Distributieriem

Plaats hier algemene onderwerpen die betrekking hebben op de Goldwing
Plaats reactie
Gebruikersavatar
ijsbeer
Winnaar "show your wing" fotowedstrijd
Berichten: 337
Lid geworden op: 07 jun 2014, 02:05
Type Goldwing: GL1500
Locatie: Vidreres Espanja

Distributieriem

Bericht door ijsbeer » 23 mei 2016, 12:56

Mijn 1500 Wing is van 1988. Ik heb ze kleine 2 jaar geleden (92000km) via een handelaar gekocht, ik ben de 2e eigenaar.
Volgens de handelaar was mijn Wing goed onderhouden.
Aan Pinksteren dan met 106000km pech gekregen. Motor is naar een ons goed bekende Wing service getakeld. De cardanas en de meenemer waren veroest, 't vet erop was steenoud en voldeed niet meer aan de eisen, de cardanolie was zwart. Hun monteur constateerde dat de Wing slecht was onderhouden.
Dus ik heb mij meteen voor een grooooooooooooote beurt aangemeld.
Omdat er geen onderhoudshistorie bekend is (had de eigenaar hier al geprobeerd te achterhalen) weet ik niet of de distributieriem (+toebehoren) nu 28 jaar oud is of minder.
Dus dat laat ik ook vervangen, de angst een totaal losse Wing te krijgen weegt hoger dan de kosten vervangen.

volgens mij en de monteur belangrijk.

ik had de handelaar waar ik de Wing gekocht ook een beleefde maar boze mail gestuurd i.v.m. goed onderhouden enzo.
hij belde mij terug en bood excuses aan. i.v.m. de distributieriem zei hij wel dat dit niet noodzakelijk was, hun hadden de riem bekeken en vonden hem voldoende, hij zei ook nog dat hij nog nooit gehoord had dat er hierdoor schade was ontstaan en dat Wing dealers hiermee graag geld willen verdienen.

Wat moet ik hiervan houden mensen???
ik heb pas sinds kleine 2 jaar een Wing, jullie hebben er al langer een dus meer ervaring
groet Dirk (IJsbeer)

GL 1500 SE met EML zijspan sinds 2/2018
Honda 500TWIN 1989-1990,
Kawasaki 600 GPX 2003-2005,
BMW K75RT 2005-2010,
BMW R1100RT 2010-2014 en Yamaha FJR 1300 2010-2014,
Goldwing 1500 Aspencade
Goldwing 1500 SE zijspan
sinds 21-06-2021 niks behalve blik

Je heb maar een leven dus maak er iets leuks van!

Gebruikersavatar
goldie 1800
Berichten: 28
Lid geworden op: 03 apr 2016, 23:40
Type Goldwing: GL1800

Re: Distributieriem

Bericht door goldie 1800 » 23 mei 2016, 14:00

Beste ..

Al met al niet zo mooi verhaal ..maar een distributie riem zou ik bij twijfel altijd vervangen voor de zekerheid.
Nix is vervelender als constant te moeten denken ..blijft ie heel of niet..


Groet Jan..
It,s nice to be important, but it,s more important to be nice :lol:

Gebruikersavatar
tumtrans
Winnaar "show your wing" fotowedstrijd
Berichten: 417
Lid geworden op: 17 mar 2012, 09:38
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Ingen

Re: Distributieriem

Bericht door tumtrans » 23 mei 2016, 17:58

Beste Ijsbeer,
Je had dit best kunnen voorkomen en voorkom nou nog meer schade en laat die distributie riemen vervangen! Ja natuurlijk willen de GL dealers graag geld verdienen maar niet door jou praatjes te verkopen, dat heeft de man van wie je hem gekocht hebt al gedaan! Zomaar van een handelaar een motor kopen kan best maar laat hem dan nazien! Door een GL liefhebber, lees: dealer! Lees vooral verder op ons forum daar leren wijzelf ook het meeste van.
En jammer dat het nu extra geld kost.
Mvg, Michel
If you live by the sword, you will die by the sword.
-------------------------------------------------------
Kawasaki XII voyager bj1988 (2011-2014)
Goldwing 1500 se bj 1995 (2014-2019)
Goldwing 1800 bj 2007 (2019-heden)

