Pagina 1 van 2

Hoe rijd dat nou?

Geplaatst: 27 jun 2016, 13:19
door Troll
Zit al enkele dagen te neuzen op dit geweldige forum. En dan zit ik ineens een draad te lezen waar ik eigenlijk weinig aan heb, maar gewoon omdat het gezellig is.
Draad over fotowedstrijd met aanhanger bijvoorbeeld. Heerlijk hoe sommigen 'vals' spelen en hoe anderen dat niet kunnen waarderen :D

Maar goed in mijn voorstel posting schreef ik al dat ik wat vooroordelen heb over de Goldwing, die me eigenlijk wel van pas zouden kunnen komen.
Zal het proberen uit te leggen. In NL reed ik zomer en winter op een BMW K100RS. Compromis van genoeg beschutting tegen slecht weer en niet te breed tussen de files.

Nu woon ik in Noorwegen en files? Laatst had ik er één! Ik snel aansluiten met de auto, beetje nostalgie......... was ie na 300meter weer opgelost :lol:
De K heb ik destijds niet ingevoerd omdat het teveel kostte, en eigenlijk vind ik het helemaal geen motor voor Noorwegen. Dan zou je beter een K100RT kunnen hebben.
Maar sowieso zijn de maximale snelheden hier laag. 80km/u. Sommige stukken op de E6 90km/u. En als ik 700km naar het zuiden ga enkele stukken 100km/u.

Kortom ik zoek een motor die niet uitdaagt om hard te rijden. Ik ben daar nogal gevoelig voor.

Ik hoef niet alle vooroordelen aan te halen over de Goldwing, jullie zijn er vast wel mee geconfronteerd door de jaren heen. Maar het vreemde is als ik iets zoek over het rijgedrag van een Goldwing, dan proef ik meestal dat ze met man en macht proberen te bewijzen dat die vooroordelen niet waar zijn.
Het is geen scheurijzer. Da's duidelijk, maar waarom moet er in een test altijd aangestuurd worden op het feit dat ze best snel zijn. Of dat je harder door een bocht kan dan verwacht?

Dus dat is eigenlijk mijn vraag, kan je nou met een Goldwing gewoon lekker rustig tokkelen met een 70-80km/u zonder dat je drang hebt om harder te gaan.
Ik zoek een beetje het gedrag van een amerikaanse auto.

Andere probleempje waar ik tegenaan loop is dat ik ben maar een klein ventje ben ( 1,69m) had geen problemen met de K100, en ook niet met een R80GS waar ik op gereden heb.
Dat geeft mij de hoop dat ik een Goldwing ook wel overeind kan houden als ik stil sta, of zijn er mensen met andere ideeën daarover?

Tot slot. De 1500 heeft een achteruit. Als ik mijn spoedcursusje goldwingen goed gedaan heb, heeft de 1200 dat niet. Is dat later in te bouwen? Dat heb ik nog niet kunnen vinden.

Re: Hoe rijd dat nou?

Geplaatst: 27 jun 2016, 23:09
door mothergoose
De Goldwing is 100% in staat en nodigt absoluut niet uit tot hard rijden. Ja, hij kan het wel hoor, en ook zonder dat je er last van hebt, maar ik rij eigenlijk het liefst op de binnenwegen en dan op mijn gemakje aan. ZO ook afgelopen zondag, lekker met dochterlief achterop een toertje maken... Heerlijk!

Ik heb geen idee of je een achteruit op de 1200 kan maken, wat ik wel weet is dat ik hem op mijn 1500 echt niet zou willen missen. Ik heb 1.87 en kan prima met de voeten bij de grond. Volgens mij is de 1200 iets lager, maar dat weet ik niet zeker (te weinig op gereden)

Als je rustig wilt rijden (en dat wil je in Noorwegen denk ik) dan is de Goldwing absoluut de beste optie.

Succes

Gr. Jurgen

Re: Hoe rijd dat nou?

