maar was nog niet versleten. Dus de 1/3 van de prijs en 5 tot 10 maal langer meegaan. :lol:
Later is er weer een autoband onder gegaan.
Groeten, RonalT


Kijk in de evenementen kalender wat er dan te doen is

And there is no better teacher than experience (Christain Horner)

Gebruikersavatar
Wingnut
Berichten: 713
Lid geworden op: 30 nov 2007, 10:51
Type Goldwing: GL1800

Re: een AUTOband onder je GL1500 of 1800 ?

Bericht door Wingnut » 12 mar 2018, 08:38

Ik ben bekend met het dit fenomeen via de Amerikaanse GoldWing sites, en inderdaad zijn er de nodige "darkside" rijders die hier zeer over te spreken zijn.

In Nederland zal men door controle bij politie waarschijnlijk hier niet moeilijk over doen, maar in het buitenland zoals Duitsland zou dit wel eens problemen kunnen geven. In Duitsland mag je officieel alleen het merk/type band op je motor hebben die door de fabrikant vrij is gegeven door de betreffende fabrikant en ook in de voertuigpapieren (kenteken) is aangegeven. Ik ken een Nederlander die zijn BMW LT bij immigratie naar Duitsland meenam, maar nu niet meer met zijn favoriete Avon banden hierop mag voeren, wat in Nederland geen probleem is.

Nu zal de Duitse politie normaal gesproken niet moelijk doen bij een buitenlander, maar met een autoband op een motor is dit denk ik wel anders. Ik ben zelf al in politie controles gelopen in Duitsland die ook controleerden op profiel, dus controle van de banden.
Harry Nelissen
Goldwing rijder sinds 1979
2018 GL1800 Tour DCT/Airbag Rood/Zwart
2019 Honda CRF1000 Africa Twin DCT Tricolor
1976 GL1000 LTD Europese uitvoering
1976 GL1000 LTD Amerikaanse uitvoering

Gebruikersavatar
GlimWas
Berichten: 538
Lid geworden op: 19 apr 2013, 09:38
Type Goldwing: overig
Locatie: Op de NT1100DCT

Re: een AUTOband onder je GL1500 of 1800 ?

Bericht door GlimWas » 12 mar 2018, 18:35

Aan profiel geen gebrek met autobanden :lol:

Maar ik verwacht geen trammelant, verzekeringstechnisch is het sowieso al geen probleem en volgens mij (verbeter me als het niet waar is) geldt de wet van het land van herkomst van de motorfiets en bij mij staat er toch echt geen merk of type band vermeld op de pas........
Maar we zijn nog niet zover, de Elite 4's hebben nog wel profiel over voor de reis door Schotland en naar Oostenrijk later dit jaar............
Most motorcycle problems are caused by the nut that connects the handlebar with the seat

Gebruikersavatar
RonalT
Berichten: 13402
Lid geworden op: 11 okt 2007, 09:45
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Dinteloord

Re: een AUTOband onder je GL1500 of 1800 ?

Bericht door RonalT » 12 mar 2018, 20:14

Het is niet zo dat alleen de wetten van het land van herkomst tellen. Dat heeft te maken met permanente eisen en de overige. Als jij in Frankrijk rijd met je motorhelm op hoef jij daar geen reflecterende stickers op te hebben, maar een Fransman wel. Je bent weer wel verplicht om twee alcoholtest-setjes bij je te hebben (of misschien ook al niet meer, dat is me niet duidelijk). Het ene zijn de permanente eisen en de andere zijn gebruikseisen.
Ik denk dat de banden onder de gebruikerseisen vallen en daarmee zou je te maken kunnen krijgen met de regels van het land waar je op enig moment bent.

Maar je schrijft dat het verzekeringstechnisch geen probleem is. Mijn ervaring is dat verzekeraars alles aangrijpen om niet uit hoeven te betalen. Autobanden zijn gemaakt om onder een auto te zitten. Een motorfiets is iets heel anders. De banden worden heel anders gebruikt en belast....

Dus ik durf je uitspraak echt niet te onderschrijven.
Groeten, RonalT


Kijk in de evenementen kalender wat er dan te doen is

And there is no better teacher than experience (Christain Horner)

Gebruikersavatar
GlimWas
Berichten: 538
Lid geworden op: 19 apr 2013, 09:38
Type Goldwing: overig
Locatie: Op de NT1100DCT

Re: een AUTOband onder je GL1500 of 1800 ?

Bericht door GlimWas » 14 mar 2018, 12:33

Voordat ik dit allemaal evt ga doen zal ik eerst eens alle haken en ogen die eraan zitten de revue laten passeren uiteraard, maar dat ik na de vele enthousiaste verhalen
die ik op de US fora zie geïnteresseerd ben is een understatement.
Most motorcycle problems are caused by the nut that connects the handlebar with the seat

bomihe
Berichten: 191
Lid geworden op: 23 mar 2006, 20:37
Type Goldwing: GL1500
Locatie: Torre de Coelheiros, Portugal.

Re: een AUTOband onder je GL1500 of 1800 ?

