Distributieriem
- ijsbeer
- Winnaar "show your wing" fotowedstrijd
- Berichten: 337
- Lid geworden op: 07 jun 2014, 02:05
- Type Goldwing: GL1500
- Locatie: Vidreres Espanja
Distributieriem
Mijn 1500 Wing is van 1988. Ik heb ze kleine 2 jaar geleden (92000km) via een handelaar gekocht, ik ben de 2e eigenaar.
Volgens de handelaar was mijn Wing goed onderhouden.
Aan Pinksteren dan met 106000km pech gekregen. Motor is naar een ons goed bekende Wing service getakeld. De cardanas en de meenemer waren veroest, 't vet erop was steenoud en voldeed niet meer aan de eisen, de cardanolie was zwart. Hun monteur constateerde dat de Wing slecht was onderhouden.
Dus ik heb mij meteen voor een grooooooooooooote beurt aangemeld.
Omdat er geen onderhoudshistorie bekend is (had de eigenaar hier al geprobeerd te achterhalen) weet ik niet of de distributieriem (+toebehoren) nu 28 jaar oud is of minder.
Dus dat laat ik ook vervangen, de angst een totaal losse Wing te krijgen weegt hoger dan de kosten vervangen.
volgens mij en de monteur belangrijk.
ik had de handelaar waar ik de Wing gekocht ook een beleefde maar boze mail gestuurd i.v.m. goed onderhouden enzo.
hij belde mij terug en bood excuses aan. i.v.m. de distributieriem zei hij wel dat dit niet noodzakelijk was, hun hadden de riem bekeken en vonden hem voldoende, hij zei ook nog dat hij nog nooit gehoord had dat er hierdoor schade was ontstaan en dat Wing dealers hiermee graag geld willen verdienen.
Wat moet ik hiervan houden mensen???
ik heb pas sinds kleine 2 jaar een Wing, jullie hebben er al langer een dus meer ervaring
Volgens de handelaar was mijn Wing goed onderhouden.
Aan Pinksteren dan met 106000km pech gekregen. Motor is naar een ons goed bekende Wing service getakeld. De cardanas en de meenemer waren veroest, 't vet erop was steenoud en voldeed niet meer aan de eisen, de cardanolie was zwart. Hun monteur constateerde dat de Wing slecht was onderhouden.
Dus ik heb mij meteen voor een grooooooooooooote beurt aangemeld.
Omdat er geen onderhoudshistorie bekend is (had de eigenaar hier al geprobeerd te achterhalen) weet ik niet of de distributieriem (+toebehoren) nu 28 jaar oud is of minder.
Dus dat laat ik ook vervangen, de angst een totaal losse Wing te krijgen weegt hoger dan de kosten vervangen.
volgens mij en de monteur belangrijk.
ik had de handelaar waar ik de Wing gekocht ook een beleefde maar boze mail gestuurd i.v.m. goed onderhouden enzo.
hij belde mij terug en bood excuses aan. i.v.m. de distributieriem zei hij wel dat dit niet noodzakelijk was, hun hadden de riem bekeken en vonden hem voldoende, hij zei ook nog dat hij nog nooit gehoord had dat er hierdoor schade was ontstaan en dat Wing dealers hiermee graag geld willen verdienen.
Wat moet ik hiervan houden mensen???
ik heb pas sinds kleine 2 jaar een Wing, jullie hebben er al langer een dus meer ervaring
groet Dirk (IJsbeer)
GL 1500 SE met EML zijspan sinds 2/2018
Honda 500TWIN 1989-1990,
Kawasaki 600 GPX 2003-2005,
BMW K75RT 2005-2010,
BMW R1100RT 2010-2014 en Yamaha FJR 1300 2010-2014,
Goldwing 1500 Aspencade
Goldwing 1500 SE zijspan
sinds 21-06-2021 niks behalve blik
Je heb maar een leven dus maak er iets leuks van!
GL 1500 SE met EML zijspan sinds 2/2018
Honda 500TWIN 1989-1990,
Kawasaki 600 GPX 2003-2005,
BMW K75RT 2005-2010,
BMW R1100RT 2010-2014 en Yamaha FJR 1300 2010-2014,
Goldwing 1500 Aspencade
Goldwing 1500 SE zijspan
sinds 21-06-2021 niks behalve blik
Je heb maar een leven dus maak er iets leuks van!
- goldie 1800
- Berichten: 28
- Lid geworden op: 03 apr 2016, 23:40
- Type Goldwing: GL1800
Re: Distributieriem
Beste ..
