Lastig kiezen

Plaats hier algemene onderwerpen die betrekking hebben op de Goldwing
Gebruikersavatar
mothergoose
Berichten: 838
Lid geworden op: 15 sep 2011, 10:16
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Leusden
Contacteer:

Lastig kiezen

Bericht door mothergoose » 25 mei 2016, 15:43

Er is al best veel geschreven op het forum over de Shark Evoline serie, daarom overweeg ik deze dan ook aan te schaffen. De Evoline3 vind ik niet lekker zitten, de nieuwe Evo One daarentegen wel. Maar.... Ik was laatst bij de plaatselijke dealer en heb daar de Shoei J-Cruise opgehad..... Inderdaad, had ik beter niet kunnen doen

Deze Shoei zat werkelijk fantastisch lekker, maar heeft een groot vizier die open toch op je hoofd staat. Omdat ik eigenlijk altijd open rijdt, heb ik met mijn huidige HJC systeemhelm last van de 'puist' op mijn hoofd bij wat hogere snelheden. De Shark zal hier geen last van hebben, maar ik kan er nergen mee rijden om het te testen.

De Shoei zat zo lekker dat ik hem niet kan negeren, de prijs van deze helm gaat net over die van de Shark heen. De Shark heb ik opgehad en zit lekker, maar niet zoals de eerste ervaring met de Shoei.

Omdat er van beide type helmen genoeg ervaring hier in de groep zit, vraag ik jullie om keuze hulp.... Wat zijn de voor- en/of nadelen van beide principes? Hoe is de Shark Evo One tijdens een rit? Alle advies / meningen zijn welkom

Alvast bedankt

Jurgen
Don't be afraid your life will end...
Be afraid it will never begin!!!

http://www.rouwhorst.net (mijn Goldwing blog)

Gebruikersavatar
pieter
Berichten: 2647
Lid geworden op: 09 sep 2011, 21:04
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Rucphen

Re: Lastig kiezen

Bericht door pieter » 25 mei 2016, 20:41

Ik heb de Shark evoline 3 pro carbon, deze helm heeft een goede pasvorm en is ongeveer 100 gram lichter dan de reguliere evoline, toch met zijn gewicht van 1610 gr was het ff wennen maar ik zou hem niet meer willen missen.
Verder heb ik de helm tijdens het lang weekend Drenthe een kleine 1275 km op m'n knar gehad en dat zonder enig ongemak.

Het enige advies wat ik je mee wil geven is, dat je de helm kiest die bij jou past en het allerbelangrijkste dat hij comfortabel is.

Suc6 Pieter.
A Man's got to know his limitations

Gebruikersavatar
RonalT
Berichten: 13424
Lid geworden op: 11 okt 2007, 09:45
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Dinteloord

Re: Lastig kiezen

Bericht door RonalT » 25 mei 2016, 20:43

De reden dat ik een Shark heb is dat met deze helm open en dicht gereden mag worden. Dit is een van de weinige helmen waar dat mee mag.
Klinkt misschien niet goed, maar als er iets gebeurt kunnen verzekeraars heel lastig doen.
Verder kan ik je geen advies geven. Een helm moet je passen.
Groeten, RonalT


Kijk in de evenementen kalender wat er dan te doen is

And there is no better teacher than experience (Christain Horner)

Gebruikersavatar
mothergoose
Berichten: 838
Lid geworden op: 15 sep 2011, 10:16
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Leusden
Contacteer:

Re: Lastig kiezen

Bericht door mothergoose » 26 mei 2016, 22:39

Klopt inderdaad RonalT, hij moet passen. En liefst in een keer goed, dat is ook de reden dat de Shoei zo dwars blijft zitten. Die zit fantastisch, maar eigenlijk wil ik de helm bij slecht weer dicht kunnen doen. Misschien dat er hier mensen zijn met een vergelijkbare Jet helm die hun ervaring willen delen over het rijden met een Jet helm bij regen.