Gebruikersavatar
ijsbeer
Winnaar "show your wing" fotowedstrijd
Berichten: 337
Lid geworden op: 07 jun 2014, 02:05
Type Goldwing: GL1500
Locatie: Vidreres Espanja

Re: Distributieriem

Bericht door ijsbeer » 23 mei 2016, 18:38

tumtrans schreef:Beste Ijsbeer,
Je had dit best kunnen voorkomen en voorkom nou nog meer schade en laat die distributie riemen vervangen! Ja natuurlijk willen de GL dealers graag geld verdienen maar niet door jou praatjes te verkopen, dat heeft de man van wie je hem gekocht hebt al gedaan! Zomaar van een handelaar een motor kopen kan best maar laat hem dan nazien! Door een GL liefhebber, lees: dealer! Lees vooral verder op ons forum daar leren wijzelf ook het meeste van.
En jammer dat het nu extra geld kost.
Mvg, Michel
ik heb meer vertrouwen in onze GW dealerzaak dan in de verkoper van mijn Wing dus de afspraak voor grote onderhoudt en distributieriem vervangen heb ik onmiddellijk gemaakt.

Dat wat ik hier lees bevestigd wel mijn mening over de verkoper.

Thx
groet Dirk (IJsbeer)

GL 1500 SE met EML zijspan sinds 2/2018
Honda 500TWIN 1989-1990,
Kawasaki 600 GPX 2003-2005,
BMW K75RT 2005-2010,
BMW R1100RT 2010-2014 en Yamaha FJR 1300 2010-2014,
Goldwing 1500 Aspencade
Goldwing 1500 SE zijspan
sinds 21-06-2021 niks behalve blik

Je heb maar een leven dus maak er iets leuks van!

Gebruikersavatar
De Motormuis
Winnaar "show your wing" fotowedstrijd
Berichten: 6743
Lid geworden op: 02 dec 2011, 00:05
Type Goldwing: GL1500
Locatie: Geldrop. Noord Brabant.

Re: Distributieriem

Bericht door De Motormuis » 23 mei 2016, 20:22

Noem de monteur van Wing Service maar gewoon
bij zijn naam hoor.
Iedereen hier kent Antoon wel, of persoonlijk
of van horen over zijn goede service.
Groeten,
Wil.



Een Goldwing rijder is een blijde rijder.

Wat wordt het toch mooi met al die GOLDWINGS op de weg.

HET IS EEN GROENE MET 6 CYLINDERS EN TWEE ANTENNE'S.

peter

Re: Distributieriem

Bericht door peter » 23 mei 2016, 20:35

Niet alle motorzaken kunnen alle merken en types de juiste service geven. Zo kwam ik een aantal jaren geleden bij een motorzaak om mijn achterband van mijn cb te laten vervangen. Dit is een ouderwets motortje met dito achterwiel montage. Na een anderhalf uur zinloos door die zaak lopen ben ik maar eens gaan kijken waarom het zolang duurde, bleek dat ze geen idee hadden hoe het wiel eruit moest :lol: :lol:

Gebruikersavatar
ijsbeer
Winnaar "show your wing" fotowedstrijd
Berichten: 337
Lid geworden op: 07 jun 2014, 02:05
Type Goldwing: GL1500
Locatie: Vidreres Espanja

Re: Distributieriem

Bericht door ijsbeer » 23 mei 2016, 20:39

De Motormuis schreef:Noem de monteur van Wing Service maar gewoon
bij zijn naam hoor.
Iedereen hier kent Antoon wel, of persoonlijk
of van horen over zijn goede service.
No 100% fout, een ander goede :mrgreen:

Ik gooi extra niet met namen van verkoper en de Wingdealer/service/handelaar/deskundige.

Als je op FB ook bent zal je lezen bij wie mijn Wing was en weer heen gaat :D
groet Dirk (IJsbeer)

GL 1500 SE met EML zijspan sinds 2/2018
Honda 500TWIN 1989-1990,
Kawasaki 600 GPX 2003-2005,
BMW K75RT 2005-2010,
BMW R1100RT 2010-2014 en Yamaha FJR 1300 2010-2014,
Goldwing 1500 Aspencade
Goldwing 1500 SE zijspan
sinds 21-06-2021 niks behalve blik

Je heb maar een leven dus maak er iets leuks van!