Al met al niet zo mooi verhaal ..maar een distributie riem zou ik bij twijfel altijd vervangen voor de zekerheid.
Nix is vervelender als constant te moeten denken ..blijft ie heel of niet..
Groet Jan..
Al met al niet zo mooi verhaal ..maar een distributie riem zou ik bij twijfel altijd vervangen voor de zekerheid.
Nix is vervelender als constant te moeten denken ..blijft ie heel of niet..
Groet Jan..
It,s nice to be important, but it,s more important to be nice
- tumtrans
- Winnaar "show your wing" fotowedstrijd
- Berichten: 417
- Lid geworden op: 17 mar 2012, 09:38
- Type Goldwing: GL1800
- Locatie: Ingen
Re: Distributieriem
Beste Ijsbeer,
Je had dit best kunnen voorkomen en voorkom nou nog meer schade en laat die distributie riemen vervangen! Ja natuurlijk willen de GL dealers graag geld verdienen maar niet door jou praatjes te verkopen, dat heeft de man van wie je hem gekocht hebt al gedaan! Zomaar van een handelaar een motor kopen kan best maar laat hem dan nazien! Door een GL liefhebber, lees: dealer! Lees vooral verder op ons forum daar leren wijzelf ook het meeste van.
En jammer dat het nu extra geld kost.
Mvg, Michel
Je had dit best kunnen voorkomen en voorkom nou nog meer schade en laat die distributie riemen vervangen! Ja natuurlijk willen de GL dealers graag geld verdienen maar niet door jou praatjes te verkopen, dat heeft de man van wie je hem gekocht hebt al gedaan! Zomaar van een handelaar een motor kopen kan best maar laat hem dan nazien! Door een GL liefhebber, lees: dealer! Lees vooral verder op ons forum daar leren wijzelf ook het meeste van.
En jammer dat het nu extra geld kost.
Mvg, Michel
If you live by the sword, you will die by the sword.
-------------------------------------------------------
Kawasaki XII voyager bj1988 (2011-2014)
Goldwing 1500 se bj 1995 (2014-2019)
Goldwing 1800 bj 2007 (2019-heden)
-------------------------------------------------------
Kawasaki XII voyager bj1988 (2011-2014)
Goldwing 1500 se bj 1995 (2014-2019)
Goldwing 1800 bj 2007 (2019-heden)
- ijsbeer
- Winnaar "show your wing" fotowedstrijd
- Berichten: 337
- Lid geworden op: 07 jun 2014, 02:05
- Type Goldwing: GL1500
- Locatie: Vidreres Espanja
Re: Distributieriem
ik heb meer vertrouwen in onze GW dealerzaak dan in de verkoper van mijn Wing dus de afspraak voor grote onderhoudt en distributieriem vervangen heb ik onmiddellijk gemaakt.tumtrans schreef:Beste Ijsbeer,
Je had dit best kunnen voorkomen en voorkom nou nog meer schade en laat die distributie riemen vervangen! Ja natuurlijk willen de GL dealers graag geld verdienen maar niet door jou praatjes te verkopen, dat heeft de man van wie je hem gekocht hebt al gedaan! Zomaar van een handelaar een motor kopen kan best maar laat hem dan nazien! Door een GL liefhebber, lees: dealer! Lees vooral verder op ons forum daar leren wijzelf ook het meeste van.
En jammer dat het nu extra geld kost.
Mvg, Michel
Dat wat ik hier lees bevestigd wel mijn mening over de verkoper.
Thx
groet Dirk (IJsbeer)
GL 1500 SE met EML zijspan sinds 2/2018
Honda 500TWIN 1989-1990,
Kawasaki 600 GPX 2003-2005,
BMW K75RT 2005-2010,
BMW R1100RT 2010-2014 en Yamaha FJR 1300 2010-2014,
Goldwing 1500 Aspencade
Goldwing 1500 SE zijspan
sinds 21-06-2021 niks behalve blik
Je heb maar een leven dus maak er iets leuks van!
GL 1500 SE met EML zijspan sinds 2/2018
Honda 500TWIN 1989-1990,
Kawasaki 600 GPX 2003-2005,
BMW K75RT 2005-2010,
BMW R1100RT 2010-2014 en Yamaha FJR 1300 2010-2014,
Goldwing 1500 Aspencade
Goldwing 1500 SE zijspan
sinds 21-06-2021 niks behalve blik
Je heb maar een leven dus maak er iets leuks van!
- De Motormuis
- Winnaar "show your wing" fotowedstrijd
- Berichten: 6771
- Lid geworden op: 02 dec 2011, 00:05
- Type Goldwing: GL1500
- Locatie: Geldrop. Noord Brabant.