Gr. Jurgen
Don't be afraid your life will end...
Be afraid it will never begin!!!

http://www.rouwhorst.net (mijn Goldwing blog)

Gebruikersavatar
tumtrans
Winnaar "show your wing" fotowedstrijd
Berichten: 417
Lid geworden op: 17 mar 2012, 09:38
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Ingen

Re: Lastig kiezen

Bericht door tumtrans » 26 mei 2016, 23:01

Wij rijden sinds een paar maanden met de shark evoline 3. Zitten ze in een keer goed? Het antwoord is nee, ik heb bij beide helmen het tempex wat afgeschuurd aan de binnenkant. Het gaf bij ons allebij wat druk midden boven het voorhoofd. Nu niet meer! Waarom dan toch deze helm? Het is heerlijk om zonder dat kinstuk op je helm te rijden! Wel gaat het kinstuk naar beneden op het moment dat we de snelweg opgaan (zeldzaam) of wanneer het regent, anders word de hals nat. Ze hebben ook het voordeel dat een Bluetooth communicatie makkelijk in te bouwen is (uitsparingen). Zodra alleen het vizier gesloten is is eigenlijk de meeste wind al uit het gezicht verdwenen! We zijn er erg tevreden mee! Succes met je keuze.
If you live by the sword, you will die by the sword.
-------------------------------------------------------
Kawasaki XII voyager bj1988 (2011-2014)
Goldwing 1500 se bj 1995 (2014-2019)
Goldwing 1800 bj 2007 (2019-heden)

Gebruikersavatar
GlimWas
Berichten: 538
Lid geworden op: 19 apr 2013, 09:38
Type Goldwing: overig
Locatie: Op de NT1100DCT

Re: Lastig kiezen

Bericht door GlimWas » 26 mei 2016, 23:14

Wij hebben ook een paar Shoei's. geweldige helmen! hele dag op en geen enkel moment dat je denkt; mag die helm af?
Most motorcycle problems are caused by the nut that connects the handlebar with the seat

Gebruikersavatar
mothergoose
Berichten: 838
Lid geworden op: 15 sep 2011, 10:16
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Leusden
Contacteer:

Re: Lastig kiezen

Bericht door mothergoose » 27 mei 2016, 08:36

Zijn dat Jethelmen Glimwas? Ik ben wel benieuwd naar de ervaring van een jethelm bij regen....

Gr. Jurgen
Don't be afraid your life will end...
Be afraid it will never begin!!!

http://www.rouwhorst.net (mijn Goldwing blog)

Gebruikersavatar
Devoraz
Berichten: 2524
Lid geworden op: 02 apr 2012, 16:17
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Swifterbant, Flevoland
Contacteer:

Re: Lastig kiezen

Bericht door Devoraz » 27 mei 2016, 08:53

Jurgen,

Ik heb geen ervaring met een jethelm, maar de meeste fabrikanten houden er tegenwoordig toch wel rekening mee. Bekijk deze review-video van de J-Cruise maar eens.


youtu.be/LrjaOKuPLPw
Groeten,
Pjotr

Goldwing GL1800 2001 Illusion Red (R259P)
Goldwing GL1500 SE 2000 Two-tone Red (R176C / inset R199C)
http://bikers.nightmarepatrol.net
The world is my menagerie.
"I never get lost because I don't know where I'm going..."
Live for today or fade away

Gebruikersavatar
GlimWas
Berichten: 538
Lid geworden op: 19 apr 2013, 09:38
Type Goldwing: overig
Locatie: Op de NT1100DCT

Re: Lastig kiezen

Bericht door GlimWas » 27 mei 2016, 09:38

Het zijn J-wings met een vizier, maar geen kinstukken. Ik draag 'm altijd open, tenzij het hard regent of hard waait op de snelweg. Het enige nadeel wat ik opgemerkt heb is de zoninval op mooie dagen. Dan zou ik liever een echte jethelm willen hebben met een klep.
Afbeelding

Ik heb nog wel de oudere versie zonder zon vizier
Most motorcycle problems are caused by the nut that connects the handlebar with the seat

Gebruikersavatar
Devoraz
Berichten: 2524
Lid geworden op: 02 apr 2012, 16:17
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Swifterbant, Flevoland
Contacteer:

Re: Lastig kiezen

Bericht door Devoraz » 27 mei 2016, 14:47

GlimWas schreef:Ik heb nog wel de oudere versie zonder zon vizier
De J-Cruise heeft een ingebouwd zon vizier. Da's dus geen probleem. :wink:
Groeten,
Pjotr

Goldwing GL1800 2001 Illusion Red (R259P)
Goldwing GL1500 SE 2000 Two-tone Red (R176C / inset R199C)
http://bikers.nightmarepatrol.net
The world is my menagerie.
"I never get lost because I don't know where I'm going..."
Live for today or fade away

Gebruikersavatar
KingEdwin
GL 1800 rijder
Berichten: 257
Lid geworden op: 19 sep 2010, 11:32
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Westmaas
Contacteer:

Re: Lastig kiezen

Bericht door KingEdwin » 27 mei 2016, 20:40

zelf rij ik ondertussen naar volle tevredenheid met een Nolan N90 (goedgekeurd voor zowel open als dicht). Hier een Nolan bedrade intercom ingezet en ook die voldoet prima. De helm zat me meteen als gegoten en de prijs stond me ook goed aan.
Als een helom niet meteen goed zit gaat ie nooit lekker zitten is miin ervaring.