Geplaatst: 28 jun 2016, 07:29
door wilcom2005
ik heb een 1200 ..ben 175 en heb absoluut geen problemen met de motorbeheersing en staan enz. het lekkerst is met een vaartje van 80 over B wegen rijden ...harder kan ie wel maar ik vind het niet echt fijn ( bovendien blijf je dan de vliegen eraf poetsen :-) ) lekker muziekje op de achtergrond erbij en echt genieten ..de keren dat ik op de snelweg moet rijden ga ik achter een vrachtwagen hangen :-)

gr wilco

Re: Hoe rijd dat nou?

Geplaatst: 28 jun 2016, 12:40
door wijnz

youtu.be/1-VyTWdN5i8
Dit om aan te geven wat de mogelijkheden zijn :D Ik zelf ben ook bezig om een goldwing aan te schaffen een gl1200. Ik heb jarenlang sportieve moteren gereden en zoek nu iets praktisch. Het gaat vrijwel zeker een interstate worden want dat is de lichtste. ik overweeg om de radio er uit te slopen en al die accessoires die niet strikt noodzakelijk zijn voor de voortbeweging, dit ter gewichtsbesparing. Het gecombineerde remsysteem daar ben ik nog niet uit, men zegt dat dat goed werkt, zo niet dan bouw ik dat om naar normaal gebruik. met staalomvlochten remleidingen en misschien wat aanpassingen op veringsgebied kan het best een leuke fiets worden. Ik vind overigens de 1200 de mooiste goldwing, nog een beetje die eighties look.

Re: Hoe rijd dat nou?

Geplaatst: 28 jun 2016, 14:54
door RonalT
Je moet er maar van uit gaan dat het goed werkt als Honda het bouwt.
Dingen er uit slopen zou ik niet te snel aan beginnen. Veel zaken hangen op een of andere manier samen.
Mijn advies is om te beginnen met rijden en na enige tijd een en ander te overwegen

Re: Hoe rijd dat nou?

Geplaatst: 29 jun 2016, 14:00
door FPC GoldWing
je zoekt het amerikaans autogevoel: wat mij betreft heeft de GW dat. Het rijdt prima op kleinere en snelwegen, bij kleinste wegen vind ik em wel zwaar achteruit schuiven, laat staan op helling. Met achteruit zal dat wel meevallen...ik heb zelf een R100RT en een GW1200 maar voor de kleinste wegen verkies ik meestal de RT :o , (american) highways: de Aspencade.... :D
eerlijk is eerlijk: een GW is wel rustgevend...

sorry voor het :o

Re: Hoe rijd dat nou?

Geplaatst: 30 jun 2016, 01:02
door Troll
Bedankt voor jullie visies.

Uiteraard is het mooiste om eens een stuk op een GL1200 te gaan rijden en zelf te beslissen, maar ja dan moet er iets 'in de buurt' te koop staan.
Wat me opvalt is dat de achteruit toch wel erg gewaardeerd wordt.
Zoals FPC Goldwing schrijft: vooral op een helling. En dat is inderdaad eng, want er is weinig vlak hier in Noorwegen.

De posting van wijnz is ook wel grappig. Enerzijds precies een filmpje van wat ik dus niet wil. Als je met de auto een paar maal een ree of een eland op een haar na ontweken hebt dan wil je niet met die snelheden door een bocht op een motorfiets. (ik heb er wel met plezier naar gekeken hoor!)
Anderzijds, zijn visie om hetgeen niet strikt noodzakelijk is op marktplaatst te zetten.
Hier kan ik mij weer wel helemaal in vinden :mrgreen:
Ik ben dol op muziek, maar een radio op een motor zie ik geen heil in. Met alle respect naar ieder die er wel van geniet hoor, maar voor mij hoeft het niet.
De extra rugsteun lijkt mij op het oog ook niet fijn. Maar goed, nooit geprobeerd dus mag daar niet over oordelen.

