Beste forumleden,
Veel van ons hebben een navigatiesysteem op de motor gemonteerd om hiermee prachtige routes te rijden.
Sommige zijn heel goed in het maken van routes, anderen hebben hier misschien nog wat hulp bij nodig en weer anderen begrijpen er helemaal niks van.
Om nóg meer uit je navigatie te halen te komen wil ik een GPS cursus organiseren. Denk hierbij aan een training Basecamp enz. Eventueel kunnen we er nog wat acties toevoegen maar dat lees ik graag in jullie commentaren. Aandacht voor TomTom navigatie is ook mogelijk maar het zwaartepunt ligt op Garmin.
Deze cursus zal gegeven worden door "Mr GPS" Hans Vaassen, die ons op dit forum ook regelmatig ondersteunt met zijn antwoorden op navigatie vragen. Hans heeft ook een uitgebreide website en YouTube kanaal met heel veel uitleg. Kortom van Hans kunnen we veel leren.
Het idee is om dit (waarschijnlijk in januari) op een zaterdagmiddag te doen bij Biker's best in Renswoude, definitieve datum moeten we nog plannen.
De kosten zijn afhankelijk van het aantal inschrijvingen, maar reken op zo'n € 25 per persoon (tip voor sinterklaas of de kerstman ?).
Vul de poll even in, dit verplicht je tot niets en geeft mij een idee of dit haalbaar is.
Bij voldoende interesse ga ik dit met Hans verder reserveren en kun je je officieel opgeven en betalen.
GPS cursus door MrGPS ?
- director
- Berichten: 3909
- Lid geworden op: 22 mar 2006, 16:13
- Type Goldwing: GL1800
- Locatie: Volkel
- Contacteer:
GPS cursus door MrGPS ?
Groeten uit Volkel,
Erik Windmeijer
oprichter van www.goldwingforum.nl
Mijn motorhistorie sinds 1985:
Verkocht: 1985, Honda CX500, (bj 1980); 1990, Honda CM400t; 1998, Yamaha XS 400 SE, (bj 1980); 2000, Honda CX500, (bj 1983); 2004, BMW K75RT, (bj 1990); 2005, Honda Goldwing 1200 Asp, (bj 1985); 2017, Yamaha XV 535, (bj 1987); 2011, Honda Goldwing 1500 Asp, (bj 1989), 2019, Honda Goldwing 1800, (bj 2002)
In bezit:
2017, Oldwing (voor mijn oude dag)
2022, Honda CB350 Four, bj 1975
2018, Honda CB500 Four, bj 1975
2023, Honda Goldwing Tour DCT, bj 2018
Erik Windmeijer
oprichter van www.goldwingforum.nl
Mijn motorhistorie sinds 1985:
Verkocht: 1985, Honda CX500, (bj 1980); 1990, Honda CM400t; 1998, Yamaha XS 400 SE, (bj 1980); 2000, Honda CX500, (bj 1983); 2004, BMW K75RT, (bj 1990); 2005, Honda Goldwing 1200 Asp, (bj 1985); 2017, Yamaha XV 535, (bj 1987); 2011, Honda Goldwing 1500 Asp, (bj 1989), 2019, Honda Goldwing 1800, (bj 2002)
In bezit:
2017, Oldwing (voor mijn oude dag)
2022, Honda CB350 Four, bj 1975
2018, Honda CB500 Four, bj 1975
2023, Honda Goldwing Tour DCT, bj 2018
- GlimWas
- Berichten: 538
- Lid geworden op: 19 apr 2013, 09:38
- Type Goldwing: overig
- Locatie: Op de NT1100DCT
Re: GPS cursus door MrGPS ?
Met de tegenwoordige mooie routering via internet hebben we zoiets als mapsource toch niet meer nodig?
De ontwikkelingen bij bijvoorbeeld de myroute-app gaan snel en zorgen ervoor dat een computerbased programma razendsnel verouderd raakt naar mijn bescheiden mening.
Dat wil natuurlijk niet zeggen dat ik de mensen die wel met deze software willen werken daarmee niet veel plezier wens.
Als ik er met mijn aannames volkomen naast zit volgens jou, vertel me waarom aub?
De ontwikkelingen bij bijvoorbeeld de myroute-app gaan snel en zorgen ervoor dat een computerbased programma razendsnel verouderd raakt naar mijn bescheiden mening.
