niet rijden, dan ook niet (vaak) starten...

Plaats hier algemene onderwerpen die betrekking hebben op de Goldwing
Plaats reactie
Gebruikersavatar
KingEdwin
GL 1800 rijder
Berichten: 257
Lid geworden op: 19 sep 2010, 11:32
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Westmaas
Contacteer:

niet rijden, dan ook niet (vaak) starten...

Bericht door KingEdwin » 27 okt 2015, 17:07

Onderstaand artikel is bedoeld voor iedereen die zuinig is (of wil zijn) op zijn GoldWing.

Wat zit er in je (motor)olie?
Het carter dient gevud te zijn (met de juiste hoeveelheid) motorolie. Op wat additieven na mag er verder niets anders in het carter/motor zitten/komen. Betekent dit nu dat olie het enige is wat in het carter zit?
Olie doet meer dan alleen maar smeren. Een andere belangrijke taak is om verontreinigingen vast te houden zodat deze geen schade kunnen toebrengen aan laag-tolerante lagers, drijfstangen en andere belangrijke onderdelen in motor en transmissie. Gassen die langs de zuigerringen glippen (noemen we blow-by), van de verbrandingskamer naar het carter, bevatten allerlei soorten chemicaliën, en veel roet waardoor de olie zwart wordt. Deze chemische rommel maakt de olie na verloop van tijd zuur, en zal door stilstaan gaan vreten in de (metalen) onderdelen in de motor. Dit is de reden dat je olie dient te verversen voordat je een motor voor langere tijd stil zet, zoals aan het eind van de zomer/herfst als het mindere weer de overhand neemt.
Er is echter nog een ander belangrijk 'ingediënt' in de uitlaatgassen en de 'blow-by': water. Goed te zien als op een koude dag de motor wordt gestart, gecondenseerd waterdamp (lijkt op mist) en soms ook druppels water als de damp condenseert op de nog koude uitlaatdemper komen uit de uitlaten. Als de motor en de uitlaten eenmaal warm(er) geworden zijn condenseert de waterdamp niet meer en is er niets meer te zien uit de uitlaten.
Deze waterdamp zal via de 'blow-by' ook in het carter en de motorolie terechtkomen. Als de motor eenmaal op bedrijfstemperatuur is zal dit water verdampen en via 'blow-by' (nu de andere kant uit) kunnen verdwijnen. Water kan ook verdwijnen via een carter ventilatieleiding. Tap deze dus ook regelmatig af als deze voorzien is van dopje.
Wat nu als de motor niet op bedrijfstemperatuur komt? Twee dingen: water verzamelt zich in de uitlaten en het verzamelt zich in de motorolie. In de uitlaten zal het zorgen voor roesten (indien geen RVS uitlaten) van binnenuit. In de motorolie kan het zorgen dat de olie 'wit' wordt en schuimachtig. Echt goed smeren zal deze 'olie' niet.
Afbeelding


Om deze 'olie' te krijgen zal de motor wel (heel) vaak moeten draaien zonder op bedrijfstemperatuur te komen. Dus wie krijgt dit voor elkaar (zonder een lekke koppakking te hebben)? Eenvoudiger dan je wellicht zou denken; iedereen die denkt dat de motor, als die langer stilstaat (wintermaanden bijvoorbeeld), iedere paar weken moet draaien om 'los te blijven'. Dit is een enorm stomme activiteit gezien het stuk info hierboven. Door lange of korte tijd stationair te draaien zal de motor zeker niet op bedrijfstemperatuur komen, alleen met rijden zal de motor op normale bedrijfstemperatuur komen, denk dan aan een minuut of 20 op z'n minst. Bovendien hoeft een stilstaande motor niet 'los te blijven/komen', gewoon rustig laten staan.

Dit artikeltje heb ik vertaald vanuit een nieuwsbrief van goldwingdocs.com.

Het artikel eindigt met:
Een nieuw lid van dit forum had net een GL1100 uit 1982 aangeschaft die al 11 jaar stilstond. De vorige eigenaar had in al die jaren wel regelmatig de motor laten lopen tot de temperatuurmeter op bedrijfstemperatuur stond en dan weer uitgezet. Het nieuwe lid raakte aardig in paniek toen hij olie zag die eruit zag als het plaatje hierboven. Hij dacht dat er een koppakking lek was omdat er zo enorm veel water in de olie zat.

Hier het artikel waar dit verhaal mee begon: Moisture in the Engine Oil
Gr,
Edwin

Beter spijt hebben van iets dat je wel hebt gedaan dan spijt hebben van iets dat je niet hebt gedaan.
mijn GW site mijn luchtvaart site


Voorheen: GW1500SE, VF1100S (V65 Sabre), VF750S (V45 Sabre), CBX55FII, CX500.

Plaats reactie