Re: Distributieriem
Noem de monteur van Wing Service maar gewoon
bij zijn naam hoor.
Iedereen hier kent Antoon wel, of persoonlijk
of van horen over zijn goede service.
bij zijn naam hoor.
Iedereen hier kent Antoon wel, of persoonlijk
of van horen over zijn goede service.
Groeten,
Wil.
Een Goldwing rijder is een blijde rijder.
Wat wordt het toch mooi met al die GOLDWINGS op de weg.
HET IS EEN GROENE MET 6 CYLINDERS EN TWEE ANTENNE'S.
Wil.
Een Goldwing rijder is een blijde rijder.
Wat wordt het toch mooi met al die GOLDWINGS op de weg.
HET IS EEN GROENE MET 6 CYLINDERS EN TWEE ANTENNE'S.
Re: Distributieriem
Niet alle motorzaken kunnen alle merken en types de juiste service geven. Zo kwam ik een aantal jaren geleden bij een motorzaak om mijn achterband van mijn cb te laten vervangen. Dit is een ouderwets motortje met dito achterwiel montage. Na een anderhalf uur zinloos door die zaak lopen ben ik maar eens gaan kijken waarom het zolang duurde, bleek dat ze geen idee hadden hoe het wiel eruit moest
- ijsbeer
- Winnaar "show your wing" fotowedstrijd
- Berichten: 337
- Lid geworden op: 07 jun 2014, 02:05
- Type Goldwing: GL1500
- Locatie: Vidreres Espanja
Re: Distributieriem
No 100% fout, een ander goedeDe Motormuis schreef:Noem de monteur van Wing Service maar gewoon
bij zijn naam hoor.
Iedereen hier kent Antoon wel, of persoonlijk
of van horen over zijn goede service.
Ik gooi extra niet met namen van verkoper en de Wingdealer/service/handelaar/deskundige.
Als je op FB ook bent zal je lezen bij wie mijn Wing was en weer heen gaat
groet Dirk (IJsbeer)
GL 1500 SE met EML zijspan sinds 2/2018
Honda 500TWIN 1989-1990,
Kawasaki 600 GPX 2003-2005,
BMW K75RT 2005-2010,
BMW R1100RT 2010-2014 en Yamaha FJR 1300 2010-2014,
Goldwing 1500 Aspencade
Goldwing 1500 SE zijspan
sinds 21-06-2021 niks behalve blik
Je heb maar een leven dus maak er iets leuks van!
GL 1500 SE met EML zijspan sinds 2/2018
Honda 500TWIN 1989-1990,
Kawasaki 600 GPX 2003-2005,
BMW K75RT 2005-2010,
BMW R1100RT 2010-2014 en Yamaha FJR 1300 2010-2014,
Goldwing 1500 Aspencade
Goldwing 1500 SE zijspan
sinds 21-06-2021 niks behalve blik
Je heb maar een leven dus maak er iets leuks van!
- ijsbeer
- Winnaar "show your wing" fotowedstrijd
- Berichten: 337
- Lid geworden op: 07 jun 2014, 02:05
- Type Goldwing: GL1500
- Locatie: Vidreres Espanja
Re: Distributieriem
Yep. Een duitse hondadealer welke mijn achterband voor € 80 verwisselde was 12 uren mee bezig, koffer afbouwen enzo.peter schreef:Niet alle motorzaken kunnen alle merken en types de juiste service geven. Zo kwam ik een aantal jaren geleden bij een motorzaak om mijn achterband van mijn cb te laten vervangen. Dit is een ouderwets motortje met dito achterwiel montage. Na een anderhalf uur zinloos door die zaak lopen ben ik maar eens gaan kijken waarom het zolang duurde, bleek dat ze geen idee hadden hoe het wiel eruit moest
Ik heb hem dan aangeraden eens op youtube te kijken daar leggen ze uit hoe het moet.
Was t eerste en laatste keer dat ik bij hun was (heeft ze veel geld gekost vaste prijsafspraak)
groet Dirk (IJsbeer)
GL 1500 SE met EML zijspan sinds 2/2018
Honda 500TWIN 1989-1990,
Kawasaki 600 GPX 2003-2005,
BMW K75RT 2005-2010,
BMW R1100RT 2010-2014 en Yamaha FJR 1300 2010-2014,
Goldwing 1500 Aspencade
Goldwing 1500 SE zijspan
sinds 21-06-2021 niks behalve blik
Je heb maar een leven dus maak er iets leuks van!