Ik ga e.e.a. op mij in laten werken. FPC Goldwing zei nog sorry dat ie de RT voortrok op heel kleine wegen.
Om de waarheid te zeggen staat de K100RT ( of een R100RT) ook op mijn lijstje kanshebbers.
Het hangt er ook een beetje vanaf wat er op mijn pad komt.

Re: Hoe rijd dat nou?

Geplaatst: 03 jul 2016, 09:04
door wijnz
Ik heb wel proefgezeten op een gl 1200 met rugsteun, dat zit echt super! Die opmerkingen over alles er af slopen moet je niet te serieus nemen, ik geloof niet dat dit veel brengt, of je moet er een soort cafe racer van maken en al het polyester en alle koffers eraf halen, maar ja what's the point? :o

Re: Hoe rijd dat nou?

Geplaatst: 03 jul 2016, 09:40
door Troll
Mooi dat je lekker gezeten hebt! Nu nog een stukje rijden :mrgreen:

Nee en caferacer ben ik niet op uit. Maar een standaard goldwing heeft -naar mijn mening- meer dan genoeg extra's. En om bij de radio te blijven, sommigen hebben speakers op de topkoffer. Ik vind het nutteloos en lelijk, maar als je ze verwijderd hou je gaten over wat het geheel niet mooier maakt. Dat is 't probleem.

Re: Hoe rijd dat nou?

Geplaatst: 03 jul 2016, 10:10
door RonalT
En dat is dus de reden dat je vooral op zoek moet naar een motor die geen dingen heeft die jij niet wil.
Ik had bij aankoop van mijn huidige motor de keuze uit 3 goed geprijsde motoren. De ene had wel veel extra chrome, wat ik dus niet zo mooi vind. Als ik die had gekocht had ik op zoek gemoeten naar andere rode delen. Dus die viel al af....

Zo ook met speakers of een extra antenne die jij niet mooi zou vinden. Niet kopen, maar verder kijken. Er is zo ontzettend veel verschil....

Re: Hoe rijd dat nou?

Geplaatst: 03 jul 2016, 10:39
door Troll
Tja als er keus is is dat de beste optie.
Maar er staan misschien 5 of 6 goldwingen te koop in de 1200CC uitvoering in Noorwegen.
Helaas zijn er ook nog veel andere punten die meetellen voor de aanschaf. Technische staat bijvoorbeeld. Maar ook de afstand van mijn huis waar ie staat. ( 700km enkele reis zit ik zomaar aan)
Dus dan kom je toch op een punt dat als er een staat in goede staat op een redelijke afstand dat een "antenne teveel" geen doorslag meer kan geven.

Re: Hoe rijd dat nou?

Geplaatst: 03 jul 2016, 18:44
door wijnz
Een nuttig accessoire lijkt mij een koffie bekerhouder, dat ben ik nog nergens tegen gekomen. Misschien iets zelf maken met een cardanische ophanging zoals bij scheepscompassen, zodat je koffie altijd level blijft. Verrek dat ga ik eens patenteren! :D

Re: Hoe rijd dat nou?

Geplaatst: 03 jul 2016, 19:23
door voodau
Misschien is het verstandig om een 1200 standard (1984) aan te schaffen, daar zit al die "troep"niet op!!!
Groet, Coen

Re: Hoe rijd dat nou?

Geplaatst: 26 jul 2016, 20:15
door Blacky
Ik ben ook niet zo'n groot ventje en iemand die ik ken is nog kleiner. Maar een 1500 rijdt fantastisch. vooral op binnenwegen. Snelwegen ontwijk ik het liefst.Vebruik valt ook mee en je hebt genoeg power.

Re: Hoe rijd dat nou?

Geplaatst: 27 jul 2016, 21:18
door cooper
wijnz schreef:Een nuttig accessoire lijkt mij een koffie bekerhouder, dat ben ik nog nergens tegen gekomen. Misschien iets zelf maken met een cardanische ophanging zoals bij scheepscompassen, zodat je koffie altijd level blijft. Verrek dat ga ik eens patenteren! :D
Zoiets mss ? ;-)

Afbeelding