Dat wil natuurlijk niet zeggen dat ik de mensen die wel met deze software willen werken daarmee niet veel plezier wens.
Als ik er met mijn aannames volkomen naast zit volgens jou, vertel me waarom aub?
Most motorcycle problems are caused by the nut that connects the handlebar with the seat
- RonalT
- Berichten: 13406
- Lid geworden op: 11 okt 2007, 09:45
- Type Goldwing: GL1800
- Locatie: Dinteloord
Re: GPS cursus door MrGPS ?
Een van de redenen zou kunnen zijn dat je voor online-dingen als de myroute app een internet verbinding moet hebben en dan via die internet verbinding de applicatie en de kaart moet binnenhalen.
Datzelfde nadeel had (de vorige versie van) Tyre. Ik weet niet hoe het met de nieuwste versie werkt omdat ik Tyre al minstens een jaar niet geupdate heb.
Ik heb Basecamp (of Mapsource, maar dat wordt al enkele jaren niet meer ondersteund) op mijn computer en tablet en kan altijd en waar ik maar wil gewoon een route maken of aanpassen.
Datzelfde nadeel had (de vorige versie van) Tyre. Ik weet niet hoe het met de nieuwste versie werkt omdat ik Tyre al minstens een jaar niet geupdate heb.
Ik heb Basecamp (of Mapsource, maar dat wordt al enkele jaren niet meer ondersteund) op mijn computer en tablet en kan altijd en waar ik maar wil gewoon een route maken of aanpassen.
Groeten, RonalT
Kijk in de evenementen kalender wat er dan te doen is
And there is no better teacher than experience (Christain Horner)
Kijk in de evenementen kalender wat er dan te doen is
And there is no better teacher than experience (Christain Horner)
- GlimWas
- Berichten: 538
- Lid geworden op: 19 apr 2013, 09:38
- Type Goldwing: overig
- Locatie: Op de NT1100DCT
Re: GPS cursus door MrGPS ?
Tyre dient nog steeds een internetverbinding te hebben voor het laden van de kaart. Je benoemd inderdaad de reden waarom je het nog op de 'ouderwetse' manier zou willen doen.
Most motorcycle problems are caused by the nut that connects the handlebar with the seat
- Hans Vaessen
- Berichten: 483
- Lid geworden op: 22 mei 2012, 18:57
Re: GPS cursus door MrGPS ?
Ik denk, in algemene zin, dat we altijd verschillende platforms zullen hebben voor het maken van routes. Of dat nu online of offline is.GlimWas schreef:Met de tegenwoordige mooie routering via internet hebben we zoiets als mapsource toch niet meer nodig?
Belangrijk is vooral dat je vanuit een dergelijk platform betrouwbaar een route kunt importeren, bewerken en weer exporteren. Liefst ook nog zo dat we in alle toestellen dezelfde route hebben; of dat nu Garmin of TomTom is. En dan kom ik op m'n stokpaardje: de track als routebasis. En alle mogelijke conversies van en naar tracks.
Ook ik zie myrouteapp als zeer interessante ontwikkeling en volg dat 'op de voet'. Het is deels ook nog in ontwikkeling en ik geef de makers geregeld feedback (en vind daarbij een uitstekend luisterend oor). Ongeacht of bij de training waar hier sprake van is de focus ligt op Garmin of TomTom: in beide gevallen zal ik ook Myrouteapp meenemen.
Wat in de praktijk echter ook van belang is is het inzicht in de logica: wat gebeurt er nu eigenlijk wanneer het apparaat gaat herberekenen? Waarom gaat de ene links, de ander rechts, een derde rechtdoor en besluit er ook nog eentje om om te keren? En waarom laat dat apparaat me 'alsmaar rondjes rijden'.
Een simpel voorbeeld: als je een route hebt in je garmin en je zoekt onderweg een tankstation op dan kun je kiezen dat tankstation als nieuwe bestemming toe te voegen danwel toe te voegen aan de route. Die laatste keuze is vanuit de gebruiker een logische, maar kan 'dodelijk' zijn voor je route. En dan maakt het meestal niet eens uit met welk programma de route gemaakt is.
Uitgaand van Garmin zal men veelal echter basecamp gebruiken of willen gebruiken en is het daarom logisch dat programma sowieso centraal te stellen. Ik kom vooralsnog slechts zeer zelden Garmin-rijders tegen die met bijv. Tyre, Myrouteapp of routeyou hun routes maken. Ook al kà n dat wel.
