Help bij aankoop GL1500

Plaats hier algemene onderwerpen die betrekking hebben op de Goldwing
Plaats reactie
anjoy
Berichten: 8
Lid geworden op: 23 mar 2016, 11:26

Help bij aankoop GL1500

Bericht door anjoy » 24 mar 2016, 22:19

Beste forumleden, ik heb even jullie hulp nodig voor het volgende.
Ik heb mijn oog laten vallen op een prachtige Honda Goldwing 1500 uit 1989
Nu heeft deze motor 125.000 km gelopen en is de distributie en een grote beurt uitgevoerd bij een kmstand van 122.000.
Het zou mijn eerst Goldwing worden, dus ik heb niet veel ervaring met deze motoren.
Heb eerst een Honda Shadow VT750 gehad en daarna een VT1100c3 , rijd een Goldwing nu heel veel anders?

Tevens de vraag, waar moet ik extra op letten bij een motor van 1989.
En wat is een reele vraagprijs van een particulier?

Hoop dat jullie mij kunnen helpen.

Met enthousiaste groet,
anjoy

edit director: titel aangepast

Gebruikersavatar
RonalT
Berichten: 13406
Lid geworden op: 11 okt 2007, 09:45
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Dinteloord

Re: Help

Bericht door RonalT » 24 mar 2016, 23:43

Ja, een Goldwing rijdt heel anders. Mijn vorige motor was een VT750C uit 1983 en dat is een lichte snel accelererende motor in vergelijking met een 1500. Een Goldwing is meer een soort vrachtwagen onder de motoren. Rijdt wat rustiger, maar niet tam. Je moet je realiseren dat een Goldwing ruim de helft zwaarder is dan een VT.
Maar als je er mee rijd valt het allemaal mee, rijdt gewoon veel lekkerder dan een VT

Je zal het ondervinden als je een proefrit maak. En niet te zuinig, gewoon lekker een proefrit maken van 100 kilometer (ofzo)
Groeten, RonalT


Kijk in de evenementen kalender wat er dan te doen is

And there is no better teacher than experience (Christain Horner)

Gebruikersavatar
Devoraz
Berichten: 2524
Lid geworden op: 02 apr 2012, 16:17
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Swifterbant, Flevoland
Contacteer:

Re: Help

Bericht door Devoraz » 25 mar 2016, 01:13

Ik heb nooit anders gereden dan een goldwing (pas 3,5 jaar mijn rijbewijs en afgezien van de Yamaha Diversion 600cc van de rijschool), maar zou niets anders willen.

Het enige dat ik altijd hoor is dat een proefrit moet uitwijzen of je de motor ziet zitten. Tevens hoor ik altijd dat het enige waar je echt op moet letten bij een GL1500 de achterbrug is. Zolang daar geen scheurtjes of iets dergelijks in zitten, kan je haast geen miskoop doen aan de motor. Maar maak die proefrit eerst! :wink:

Vraagprijs voor dat jaartal zou ik schatten tussen de 3000 en 5000 euro. Zie ze regelmatig tweedehands bij de dealers staan voor rond de 4500 euro.

Succes.
Groeten,
Pjotr

Goldwing GL1800 2001 Illusion Red (R259P)
Goldwing GL1500 SE 2000 Two-tone Red (R176C / inset R199C)
http://bikers.nightmarepatrol.net
The world is my menagerie.
"I never get lost because I don't know where I'm going..."
Live for today or fade away

peter n.d.
Berichten: 1884
Lid geworden op: 22 mar 2014, 20:31
Type Goldwing: GL1800