Bericht door bomihe » 14 mar 2018, 12:51

Glimwas, zou dat zeker aanbevelen. De USA is de EU niet. Als je ziet wat daar allemaal mag.
Ik woon zelf in Portugal en daar staat op het kenteken je bandenmaat.
Wordt je aangehouden en zij gaan dit controleren en het klopt niet dan heb je hier een heel groot probleem.

Ook omdat men hier ook de APK voor motoren gaan invoeren, kan je iedere keer je band gaan wisselen.

Heb nu zelf het probleem omdat ik een motor met zijspan aan het invoeren ben.
Men weet niet wat dat is ( officieel ) dus ben heel benieuwd hoe dit afloopt.

Groeten Henk.
Member of Goldwing Club Holland 0021
Member of Goldwing Clube Portugal 0202

Gebruikersavatar
GlimWas
Berichten: 538
Lid geworden op: 19 apr 2013, 09:38
Type Goldwing: overig
Locatie: Op de NT1100DCT

Re: een AUTOband onder je GL1500 of 1800 ?

Bericht door GlimWas » 15 mar 2018, 10:13

Van de RDW het volgende hierover;

Banden

De banden van de motorfiets moeten voldoen aan een aantal eisen.
De belangrijkste zijn:
de profieldiepte moet minimaal 1 mm zijn;
de banden moeten in de juiste draairichting zijn gemonteerd (dit staat aangegeven op de band);
er mogen geen beschadigingen tot op het karkas of uitstulpingen voorkomen;
de banden mogen niet worden opgesneden;
banden met de vermelding ‘Not for highway use’ of ‘NHS’, zoals bij crossmotoren, zijn niet toegestaan;
als het voorwiel is voorzien van een radiaalband, mag het achterwiel niet zijn voorzien van een diagonaalband;
spijkerbanden zijn niet toegestaan.

Ik denk dat als de autoband een goedkeuring voor de weg heeft, de band dus gewoon onder een motor gemonteerd mag worden. Ja idd, grijs gebied..........
Maar als ik dit juist interpreteer is er geen reden om aan te nemen dat het niet mag van de wet. Bovenstaande komt rechtstreeks uit de PDF op de RDW website trouwens....
De regel van de radiaal en diagonaalband valt me wel op trouwens; je ziet volgens mij regelmatig een radiaal voor en een diagonaal achter bij de Goldwing, of beeld ik me dit in?

Dat was stap één.......Nog vele te gaan :lol:
Most motorcycle problems are caused by the nut that connects the handlebar with the seat

Gebruikersavatar
Bugje
Berichten: 172
Lid geworden op: 15 mar 2015, 13:13
Type Goldwing: GL1500
Locatie: Heijen
Contacteer:

Re: een AUTOband onder je GL1500 of 1800 ?

Bericht door Bugje » 15 mar 2018, 19:33

Een nadeel ondervond ik toen ik bij mijn 1500 Lehman trike was overgestapt van standaard voorvork met 19 inch band.
Naar een EML voorvork met 14 inch auto band. Zo soepel als hij met de ronde motorband door de spoorvorming heen reed, werd hij met de platte autoband erg spoorgevoelig. Met minder lucht in de band 1.4 bar is de spoorvorming minder.
Bij mij klopte de snelheidmeter ook niet meer, van 19 naar 14 inch dit heb ik kunnen oplossen door er een ander kilometeraandrijving in het voorwiel te zetten.

Wat mij opvalt is dat er redelijk wat trike's en zijspannen rijden met een scooter band in het 14 inch voorwiel, dit omdat ze te veel last hadden van spoorvorming.
oe het is om met een platte band te rijden bij solo weetik niet, maar de spoorvorming is wel een gegeven.

Groetjes Rob.
Heden GL 1800 EML trike ---- GL 1500 trike :)
Lang geleden als peuter op een driewieler begonnen, bevalt nog steeds..

Gebruikersavatar
RonalT
Berichten: 13402
Lid geworden op: 11 okt 2007, 09:45
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Dinteloord

Re: een AUTOband onder je GL1500 of 1800 ?

Bericht door RonalT » 15 mar 2018, 23:29

Een autoband voor lijkt me niet zo'n goed plan als je solo rijdt.
Met een motorband heb je last van spoorvorming (vooral als deze vierkant gesleten is), met een autoband nog veel meer. Dat is gewoon een gegeven.
Wat wel weer leuk is, je kan gewoon heel hard op je achterrem trappen en dan piept en glijdt de band. Het risico om dan onderuit te trekken is veel minder.

Bij mijn Shadow had ik ook last van slingeren bij bepaalde snelheden. Volgens mij lagen deze boven de in Nederland toegestane snelheden. Harder oppompen dan normaal was de oplossing.
Ook was de band lastiger op de velg te krijgen omdat de hiel een andere vorm schijnt te hebben dan bij een motorband. De eerste die er op gelegd werd sprong pas bij een BAR of 7 aan beide zijden op de velg.
Groeten, RonalT


Kijk in de evenementen kalender wat er dan te doen is

And there is no better teacher than experience (Christain Horner)

Plaats reactie