GL 1500 SE met EML zijspan sinds 2/2018
Honda 500TWIN 1989-1990,
Kawasaki 600 GPX 2003-2005,
BMW K75RT 2005-2010,
BMW R1100RT 2010-2014 en Yamaha FJR 1300 2010-2014,
Goldwing 1500 Aspencade
Goldwing 1500 SE zijspan
sinds 21-06-2021 niks behalve blik
Je heb maar een leven dus maak er iets leuks van!
- Jantje
- Berichten: 82
- Lid geworden op: 06 feb 2016, 13:38
- Type Goldwing: GL1800
- Locatie: Melderslo
- Contacteer:
Re: Distributieriem
Hoi Ijsbeer.
Zelf heb ik de wing alweer bijna 3 jaar in bezit. Maar het eerste wat ik heb laten doen na aankoop is wat jijnu vraagt, namelijk gelijk de distributiriemen laten vervangen. Ze konden 3 jaar zijn, maar net zo goed 14 jaar!
Dus om een hele grote reparatie te besparen zeg ik, eraf met die oude riemen. Maar vervang dan wel gelijk ook de spanrollen die de riemen op spanning houden. Deze hebben net zoveel kilometers gedraaid en als hiervan een lager vastloopt zal een riem alsnog knappen met veel schade als gevolg.
Mijn advies is ook, koop niet de goedkope riemen die links en rechts te koop staan. Twee voor ongeveer 50 euro. Maar koop de originele riemen, ze zijn wel duurder, twee voor ongeveer 90 euro, maar dan heb je zekerheid. Deze riemen gaan 10 jaar mee, of 100.000 kilometer. Dus als je er 10 jaar mee rijd is dat 10 euro per jaar.
Groetjes Jan.
Zelf heb ik de wing alweer bijna 3 jaar in bezit. Maar het eerste wat ik heb laten doen na aankoop is wat jijnu vraagt, namelijk gelijk de distributiriemen laten vervangen. Ze konden 3 jaar zijn, maar net zo goed 14 jaar!
Dus om een hele grote reparatie te besparen zeg ik, eraf met die oude riemen. Maar vervang dan wel gelijk ook de spanrollen die de riemen op spanning houden. Deze hebben net zoveel kilometers gedraaid en als hiervan een lager vastloopt zal een riem alsnog knappen met veel schade als gevolg.
Mijn advies is ook, koop niet de goedkope riemen die links en rechts te koop staan. Twee voor ongeveer 50 euro. Maar koop de originele riemen, ze zijn wel duurder, twee voor ongeveer 90 euro, maar dan heb je zekerheid. Deze riemen gaan 10 jaar mee, of 100.000 kilometer. Dus als je er 10 jaar mee rijd is dat 10 euro per jaar.
Groetjes Jan.
-
- Berichten: 58
- Lid geworden op: 15 jan 2015, 16:09
Re: Distributieriem
Waarom dure riemen kopen?
Gates T275 2 stuks voor 30 eurie.
Zijn gewoon goed... een "vogeltjesmerk" zou ik idd niet doen.
Gates T275 2 stuks voor 30 eurie.
Zijn gewoon goed... een "vogeltjesmerk" zou ik idd niet doen.
- ijsbeer
- Winnaar "show your wing" fotowedstrijd
- Berichten: 337
- Lid geworden op: 07 jun 2014, 02:05
- Type Goldwing: GL1500
- Locatie: Vidreres Espanja
Re: Distributieriem
Thx, ik laat de grote onderhoudt en vervanging riemen bij Bikers Best doen dus dat komt goed
groet Dirk (IJsbeer)
GL 1500 SE met EML zijspan sinds 2/2018
Honda 500TWIN 1989-1990,
Kawasaki 600 GPX 2003-2005,
BMW K75RT 2005-2010,
BMW R1100RT 2010-2014 en Yamaha FJR 1300 2010-2014,
Goldwing 1500 Aspencade
Goldwing 1500 SE zijspan
sinds 21-06-2021 niks behalve blik
Je heb maar een leven dus maak er iets leuks van!
GL 1500 SE met EML zijspan sinds 2/2018
Honda 500TWIN 1989-1990,
Kawasaki 600 GPX 2003-2005,
BMW K75RT 2005-2010,
BMW R1100RT 2010-2014 en Yamaha FJR 1300 2010-2014,
Goldwing 1500 Aspencade
Goldwing 1500 SE zijspan
sinds 21-06-2021 niks behalve blik
Je heb maar een leven dus maak er iets leuks van!