Gebruikersavatar
ijsbeer
Winnaar "show your wing" fotowedstrijd
Berichten: 337
Lid geworden op: 07 jun 2014, 02:05
Type Goldwing: GL1500
Locatie: Vidreres Espanja

Re: Distributieriem

Bericht door ijsbeer » 23 mei 2016, 20:42

peter schreef:Niet alle motorzaken kunnen alle merken en types de juiste service geven. Zo kwam ik een aantal jaren geleden bij een motorzaak om mijn achterband van mijn cb te laten vervangen. Dit is een ouderwets motortje met dito achterwiel montage. Na een anderhalf uur zinloos door die zaak lopen ben ik maar eens gaan kijken waarom het zolang duurde, bleek dat ze geen idee hadden hoe het wiel eruit moest :lol: :lol:
Yep. Een duitse hondadealer welke mijn achterband voor € 80 verwisselde was 12 uren mee bezig, koffer afbouwen enzo.
Ik heb hem dan aangeraden eens op youtube te kijken daar leggen ze uit hoe het moet.
Was t eerste en laatste keer dat ik bij hun was (heeft ze veel geld gekost vaste prijsafspraak)
groet Dirk (IJsbeer)

GL 1500 SE met EML zijspan sinds 2/2018
Honda 500TWIN 1989-1990,
Kawasaki 600 GPX 2003-2005,
BMW K75RT 2005-2010,
BMW R1100RT 2010-2014 en Yamaha FJR 1300 2010-2014,
Goldwing 1500 Aspencade
Goldwing 1500 SE zijspan
sinds 21-06-2021 niks behalve blik

Je heb maar een leven dus maak er iets leuks van!

Gebruikersavatar
Jantje
Berichten: 82
Lid geworden op: 06 feb 2016, 13:38
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Melderslo
Contacteer:

Re: Distributieriem

Bericht door Jantje » 26 mei 2016, 06:50

Hoi Ijsbeer.

Zelf heb ik de wing alweer bijna 3 jaar in bezit. Maar het eerste wat ik heb laten doen na aankoop is wat jijnu vraagt, namelijk gelijk de distributiriemen laten vervangen. Ze konden 3 jaar zijn, maar net zo goed 14 jaar!
Dus om een hele grote reparatie te besparen zeg ik, eraf met die oude riemen. Maar vervang dan wel gelijk ook de spanrollen die de riemen op spanning houden. Deze hebben net zoveel kilometers gedraaid en als hiervan een lager vastloopt zal een riem alsnog knappen met veel schade als gevolg.
Mijn advies is ook, koop niet de goedkope riemen die links en rechts te koop staan. Twee voor ongeveer 50 euro. Maar koop de originele riemen, ze zijn wel duurder, twee voor ongeveer 90 euro, maar dan heb je zekerheid. Deze riemen gaan 10 jaar mee, of 100.000 kilometer. Dus als je er 10 jaar mee rijd is dat 10 euro per jaar.

Groetjes Jan.

ww9466
Berichten: 58
Lid geworden op: 15 jan 2015, 16:09

Re: Distributieriem

Bericht door ww9466 » 01 jun 2016, 06:58

Waarom dure riemen kopen?
Gates T275 2 stuks voor 30 eurie.
Zijn gewoon goed... een "vogeltjesmerk" zou ik idd niet doen.

Gebruikersavatar
ijsbeer
Winnaar "show your wing" fotowedstrijd
Berichten: 337
Lid geworden op: 07 jun 2014, 02:05
Type Goldwing: GL1500
Locatie: Vidreres Espanja

Re: Distributieriem

Bericht door ijsbeer » 01 jun 2016, 09:29

Thx, ik laat de grote onderhoudt en vervanging riemen bij Bikers Best doen dus dat komt goed :mrgreen:
groet Dirk (IJsbeer)

GL 1500 SE met EML zijspan sinds 2/2018
Honda 500TWIN 1989-1990,
Kawasaki 600 GPX 2003-2005,
BMW K75RT 2005-2010,
BMW R1100RT 2010-2014 en Yamaha FJR 1300 2010-2014,
Goldwing 1500 Aspencade
Goldwing 1500 SE zijspan
sinds 21-06-2021 niks behalve blik

Je heb maar een leven dus maak er iets leuks van!

Plaats reactie