Zeker: de uitleg die ik geef in mijn Garmin-trainingen is deels gericht op het werken met Basecamp als zodanig - het gaat echter voor een minstens even groot deel over 'logica van de gps'.
- director
- Berichten: 3909
- Lid geworden op: 22 mar 2006, 16:13
- Type Goldwing: GL1800
- Locatie: Volkel
- Contacteer:
Re: GPS cursus door MrGPS ?
Het aantal personen die eventueel mee willen doen lijkt me voldoende om dit door te zetten.
Ik ga met Hans rond de tafel en kom hier z.s.m. op terug.
Ik ga met Hans rond de tafel en kom hier z.s.m. op terug.
Groeten uit Volkel,
Erik Windmeijer
oprichter van www.goldwingforum.nl
Mijn motorhistorie sinds 1985:
Verkocht: 1985, Honda CX500, (bj 1980); 1990, Honda CM400t; 1998, Yamaha XS 400 SE, (bj 1980); 2000, Honda CX500, (bj 1983); 2004, BMW K75RT, (bj 1990); 2005, Honda Goldwing 1200 Asp, (bj 1985); 2017, Yamaha XV 535, (bj 1987); 2011, Honda Goldwing 1500 Asp, (bj 1989), 2019, Honda Goldwing 1800, (bj 2002)
In bezit:
2017, Oldwing (voor mijn oude dag)
2022, Honda CB350 Four, bj 1975
2018, Honda CB500 Four, bj 1975
2023, Honda Goldwing Tour DCT, bj 2018
Erik Windmeijer
oprichter van www.goldwingforum.nl
Mijn motorhistorie sinds 1985:
Verkocht: 1985, Honda CX500, (bj 1980); 1990, Honda CM400t; 1998, Yamaha XS 400 SE, (bj 1980); 2000, Honda CX500, (bj 1983); 2004, BMW K75RT, (bj 1990); 2005, Honda Goldwing 1200 Asp, (bj 1985); 2017, Yamaha XV 535, (bj 1987); 2011, Honda Goldwing 1500 Asp, (bj 1989), 2019, Honda Goldwing 1800, (bj 2002)
In bezit:
2017, Oldwing (voor mijn oude dag)
2022, Honda CB350 Four, bj 1975
2018, Honda CB500 Four, bj 1975
2023, Honda Goldwing Tour DCT, bj 2018
- director
- Berichten: 3909
- Lid geworden op: 22 mar 2006, 16:13
- Type Goldwing: GL1800
- Locatie: Volkel
- Contacteer:
Re: GPS cursus door MrGPS ?
Groeten uit Volkel,
Erik Windmeijer
oprichter van www.goldwingforum.nl
Mijn motorhistorie sinds 1985:
Verkocht: 1985, Honda CX500, (bj 1980); 1990, Honda CM400t; 1998, Yamaha XS 400 SE, (bj 1980); 2000, Honda CX500, (bj 1983); 2004, BMW K75RT, (bj 1990); 2005, Honda Goldwing 1200 Asp, (bj 1985); 2017, Yamaha XV 535, (bj 1987); 2011, Honda Goldwing 1500 Asp, (bj 1989), 2019, Honda Goldwing 1800, (bj 2002)
In bezit:
2017, Oldwing (voor mijn oude dag)
2022, Honda CB350 Four, bj 1975
2018, Honda CB500 Four, bj 1975
2023, Honda Goldwing Tour DCT, bj 2018
Erik Windmeijer
oprichter van www.goldwingforum.nl
Mijn motorhistorie sinds 1985:
Verkocht: 1985, Honda CX500, (bj 1980); 1990, Honda CM400t; 1998, Yamaha XS 400 SE, (bj 1980); 2000, Honda CX500, (bj 1983); 2004, BMW K75RT, (bj 1990); 2005, Honda Goldwing 1200 Asp, (bj 1985); 2017, Yamaha XV 535, (bj 1987); 2011, Honda Goldwing 1500 Asp, (bj 1989), 2019, Honda Goldwing 1800, (bj 2002)
In bezit:
2017, Oldwing (voor mijn oude dag)
2022, Honda CB350 Four, bj 1975
2018, Honda CB500 Four, bj 1975
2023, Honda Goldwing Tour DCT, bj 2018