Re: Help

Bericht door peter n.d. » 25 mar 2016, 13:37

Beste anjoy , een GoldWing kan gerust meer dan 300.000km op de teller zetten ( weet zelfs van blok dat meer dan 500.000km op de teller heeft staan ) vermits op tijd en stond een onderhoud heeft gehad .Vraag aan de verkoper het onderhoudsboekje en kijk of de motor ongeveer elke 6.000km een onderhoud heeft gehad en wie of waar dit gebeurt is .Ga ook eens na of er geen roest of gaten zijn in de uitlaat. Kijk ook eens na of de vorken niet lekken .Zijn er vele toebehoren op gezet ( een rugsteun , handvatverwarming, zadelverwarming , extra verlichting ) en probeer of dit allemaal naar behoren werkt . Kijk ook of de er geen vloeistoffen onder de motor staan . Ga eens proefrijden en probeer de remmen , de versnellingen en alle toeters en bellen . Een 1500 GoldWing berijden is altijd een beetje wennen . Je hebt natuurlijk het gewicht (ongeveer 440kg ) maar eens je aan het rijden bent , valt dit allemaal wel mee . Het verbruik hangt af van je rijstijl : sportief rijden = hoog verbruik , rustig rijstijl = laag verbruik . Met een tank van 24 liter kan je tot 300km of meer afleggen ( ik zelf reed met 1tank gemiddeld 330 km ver ,rustige rijstijl ). En hoe meer je er mee rijdt, hoe beter dat je de motor leert kennen en je de grenzen van je eigen kunnen beetje bij beetje opschuift . Als je een ander voertuig wil inhalen , schakel je best een tandje (versnelling ) lager . De vijfde versnelling is echt een overdrive . De windbescherming is optimaal . Bagage kan je makkelijk kwijt in de grote koffers ( topkoffer goed voor twee helmen ) . Veel plezier met je proefrit en neem ook je vriendin of vrouw mee . Wedden dat ze zegt dat : WE KOPEN HEM :!: :!: :!: :!: . :mrgreen: Groeten Peter n.d. :wink:

Gebruikersavatar
Forza1961
Berichten: 191
Lid geworden op: 13 jan 2013, 03:50
Type Goldwing: GL1500

Re: Help

Bericht door Forza1961 » 26 mar 2016, 16:09

Persoonlijk zou ik niet snel een motor kopen van een particulier. Of de verkoper moet wel erg betrouwbaar over komen. Maar misschien ben je wel handig en kun je veel zelf. Ik ben dat niet dus.

Heb sinds 2012 een Goldwing en ik denk dat er geen fijnere motor is. In 2014 heb ik op 1 dag 1180 km gereden zonder een centje pijn. Dezelfde rit heb ik op een Shadow 1100 gemaakt en ik was helemaal gebroken. Dit zegt alles over het comfort van de Goldwing.

Heb er 50.000 km mee gereden en nooit iets mee gehad. Ontzettend betrouwbaar ook nog eens. Wat ik geleerd heb in deze periode is de importantie van de banden. Die bepalen voor een zeer groot deel het comfort.

Ken ook geen Goldwingrijder, of beter een ex berijder, die van mening is dat de Goldwing niet zijn motor is. Over het uiterlijk zijn er wel opmerkingen. Je vindt hem mooi of niet. Over het comfort zijn er geen meningsverschillen.

Eenmaal Goldwing, altijd Goldwing denk ik. Succes!
Droom het en je kunt het!

Gebruikersavatar
director
Berichten: 3909
Lid geworden op: 22 mar 2006, 16:13
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Volkel
Contacteer:

Re: Help

Bericht door director » 26 mar 2016, 19:33

anjoy schreef:Tevens de vraag, waar moet ik extra op letten bij een motor van 1989.
Dan heb je het dus over een motor van 27 jaar oud. Kijk zeker of de achterbrug niet rot is, dat is een zwak punt bij GL1500's van de eerste jaren.
Verder is mijn advies, neem iemand mee die er meer verstand van heeft, of beter nog probeer een soort aankoopkeuring te regelen bij een Goldwing specialist. Je weet dan meteen waar je aan toe bent.

Succes met de aankoop !
Groeten uit Volkel,
Erik Windmeijer
oprichter van www.goldwingforum.nl

Mijn motorhistorie sinds 1985:
Verkocht: 1985, Honda CX500, (bj 1980); 1990, Honda CM400t; 1998, Yamaha XS 400 SE, (bj 1980); 2000, Honda CX500, (bj 1983); 2004, BMW K75RT, (bj 1990); 2005, Honda Goldwing 1200 Asp, (bj 1985); 2017, Yamaha XV 535, (bj 1987); 2011, Honda Goldwing 1500 Asp, (bj 1989), 2019, Honda Goldwing 1800, (bj 2002)
In bezit:
2017, Oldwing (voor mijn oude dag)
2022, Honda CB350 Four, bj 1975
2018, Honda CB500 Four, bj 1975
2023, Honda Goldwing Tour DCT, bj 2018

edvissers
Berichten: 961
Lid geworden op: 31 aug 2006, 19:36
Type Goldwing: GL1500