Oh, ook een zonnevizier zit er standaard in, ik heb dus zo goed als nooit meer een zonnebril op.
Gr,
Edwin

Beter spijt hebben van iets dat je wel hebt gedaan dan spijt hebben van iets dat je niet hebt gedaan.
mijn GW site mijn luchtvaart site


Voorheen: GW1500SE, VF1100S (V65 Sabre), VF750S (V45 Sabre), CBX55FII, CX500.

Gebruikersavatar
mothergoose
Berichten: 838
Lid geworden op: 15 sep 2011, 10:16
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Leusden
Contacteer:

Re: Lastig kiezen

Bericht door mothergoose » 27 mei 2016, 21:16

Wie weet te vertellen of het werkelijk zo is dat je met een Jethelm bij stevige wind last hebt van het fenomeen dat de wind aan je helm trekt, of hij als het ware van je hoofd getrokken wordt? Het lijkt me zo stug, maar het was wel de ervaring van een goede kennis van me. Zij zit overigens altijd achterop.

Gr. Jurgen
Don't be afraid your life will end...
Be afraid it will never begin!!!

http://www.rouwhorst.net (mijn Goldwing blog)

Gebruikersavatar
tumtrans
Winnaar "show your wing" fotowedstrijd
Berichten: 417
Lid geworden op: 17 mar 2012, 09:38
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Ingen

Re: Lastig kiezen

Bericht door tumtrans » 28 mei 2016, 09:09

Mijn vrouw zegt dat het achterop met of zonder kinstuk (=jethelm!) niet uitmaakt achterop. Qua wind is het een drama achterop. Als je zelf rijd en (een beetje) achter een scherm zit absoluut niet.
If you live by the sword, you will die by the sword.
-------------------------------------------------------
Kawasaki XII voyager bj1988 (2011-2014)
Goldwing 1500 se bj 1995 (2014-2019)
Goldwing 1800 bj 2007 (2019-heden)

Gebruikersavatar
Devoraz
Berichten: 2524
Lid geworden op: 02 apr 2012, 16:17
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Swifterbant, Flevoland
Contacteer:

Re: Lastig kiezen

Bericht door Devoraz » 29 mei 2016, 10:22

Ik ben het met Elly (de vrouw van Tumtrans) eens. Het maakt niet uit of je een jethelm draagt of een integraalhelm. Met beiden heb je daar last van als er een sterke wind staat. :wink:

Ik zou gewoon gaan voor hetgeen goed voelt. Heb je zelf je bedenkingen bij een jethelm, dan doe je het niet. Het blijft een persoonlijke keuze.
Groeten,
Pjotr

Goldwing GL1800 2001 Illusion Red (R259P)
Goldwing GL1500 SE 2000 Two-tone Red (R176C / inset R199C)
http://bikers.nightmarepatrol.net
The world is my menagerie.
"I never get lost because I don't know where I'm going..."
Live for today or fade away

Boxmot
Berichten: 68
Lid geworden op: 09 mei 2016, 14:17

Re: Lastig kiezen

Bericht door Boxmot » 30 mei 2016, 18:14

Hallo Mothergoose, ik rijd zelf al jaren met een De Jethelm Van Schubert type J1. ja die met die kinbeugel :mrgreen: Ik heb voor deze helm gekozen omdat je met de jethelm veel meer zicht hebt als met een integraal of systeemhelm en toch een bepaalde mate van kinbescherming hebt. Ik heb er een camos bluetooth 600 systeem ingebouwd. (nu niet meer te kopen helaas) en dit werkt subliem. Vandaag nog mee gereden naar Hilvarenbeek in Volle regen, Geen regenwater binnenzijde. Ook niet toen ik trouwens nog reed op een naked...

Plaats reactie