Re: Help bij aankoop GL1500

Bericht door edvissers » 03 apr 2016, 14:46

Een GW is een goede starter. Choke uit en een druk op de knop. Dan moet hij lopen. Check dat bij een koude motor. Verder moet hij soepel schakelen. Met name rond de 4e versnelling. Dat mag niet hakerig gaan en hij mag er zeker niet uit schieten. Doet hij dat wel (er uit schieten) . Laat hem dangerust waar hij is. Suc6
Groeten,

Ed

peter n.d.
Berichten: 1884
Lid geworden op: 22 mar 2014, 20:31
Type Goldwing: GL1800

Re: Help bij aankoop GL1500

Bericht door peter n.d. » 08 apr 2016, 20:23

: En gekocht ? .Of heb je hem laten staan en ben je op zoek naar een andere ? . :mrgreen: groeten Peter n.d. :wink:

fjh
Berichten: 11
Lid geworden op: 13 aug 2014, 14:43
Type Goldwing: GL1500

Re: Help bij aankoop GL1500

Bericht door fjh » 07 mei 2016, 22:01

Beste,

Weet niet of je al een GL 1500 hebt gekocht, maar ik kan je hier in adviseren.
De mijne is van 1988 (109.000 km) en ziet er als nieuw uit en dat komt alleen als de Goldwing binnen staat.
Als ze winters doorrijden komt er pekel\zout op o.a. de achterbrug en daar kan geen motor tegen op.
Een Goldwing is pas een Goldwing als deze als een Rolls Royce is onderhouden.

Mvg

peter

Re: Help bij aankoop GL1500

Bericht door peter » 12 mei 2016, 08:23

Als je er eentje vindt neem dan een goud kleurige, die zijn het meest waardevast en gaan nu nog voor nieuw prijzen de deur uit. Ik heb er toevallig eentje staan die je kopen kan. :lol: :lol: :lol:

anjoy
Berichten: 8
Lid geworden op: 23 mar 2016, 11:26

Re: Help bij aankoop GL1500

Bericht door anjoy » 11 jul 2016, 10:15

Beste Goldwing vrienden,

Ben er nog niet helemaal uit, maar gisteren heb ik een proefrot gedaan op een GL1500, van het bouwjaar 1988
met 55.000 mls op de teller.

Mijn vraag is wat mag zoiets kosten?
Hij ziet er erg mooi uit en heeft zeker altijd binnen gestaan, zit geen enkele roest op zelfs niet op de uitlaten.
Hij rijd heerlijk, schakeld goed en de achterbrug lijkt praktisch nieuw.
Nu hoor ik wel verhalen dat vanaf 1990 er aanpassingen gedaan zijn qua carburateur en versnellingsbak.
Betekend dat je de gl1500 uit 1988 beter kan vermijden of?
Hoop op een snelle reactie, want wellicht dat ik hem vandaag kan ophalen
Alvast enorm bedankt voor alle hulp.

Gr. Anjoy

Gebruikersavatar
cooper
Berichten: 2057
Lid geworden op: 10 aug 2010, 12:53
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Stabroek (Belgie)

Re: Help bij aankoop GL1500

Bericht door cooper » 11 jul 2016, 22:37

Ik heb er hier eentje staan uit '89 en met ondertussen 200.000 km op de klok.
Drie jaar terug wel een versnellingsbakrevisie laten uitvoeren, verder een probleemloze motor !
Once you ride a Wing, you buy a Wing!
Afbeelding

Tarzan
Berichten: 193
Lid geworden op: 29 jun 2014, 10:35
Type Goldwing: GL1500
Locatie: Rotterdam

Re: Help bij aankoop GL1500

Bericht door Tarzan » 11 jul 2016, 22:41

Van een prijs durf ik niks te zeggen,maar die zal wellicht iets hoger liggen dan gemiddeld voor dit bouwjaar als de Wing er uitziet zoals je beschrijft.
Misschien heb je hier nog iets aan : http://www.goldwingfacts.com/used1500.htm" onclick="window.open(this.href);return false;

Plaats reactie